Gå til innhold

Hvordan takle smerter under fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fødte en gutt i 2016, og jeg takla IKKE smertene. Herregud, jeg var helt ute og sykla.... Skal ikke ta hele historien, den er forsåvidt ikke så interessant. Men, jeg har nå satt meg i den situasjonen at jeg skal føde igjen.

Så, noen gode råd mot hva jeg kan gjøre forberedende? Kurs? Yoga? Jeg har samtaler med psykolog og jordmor, men føler jeg ikke gjør annet enn å bare snakke om det. 

Anonymkode: 34ac0...d0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer litt an på typen smerter.

Det kan kanskje være en hjelp å intenst fokusere på noe annet enn situasjonen du er i, og å mentalt forflytte deg til et annet sted.

Anonymkode: 1bb5e...d77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med smertelindring? Jeg har født to ganger og første fødsel hadde jeg stormrier. Ikke all verdens yoga eller pusteøvelser kunne hjulpet på det, men epidural hjalp. Var som å komme rett til himmelen. Jeg ba derfor om dette ved andre fødsel også, men den gangen virket dessverre ikke epiduralen. Eneste jeg kunne gjøre var å prøve henge med, men gikk rett i apekattmodus. Fødsel er dessverre ikke en spøk for en del av oss, og har man helvetes rier så er det lite annet som hjelper enn skikkelig smertelindring. 

Anonymkode: dec0a...4ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer litt an på typen smerter.

Det kan kanskje være en hjelp å intenst fokusere på noe annet enn situasjonen du er i, og å mentalt forflytte deg til et annet sted.

Anonymkode: 1bb5e...d77

Jeg slet veldig med med smertene som jeg fikk i ryggen av riene, og ikke minst da pressetrangen kom, da trodde jeg at jeg skulle dø. Uten overdrivelse. 

 

TS

Anonymkode: 34ac0...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med smertelindring? Jeg har født to ganger og første fødsel hadde jeg stormrier. Ikke all verdens yoga eller pusteøvelser kunne hjulpet på det, men epidural hjalp. Var som å komme rett til himmelen. Jeg ba derfor om dette ved andre fødsel også, men den gangen virket dessverre ikke epiduralen. Eneste jeg kunne gjøre var å prøve henge med, men gikk rett i apekattmodus. Fødsel er dessverre ikke en spøk for en del av oss, og har man helvetes rier så er det lite annet som hjelper enn skikkelig smertelindring. 

Anonymkode: dec0a...4ae

Jeg hadde veldig lyst på både epidural og badekar, men fikk ikke pga mangel på anestesilege, og at de måtte dette elektrode på hodet til barnet. Ingen grunn til at jeg ikke skal få det nå, men er jo redd det samme skal skje igjen.. Så, forsøker å innstille meg på null hjelp... 

 

TS

Anonymkode: 34ac0...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hørt at selv om man hadde en dårlig fødselsopplevelse første gangen så trenger ikke fødsel nummer to å være ille. Hvis du sier at du hadde en dårlig opplevelse med nr 1 og gjerne vil ha epidural så tror jeg de vil passe godt på deg. Jordmødre er veldig snille folk og ingen er så uheldige at de mangler anestesilege to ganger på rad..

Endret av snoren
Sorry var bitch og leste ikke innlegget ditt skikkelig, trodde du var enda en høne som hadde fødselsangst uten å prøve utifra overskriften.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slet veldig med med smertene som jeg fikk i ryggen av riene, og ikke minst da pressetrangen kom, da trodde jeg at jeg skulle dø. Uten overdrivelse. 

 

TS

Anonymkode: 34ac0...d0c

Sikkert dumt råd, men må du egentlig takle det?

Dersom det blir like kjipt denne gangen - kan du ikke tenke at sånn blir det isåfall bare, og at du erfarte at du faktisk ikke døde og at det endte bra?

Om det blir virkelig katastrofalt kjipt (uten å være farlig) så har det ingen betydning for resultatet, og man kan ikke tenke eller meditere seg bort fra sinnsyke smerter eller veldig lav smerterterskel.

