Gå til innhold

Hvorfor bryr ingen seg om global oppvarming? Alle fortsetter som før


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Egenskap skrev:

på ingen måter menneskeskapt. Det er rett og slett tøv. Det er naturens gang. Og lage masse mot forestillinger istedenfor bare legge merke til det som skjer gjør at man kan se det med bedre forståelse. 

Naturens gang når all forskning viser at det er en direkte korrelasjon mellom temperaturøkningen og menneskelige utslipp? Har aldri vært slike raske endringer tidligere.

Anonymkode: 72565...883

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle trenger en jobb. Men forskning klarer iallfall ikke å fange opp det reelle. Dessuten kan alle hver dag, lese det nyere forskning forteller at... alltid vil du få det nyere forskning mener... så det slutter heller aldri...

Endret av Egenskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo viktig at ting tas tak i nå. Det er ikke engang så lenge til konsekvensene kommer. Det er så mange idioter både blant vanlige folk og andre som er for dumme til å gjøre noe og disse kan ødelegge for alle andre. Det er hinsides.

I Asia snakkes det ikke engang om dette. Hva tror du er grunnen? I vesten er det iallefall litt bevissthet.

Anonymkode: 72565...883

Jeg har tenkt på dette og snakket om det flere tiår siden jeg gikk på skolen og vinhadde en god undervisning om ressurser og økologi pluss befolkningsvekst.  Verden har ikke vært interessert i å høre på forskere på dette de siste 30-40 årene, så man gir jo opp når det blir mindre og mindre sjanse til å redde noe som helst nå.

I asia lever de mer i sin egen verden, jeg aner ikke hvorfor når f.eks. kinserne er kjent for mye utdannelse samtidig som de er blant de verste med utslipp og utryddelse av dyrearter for kinesisk medisin. Prestige i å bli en rikere makt? Større makt? De har mange av de verste gruvene i afrika osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AsYouLikeIt skrev:

Av flere grunner. De som ikke er smarte nok til å forstå, avfeier det som fake news, propaganda og så videre ( les FRP )

Det har ikke blitt tydeliggjort nok hva konsekvensene av at vi fortsetter som før, fører til.

De som er virkelig tilbakestående skriver innlegg på KG hvor de hevder at folk som støtter FRP ikke er smarte nok 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo også nevne amerikanerne som har planetens største forbruk av ressurser per person. De klarer å doble vårt allerede enorme forbruk i Europa. Ideologien om at man skal skaffe seg så mye rikdom som mulig osv i superkapitalismen hjelper ikke akkurat. 

Endret av Frøkensina
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Frøkensina skrev:

Jeg har tenkt på dette og snakket om det flere tiår siden jeg gikk på skolen og vinhadde en god undervisning om ressurser og økologi pluss befolkningsvekst.  Verden har ikke vært interessert i å høre på forskere på dette de siste 30-40 årene, så man gir jo opp når det blir mindre og mindre sjanse til å redde noe som helst nå.

I asia lever de mer i sin egen verden, jeg aner ikke hvorfor når f.eks. kinserne er kjent for mye utdannelse samtidig som de er blant de verste med utslipp og utryddelse av dyrearter for kinesisk medisin. Prestige i å bli en rikere makt? Større makt? De har mange av de verste gruvene i afrika osv. 

Hvorfor velger folk å få barn med en slik fremtid? De vil ikke høre og endre seg men likevel så får de barn som må leve med dette?

Hva tenker du om din fremtid? Er du deprimert pga dette? Har du barn eller vil ha?

Anonymkode: 72565...883

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Frøkensina skrev:

Må jo også nevne amerikanerne som har planetens største forbruk av ressurser per person. De klarer å doble vårt allerede enorme forbruk i Europa. Ideologien om at man skal skaffe seg så mye rikdom som mulig osv i superkapitalismen hjelper ikke akkurat. 

Ja det er vanvittig kvalmt. De fleste mangler utdannelse og kanskje intelligens også. De kjøper de største bilene fordi det liksom er «prestisje». Det er utrolig tilbakestående. 

Anonymkode: 72565...883

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle fortsetter med kjøp og kast, stor bil, materialisme osv. Hvorfor bryr ikke engang folk med barn seg om fremtiden?

Anonymkode: 72565...883

Jeg har kuttet ned kjøtt og solgt bilen, klarer meg med kollektivt. Men fly er vi avhengi av med mindre de får på plass togbane i nord-norge til billigere pris enn flybiletter (avhengi av i den forstand at jeg vil se familie, kunne dra i begravelser osv).

Anonymkode: 7cedd...683

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle fortsetter med kjøp og kast, stor bil, materialisme osv. Hvorfor bryr ikke engang folk med barn seg om fremtiden?

Anonymkode: 72565...883

Hva mer skal et vanlig menneske gjøre? Joda, man kan bruke tog, men av og til er det eneste og beste alternativet fly. Selvsagt bør man bruke bilen mindre, men i en vanlig hverdag er det ikke enkelt å få dagen til å fungere uten bil. Kjøpe mindre, joda det får greit det, men noen ganger må man handle nye klær, ny bil, kjøtt, fisk osv. 

