Gå til innhold

A$AP Rocky varetektsfengslet i Sverige på grunn av rasisme


CAPS LOCK

Anbefalte innlegg

A$AP Rocky ble arrestert etter et slagsmål i Stockholm natt til onsdag 3. juli. A$AP Rocky hevder selv at han bare forsvarte seg. Det var ikke politiet enig i. Heller ikke domstolen deler A$AP Rockys oppfatning, så nå sitter han varetektsfengslet på tredje uka. Dermed er Europa-turneen hans avlyst. 

Det har nå kommet fram i amerikanske medier at forholdene i fengselet er umenneskelige. En ansatt ved den amerikanske ambassaden i Stockholm skal ha sagt at "Walking into that place was like walking into a toilet." Vannet han får er skittent, og maten er ikke spiselig. Han må sove på en matte uten teppe. Artistens manager sier svenske myndigheter bryter menneskerettighetene, konkret artikkel 36 i Wien-konvensjonen. G-Eazy hever nå at A$AP Rocky utsettes for rasisme.

I USA er reaksjonene sterke på behandlingen av amerikaneren. Mange engasjerer seg for å få ham løslatt. Det er startet underskriftskampansjer, og flere artister har bestemt seg for å boikotte Sverige. President Donald Trump har engasjert seg etter at Kim Kardashian og Kanye West kontaktet ham om saken. Han skriver på Twitter at han har kontaktet den svenske statsministeren for å få artisten løslatt, men den svenske utenriksministeren Margot Wallström er avvisende. Hun sier at "I Sverige har vi et rettsvesen som håndterer denne typen saker. Vi som politikere skal ikke legge oss opp i hvordan man skal dømme eller håndtere de som sitter arrestert i Sverige."

https://www.complex.com/music/2019/07/g-eazy-compares-his-arrest-in-sweden-to-asap-rocky-says-its-white-privilege

 https://www.tmz.com/2019/07/09/asap-rocky-inhumane-conditions-jail-swedish-sweden/

https://www.vg.no/rampelys/i/GG5Vzm/aap-rockys-advokat-til-vg-blir-trolig-varetektsfengslet-i-mer-enn-to-uker

https://www.vg.no/rampelys/i/xP7rn8/aap-rocky-varetektsfengslet-ytterligere-en-uke-han-er-svaert-skuffet

https://www.change.org/p/swedish-officials-justiceforrocky-demand-that-rocky-be-released-from-swedish-officials?recruiter=982356777

https://www.vg.no/rampelys/i/OpaMeb/rappere-boikotter-sverige-etter-aap-arrest

https://www.vg.no/rampelys/i/e8eG94/trump-vil-ringe-den-talentfulle-svenske-statsministeren?utm_source=vgfront&utm_content=row-28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

maten han får er uspiselig? mente dagbladet skrev at han fikk biff storganoff og svenske kjøttboller. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han havnet først i en typ "glattcelle"-sak første timene, sikkert mens papirarbeid ble gjort og celle ble gjort klar. Så humant har han det tipptopp.

Fengslet pga rasisme? Nei, pga vold! Har han gjort det? Det vet hverken jeg eller dere, og iallefall ingen i USA...

Tenker at han blir behandlet som fortjent, enten han blir dømt eller frikjent.

Blir så provosert av kjendiser som skal utnytte sin status (når fakta ikke er på bordet!)... Han kan være en skrekkelig psyko, selv om han har vært hyggelig med deg..

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys

Bryr meg egentlig svært lite om denne saken. Det som hadde vært interessant å vite er hva som skjedde med afghanerne som bråkte med han. Etter hva jeg har sett av videoklipp så var det de som startet det hele og de som fortsatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er flaut at Trump krever spesialbehandling for ham.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den amerikanske rapperen ASAP Rocky sitter i varetekt i Sverige. mistenkt for mishandling.  En video på VG.no viser hvordan han og vennene sparker en mann som ligger nede. 
En rekke kjendiser i USA, venner av Rocky, har engasjert seg.  President Trump har samtalt med den svenske statsministeren for å påvirke saken, og presidenten har tilbudt seg å personlig betale for kausjon.  Svaret fra Sverige er at alle er like for loven, at man kan ikke kjøpe noen fri i Sverige.  Den svenske politimannen som svarte Trump på Twitter fikk kontoen sin midlertidig sperret. 

Jeg synes dette er skremmende og en hån mot demokratiet. 

https://www.tv2.no/a/10733606/

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver nordmann som blir fenglset i utlandet forventer at den norske regjeringen involverer seg og gjerne betaler litt under bordet for å få dem hjem. Man kan neppe kritisere amerikanerne for å forvente det samme.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AmonymBruker skrev:

Enhver nordmann som blir fenglset i utlandet forventer at den norske regjeringen involverer seg og gjerne betaler litt under bordet for å få dem hjem. Man kan neppe kritisere amerikanerne for å forvente det samme.