Jeg fikk epidural etterhvert, og det utgjorde endel forskjell for meg (men ikke i pressefasen). Ut må babyen uansett, og ut kommer den til slutt.

Jeg kunne ikke fått hjelp av pusteteknikker etter ca 6 cm åpning, som var grunnen til at jeg ba om epidural. Får man det ikke så er det grenser for hvor lenge man kan føde uten at det blir KS. 

 

Anonymkode: dfe9b...5cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fødte en gutt i 2016, og jeg takla IKKE smertene. Herregud, jeg var helt ute og sykla.... Skal ikke ta hele historien, den er forsåvidt ikke så interessant. Men, jeg har nå satt meg i den situasjonen at jeg skal føde igjen.

Så, noen gode råd mot hva jeg kan gjøre forberedende? Kurs? Yoga? Jeg har samtaler med psykolog og jordmor, men føler jeg ikke gjør annet enn å bare snakke om det. 

Anonymkode: 34ac0...d0c

Jeg fikk epidural alle tre gangene gav 100% smertelindring til og med når barnet skulle presses ut :) Kjente kun press, ingen smerter. Da mener jeg INGEN! :)

Anonymkode: bffdb...522

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, snoren skrev:

Smerter? Ja det er vondt, men man dør jo ikke. Kvinner har født barn i 150 millioner år og de aller fleste kropper er laget for å takle en fødsel. Skulle du ikke takle det bor vi heldigvis i Norge hvor vi har god tilgang på leger. Skulle det virkelig bli ille kan du jo prøve hodekrymperen eller be på dine knær om ks, men tror du vil angre, for det er jo en opplevelse. Fødte for ikke så alt for lenge siden, sitter igjen kun med gode minner. Varmeflaske i korsryggen gjør underverker. Det samme gjør pusting. Jeg fokuserte max på pusten og da glemte jeg meg litt. På slutten var den hinsides vondt, men da visste jeg at babyen snart skulle komme og det var motivasjon nok i seg selv.. Også har jo man epidural også, det har jeg hørt skal dempe det meste.

Nja, kvinner dør i fødsel jo. Men selvsagt sjeldent i Norge.

Legene gir ikke smertestillende, det er det eventuelt anestesilegen som kan gjøre om han/hun har tid. 

Anonymkode: dfe9b...5cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer litt an på typen smerter.

Det kan kanskje være en hjelp å intenst fokusere på noe annet enn situasjonen du er i, og å mentalt forflytte deg til et annet sted.

Anonymkode: 1bb5e...d77

hahaha har du født før for man kan så absolutt ikke fjerne seg mentalt fra en fødsel verken i forhold til tilstedeværelse eller smertene som naturlig nok medfølger.

Anonymkode: bffdb...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk epidural alle tre gangene gav 100% smertelindring til og med når barnet skulle presses ut :) Kjente kun press, ingen smerter. Da mener jeg INGEN! :)

Anonymkode: bffdb...522

Jeg hadde og epidural, men kjente absolutt alt ved pressingen - de skrudde den av. 

Var helt enorme og utmattende smerter, men sånn er det jo bare. Man bedøves sjeldent fullt og helt med epidural i dag - det er for å få mest effektive rier (og mine var allerede ineffektive).

De som får smertelindring av varmeflaske kan umulig ha hatt en voldsom smertefull fødsel, og da blir det litt banalt å gi råd til folk som faktisk trodde de skulle dø av smertene (jeg trodde ikke det selv for ordens skyld - men varmeflaske kunne virklig gå å legge seg som smertelindrer). 

Anonymkode: dfe9b...5cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Spør jordmor på neste jordmortime om hun kan lære deg en pusteøvelse som du kan gjøre mens du er i fødsel som dere kan øve på sammen og hjemme. Det er sikkert forskjellige pusteøvelser som fungerer til de forskjellige riene. Du kan jo ta opptak eller video av hun hvis du får lov slik at du kan ha det med på fødselen, man er jo i en boble mens man føder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var som deg, helt på bærtur av smertene første gang. Fikk ikke epidural jeg heller. 