For å være helt ærlig, så gir jeg fullstendig faen i hva som skjer etter at jeg er dø, for det kan jeg ikke styre på noen som helst måte. Det viktige er å få leve et noenlunde tilfredsstillende liv her og nå. 

Anonymkode: 2b065...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor velger folk å få barn med en slik fremtid? De vil ikke høre og endre seg men likevel så får de barn som må leve med dette?

Hva tenker du om din fremtid? Er du deprimert pga dette? Har du barn eller vil ha?

Anonymkode: 72565...883

Behovet for familie både emosjonelt og biologisk er sterkere, særlig når de fleste velger å ikke tenke på de alvorlige realitetene. Jeg har ikke barn, men det er ikke egentlig derfor, slev om jeg også tenkte på det tidligere. Jeg er bekymret for nevøen min sin framtid sånn sett. 

 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er vanvittig kvalmt. De fleste mangler utdannelse og kanskje intelligens også. De kjøper de største bilene fordi det liksom er «prestisje». Det er utrolig tilbakestående. 

Anonymkode: 72565...883

Som jeg skrev i en annen tråd så fører det amerikanske systemet til en elendig allmenn utdannelse (med mindre man er rik, det finnes jo enkelte gode høyere utdannelser). Det er et stort problem! 

Endret av Frøkensina
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som fornekter global oppvarming, og at det er menneskeskapt:

Fornekter dere drivhuseffekten også?

Hvis ikke, skjønner dere ikke at når vi mennesker slipper ut ekstreme mengder drivhusgasser, at drivhuseffekten øker?

Jeg er ikke noe klima-hysteriker, men dette virker veldig logisk for meg,

og er jo egentlig barneskole-pensum.

Anonymkode: 5cde7...7da

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til dere som fornekter global oppvarming, og at det er menneskeskapt:

Fornekter dere drivhuseffekten også?

Hvis ikke, skjønner dere ikke at når vi mennesker slipper ut ekstreme mengder drivhusgasser, at drivhuseffekten øker?

Jeg er ikke noe klima-hysteriker, men dette virker veldig logisk for meg,

og er jo egentlig barneskole-pensum.

Anonymkode: 5cde7...7da

Jeg har ikke noe standpunkt vedrørende menneskeskapte klimaendringer, og forsvareren ingen sider.

Men: jeg leste at forskere i Japan mente at klimaendringene i stor grad er påvirket av økt kosmisk stråling, som igjen påvirket skylaget. Videre mente de at endringene skylaget påvirker klimaet i større grad enn drivhusgasser.

Anonymkode: bb82f...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal man handle hvis man virkelig bryr seg om klimaendringene - hva kan man forvente av folk? Burde man selge huset og flytte inn i en knøttliten leilighet for å spare oppvarming? Burde man aldri kjøpe nye klær? Kun besøke foreldre en gang pr år hvis de bor slik til at man må ta bil? 

Det er vanskelig å vite hva man burde gjøre. CO2-regnskap kan være veldig komplisert og det er ikke lett for vanlige folk å gjøre riktige valg.

Jeg mener dette må løses på politisk nivå. Man kunne feks regulert matproduksjonen slik at det ikke ble produsert mer mat enn vi trenger - så får vi bare godta at det er tomme hyller i butikken innimellom. Man kunne hatt høyere avgifter på alle forbruksvarer og hvor pengene gikk direkte til miljøforbedrende tiltak. Hva med reduserte skatt for de som bor nærme jobb? Hva med å premiere bedrifter som godt tilrettelegger for at de ansatte kan ha hjemmekontor slik at de ikke alltid trenger å reise til jobb? I tillegg må det bli mye dyrere p fly utenlands - kanskje type 5 ganger så dyrt som i dag. 

Jeg tror det er en del tiltak vi kan gjøre uten at verdensøkonomien går i dass.

Anonymkode: bb82f...a0b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er fordi det rett og slett har blitt for mye den siste tiden, plutselig får man kastet alt etter seg og man skal hele tiden føle en skam for alt man gjør. 

Jeg skal være ærlig å si at jeg nesten ikke gjør noe for å bevare klimaet, hvorfor? Jeg sorterer søppel, thats it! Jeg orker ikke å ha mer skam, eller faktisk så har jeg ikke noen skam, jeg er dritt lei av at alt man gjør i dag ødelegger, man kan ikke leve et normalt liv lenger. 

Mdg kom ut for en stund siden å sa at det burde innføres en regel der hver nordmann kunn har lov til å fly to ganger i året, jeg bor i finnmark, hva i alle dager skal jeg gjøre? Det er et tog i året som går her oppe, vet dere hva det er? 17. mai toget. Hvordan mener dere at vi skal komme oss frem, vi må fly eller kjøre bil å ingen av delene er bra for miljøet.

Se også på bildet under, mener dere at vi i lille Norge skal føle flyskam? 

4A2690BE-C6DD-401B-8721-837F4CA32FD8.png

Anonymkode: 55038...12a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hva vi gjør som privatpersoner har null å si på miljøet. Det er en dråpe i Stillehavet. 

