Gå til innhold

Kjøpe bolig med utleiemulighet


Marius Ugle

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk.

Jeg planlegger å kjøpe meg min første bolig, i Trondheim. Tanken var en enebolig eller leilighet, og prioritere å leie ut deler av enheten skattefritt. Dere som har leid/leid ut, hva burde jeg se etter? Hvor mye er et 12kvm hybel rom verdt, eller en liten leilighet på 19kvm, ganske sentralt?
Jeg tenker å ha det møblert, gjerne med alt man trenger bortsett fra personlige eiendeler. Her trenger jeg litt innspill, for ikke alle tenker likt som meg i hva man trenger. Jeg tenker inkludert bestikk, de vanligste kjøkkenredskaper, kjeler, stekepanne og den type ting.
Hybel: En 120 seng, skrivebord, stol og klesskap, høyt speil.
Leilighet: En sofesofa, sofabord, smal TV-benk med TV, klesskap, høyt speil og sammenleggbart kjøkkenbord med stoler.

Jeg tar imot alle tips.

Min første hybel hadde Clic 232 TV-benk på B152xD55cm med 55" TV, Ikea Kallax som bord, Ikea Kivik 3-seter, 3stk Ikea Malm kommoder, 7 høyttalere i surround og en 90 seng. For å ta det i perspektiv, det var så tetris møblert at jeg fysisk ikke hadde plass til 120 seng. Det er noen år siden.

Endret av Marius Ugle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Marius Ugle skrev:

Heisann godtfolk.

Jeg planlegger å kjøpe meg min første bolig, i Trondheim. Tanken var en enebolig eller leilighet, og prioritere å leie ut deler av enheten skattefritt.
Dere som har leid/leid ut, hva burde jeg se etter? Hvor mye er et 12kvm hybel rom verdt, eller en liten leilighet på 19kvm, ganske sentralt?
Jeg tenker å ha det møblert, gjerne med alt man trenger bortsett fra personlige eiendeler. Her trenger jeg litt innspill, for ikke alle tenker likt som meg i hva man trenger. Jeg tenker inkludert bestikk, de vanligste kjøkkenredskaper, kjeler, stekepanne
Hybel: En 120 seng, skrivebord, stol og klesskap, høyt speil.
Leilighet: En sofesofa, sofabord, smal TV-benk med TV, klesskap, høyt speil og sammenleggbart kjøkkenbord med stoler.

Jeg tar imot alle tips. Min første hybel hadde Clic 232 TV-benk på B152xD55cm med 55" TV, Ikea Kallax som bord, Ikea Kivik 3-seter, 3stk Ikea Malm kommoder, 7 høyttalere i surround og en 90 seng. For å ta det i perspektiv, det var så tetris møblert at jeg fysisk ikke hadde plass til 120 seng.

Du må ha det slik at du selv ville bodd der. 95% av utleie leilgheter / hybler er ikke tilpasset et menneske å leve der. Dermed ender man at bor der for å betale lånet deres. OG det er urettferdig og dårlig norsk folkeskikk. Det du trenger er det du vil si er et komfetabelt stil og leve, og du selv skulle trivdes der. Tenk hotell! Men ut i fra det du skriver så bør du engasjere en interiør arkitekt, fordi dette kan du bare ikke, du er rett og slett en kløne. Gi arbeidet til andre som kan gi det et behagelig og gledelig måte å leve på. Dette vil jeg si det koster deg omkring 30.000 kr. 

Anonymkode: d1a2a...791

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for innspill, men å kalle meg kløne syns jeg blir litt over kanten. Tanken min er faktisk å ha det slik at det kunne passet folk flest, ikke bare meg, og akkurat derfor spør jeg jo her. Slik jeg vil ha det så inkluderer det et større anlegg, og det er ikke en prioritet som passer alle.
Og det faktum at jeg ønsker å tilby det meste som trengs inkludert i leien føler jeg er en hyggelig gest som ikke er dårlig folkeskikk.

Endret av Marius Ugle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn tips så vil jeg anbefale at du gjør tilgjengelig for leietaker en bod på minst 10kubikk. Det lettere leietaker 100%. En service for leietaker. Det tenker 95 % av bolighaier ikke på. 

