Gå til innhold

A$AP Rocky varetektsfengslet i Sverige på grunn av rasisme


CAPS LOCK

Anbefalte innlegg

På 21.7.2019 den 0.12, TrekStar skrev:

Hadde Hillary vært sittende president, eller hadde Obama vært sittende president, og denne situasjonen hadde dukket opp, så tror jeg Sveriges statsminister hadde vært mer medgjørlig, med tanke på å få Rocky enten ut av fengsel og slippe straff, eller at han hadde fått formildene straff og sluppet tidlig ut. Det ble nå skreket veldig om rasisme, siden G-eazy også var sittende i svensk fengsel i 2 dager, fordi han slo noen i Sverige.

Jeg tror en annen president enn Trump ville skjønt at man ikke kan blande seg i et annet lands rettssystem på den måten. De ville kanskje kommet med fordømmende uttalelser hvis myndigheten i et land fengslet en politisk motstander, men her er det bare snakk om en voldelig dritt som heldigvis ble tatt.

Denne G-Eazy slapp vel ut etter to dager fordi han tilsto alt og la alle kortene på bordet i stedet for å tro at han var storkar og kunne bestemme over myndighetene.

Statsministeren i Sverige har ikke en dritt med dette å gjøre. Det er en sak for rettssystemet. Så "analysen" din er like elending som Trumps forståelse av hvordan ting fungerer.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, jabx skrev:

Fascisten har visst ikke skjønt at det er sånn et moderne rettsvesen fungerer...

Det kommer an på hva han har tatt opp; fengslingen eller soningsforholdene. Fengslingen kan han ikke legge seg opp i, men forholdene i fengselet kan han legge seg opp i hvis de er forferdelige, slik det hevdes, for soningsforholdene er ikke domstolenes domene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Isambard skrev:

Jeg mener afghaneren har 100% av skylden. Folk må slutte å omtale ham som "offer". Man er ikke et offer når man angriper andre og får juling. Nazisteneer ikke "offeret" i WW2 selv on de fikk bank.

ASAP ba ham flere ganger om å gå, men afghaneren fortsatte å angripe dem. Volden er ikke overdrevet. Ikke mye i alle fall. Overfallsmannen fikk noen kutt. Ville dere virkelig følt dere trygge om dere fikk slengt en angriper i bakken? Er dere så kalde? 

Saken mot overfallsmannen er "selvsagt" henlagt. I Sverige skal man bare ta i mot, og ikke ta igjen.

Jeg fatter ikke at noen kan sitte så lenge i varetekt for en bagatell. La gå med at han kunne fått en bot for å gått for langt, men dette går over alle støvleskaft. 

Det er ikke spesielt at myndighetene i USA engasjerer seg. Det gjør norske og svenske myndigheter også når nordmenn blir arrestert i utlandet. Det er spesielt at Trump personlig ringer, men det han sa er ikke kritikkverdig. Han uttalte seg ikke om skyld, og kritiserte ikke Sverige. 

Nå roter du fælt. Afghaneren hadde skylden frem til flere voldelige kriminelle slenger ham i bakken og sparker ham mens han ligger nede og skader ham stygt. Var den voldelige rapperen skadet? Neppe. Han bare mistet kontrollen og gikk langt over streken.

Volden var ekstremt overdrevet, da offeret allerede var nede. Den voldelige rapperen og voldsgjengen hans drev ren hevn ved å kveste offeret.

Han sitter lenge i varetekt fordi det er unndragelsesfare.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, CAPS LOCK skrev:

Det kommer an på hva han har tatt opp; fengslingen eller soningsforholdene. Fengslingen kan han ikke legge seg opp i, men forholdene i fengselet kan han legge seg opp i hvis de er forferdelige, slik det hevdes, for soningsforholdene er ikke domstolenes domene

Det sier seg selv at påstanden om dårlige forhold er ren løgn. Og det fascisten Trump ønsker er å omgå rettssystemet og få frigitt den voldelige dritten.

Endret av jabx
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, jabx skrev:

Det sier seg selv at påstanden om dårlige forhold er ren løgn. Og det fascisten Trump ønsker er å omgå rettssystemet og få frigitt den voldelige dritten.