 

Endte opp helt på bærtur andre gang også, selv om jeg prøvde å forberede meg bedre med pusting osv. Helt bortkasta. Fikk til slutt epidural og rakk det i ca 30 min før pressingen begynte og da skulle jeg nesten ønske at jeg ikke hadde den, for det kjentes ut som om noen hadde satt fyr på fødselskanalen og at jeg revnet fra a til å (fikk heldigvis ikke en rift). Da var nesten pressrier bedre 🙈

 

Men det gikk bra! Og shit så fin ungen ble 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk helt panikk under første fødsel og hadde ikke kontroll. Rop og skrek så jordmora måtte be meg om å prøve å roe meg ned og fokusere. Jeg taklet ikke smertene godt og følte jeg ikke hadde noe som helst kontroll over meg selv eller fødselen. Men det var en fin fødsel likevel og alt gikk bra. 

Med fødsel nr 2 fødte jeg alene uten mannen tilstede pga jobbreise. Det gikk aldeles annerledes. Jeg viste hva jeg gikk inn i. Smertene var like uutholdelige, men jeg tok kontrollen over meg selv. Lagde ikke en eneste lyd, men hadde fullt fokus på det som måtte gjennomføres. Fulgte rådene til jordmødrene som var med meg og husket på rådene fra første fødsel. Jeg jobbet med riene rett og slett. Jeg var såpass oppegående at jeg sendte melding til mannen om at nå kommer barnet ca 2 min før han var ute. Det må ha sett helt merkelig ut at jeg tok opp telefonen akkurat da, men ville jo at han skulle vite det:) 

Først og fremst så er nesten alt lov under en fødsel! Det er en ekstraordinær situasjon og du blir tilgitt alt som skjer. Hvis du googler så finner du mang en historie om rare ting kvinner har gjort under fødsel! Mitt beste råd er å snakke med jordmoren din om tips og råd til fødselen. Snakk med jordmoren du møter på fødestuen og ha en god kommunikasjon med henne. 

Men husk at det går nok bra til slutt skal du se:) Det viktigste er tiden etter fødselen med barnet i armene dine :) 

Anonymkode: d5a3e...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde veldig lyst på både epidural og badekar, men fikk ikke pga mangel på anestesilege, og at de måtte dette elektrode på hodet til barnet. Ingen grunn til at jeg ikke skal få det nå, men er jo redd det samme skal skje igjen.. Så, forsøker å innstille meg på null hjelp... 

 

TS

Anonymkode: 34ac0...d0c

Det er det merkeligste jeg har hørt. Barnet mitt fikk også elektrode på hodet men det forhindret ikke helsepersonellet å gi meg epidural. Det ene har da ingenting med det andre å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, Paradisio skrev:

Det er det merkeligste jeg har hørt. Barnet mitt fikk også elektrode på hodet men det forhindret ikke helsepersonellet å gi meg epidural. Det ene har da ingenting med det andre å gjøre.

Var sikkert badekaret hun ble «nektet» pga elektrode, ikke epiduralen. Den skriver hun jo at hun ikke fikk pga mangel på lege :) 

Anonymkode: 62659...294

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde styrtfødsel, og rakk derfor ingen smertelindring. Følte at jeg hadde null kontroll og det gjorde så utrolig vondt. De sa at jeg kunne få innvilget igangsetting før termin neste gang, sånn at de kunne gjøre klart for epidural på forhånd. 

Anonymkode: d924b...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hjalp det at mannen masserer der det gjorde vondt i korsryggen. HARDT! 

Og å prøve å åpne kroppen. Åpne hender, avslappet kjeve, avslappede skuldre og åpent bekken. Øvde under kynnerene. 

Ellers hjalp det å snakke mye om fødsel 1 med jordmor. 

Anonymkode: 239ec...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...