Anonymkode: d1a2a...791

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med bod er et godt poeng, men det kan være begrenset med muligheter man har til å tilby en bod. Et alternativ er å dele bod med leietaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20+kvm, bodmulighet, god standard med egen strømmåler, vaskemaskin/tørketrommel etc.

Anonymkode: 68769...6ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Marius Ugle skrev:

Det med bod er et godt poeng, men det kan være begrenset med muligheter man har til å tilby en bod. Et alternativ er å dele bod med leietaker.

Men tilrettelegg mange hyller, gjerne hylle rundt hele leiligheten rett under taket. Det for å gjøre det enkelt for leietaker å legge alt av sine eiendeler.Og husk kommode med mange skuffer, kjempe viktig. Du må huske her kommer en leietaker som helt sikkert har ting og tang med seg, og ønsker å tømme alle kassene sine med engang. 

Et lurt tips for å være service minded ovenfor potensiell leietaker er om vedkommende har mye ting med seg, det for å gi leietaker en tanke at det ikke skal bli for trangt. Men bod med mange hyller hjelper på veldig mye. Men alle har sine behov. 

Anonymkode: d1a2a...791

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marius Ugle skrev:

Heisann godtfolk.

Jeg planlegger å kjøpe meg min første bolig, i Trondheim. Tanken var en enebolig eller leilighet, og prioritere å leie ut deler av enheten skattefritt. Dere som har leid/leid ut, hva burde jeg se etter? Hvor mye er et 12kvm hybel rom verdt, eller en liten leilighet på 19kvm, ganske sentralt?
Jeg tenker å ha det møblert, gjerne med alt man trenger bortsett fra personlige eiendeler. Her trenger jeg litt innspill, for ikke alle tenker likt som meg i hva man trenger. Jeg tenker inkludert bestikk, de vanligste kjøkkenredskaper, kjeler, stekepanne og den type ting.
Hybel: En 120 seng, skrivebord, stol og klesskap, høyt speil.
Leilighet: En sofesofa, sofabord, smal TV-benk med TV, klesskap, høyt speil og sammenleggbart kjøkkenbord med stoler.

Jeg tar imot alle tips. Min første hybel hadde Clic 232 TV-benk på B152xD55cm med 55" TV, Ikea Kallax som bord, Ikea Kivik 3-seter, 3stk Ikea Malm kommoder, 7 høyttalere i surround og en 90 seng. For å ta det i perspektiv, det var så tetris møblert at jeg fysisk ikke hadde plass til 120 seng.

Du trenger langt mer hjelp mrd å finne ut om du er i stand til å håndtere det praktsike, teoreriske og økonomiske ansvaret med å leie ut enn med hva man utstyrer en hybel for utleie med. 

Er du 18. År, eller eldre? 

Anonymkode: 90306...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger langt mer hjelp mrd å finne ut om du er i stand til å håndtere det praktsike, teoreriske og økonomiske ansvaret med å leie ut enn med hva man utstyrer en hybel for utleie med. 

Er du 18. År, eller eldre? 

Anonymkode: 90306...d15

Hvem sier at jeg ikke er i stand til å håndtere det fra før? Hva er galt med at jeg spør hva jeg burde eller ikke burde ha, hva andre mener er viktig for dem? Jeg er ikke vandt med å bo veldig smått, og derfor spør jeg om råd. Du trenger ikke håne meg!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

20+kvm, bodmulighet, god standard med egen strømmåler, vaskemaskin/tørketrommel etc.

Anonymkode: 68769...6ce

Det jeg har sett på er en leilighet med egen boenhet på 19kvm. Bod på 4,5kvm og felles vaskerom i kjelleren. Strøm, oppvarming, TV, internett og parkering mm. er inkludert felleskostnader. Jeg har ikke egen bil, så den plassen kan leietaker ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Marius Ugle skrev:

Hvem sier at jeg ikke er i stand til å håndtere det fra før? Hva er galt med at jeg spør hva jeg burde eller ikke burde ha, hva andre mener er viktig for dem? Jeg er ikke vandt med å bo veldig smått, og derfor spør jeg om råd. Du trenger ikke håne meg!