Det Trump ønsker er å vise amerikanske velgere at han bryr seg og er handlekraftig. A$AP Rocky er uansett ute av varetekt om kort tid, og dermed kan Trumps engasjement for å få ham løslatt framstilles som en seier

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Assa.... Så og si alt koker jo ned til "rasisme" i USA for tiden... Ikke noe nytt der...

Det finnes jo flere videoer av denne hendelsen også (uten at jeg selv har giddet å se dem). Ganske sikker på at svenske påtalemyndigheter har nok av bevis på denne "AZZAPEN" til at varetektsfengsling kan forsvares. 

Trumpeten ringer Loffen etter å ha snakket med KænjÆi for å hjelpe "kompis"....  (OG som noen allerede har nevnt) "amerikanere som klager på det umenneskelige forhold i skandinaviske  fengsler" :bond: You JUST cant make fluff like this UP!!! :skratte:😂

Gawd bless AmUrica, altså, men du verden... De har langt å gå....

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, CAPS LOCK skrev:

Det Trump ønsker er å vise amerikanske velgere at han bryr seg og er handlekraftig. A$AP Rocky er uansett ute av varetekt om kort tid, og dermed kan Trumps engasjement for å få ham løslatt framstilles som en seier

Ja, Trump er en fascistisk bløffmaker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, jabx skrev:

Ja, Trump er en fascistisk bløffmaker.

Han er en politiker som er ute etter å bli gjenvalgt. Han bruker fengslingen til å sanke stemmer blant amerikanske velgere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart Trump kan legge seg opp i fengslingen. Det er bare ett land i verden som får mer kritikk av FN og menneskerettighetsorganisasjoner for bruk av varetekt enn Norge. Det er Sverige. Bruk av varetekt i disse landene er brudd på menneskrettighetene.

Norske og svenske statsledere tar opp brudd på menneskrettigheter overfor andre land ved enhver anledning. Da må de forvente at det er helt på sin plass at amerikanerne gjør det samme.

https://forskning.no/barn-og-ungdom-oslomet-partner/norsk-varetekt-er-i-strid-med-menneskerettighetene/558080

"Et annet eksempel er en gravid kvinne som ble varetektsfengslet i 11 måneder, som senere ble blankt frifunnet. "

Ikke glem at varetekt er fengsling uten dom. Hvordan ville du selv likt å sitte i fengsel uten dom?

Endret av AmonymBruker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, jabx skrev:

Nå roter du fælt. Afghaneren hadde skylden frem til flere voldelige kriminelle slenger ham i bakken og sparker ham mens han ligger nede og skader ham stygt. Var den voldelige rapperen skadet? Neppe. Han bare mistet kontrollen og gikk langt over streken.

Volden var ekstremt overdrevet, da offeret allerede var nede. Den voldelige rapperen og voldsgjengen hans drev ren hevn ved å kveste offeret.

Han sitter lenge i varetekt fordi det er unndragelsesfare.

Hvorfor kunne ikke bare afghaneren latt folk være i fred?

Kan du forklare hvorfor han skal klå på jenter på gata og slå livvakten til ASAP? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Isambard skrev:

Jeg mener afghaneren har 100% av skylden. Folk må slutte å omtale ham som "offer". Man er ikke et offer når man angriper andre og får juling. Nazisteneer ikke "offeret" i WW2 selv on de fikk bank.

ASAP ba ham flere ganger om å gå, men afghaneren fortsatte å angripe dem. Volden er ikke overdrevet. Ikke mye i alle fall. Overfallsmannen fikk noen kutt. Ville dere virkelig følt dere trygge om dere fikk slengt en angriper i bakken? Er dere så kalde?

Hvis du er i en gruppe på fire-fem, hvorav en er en storvokst kar på over 100 kg, og du nettopp har slengt en av to spinkle sentral-asiatiske motstandere på 60 kg ned på bakken, har du da noen særlig grunn til å føle deg utrygg?

Hadde ASAP hatt kontroll på hva han driver med, ville han ha etablert toppkontroll umiddelbart etter nedrivningen og festet et grep/lås på ham og bedt kompisene beskytte ryggen hans mot den andre sentral-asiaten. I stedet denger han og to kompiser løs som idioter. Både han mest pågående sentral-asiaten, og ASAP og hans to kompiser som denger motstanderen mens han ligger på asfalten, fortjener en form for straffereaksjon fra rettssystemet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 21.7.2019 den 1.42, Martin13 skrev:

Nå har jeg ikke sett videoen, og jeg er vanligvis enig med Trump. Men hvis den videoen er som du sier, så synes jeg Trump har oppført seg helt elendig og idiotisk. 

