Gå til innhold

Hvorfor bryr ingen seg om global oppvarming? Alle fortsetter som før


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Million skrev:

Tror nesten du må sitere meg på det stedet jeg har skrevet at "vi bare la skal la alt ruske og gå helt til alt er ødelagt."

Det kan jeg ikke huske å ha skrevet. Heller ikke kan jeg huske å ha skrevet noe om fornektelse. Jeg påpekte rett og slett at mange forskere er uenige om hva oppvarmingen skyldes. 

Nei men du prøver å så tvil om om det er riktig eller ikke. Og implisitt skal vi da fortsette som før siden forskere er «uenige». Har du barn? I såfall, hvorfor er det verdt å ta denne sjansen?

Anonymkode: 72565...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei men du prøver å så tvil om om det er riktig eller ikke. Og implisitt skal vi da fortsette som før siden forskere er «uenige». Har du barn? I såfall, hvorfor er det verdt å ta denne sjansen?

Anonymkode: 72565...883

Jeg "prøver ikke å så tvil". Jeg sier at det faktisk er sånn, en del forskerne er i tvil. Det er fakta. Så folk velger hvem de vil høre på. Du har gjort ditt valg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Million skrev:

Jeg "prøver ikke å så tvil". Jeg sier at det faktisk er sånn, en del forskerne er i tvil. Det er fakta. Så folk velger hvem de vil høre på. Du har gjort ditt valg.

 

Folk «velger» hvem de vil høre på så de kan fortsette med sin egoistiske livsstil. Hvorfor er det ikke bedre å være føre var? Du kan da umulig mene at det fører til noe positivt for miljøet med alle disse utslippene? Så da er det vel bare å begynne med reguleringer og forbud? 

Anonymkode: 72565...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Folk «velger» hvem de vil høre på så de kan fortsette med sin egoistiske livsstil. Hvorfor er det ikke bedre å være føre var? Du kan da umulig mene at det fører til noe positivt for miljøet med alle disse utslippene? Så da er det vel bare å begynne med reguleringer og forbud? 

Anonymkode: 72565...883

Du legger ut stråmenn så det ryker rundt deg i hvert eneste innlegg. Jeg har ikke sagt noe av det du hevder i dine siste innlegg. Les hva jeg skriver og slutt å legge ord i munnen på folk.

Deg gidder jeg ikke diskutere mer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle fortsetter med kjøp og kast, stor bil, materialisme osv. Hvorfor bryr ikke engang folk med barn seg om fremtiden?

Anonymkode: 72565...883

I Norge har vi holdt utslippsnivået på samme nivå selv om vi har økt antall innbyggere med 1 million. Likeledes har vi et relativt lavt CO2 utslipp per innbygger selv om vi både er avhengig av mer oppvarming enn de fleste andre land og vi har større transportbehov enn de fleste land. Ergo trenger ikke vi ha noe særlig dårlig samvittighet.

Videre er størrelsen på utfordringen klimaendringene utgjør noe man skal ta med i beregningen. Ja, klimaendringer er et problem, men det er ikke noe kataklysmisk som banker på døren. Å kaste penger ut vinduet på lite effektive «løsninger» er dårlig samfunnsøkonomi. Per i dag er det idiotiske forslag som avvikling av oljeindustrien (slik at Saudi bare åpner sine pumper mer), senking av levestandard (som ofte gir mindre fokus på miljø - dess rikere folk er dess mer miljøbevisste blir dem) og å ta penger fra programmer som å utrydde sult/fattigdom for å kaste dem bort på ineffektive miljøtiltak (siden teknologien er mangelfull).

I henhold til økonomiske kalkyler vil konsekvensen av klimaendringene utgjøre ca 2-4% av fremtidig verdensøkonomi. Altså: ikke dagens nivå, men det nivået verdensøkonomien har om si 100 år. Altså på et nivå hvor vi vil være langt rikere enn i dag. Tenk da ag vi i mellomtiden investerer de tusenvis av milliardene vi bruker på klimatiltak på å løfte enda flere ut av fattigdom, hindrer barnedød og vaksinerer mot smittsomme sykdommer samt gi flere av verdens befolkning utdannelse... kanskje framtidig kostnad vil være 1-2% i stedenfor..

Så ja, invester gjerne i teknologi og forskning, men slutt å kaste bort tusenvis av milliarder på CO2 kvoter og annet tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Million skrev:

Du legger ut stråmenn så det ryker rundt deg i hvert eneste innlegg. Jeg har ikke sagt noe av det du hevder i dine siste innlegg. Les hva jeg skriver og slutt å legge ord i munnen på folk.

Deg gidder jeg ikke diskutere mer med.

