Gå til innhold

Brev fra politiet i forbindelse med gjeld... HJELP


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har dummet meg skikkelig ut når det kommer til gjelden min... Opp igjennom de siste 5 årene har jeg pådratt meg en del gjeld fra kredittkort og et forbrukslån. Har klart å holde dette i sjakk helt frem til denne våren. Jeg begynte på fulltidsstudier i fjor høst og inntekten min sank betraktelig. Klarte å betale ned på all gjeld helt til jeg mistet jobben min og lønnen ble mindre. Fikk meg ny jobb, men tjener fortsatt langt i fra nok til å kunne betale ned all gjelden min. Tok tak i dette når gjelden gikk til inkasso og fikk ordnet nedbetalingsplan med de fleste kreditorene! Allikevel var det en sak jeg ikke fikk en nedbetalingsplan jeg hadde økonomi til og denne har jeg kviet meg for i ukesvis. Dum som jeg er trodde jeg at jeg hadde litt mer tid på meg og ettersom at jeg vet at lønningen min i August er litt større, tenkte jeg at jeg kunne betale den da. Dette burde jeg naturligvis sagt i fra om, men det har jeg da altså ikke gjort i frykt for å ikke få gjennomslag hos kreditor.. Kom nettopp hjem fra jobb og så et brev fra politiet henge på døren min. I dette brevet står det at det er utført lovlig forkynnelse etter domstolens paragraf 176. Det står krysset av på dokumentet for konkursvarsel. Er livredd og klarer ikke helt å forstå informasjonen i brevet jeg har fått. Er det noen som har tips eller vet hva dette vil si? Jeg vil absolutt betale gjelden!! Har jeg blitt anmeldt og må jeg i en rettssak? Gjelden er på nesten 30. 000kr og så mye penger har jeg ikke sjans til å betale på en gang. 

Jeg er fullt klar over at jeg har dummet meg skikkelig ut her og kan takke meg selv for at politiet nå tar kontakt, men råd settes stor pris på. Siden det er sommerferie og helg nå er både Nav og Namsfogden stengt. Tanken var å kontakte de for litt mer forståelse og hjelp for veien videre... Er det noen som har sånn ca peiling på hva som vil skje nå? Virker som at jeg blir slått personlig konkurs, men jeg vet ikke helt hva dette innebærer 😕

Anonymkode: 6455c...9fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville rådført meg med gjeldsrådgiver for nav eller finne andre å rådføre meg med. 

Jeg har selv et stort forbrukslån. Og sliter med å betale det ned så jeg forstår bekymringen. Tenker selv på dette ganske mye. Redd for hva som skjer om jeg ikke klarer å betale. Men Forløbig har jeg kontroll. 

Anonymkode: d37a3...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke anmeldt. I Norge er det ikke straffbart å skylde penger. Du er innkalt til et rettsmøte fordi en kreditor du skylder penger ikke får betalt. I brevet står det et tidspunkt og et sted du må møte, som er i tingrettens lokaler. Sammen med forkynnelsen finner du også konkursbegjæringen fra den aktuelle kreditoren. Jeg syns det er litt merkelig at du får en konkursbegjæring på et krav på 30 000, med tanke på at det koster ca 60 000 å åpne konkurs. Altså er dette er direkte tap for deg eller kreditor. 

Ta kontakt med kreditoren og hør om løsningsmuligheter. Skulle kreditoren være uinteressert, må du legge frem til sak for dommeren. Du må da sannsynliggjøre at du klarer å gjøre opp kravet innet kort tid. Ha med dokumentasjon som viser hva du får utbetalt i august. 

Hvis det ikke leder noen vei, da er du personlig konkurs. Da vil det være en bostyrer som styrer økonomien din en stund fremover for å fordele midler til de forskjellige kreditorer. Merk at gjelden ikke slettes, så du vil fremdeles måtte betale gjelden i fremtiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, dyptvann skrev:

Jeg syns det er litt merkelig at du får en konkursbegjæring

Det står konkursvarsel. Ikke begjæring. Politiet forkynner begge deler.

TS må ta kontakt med kreditor og legge frem et løsningsforslag. Det er ikke veldig sannsynlig at det blir fremsatt begjæring dersom beløpet bare er 30.000, men noen kreditorer har prinsipper om at litt er bedre enn ingenting og at dette litt kommer best frem i et konkursbo der TS ikke har noe å si.

Anonymkode: dfc03...b9d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det står konkursvarsel. Ikke begjæring. Politiet forkynner begge deler.

TS må ta kontakt med kreditor og legge frem et løsningsforslag. Det er ikke veldig sannsynlig at det blir fremsatt begjæring dersom beløpet bare er 30.000, men noen kreditorer har prinsipper om at litt er bedre enn ingenting og at dette litt kommer best frem i et konkursbo der TS ikke har noe å si.

Anonymkode: dfc03...b9d

Takk for tips! Jeg fikk mulighet til å ajour betale saken i Juni, men hadde ikke mulighet til å betale nesten 8000kr innen så kort tid som jeg fikk. Har mulighet til å betale de 8000kr i August, så kanskje dette hjelper på saken? Kjenner pulsen stiger når dere nevner rettsmøte og at jeg kan bli slått personlig konkurs....