Utleiere blir som regel hetset her, uansett hva du skriver om tilrettelegging. Ikke noe å bry seg om. De trollene er bitre over at de selv ikke eier egen bolig eller har ett har mot sin egen utleier, men tar det utover deg. 

Hvis man velger å se den på den positive siden, så har du gjort dagen deres så meningsfylt🥰

Ellers syns jeg du har fått mange gode råd her ang bodplass. Lykke til!

Anonymkode: e7845...216

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier ut møblert. Vår erfaring er at i vårt område har det vært flere som ønsket umøblert, så dette kan du vurdere. Har vært travelt å flytte bort ting også etter noen måneder flytte ting tilbake. Så vent med møblering og spar pengene, iallefall til du vet at du trenger det. Men hvitevarer har vært positivt å ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kanskje gjøre litt research hvilke type leietakere som vil komme til å leie hos deg. Beliggenhet, størrelse og prisklasse. Dersom det er personer som flytter hjemmefra for første gang og som ikke eier så mye er fullt møblert gull. Dersom det er studenter som gjerne eier noe selv, er fullt møblert (og uten tilgang til bod) upraktisk. Kanskje det er greit med delvis møblert? Det er alltid greit å ha kjøpt inn dyrere ting som sofa og hvitevarer. En TV er også greit å kjøpe. Gjerne 42 tommer.

Synes 12 kvadrat høres veldig lite ut så vet ikke om jeg ville ha leid ut det. Jeg bor i en leilighet på 30 kvadrat og synes den er i overkant liten. Siden boenhetene er så små bør du velge praktiske løsninger gjerne fremfor hvordan det ser ut. Kanskje tetris-løsninger (dessverre) er best ved slike størrelser?

Anonymkode: 43eda...1fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, RoNo skrev:

Vi leier ut møblert. Vår erfaring er at i vårt område har det vært flere som ønsket umøblert, så dette kan du vurdere. Har vært travelt å flytte bort ting også etter noen måneder flytte ting tilbake. Så vent med møblering og spar pengene, iallefall til du vet at du trenger det. Men hvitevarer har vært positivt å ha. 

Folk som ønsker å leie umøblert er gjerne litt eldre, folk som velger å leve på 19m2 er gjerne ikke det. 

Jeg har hybel på 25m2, og ønsker primært å leie ut til unge mennesker. Jeg har valgt å ha fullt møblert og utstyrt, både for å tiltrekke dem jeg ønsker å leie til, og fordi møbler ut og inn av leiligheten fører til ekstra slitasje. 

Jeg brukte også god tid på optimal møblering for å utnytte plass og få god oppbevaring, samt at det ble en flott helhet. Jeg har ikke puttet inn gamle møbler og rot i hop. Bortsett fra sofa som jeg kjøpte brukt, fordi jeg fant en som passet perfekt, er all møblering ny, og nøye gjennomtenkt. Alt passer sammen, og leiligheten er veldig flott. 

Dette gjør det til et attraktivt leieobjekt, som folk stadig påpeker at skiller seg ut, i både hvor stilig og praktisk. Jeg får ny leieboer straks noen flytter, selv om pris ikke er spesielt rimelig i forhold til størrelse. 

Jeg vil absolutt anbefale møblert for en hybel, og at man bruker tid på å planlegge godt, slik at det blir praktisk og fint, selv om plass er begrenset. Hvordan man utnytter plass har mye å si for hvor romslig det virker, og for trivsel til leieboer, og huseier har en bedre mulighet til å finne optimale løsninger enn folk som bare skal bo der en tid. 

Jeg valgte forøvrig å lage utleieenhet selv. Hus i nabolaget som allerede har utleiedel er fort taksert til millionen over de hus som ikke har det. Det kostet meg ca 500000 å lage dette til selv, og da fikk jeg også optimalisere løsning fra starten av. Jeg vet ikke hvor mange plantegninger jeg tegnet før jeg fant den optimale løsningen, men det var virkelig verdt å planlegge godt. Tross størrelse er hybelen utrolig praktisk og romslig. 

