Gå til innhold

Det kommer en baby til noen som ikke er klare


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De det gjelder har null økonomisk innsikt, og bruker penger over en lav sko, på elektronikk og annet unødvendige tull. De har mye gjeld, og vet at i hvert fall en av de har stort lønnstrekk. Egentlig et perfekt eksempel for Luksusfellen!

De er også utrolig rotete av seg, og alt av flater i leiligheten er fylt opp med søppel og rot. Er alltid så slitne, selv om de kanskje har jobbet bare to dager. Helt vanlige jobber, noe man ikke trenger utdanning til. 

Og nå skal de ha baby. Jeg vet det er veldig ønsket, men jeg er oppriktig bekymret for hvordan de tenker å løse dette her. Det ligger mer til grunn enn jeg ønsker å legge ut her, i frykt for at det skal kunne gå an å kjenne igjen folka, så jeg setter hovedfokuset på det jeg har skrevet her.

Jeg er bekymra for innemiljøet den lille skal bo i, med støv og dritt rundt omkring, og også hvor lite energi disse to menneskene klarer å ha. Hvis det jobbes til 23 en kveld må det soves til 15-16 dagen etter. Jeg tror ikke de skjønner hvor lite søvn man får og hvor sliten man faktisk blir med en nyfødt, og er redd for at den ikke skal få det den trenger av stimuli og kos osv osv.

Nå er det mulig jeg overtenker dette veldig, og at det kan gå helt fint bare ungen kommer. Men ønsker å høre om andre mener det er noen grunn til bekymring her?

Jeg kjenner de ikke godt nok til å ville blande meg inn selv, men kjenner andre som kjenner de godt, og det er derfor jeg vet det jeg vet. Ser dem i ny og ne. De som kjenner dem har prøvd å få i gang rydding og komme med andre velmenende tips og råd opp gjennom årene, men det når aldri inn.

Anonymkode: 8dd93...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangspunktet høres det ut som det er grunn til bekymring, men det kan gå bra også. Mange vokser med oppgaven, men noen gjør det ikke. Men de aller fleste orker vel mer etter at de har fått barn enn før? For da må man jo bare.

Sånn var det med oss i alle fall. Vi var nesten sånn før vi fikk barn, men tok oss kraftig sammen da barnet kom. Tok en skikkelig opprydning siste ukene før fødsel og har holdt det nærmest strøkent etter det. Kvittet oss med all gjeld innen barnet var 2 år, og da han var 5 hadde vi spart opp egenkapital og kjøpte bolig. Nå har vi "alt på stell" og er ganske A4, noe ingen ville trodd for noen år siden.

For oss var barnet motivasjonen som skulle til for endring. Vi syntes ikke det var så nøye før han kom og tenkte at "barn overlever litt rot og dårlig økonomi", men vi var ikke forberedt på den følelsen av å ønske å gjøre hva som helst for at et lite menneske skal ha det best mulig.

Men selvsagt er det tilfeller der det går galt også. Med mindre det er forhold som er direkte helseskadelig så ville jeg sett det an til etter fødsel og eventuelt meldt bekymring da hvis ting fortsetter som før.

Anonymkode: 3b750...e0a

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hva er dette?BV-politiet???

Folk forandrer seg etter at de har fått barn, og slutt å bland deg inn i andre menneskers liv!!

Anonymkode: 56631...0d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, hva er dette?BV-politiet???

Folk forandrer seg etter at de har fått barn, og slutt å bland deg inn i andre menneskers liv!!

Anonymkode: 56631...0d0

Hvem har sagt noe om barnevernet? Slapp av, og slutt å blande deg inn i ting hvis du ikke har noe fornuftig å komme med. 

Anonymkode: 8dd93...b73

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen så ligger babyen bare inntil mors bryst, og om det er litt rotete i huset ellers gjør ingenting. Jeg tenker at du derfor bare ser det litt an, og hvis det ikke er noen bedring så er det bare å sende en melding til barnevernet. De kan bidra med hjelp og opplæring. 

Anonymkode: 9b528...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har sagt noe om barnevernet? Slapp av, og slutt å blande deg inn i ting hvis du ikke har noe fornuftig å komme med. 

Anonymkode: 8dd93...b73

Du spørs selv om det er noe grunn til bekymring. Bedømmer folk utifra rot de har og tror at de ikke kan ivareta en baby utifra det. Det er å blande seg inn. 

Det virker som om du ikke evner å forstå at folk flest endrer seg etter at de har fått barn.

Anonymkode: 56631...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bare perfekte mennesker skulle fått barn hadde det ikke vært mange her i verden. Fei for egen dør.

Anonymkode: 2b1d2...d28

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis bare perfekte mennesker skulle fått barn hadde det ikke vært mange her i verden. Fei for egen dør.

Anonymkode: 2b1d2...d28

Dette.