Kan du dokumentere at norske myndigheter betaler under bordet?  Inntil du kan det, er det du sier bare vås.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trump viser seg frem igjen. West og Kardashian har innflytelse i det hvite hus

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kågebruker skrev:

Trump viser seg frem igjen. West og Kardashian har innflytelse i det hvite hus

Ja..  Og enda tror amerikanere flest at de bor i verdens mest demokratiske land.  Man skulle tro de hadde en amerikanske mur rundt seg.. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Zienna skrev:

Ja..  Og enda tror amerikanere flest at de bor i verdens mest demokratiske land.  Man skulle tro de hadde en amerikanske mur rundt seg.. 

Muren skal jo redde dem fra kriminalitet og skape orden😁.  

 

Ellers så er denne morsom

 

 

A1560FDD-C620-4E55-A14F-DFF7BF777E0B.jpeg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull at denne Rocky skal slippe straff. Uansett om den personen som angrep sikkerhetsvakten, og klådde på den dama, så gir det ikke Rocky og hans team, rett til å slå og sparke på den fyren slik dem gjorde. Dem overdrev volden, noe som da tydelig kom fra et enormt sinne.

Det er lov å forsvare seg med nødvendig makt, for å få en angrepsperson til å evt. slutte å utøve vold mot en. Men å kaste personen i bakken, slå og sparke på han, og da med en hel gjeng som medmishandlere, så burde folk som støtter det Rocky og hans team gjorde, få seg en lærdom om fornuft og svenske lover.

Ikke at jeg støtter det den angriperen gjorde mot Rocky og hans team, men dem overdrev veldig den volden, når dem tok igjen. Det er slik vold vi ser i "the hood" i USA, og slik oppførsel er uønskelig.

At Trump ringte til Sveriges statsminister, var da som følge av en vennetjeneste, som da ble bedt om av Kanye West. Det handlet ikke om at Trump ville vise at han ikke er rasist, ved å ta dette stuntet med å forsøke få Rocky ut, da Rocky som kjent er svart. Dette handlet om en vennetjeneste, da Trump og Kanye har et tilsynelatende godt forhold. Rocky og Kanye kjenner visst hverandre.

Hadde Hillary vært sittende president, eller hadde Obama vært sittende president, og denne situasjonen hadde dukket opp, så tror jeg Sveriges statsminister hadde vært mer medgjørlig, med tanke på å få Rocky enten ut av fengsel og slippe straff, eller at han hadde fått formildene straff og sluppet tidlig ut. Det ble nå skreket veldig om rasisme, siden G-eazy også var sittende i svensk fengsel i 2 dager, fordi han slo noen i Sverige.

Men jeg mener det er forskjell på å slå noen, og da mishandle, slik som Rocky og hans team da gjorde. At Rocky blir staffet hardere, er da naturlig, utifra de handlingene han og hans team utførte. Det var ikke selvforsvar, men mishandling, da dem overdrev voldsbruken.

Sveriges statsminister ville nok heller ikke innvilge Trump noen tjenester, da Sverige nok har Trump sine uttalelser om "svenske tilstander" friskt i minne. Det er også en selvfølge at Sverige vil slå seg på den linjen med å ikke la Trump vinne noen saker, men da diskredit Trump istedet, så mye dem kan. Sverige har satt seg litt i en klemme, mellom Trump og Rocky i denne saken. Hva skal egentlig Sverige gjøre nå, siden dem ikke vil la Trump diktere, og sikkert heller ikke vil bli stemplet som "rasister" ved å straffe Rocky.

Demokratene\liberalistene i USA har nå gjort dette til en sak om rasisme, noe det selvfølgelig ikke er. Sveriges statsminister vil nok etterhvert føle et press, til å måtte imøtekomme liberalistene i USA og deres ønsker. Statsministeren sitter med "telefon" fra liberalistene\demokratene i det ene øret, og med en "telefon" hvor kjendisene er i det andre øret. Hvem vil statsministeren ta hensyn til, til slutt.

Vil ikke overraske meg om Sverige bestemmer seg for å løslate Rocky etterhvert, men jeg tror også at det er mulig at Sverige vil forsøke å sette Trump i et dårlig lys av en eller annen grunn, som liberalistene\demokratene sikkert har et ønske om.

Endret av TrekStar
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo noe grunnleggende usympatisk med at alskens kjendiser skal støtte han og forsøke å påvirke saken.  Det er latterlig å tenke på scenarioet at Kanye West og Kim Kardashian ringte Trump som vil ringe statsministeren i Sverige 🙃 Dette er jo en gjeng sirkelrunkere som skal vise seg fram, og det er greit (om enn flaut) når det går ut på å promotere hverandre og bruke makten sin slik. Men dette er liksom et hakk forbi flaut, det er temmelig ille av disse å forvente, og aktivt gå inn for, at han skal behandles annerledes fordi han er den han er.