Anonymkode: 25084...a6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk som ønsker å leie umøblert er gjerne litt eldre, folk som velger å leve på 19m2 er gjerne ikke det. 

Jeg har hybel på 25m2, og ønsker primært å leie ut til unge mennesker. Jeg har valgt å ha fullt møblert og utstyrt, både for å tiltrekke dem jeg ønsker å leie til, og fordi møbler ut og inn av leiligheten fører til ekstra slitasje. 

Jeg brukte også god tid på optimal møblering for å utnytte plass og få god oppbevaring, samt at det ble en flott helhet. Jeg har ikke puttet inn gamle møbler og rot i hop. Bortsett fra sofa som jeg kjøpte brukt, fordi jeg fant en som passet perfekt, er all møblering ny, og nøye gjennomtenkt. Alt passer sammen, og leiligheten er veldig flott. 

Dette gjør det til et attraktivt leieobjekt, som folk stadig påpeker at skiller seg ut, i både hvor stilig og praktisk. Jeg får ny leieboer straks noen flytter, selv om pris ikke er spesielt rimelig i forhold til størrelse. 

Jeg vil absolutt anbefale møblert for en hybel, og at man bruker tid på å planlegge godt, slik at det blir praktisk og fint, selv om plass er begrenset. Hvordan man utnytter plass har mye å si for hvor romslig det virker, og for trivsel til leieboer, og huseier har en bedre mulighet til å finne optimale løsninger enn folk som bare skal bo der en tid. 

Anonymkode: 25084...a6d

Du høres ut som en person jeg gjerne skulle snakket litt nærmere med ang. planelegging. Jeg regner med det kommer til å bli en del studenter. Både videregående og NTNU er nærme, og kollektivtilbudet er rikt.

Jeg har lyst til å velge plassbesparende og praktiske løsninger. En idé jeg fikk er å ha en skapseng som kan vippes opp, kanskje med skrivebord under. Ikke ha et dusjkabinett på et lite bad. Bruk av høyden er essensielt. Ta litt inspirasjon i slike kompakte hjem de har i USA.

Jeg har planer om å studere til arkitekt, og jeg syns interiørdesign er utrolig artig, problemet er at jeg ofte overkompliserer og ender i stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Marius Ugle skrev:

Du høres ut som en person jeg gjerne skulle snakket litt nærmere med ang. planelegging. Jeg regner med det kommer til å bli en del studenter. Både videregående og NTNU er nærme, og kollektivtilbudet er rikt.

Jeg har lyst til å velge plassbesparende og praktiske løsninger. En idé jeg fikk er å ha en skapseng som kan vippes opp, kanskje med skrivebord under. Ikke ha et dusjkabinett på et lite bad. Bruk av høyden er essensielt. Ta litt inspirasjon i slike kompakte hjem de har i USA.

Jeg har planer om å studere til arkitekt, og jeg syns interiørdesign er utrolig artig, problemet er at jeg ofte overkompliserer og ender i stå.

Oi nei. Dette må du ikke finne på å gjøre! Hvis du ikke skal ha dusjkabinett på et lite bad, hvordan mener du dusjen skal være? Ikke lei ut noe til 12 kvadrat. 19 går til nøds. Det er forskjell på studenter og VGS elever. VGS elever ønsker gjerne fullt møblert, men det gjør nødvendigvis ikke studenter. Velg deg hvilken målgruppe du ønsker å ha før du begynner å innrede. Student eller VGS?

Anonymkode: 43eda...1fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk som ønsker å leie umøblert er gjerne litt eldre, folk som velger å leve på 19m2 er gjerne ikke det. 

Jeg har hybel på 25m2, og ønsker primært å leie ut til unge mennesker. Jeg har valgt å ha fullt møblert og utstyrt, både for å tiltrekke dem jeg ønsker å leie til, og fordi møbler ut og inn av leiligheten fører til ekstra slitasje. 

Jeg brukte også god tid på optimal møblering for å utnytte plass og få god oppbevaring, samt at det ble en flott helhet. Jeg har ikke puttet inn gamle møbler og rot i hop. Bortsett fra sofa som jeg kjøpte brukt, fordi jeg fant en som passet perfekt, er all møblering ny, og nøye gjennomtenkt. Alt passer sammen, og leiligheten er veldig flott. 