 

Edit: Jeg så videoen. Det virker som Rakim Meyers hadde en grunn for å bli redd og forsvare seg eller si ifra, selv om han skulle latt være å bruke vold.

For meg var situasjonen litt uklar. Mulig at Rakim hadde grunn til å kaste han i bakken, men sparkingen når gutten lå nede må da være straffbar. Så ut som det var sikkerhetsgutta  som sto for sparkingen, men Rakim var sjef, så det er vel derfor han ble tatt.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Klossmajor skrev:

Hvis du er i en gruppe på fire-fem, hvorav en er en storvokst kar på over 100 kg, og du nettopp har slengt en av to spinkle sentral-asiatiske motstandere på 60 kg ned på bakken, har du da noen særlig grunn til å føle deg utrygg?

Hadde ASAP hatt kontroll på hva han driver med, ville han ha etablert toppkontroll umiddelbart etter nedrivningen og festet et grep/lås på ham og bedt kompisene beskytte ryggen hans mot den andre sentral-asiaten(...) .

Her er bruker du fagutrykk for politi eller vektere(?) 

Man kan ikke forvente at en musiker skal håndtere et angrep like rolig og avmålt som en trent politimann eller vekter. 

Jeg synes også ASAP kunne fått en bot for syns skyld, men det hadde egentlig holdt om han fikk tilsnakk fra politiet. 3 uker uten dom virker langt over alle grenser. 

Den som angriper fredelige folk burde ha et helt annet ansvar enn de som blir angrepet. Afghanerne slipper tiltale. Det er altså lovlig i Sverige å overfalle folk så lenge man taper slosskampen. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kendall skrev:

Regler og lover er for alle. Håper han blir i fengselet for det han gjorde. 

Ikke for alle. Afghanerne som angrep ham slipper tiltale. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vet ikke hva jeg skal mene om saken. Tenkte i utgangspunktet at dette var en eller annen "jengsterrapper" som oppførte seg dårlig, men ser jo at flere legger ut klipp som viser at det er de afghanske guttene som oppfører seg dårlig, følger etter de andre etter å ha blitt bedt om å slutte flere ganger og opptrer aggressivt før julingen til slutt. Det gjør det overhodet ikke greit at flere går løs på en som er blitt slengt i bakken, men samtidig tenker jeg at det kan være noe som bør være veldig formildende. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Isambard skrev:

Jeg synes også ASAP kunne fått en bot for syns skyld, men det hadde egentlig holdt om han fikk tilsnakk fra politiet. 3 uker uten dom virker langt over alle grenser. 

Tingretten har avsagt en fengslingskjennelse som gir påtalemyndigheten rett til å holde ham i varetekt i tre uker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, I Grosny skrev:

For meg var situasjonen litt uklar. Mulig at Rakim hadde grunn til å kaste han i bakken, men sparkingen når gutten lå nede må da være straffbar. Så ut som det var sikkerhetsgutta  som sto for sparkingen, men Rakim var sjef, så det er vel derfor han ble tatt.

Jeg oppfatter det sånn at de tre som denger løs på sentral-asiaten er Rakim og to kompiser av ham. Han store tjukken som kommer til oppfatter jeg som den som spiller sikkerhetsrollen i gruppa. Han later til å være den eneste som gjør en solid innsats for å unngå eskalering av situasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, CAPS LOCK skrev:

Tingretten har avsagt en fengslingskjennelse som gir påtalemyndigheten rett til å holde ham i varetekt i tre uker.

Ja, men jeg mener det er feil. De har redusert siktelsen fra grov kroppsskade til kroppsskade. Det straffes normalt med bøter i Sverige. Da blir det feil å holde ham i fengsel i tre uker så han må avlyse turnéen. De får etterforske raskere eller henlegge saken.

Jeg vet ikke hvordan det er i Sverige, men norsk praksis med varetektsfengsling strider mot menneskerettighetene som vi er juridisk bundet av. Norge har fått skarp kritikk for det mange ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...