Gå til innhold

Drømmer om å kjøpe meg et lite hus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet fra foreldrene mine for en liten stund siden, og leier nå en liten leilighet. 

Men alltid drømt om et lite hus. (Jeg bor på et lite sted, ikke i byen)

Men det jeg lurer på er: hvilken kostander er det ved å eie et hus? Er det noen som kan ramse opp hvilken og hvordan utgifter det er ved å eie bolig? Hadde blir kjempe glad for svar. :)

Anonymkode: ba11a...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Strømutgifter, kommunale avgifter, eventuelt ved, internett, forsikring og så må man ofte regne med noe til vedlikehold og oppussing.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Du har jo selvfølgelig faste utgifter, som strøm, oppvarming, kommunale avgifter og forskning. 

Så er det alle de tilfeldige, som stort sett dreier seg om vedlikehold og reparasjoner. Vi kjøpte et gammelt hus for noen år siden og jeg regner med å bytte ut nesten hele huset før vi er ferdige å bo der. Jeg har estimert med ihvertfall 100 000 i året. Sålangt i det åttende året har vi nok brukt mer enn millionen. Men vi har fått nytt tak, varmepumpe, nytt bad, vinterhage og garasje. Når vi har råd skal kledningen skiftes, etterisolering og nye vinduer. Det blir dyrt 🙂

Kostnadene kommer veldig an på hvor mye man kan gjøre selv. Jeg har ti tommeltotter på hver hånd og trenger hjelp til det meste. 

Det fine er at man bestemmer helt selv, men man sitter også med det hele ansvaret og alle kostnadene. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kommunale utgifter på 6000 i kvartalet, månedlige strømregninger på mellom 1000 (sommer) og 5000 (vinter). Forsikring husker jeg ikke, autogiroen på den går til min mann. 

Har eid huset i drøyt 10 år og ikke prioritert oppussing. Men har likevel hatt rundt 300 000 i utgifter på ting som MÅTTE gjøres, som bytte av takrenner og et par defekte vinduer, reparasjon av lekk tak og garasjeport... pluss to omganger stillasjeleie og utstyr til maling osv.

Vi har råd til det og det er helt rimelige utgifter, så jeg vil ikke klage. Men må innrømme at å eie hus var dyrere enn jeg trodde ;)

Anonymkode: 3a925...1da

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste med å eie hus er at det er en investering i fremtiden, husets pris vil stige over tid og du vil sitte igjen med noe du selv eier og kan gjøre hva du vil med. Og selv om du ikke behøver å betale all lån er det greit å kunne ha på grunn av renters rente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst på et hus med stor hage, der jeg skal dyrke bær og urter, men da bør jeg ha minst to millioner, kanskje tre på bufferkonto. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...