TS, skisserer hvordan mange mennesker lever når de er uten barn, og det hadde uansett ikke gitt grunn til omsorgssvikt. Det er normalt å sove lenge noen dager, eller når man vil for den saks skyld, det er ikke akkurat ulovlig. Gjeld og slik har mange som har barn. Rot er det mange som har. Du kan være verdens beste mor eller far og fortsatt ha rot hjemme. Jeg skjønner ikke hvorfor folk skal "bekymre" seg for alt mulig rart nå til dags. 

 

Anonymkode: 56631...0d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ofte sliten av jobb før jeg fikk barn. Med jobb som innebar stort sett kontor, kursing og møter. Og sove var superviktig. Jeg våknet sjelden tidlig på fridager, og jeg var en mester i å snu døgnet på et par fridager og hadde jeg fri en uke så sov jeg stort sett 02 til 11-12 på slutten av friuka. 

Men jeg klarte tre. To tette, og mange år uten en natts uavbrutt søvn fordi det alltid er noen som roper, gråter, er tørste, har mareritt, morgener som starter 5 for å gjøre alle i stand om morgenen. 

Man kan være slapp og soveglad og ego uten barn. Det betyr ikke at man blir slapp, lat og ego med barn i hus. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, spar nekymringene til du vet at det faktisk er noe å bekymre seg for. Akkurat nå er det to voksne mennesker som lever sånn. Når babyen kommer kan det være at det meste endrer seg. Vi vet ikke, men det kan godt hende. Inntil da: chill!

Anonymkode: 11791...272

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du familie, TS? eller venn?

Kansje du kan vennlig tilby å hjelpe? Bland deg inn litt. Mas litt. Si hva du tenker om deres økonomi og rot. 

Anonymkode: 488dc...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har/hadde samme problem i familien her. Det løste seg med at barnevernet ble kontaktet (både av familie, og jordmor/helsevesen). De kom inn i bildet med krav og veiledning.  Foreldrene prøver mer, de forstår mer og vet hva som kan skje om de ikke skjerper seg. 

Her ble det en god løsning enn så lenge. 

Anonymkode: 22248...0f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til dere som kritiserer meg for å blande meg - jeg driter i hvordan de to har det hjemme hos seg selv, når det bare er de to. Jeg tenker kun på den lille skapningen som kommer.

Selvfølgelig kan man endre på ting, og det kan absolutt skje her også, når de kommer hjem med en liten en. Jeg forsøker virkelig ikke å svartmale, og jeg har heller ingen interesse av å skulle blande inn barnevernet i det her. De er late, men det betyr ikke at det er omsorgssvikt. 

Jeg er kun bekymret for det som kan skje dersom de faktisk ikke gjør noen endringer, og det på et vis vil gå ut over den lille.

Jeg feirer absolutt gjerne for min egen dør, og ønsker ikke å feie for andres. Ønsker bare at et etter nyfødt barn skal få de beste forutsetningene det kan.

Anonymkode: 8dd93...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesøster kommer vel på hjemmebesøk, og da observerer hun og kommer med råd og tiltak om det er noe å reagere på. Er det kaos der når hun kommer så tar hun affære.

Anonymkode: 7d715...d0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helsesøster kommer vel på hjemmebesøk, og da observerer hun og kommer med råd og tiltak om det er noe å reagere på. Er det kaos der når hun kommer så tar hun affære.

Anonymkode: 7d715...d0b

Det hadde jeg helt glemt bort. Helsesykepleier kommer med info og hjelp, og så sjekker hun i tillegg området man har for å stelle barnet og sånt. 

Anonymkode: 9b528...6c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, hva er dette?BV-politiet???

Folk forandrer seg etter at de har fått barn, og slutt å bland deg inn i andre menneskers liv!!

Anonymkode: 56631...0d0

Det er lov å blande seg inn i andres liv om man er bekymret. Så mange barn hsr blitt reddet ut av fæle situasjoner fordi folk blandet seg. Og mange barn sitter fast i fæle situasjoner fordi folk er redde for å blande seg. 

Anonymkode: 97ec3...0bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde jeg helt glemt bort. Helsesykepleier kommer med info og hjelp, og så sjekker hun i tillegg området man har for å stelle barnet og sånt. 

Anonymkode: 9b528...6c2

Har aldri opplevd at de har sjekket noe som helst hjemme hos oss. Tre barn og ingen av helsesykepleierne har sett hverken hvor barna sov eller ble stelt eller i det hele tatt andre rom enn stue. 

Anonymkode: 2b1d2...d28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde jeg helt glemt bort. Helsesykepleier kommer med info og hjelp, og så sjekker hun i tillegg området man har for å stelle barnet og sånt. 

Anonymkode: 9b528...6c2

Her var hun bare i stua. Dessuten var det valgfritt om hun skulle komme hjem til oss eller ikke.

Anonymkode: 8dd93...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har/hadde samme problem i familien her. Det løste seg med at barnevernet ble kontaktet (både av familie, og jordmor/helsevesen). De kom inn i bildet med krav og veiledning.  Foreldrene prøver mer, de forstår mer og vet hva som kan skje om de ikke skjerper seg. 

Her ble det en god løsning enn så lenge. 

Anonymkode: 22248...0f8

Så man skal hjelpe ved å indirekte true?

Anonymkode: 56631...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...