Syns jeg ser Trump akseptere samme kjendispress for utenlandske statsborgere arrestert i USA.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Zienna skrev:

Kan du dokumentere at norske myndigheter betaler under bordet?  Inntil du kan det, er det du sier bare vås.

Det var vel heller en påstand at mange nordmenn forventer slik service av norske myndigheter selv, ikke at de faktisk får det. Det har vært nok av saker der nordmenn driter seg ut i utlandet og slektninger hyler «hvor er UD???» fordi de nærmest forventer å bli hentet. Bolivia, Kongo og så de som ville bli reddet da de satt fast på Everest. Alle gjorde ting helt frivillig.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke sett videoen, og jeg er vanligvis enig med Trump. Men hvis den videoen er som du sier, så synes jeg Trump har oppført seg helt elendig og idiotisk. 

 

Edit: Jeg så videoen. Det virker som Rakim Meyers hadde en grunn for å bli redd og forsvare seg eller si ifra, selv om han skulle latt være å bruke vold.

Endret av Martin13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blue Moon

Kim Kardashian og Kanye West burde skamme seg!  Tenk å be presidenten, en statsleder,om en "personlig tjeneste", der det blir bedt om at han bruker sin posisjon for å påvirke rettssystemet i en annen nasjon.

Og presidenten burde også skamme seg! Å gjøre dette er misbruk av embedet han forvalter.  Slike samtaler statsledere i mellom er normalt sett forbeholdt høyprofilerte saker som omfatter "rikets sikkerhet " (Eks spionasje), ikke en vanlig etterforsking.

Endret av Blue Moon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, TrekStar skrev:

 

Demokratene\liberalistene i USA har nå gjort dette til en sak om rasisme,

En liten saksopplysning, "liberals" i USA har absolutt ingenting med liberalisme eller liberalister å gjøre. Snarere tvert i mot er det en merkelapp som benyttes om aktivister og politikere som støtter sosialisme/sosialdemokratiske løsninger med mer statlig innblanding og kontroll. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener afghaneren har 100% av skylden. Folk må slutte å omtale ham som "offer". Man er ikke et offer når man angriper andre og får juling. Nazisteneer ikke "offeret" i WW2 selv on de fikk bank.

ASAP ba ham flere ganger om å gå, men afghaneren fortsatte å angripe dem. Volden er ikke overdrevet. Ikke mye i alle fall. Overfallsmannen fikk noen kutt. Ville dere virkelig følt dere trygge om dere fikk slengt en angriper i bakken? Er dere så kalde? 

Saken mot overfallsmannen er "selvsagt" henlagt. I Sverige skal man bare ta i mot, og ikke ta igjen.

Jeg fatter ikke at noen kan sitte så lenge i varetekt for en bagatell. La gå med at han kunne fått en bot for å gått for langt, men dette går over alle støvleskaft. 

Det er ikke spesielt at myndighetene i USA engasjerer seg. Det gjør norske og svenske myndigheter også når nordmenn blir arrestert i utlandet. Det er spesielt at Trump personlig ringer, men det han sa er ikke kritikkverdig. Han uttalte seg ikke om skyld, og kritiserte ikke Sverige. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2019 den 16.29, CAPS LOCK skrev:

Det har nå kommet fram i amerikanske medier at forholdene i fengselet er umenneskelige. En ansatt ved den amerikanske ambassaden i Stockholm skal ha sagt at "Walking into that place was like walking into a toilet." Vannet han får er skittent, og maten er ikke spiselig. Han må sove på en matte uten teppe. Artistens manager sier svenske myndigheter bryter menneskerettighetene, konkret artikkel 36 i Wien-konvensjonen. G-Eazy hever nå at A$AP Rocky utsettes for rasisme.

Haha, dummeste jeg har hørt. Amerikanske medier er helt ødelagt og fulle av løgn.

Sannheten er nok at denne "superstjernen" trodde han kunne oppføre seg som en idiot og slippe unna med det fordi han er "superstjerne". Men svenske myndigheter ga visst faen i at han er så høy på seg selv, og behandlet ham som en hvilken som helst annen voldelig kriminell.

Priceless.

At forholdene var umenneskelige i fengselet er ren svada. Sverige har vel et system omtrent som vi har her i Norge. Han har sannsynligvis sittet midlertidig på glattcelle som andre voldelige idioter.

Sitat

President Donald Trump har engasjert seg etter at Kim Kardashian og Kanye West kontaktet ham om saken. Han skriver på Twitter at han har kontaktet den svenske statsministeren for å få artisten løslatt

Fascisten har visst ikke skjønt at det er sånn et moderne rettsvesen fungerer...

Endret av jabx
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...