Så hva er poenget med det du skrev? Du prøver å få folk til å tvile på om det er sant eller ikke. Du skrev ingenting om at vi burde prøve å være føre var. Kun at vi ikke kunne stole på forskningen m.

Anonymkode: 72565...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er alltid morsomt å se folk uten noen form for vitenskapelig utdannelse tror de vet bedre enn forskere.

Kanskje på tide at disse personer lærer seg forskjellen på vær og klima.

 

Mer kommer jeg ikke tik å si i denne tråden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Det er alltid morsomt å se folk uten noen form for vitenskapelig utdannelse tror de vet bedre enn forskere.

Kanskje på tide at disse personer lærer seg forskjellen på vær og klima.

 

Mer kommer jeg ikke tik å si i denne tråden.

Det er vanvittig provoserende. En haug med idioter uten videregående engang skal betvile den mest fremragende forskning. De bare tar på seg tinnfoliehatten sin og innbiller seg at forskningen bare handler om penger selvom all fornuft tilsier at det blir mindre penger å tjene på alle fronter.

Anonymkode: 72565...883

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanvittig provoserende. En haug med idioter uten videregående engang skal betvile den mest fremragende forskning. De bare tar på seg tinnfoliehatten sin og innbiller seg at forskningen bare handler om penger selvom all fornuft tilsier at det blir mindre penger å tjene på alle fronter.

Anonymkode: 72565...883

Dette er årsaken til at frontene blir mer og mer steil. Man kan fint legge til grunn at klimaendringer skjer og samtidig ha fokus på å løse problemet på en hensiktsmessig måte. Å tenke at de mest drastiske virkemidler per i dag vil gi best effekt om 30-100 år er både enfoldig og lite formålstjenlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

Dette er årsaken til at frontene blir mer og mer steil. Man kan fint legge til grunn at klimaendringer skjer og samtidig ha fokus på å løse problemet på en hensiktsmessig måte. Å tenke at de mest drastiske virkemidler per i dag vil gi best effekt om 30-100 år er både enfoldig og lite formålstjenlig.

Man må gjøre det beste man kan i dag. Det kan ikke fortsette som nå. 

Anonymkode: 72565...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Det er alltid morsomt å se folk uten noen form for vitenskapelig utdannelse tror de vet bedre enn forskere.

Kanskje på tide at disse personer lærer seg forskjellen på vær og klima.

 

Mer kommer jeg ikke tik å si i denne tråden.

 

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanvittig provoserende. En haug med idioter uten videregående engang skal betvile den mest fremragende forskning. De bare tar på seg tinnfoliehatten sin og innbiller seg at forskningen bare handler om penger selvom all fornuft tilsier at det blir mindre penger å tjene på alle fronter.

Anonymkode: 72565...883

Og her er nok en grunn til at klimadebatten blir totalt meningsløs og usaklig. Når alle som ikke mener det samme som deg, er lavtutdannede mennesker, bedrevitere o.l. 

Det finnes høyt utdannede forskere som mener klimakrisen er overdrevet, og/eller en del av millioner av år med naturlige forandringer. Så lenge det bor mennesker på jorden, vil klimaet forandre seg. 

Hvis nå klimakrisen ødelegger jordkloden vår. Tror dere ikke det hjelper fint lite at vi nordmenn kjører rundt i Telsa'n vår og lar vær å spise kjøtt... ?

Anonymkode: 01741...44a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg jeg. Men jeg vet også det er fryktelig lite Norge kan gjøre for å forbedre situasjonen, da vi ikke er blant verstingene. Det er DE som må forandre seg. Kina, f.eks. De landene som tømmer alt av dritt rett ut i naturen, som kaster søppelavfall rett i elvene utenfor døra si, som kjører tett i tett hver eneste dag med gamle biler som forurenser masse.

For jeg kildesorterer alt. Jeg reiser svært lite. Kjører ikke rundt med bilen bare for å kjøre. Bruker ikke strøm med mindre jeg må. Leverer brukte ting og klær til gjenbruk hele tiden. Kjøper gjerne brukt selv. Bruker telefonen min til den slutter å fungere. Holder meg unna engangsbestikk og fat i plast. Spiser opp maten jeg kjøper, og kjøper gjerne datovarer.

Og jeg tenker at selv om det er en god sannsynlighet for at dette bare er naturlige svigninger i klimaet, så er det uansett ikke bra det vi holder på med. Vi skaper et helt forjævlig rot for våre barn og barnebarn. Det er de som må betale prisen for det vår generasjon, og tidligere generasjoner, har gjort.