Dette gjør det til et attraktivt leieobjekt, som folk stadig påpeker at skiller seg ut, i både hvor stilig og praktisk. Jeg får ny leieboer straks noen flytter, selv om pris ikke er spesielt rimelig i forhold til størrelse. 

Jeg vil absolutt anbefale møblert for en hybel, og at man bruker tid på å planlegge godt, slik at det blir praktisk og fint, selv om plass er begrenset. Hvordan man utnytter plass har mye å si for hvor romslig det virker, og for trivsel til leieboer, og huseier har en bedre mulighet til å finne optimale løsninger enn folk som bare skal bo der en tid. 

Jeg valgte forøvrig å lage utleieenhet selv. Hus i nabolaget som allerede har utleiedel er fort taksert til millionen over de hus som ikke har det. Det kostet meg ca 500000 å lage dette til selv, og da fikk jeg også optimalisere løsning fra starten av. Jeg vet ikke hvor mange plantegninger jeg tegnet før jeg fant den optimale løsningen, men det var virkelig verdt å planlegge godt. Tross størrelse er hybelen utrolig praktisk og romslig. 

Anonymkode: 25084...a6d

Spørsmålet blir her, er leiligheten godkjent av kommunen som utleieenhet? 

Anonymkode: 90306...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi nei. Dette må du ikke finne på å gjøre! Hvis du ikke skal ha dusjkabinett på et lite bad, hvordan mener du dusjen skal være? Ikke lei ut noe til 12 kvadrat. 19 går til nøds. Det er forskjell på studenter og VGS elever. VGS elever ønsker gjerne fullt møblert, men det gjør nødvendigvis ikke studenter. Velg deg hvilken målgruppe du ønsker å ha før du begynner å innrede. Student eller VGS?

Anonymkode: 43eda...1fe

Hybel på 12kvm var kun oppholdsrommet, der er kjøkken, bad og gang utenom. Jeg tar utgangpunkt i 19kvm, det er den det er mer sannsynlig at jeg kan havne på.
På bad tenkte jeg forheng eller dusjhjørne. Kabinett er en stor kasse som alltid tar plass.
Seng er noe av det jeg selv syns stjeler mest plass om dagen, og derfor tenkte jeg skapseng med bord og hylle som et godt valg.
Ellers syns jeg dette hyllesystemet var praktisk. Samme med dette bordet som kan være sofabord eller spisebord. Stoler som disse kan være lagret i skap, og tas frem når man får gjester.

Nå er dette kun en idémyldring, så ingenting er sikkert og det trenger ikke være designmøbler.

Endret av Marius Ugle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet blir her, er leiligheten godkjent av kommunen som utleieenhet? 

Anonymkode: 90306...d15

Så lenge rommene er godkjente som oppholdsrom så er de allerede godkjente. 

Det må være tilgang på kjøkken og bad. 

Så er det bare å leie ut. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marius Ugle skrev:

Hybel på 12kvm var kun oppholdsrommet, der er kjøkken, bad og gang utenom. Jeg tar utgangpunkt i 19kvm, det er den det er mer sannsynlig at jeg kan havne på.
På bad tenkte jeg forheng eller dusjhjørne. Kabinett er en stor kasse som alltid tar plass.
Seng er noe av det jeg selv syns stjeler mest plass om dagen, og derfor tenkte jeg skapseng med bord og hylle som et godt valg.
Ellers syns jeg dette hyllesystemet var praktisk. Samme med dette bordet som kan være sofabord eller spisebord. Stoler som disse kan være lagret i skap, og tas frem når man får gjester.

Nå er dette kun en idémyldring, så ingenting er sikkert og det trenger ikke være designmøbler.

Nei, nei og atter nei! Ikke noe skapseng. Er stue og soverom i samme rom? Synes egentlig denne hybelen virker for liten ut til at noen egentlig kan bo der. Hvis du skal leie ut bør du leie ut skikkelig billig, og til VGS elever.

Anonymkode: 43eda...1fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...