Gå til innhold

Søke ny jobb, hva hvis jeg ikke får den. Referansetrøbbel


Madoc

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en midlertidig stilling som jeg synes er interessant, har gode kollegaer og sjef og tjener godt, men av ulike årsaker ønsker jeg å søke en annen stilling. Jeg har nylig søkt en stilling som jeg ikke fikk, men hvor jeg gikk helt til referansesjekk, men så ikke lenger. Jeg var sikker på å få den jobben, og aner ikke hva mine referanser kan ha sagt som gjorde at de mistet interessen for meg. Har aldri hatt problemer med referanser, så dette ble litt vanskelig for meg. Særlig nå som jeg vil søke en annen stilling, og blir usikker på hva jeg skal gjøre med referanser... Sjef og kollegaer på nåværende arbeidssted har vært veldig ålreite med meg etter at jeg søkte og ikke fikk forrige stilling. Jeg kan bare ikke bruke de som referanse igjen! Hva om jeg ikke får denne jobben heller?? Jeg kan ikke fortsette her hvis de vet at jeg prøver meg på alle mulige stillinger...! Og referansen fra mitt forrige arbeidsplass aner jeg ikke hvor jeg har! Har en mistanke om at hun var årsak til at jeg ikke fikk forrige jobb jeg søkte (søker meg «oppover» til ganske ansvarsfulle stillinger). Hva gjør jeg..! Kan jeg si at det er helt uaktuelt å bruke nåværende leder som referanse? Kan jeg overleve i nåværende stilling om jeg får enda et avslag og sjef/kollegaer vet om det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde undersøkt med den jobben du fikk avslag på, hva som var grunnen. Har opplevd å innhente referanser på kandidater hvor de har fått utrolig dårlige skussmål. Da har jeg tenkt at det er mest etisk riktig av meg å gi tilbakemelding om dette til kandidaten, at det er grunnen for at man ikke har fått tilbudet om stillingen. Du kunne feks bruke en likestilt kollega av deg som referanse som du vet kan si noe positivt og som kan be være diskret om at du søker?! Evt har du en annen som har hatt lederansvar for deg som har jobbet med deg tidligere på din nåværende arbeidsplass? Så kunne du jo brukt den?! Klart du kan overleve i stillingen din, skal veldig spesielle grunner til om man får «sparken» fordi man søker andre jobber, så lenge du gjør en god jobb -hvis ikke du søker deg til en konkurrerende bedrift selvfølgelig. Lykke til!

Anonymkode: 1c19f...845

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar. Jeg sendte e-post til han jeg var til intervju hos forrige gang, med takk for at jeg ble vurdert og spm om hva som gjorde utslaget på at jeg ikke gikk videre. Har ikke fått svar... han kan jo være i ferie, men... Kan jeg snakke med tidligere sjef og spørre henne om hun har gitt meg dårlig referanse?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert referansene dine var grunnen til at du ikke fikk jobben. Selv ringer jeg referansene til alle jeg har hatt inne på intervju, med mindre de fremsto som helt tydelig uegnet på intervju. Referansene er en del av vurderingen av hvem som skal få stillingen. 

Har selv søkt et par nye jobber i den senere tid, og kommet til intervju og referanser har blitt oppringt uten at jeg har fått stillingene. Jeg velger da å tro at jeg uansett ikke var innstilt som nummer en til stillingene, ikke at referansene mine har sagt noe ufordelaktig. 

Dersom du har en midlertidig stilling så er det helt normalt at du søker andre, faste, stillinger. 

Anonymkode: f0d17...7b0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke gitt at du vil få jobben selv om du har gode referanser. Det gjelder jo de andre søkerne også. 

Anonymkode: b911b...b2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode referanser, men har flere ganger blitt nr. 2 og nr . 3, fordi jeg fremdeles er ganske nyutdannet og har ikke så mye erfaring.

Jeg tror du kanskje ville visst om referansene dine ikke har vært fornøyd med deg? Mine referanser har i alle fall vært tydelige på at de gjerne er referanser for meg og sier fine ting. En gang fikk jeg avslag i en sommerjobb, fordi hun mente hun ikke hadde jobbet tett nok med meg.

Anonymkode: da081...089

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel vanlig å ringe referansene til alle som er på intervju (og som etter intervjuet fremdeles er aktuelle kandidater)? Jeg ville ikke automatisk gått ut fra at det er referansene som er årsaken til at du ikke fikk jobben.

Anonymkode: 92550...091

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Madoc skrev:

Takk for godt svar. Jeg sendte e-post til han jeg var til intervju hos forrige gang, med takk for at jeg ble vurdert og spm om hva som gjorde utslaget på at jeg ikke gikk videre. Har ikke fått svar... han kan jo være i ferie, men... Kan jeg snakke med tidligere sjef og spørre henne om hun har gitt meg dårlig referanse?? 

DU RINGER! 

Anonymkode: a4cf5...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg det riktig selv om bedrifter spør om referanser så har dem flere kandidater som dem forholder seg til, og tar siste avgjørelse etter referanse sjekk?

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde undersøkt med den jobben du fikk avslag på, hva som var grunnen. Har opplevd å innhente referanser på kandidater hvor de har fått utrolig dårlige skussmål. Da har jeg tenkt at det er mest etisk riktig av meg å gi tilbakemelding om dette til kandidaten, at det er grunnen for at man ikke har fått tilbudet om stillingen. Du kunne feks bruke en likestilt kollega av deg som referanse som du vet kan si noe positivt og som kan be være diskret om at du søker?! Evt har du en annen som har hatt lederansvar for deg som har jobbet med deg tidligere på din nåværende arbeidsplass? Så kunne du jo brukt den?! Klart du kan overleve i stillingen din, skal veldig spesielle grunner til om man får «sparken» fordi man søker andre jobber, så lenge du gjør en god jobb -hvis ikke du søker deg til en konkurrerende bedrift selvfølgelig. Lykke til!

Anonymkode: 1c19f...845

 

Anonymkode: a4cf5...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...