Gå til innhold

Kjæreste som mener at sparing er tull og at penger skal brukes


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har litt på sparing, ca 19.000 i dag, det har gått litt penger bort det siste året pga vaskemaskin som røk, en brekt tann som måtte fikses, så har ikke så mye på konto. Har en deltidsjobb og leter hele tiden etter noe annet. 

Kjæresten min sier hele tiden ting som "du har jo masse penger, hvorfor ligger de bare der, du kan jo bruke de" når jeg ytrer bekymringer for økonomien og jobb fremover.  Når jeg sier at jeg ikke vil bli med ut og spise fordi jeg ikke har råd den måneden så fnyser han og snakker om hvor mye penger jeg har i banken. Jeg blir frustrert av dette, hva kan jeg si? 

Anonymkode: 2fb74...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dump  han.

Finn en kjæreste som har samme fornuftige syn på penger som deg :) 

Anonymkode: a08bb...8c3

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har litt på sparing, ca 19.000 i dag, det har gått litt penger bort det siste året pga vaskemaskin som røk, en brekt tann som måtte fikses, så har ikke så mye på konto. Har en deltidsjobb og leter hele tiden etter noe annet. 

Kjæresten min sier hele tiden ting som "du har jo masse penger, hvorfor ligger de bare der, du kan jo bruke de" når jeg ytrer bekymringer for økonomien og jobb fremover.  Når jeg sier at jeg ikke vil bli med ut og spise fordi jeg ikke har råd den måneden så fnyser han og snakker om hvor mye penger jeg har i banken. Jeg blir frustrert av dette, hva kan jeg si? 

Anonymkode: 2fb74...198

Jeg hadde ikke latt ham få innsyn i hva jeg har på konto. 19 000 er jo ikke akkurat mye å ha i reserve. Hvis du bikker 20 000 forventer han sikkert at du deler 😛 

Anonymkode: 4fe95...fb1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dump  han.

Finn en kjæreste som har samme fornuftige syn på penger som deg :) 

Anonymkode: a08bb...8c3

Han har jo et fornuftig syn på penger. Han bruker de så fort som mulig før de tar slutt. Det er jo fornuftig.

Anonymkode: 52011...154

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vet kjæresten din hvor mye du har i banken?

Anonymkode: 3c779...4c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med han om viktigheten av sparing.

Sparing handler om å gi til deg selv i framtiden.

Lån handler om å ta fra sitt framtidige selv.

Det kan virke som han lever litt for mye for øyeblikket, og ikke ser det store perspektivet.,

Når det gjelder å ha en buffer, så handler det også om å skape trygghet, og det må du kommunisere at er viktig for deg, om det er det.

 

Endret av artigmedsex
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nyt livet og bruk pengene, du får ikke med deg noe videre

Anonymkode: b1355...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har i utgangspunktet dårlig råd, men har klart å bygge opp en liten buffer til ekstraordinære utgifter som garantert kommer. Bra jobba, hvis du bruker opp den livsviktige bufferen din på fest og moro er du veldig ufornuftig. Typen din er tydeligvis ufornuftig.

Var en tråd om røde flagg her, dette synes jeg er et rødt flagg. Økonomisk uansvarlighet, og det å prøve å overtale deg til å bruke opp dine penger. Hvordan blir det om dere skal bygge et liv sammen, med barn og hus? Lykke til! 

Anonymkode: 9cf93...db4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19000 er jo ganske lite i buffer.. Han virker rimelig umoden

Anonymkode: 249ed...dbc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si til han at en buffer helst skal tilsvare tre månedslønninger og at du tvert imot må spare enda mer.  

Forskning viser forøvrig at de som kan kontrollere impulshandlinger dårlig også er de som er mest utro. Og jeg kan bekrefte at det er sant.

Min ex var slik som din. Endte alltid opp med at jeg måtte låne han penger fordi han alltid var tom i slutten av måneden. 

Anonymkode: 12f23...0ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si sannheten: "Jeg føler meg bedre når jeg har en oppspart buffer i fall noe går galt og 19 000 er ikke mye i fall kjøleskapet og komfyren ryker samtidig, så derfor sparer jeg når jeg kan."

Kjæresten din har strengt tatt ikke noe med hvor mye penger du har på konto så lenge dere ikke har felles økonomi (og jeg tror du må tenke deg litt om, evt. la ham bli mer moden før du går inn for det).

Jeg er for så vidt enig med kjæresten din i at penger er til for å brukes, men med tillegget "når man har råd til det". Slik situasjonen er så skjønner jeg godt at du prioriterer å spare. 

Krysser fingre for at du finner en bedre betalt fulltidsstilling snart. Dårlig økonomi er ikke moro. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har litt på sparing, ca 19.000 i dag, det har gått litt penger bort det siste året pga vaskemaskin som røk, en brekt tann som måtte fikses, så har ikke så mye på konto. Har en deltidsjobb og leter hele tiden etter noe annet. 

Kjæresten min sier hele tiden ting som "du har jo masse penger, hvorfor ligger de bare der, du kan jo bruke de" når jeg ytrer bekymringer for økonomien og jobb fremover.  Når jeg sier at jeg ikke vil bli med ut og spise fordi jeg ikke har råd den måneden så fnyser han og snakker om hvor mye penger jeg har i banken. Jeg blir frustrert av dette, hva kan jeg si? 

Anonymkode: 2fb74...198

Bra at du sparer. Du er den fornuftige. Men jeg ville revurdert forholdet, hvis dere blir samboere en gang kan du risikere at han drar deg ned pga dårlig pengebruk

Anonymkode: ef68c...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har jo rett. Alle penger skal brukes. Det dere er uenig om er når pengene skal brukes. Han vil bruke de med en gang, du vil bruke de senere i livet.

Anonymkode: 19d69...7b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...