Anonymkode: 6455c...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! Jeg fikk mulighet til å ajour betale saken i Juni, men hadde ikke mulighet til å betale nesten 8000kr innen så kort tid som jeg fikk. Har mulighet til å betale de 8000kr i August, så kanskje dette hjelper på saken? Kjenner pulsen stiger når dere nevner rettsmøte og at jeg kan bli slått personlig konkurs....

Anonymkode: 6455c...9fd

Det beste du kan gjøre nå er å få tak i så mye penger som mulig. Selg unna ting du ikke absolutt må ha. 

Anonymkode: 9b8d9...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville kontaktet Silje sandmæl, er det noen som har råd så er det hun 

Anonymkode: a2c8a...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tusen sånne brev, men lever fortsatt.

Anonymkode: 67292...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville rådført meg med gjeldsrådgiver for nav eller finne andre å rådføre meg med. 

Jeg har selv et stort forbrukslån. Og sliter med å betale det ned så jeg forstår bekymringen. Tenker selv på dette ganske mye. Redd for hva som skjer om jeg ikke klarer å betale. Men Forløbig har jeg kontroll. 

Anonymkode: d37a3...dfa

Er det noe støtte å få utover rådgivning og gjennomgang av økonomien av en gjeldsrådgiver?

Anonymkode: 8f8b4...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 000 kr i gjeld er peanøtt. Smuler i havet til hva som pleier å være. Kan du vise til budsjett? har du orden på økonomi utenom gjelden? hvis du ringer innkasso så legger dere opp en plan for nedbetalingstid. 

 

Anonymkode: 1438e...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ville kontaktet Silje sandmæl, er det noen som har råd så er det hun 

Anonymkode: a2c8a...5a4

Ja, hun setter sikkert pris på at alle som har hørt om henne vil ha gratis personlig hjelp.

Anonymkode: 90b4d...07e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, dyptvann skrev:

Du er ikke anmeldt. I Norge er det ikke straffbart å skylde penger. Du er innkalt til et rettsmøte fordi en kreditor du skylder penger ikke får betalt. I brevet står det et tidspunkt og et sted du må møte, som er i tingrettens lokaler. Sammen med forkynnelsen finner du også konkursbegjæringen fra den aktuelle kreditoren. Jeg syns det er litt merkelig at du får en konkursbegjæring på et krav på 30 000, med tanke på at det koster ca 60 000 å åpne konkurs. Altså er dette er direkte tap for deg eller kreditor. 

Ta kontakt med kreditoren og hør om løsningsmuligheter. Skulle kreditoren være uinteressert, må du legge frem til sak for dommeren. Du må da sannsynliggjøre at du klarer å gjøre opp kravet innet kort tid. Ha med dokumentasjon som viser hva du får utbetalt i august. 

Hvis det ikke leder noen vei, da er du personlig konkurs. Da vil det være en bostyrer som styrer økonomien din en stund fremover for å fordele midler til de forskjellige kreditorer. Merk at gjelden ikke slettes, så du vil fremdeles måtte betale gjelden i fremtiden.

Koster ikke et øre å begjære noen konkurs.

Anonymkode: 3c5e8...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

30 000 kr i gjeld er peanøtt. Smuler i havet til hva som pleier å være. Kan du vise til budsjett? har du orden på økonomi utenom gjelden? hvis du ringer innkasso så legger dere opp en plan for nedbetalingstid. 

 

Anonymkode: 1438e...80e

Men vil de gå med på en nedbetalingsplan etter at jeg nå har fått et brev fra politiet/namsfogden? Det virker jo ikke helt sånn... 

 

-TS

Anonymkode: 0eb49...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men vil de gå med på en nedbetalingsplan etter at jeg nå har fått et brev fra politiet/namsfogden? Det virker jo ikke helt sånn...

Det vil de med all sannsynlighet. Problemet her er jo at du ikke har tatt kontakt med dem tidligere. De sitter ikke og gjetter hva du tenker, mener eller planlegger. Ta kontakt, beklag historien her og legg frem en plan du vet du klarer å holde. 30 000 er tross alt ikke en formue.

Anonymkode: dfc03...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått tusen sånne brev, men lever fortsatt.

Anonymkode: 67292...d38

Hva har du gjort når du har fått sånne brev da?

Anonymkode: 0eb49...02e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil de med all sannsynlighet. Problemet her er jo at du ikke har tatt kontakt med dem tidligere. De sitter ikke og gjetter hva du tenker, mener eller planlegger. Ta kontakt, beklag historien her og legg frem en plan du vet du klarer å holde. 30 000 er tross alt ikke en formue.

Anonymkode: dfc03...b9d

 Da får jeg prøve det i morgen... Har jo vært i kontakt med de og fremvist lønnsslipp + fortalt hva jeg kan betale i måneden. Dette fikk jeg avslag på og så har jeg siden avslaget prøvd å få samlet opp nok til å betale ajour beløpet de kom med. Burde tatt kontakt med de på nytt når jeg fikk avslaget selvfølgelig, men om det er et håp for at de vil gå med på en nedbetalingsplan og trekke konkursvarselet hadde det vært absolutt beste løsning! Takk for råd

Anonymkode: 0eb49...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...