Dermed tenker jeg, at enten det er en naturlig svigning eller ikke, har vi en plikt i å ta vare på naturen rundt oss. Kanskje mest for vår egen del, og diverse arter vi mennesker bryr oss om... For naturen vil alltid overleve. Jorda vil bestå, med liv. Men oss mennesker, og kjente og kjære arter vi liker å ha rundt oss, vil mest sannsynlig ikke overleve hvis vi fortsetter.

Anonymkode: 364ce...26d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må gjøre det beste man kan i dag. Det kan ikke fortsette som nå. 

Anonymkode: 72565...883

Vi må velge effektive og smarte løsninger som står i samsvar med størrelsen på problemet vi skal løse.

Å flytte det økonomiske vektpunktet mot Midtøsten og andre mindre demokratiske områder ved å avvikle oljeindustrien i Norge er ikke smart. Disse landene har en avhengighet av oljepengene som gir langt mindre insentiver til å drive miljøvennlig.

Å avvikle velferdsstaten gjennom å stenge ovennevnte industri samt legge restriksjoner på produksjon og forbruk vil gi en økning i fatttige. Dette igjen vil medføre at færre prioriterer miljø i valgene som skal tas i neste omgang. Er man fattig er det likegyldig om temperaturen på jorden endrer seg med 0,1 eller 0,3 grader ekstra de neste 100 årene.

Meg bekjent har alle større utfordringer i Verdenshistorien blitt løst av fremgang kontra tilbakesteg. Å anta at klima skal bli løst av tilbakesteg er meget forundringsverdig. Følgeproblemene vil bli enorme, og når utslaget av drastiske endringer er meget usikkert.. vel, her må man være edruelig.

Som du selv sier: sats på forskningen. Dropp CO2 kvoter, regnskogsfond osv og øk frie forskningsmidler med 30-40mrd i året. Det ville jeg gjort.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt kan man stoppe det når det er menneskeskapt. Hvor mange grader mener du er greit? Hva skjer når polene smelter og land blir ubeboelig? Det kommer flere og flere flyktninger. Vil du betale for dem? Eller huse dem inne hos deg? 

Det er nettopp tilpasninger som kan gjøres for at folk senker standarden sin. Biler kan gjøres så dyre at folk ikke har råd, flyreiser kan gjøres ekstremt dyre, man kan forby diverse plasttyper og andre ting. Man kan legge ned oljenæringen og ta konsekvensen. Dette må gjøres uansett så hvorfor ikke begynne nå? Oljefondet kan investeres i forskning istedenfor at NAVere får penger til å sløse på enormt forbruk. Masse kan gjøres.

Anonymkode: 72565...883

Teorien om at det er menneskeskapt stemmer neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele Norge kunne ha lagt ned absolutt ALT av fly-trafikk og kjøretøy. Men dette ville likevel ikke betydd en tøddel i det store bildet. Så lenge både USA og India og Kina holder på som de gjør,somer det fullstendig revnende likegyldig hva lille Norge forsøker å gjøre. 

For hver nordmann så finnes det kanskje 1 000 000 amerikanere, kinesere eller afrikanere...    

Anonymkode: 22086...617

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, FrodeF skrev:

De som er virkelig tilbakestående skriver innlegg på KG hvor de hevder at folk som støtter FRP ikke er smarte nok 

FRP har høyest andel lavt utdannede sammenlignet med andre partier. Eller er det fake news?

Ang virkelig tilbakestående fant jeg ikke noen kilder, men det har sikkert du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange mener at løsningen er at hver og en må endre livsstil for at klimaendringene ikke skal bli så ille som forskere estimerer - at løsningen ikke ligger politisk.

Men hvordan skal vi komme noen vei hvis det ikke skal løses på politisk toppnivå? Tror man virkelig at folk frivillig er villig til å gå ned i levestandard? Og hva med de som av ulike grunner ikke bryr seg - hvor mange år skal vi bruke på å «omvende» folk til å leve annerledes enn i dag? 

Det er naivt å tro at løsningen ligger hos hver og en. Hvis det ikke løses på toppnivå med økte avgifter, forbud, etc så blir det ingen endring.

Anonymkode: bb82f...a0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 20.7.2019 den 3.27, AnonymBruker skrev:

Fordi det er tull, og det som skjer er naturlige endringer. 

Anonymkode: bb0aa...115

Endelig en fornuftig stemme. Verden går i sykluser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett ikke håp for mennesket. Når mennesket mangler grunnleggende respekt for naturen kan man heller ikke løse klimaproblemet. Beste eksempelet er forsøpling. Når vi ikke greier å gjøre noe der det ikke koster noe..hive søppel der det hører hjemme..nei da er det ikke håp. Verdenshavene er feks en eneste stor søppelplass. 

Anonymkode: 6c3a5...4f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi alle andre kan leve litt mindre behagelig, men ikke en selv.

Anonymkode: 76dfb...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...