 

De store tiltakene må gjøres med skipsfart, fly, kullkraft etc. Men folk trenger å få varer fra andre land, fly, de trenger elektrisitet etc. Da hjelper ikke straffetiltak/avgifter når det ikke er mulig å kutte ut. Det skaper bare frustrasjon. Vi trenger intensiver (se på elbiler i Norge feks, og nedgang i salg nå som de må betale bompenger). 

Anonymkode: adb31...570

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt oppgitt over denne tråden. Her er en lett blanding av de som "driter i det", er "møkk lei", ikke tror på det, mener politikerne må ta ansvar, og så et mindretall som nevner hva de selv gjør. 

Hvordan går det an å si at man er driter i og er møkklei av å høre om noe som angår ikke bare en selv, men hele kloden? Ens barn og barnebarn, det livet vi legger grunnlag for de å leve?

Jeg går mye tur i fjellet, og stort sett er det en flott opplevelse. Men i løpet av hver tur, kommer jeg over noe ikke nedbrytbar boss som folk har hevet i fra seg. Hvorfor gjør man slik ? Mest sannsynlig har sjokoladen lagt i en sekk, så legg papiret tilbake og ta det med deg og hiv det i bosset hjemme. Det hadde nok også helt fint fått plass i en lomme.

Til hverdags skal det egentlig ikke så mye til for å gjøre et bidrag : sorter bosset, kjør mindre bil, gå mer, kjøp mat som går ut på dato, kjøp mindre av absolutt alt, behold mobilen helt til den objektiv sett ikke fungerer lengre (ikke bare fordi du ønsker en raskere mobil med bedre skjerm og enda mer fantastisk kamera). Om alle ble bevisst på varighet og kvaliteten på det vi kjøper, og lot være å kjøpe det som ikke holder en viss standard, vil det tvinge produsentene til å tenke kvalitet og varighet. 

De færreste er i posisjon til å endre de store, nasjonale og internasjonale føringene for klima og miljø. Men vi er vår egen sjef, og kan gjøre det vi kan i hverdagen. Om man da fortsatt driter i det og er møkklei, handler nok det mer om en generell holdning til ansvarlighet, enn kun ens holdning til klima og miljø.

Anonymkode: 973af...fd4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk er late og gjør sjeldent endringer før det er absolutt krise. Også har man de bekymringsverdig fornektende som ikke tror på forskning, selvom den er såpass entydig som forskning om miljøproblemer faktisk er... Miljøødeleggelsene vil uansett ikke bli verst i Norge. Vi kan om få år nyte tropevarme mens resten av verden tørker ut, folk dør av ekstremvarme og flom....

Anonymkode: 0a719...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dessverre ikke vi klarer å gjøre endringer som betyr noe særlig.  Årsaken er at vi da må kraftig ned i levestandard, og det vil by på veldig store utfordringer.  Vi må slutte å kjøpe så mye, slik at det ikke produseres så mye (det gjelder mat, klær, møbler, bil/ sykkel, flyreiser osv. Ja, alt!).  Enormt mange mennesker blir arbeidsledige da, og mange bransjer vil rammes. Legges fabrikker ned vil det ramme fabrikkeier, kontoransatte, produksjonsarbeidere, transport/ distribusjon, butikkeiere, administrasjon, butikkpersonale og rengjøring. Og sånn vil det jo bli i alle bransjer. Bruker ikke vi penger så må tilbudene legges ned. Hva skal folk jobbe med? Må vi tilbake til en-inntektsfamilien? Tjener vi mindre penger blir det også mindre penger til staten. Må vi senke kravene til velferdsordninger også? 

Jeg kjører ikke bil, jeg sorterer søppel, jeg eier få ting (etter norsk målestokk), jeg flyr kanskje hvert tredje år, og jeg kjøper ikke mer mat enn jeg spiser opp.  Gjør det noen forskjell? Neppe...

Anonymkode: 5b5db...4a3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle fortsetter med kjøp og kast, stor bil, materialisme osv. Hvorfor bryr ikke engang folk med barn seg om fremtiden?

Anonymkode: 72565...883

Fordi jorden har i løpet av hundretusener av år vært gjennom naturlig oppvarming og nedkjøling mange, mange ganger, både før og etter at mennesket kom til. Jordkloden har hatt flere istider, og den har hatt mange varmeperioder. Alt er en naturlig del av jordens syklus. Det går i bølger.

Det er ingen verdens ting vi kan gjøre. Det hjelper ikke en dritt å foreta seg noe som menneske. Hvordan skulle vi forhindre det?

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Alle fortsetter med kjøp og kast, stor bil, materialisme osv. Hvorfor bryr ikke engang folk med barn seg om fremtiden?

Anonymkode: 72565...883

Har holdt på med dette i mange tiår, lenge før Greta Thunberg, og jeg er ikke alene. Jeg jobber med mine barn, og har gjort det siden de ble født. Du har rett, flere bør gjøre en innsats. Det er derimot tidkrevende, det krever innsats, og det koster penger. 

Hva gjør du selv? Skal vi dele råd og tips om hvordan få til en grønnere hverdag? 😀😀

Anonymkode: 8001c...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...