Gå til innhold

Hvordan kaste tidligere dåpsgaver i tinn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er lenge siden yngstemann ble døpt nå, og barnet er blitt ganske stort. Vi har hatt en stor opprydding hjemme, og har funnet ut at vi har to sparebøsser i tinn, av den typen man gjerne får som dåpspresang som vi vil kvitte oss med. Begge mangler den svarte tingen under seg, som skal holde pengene samlet. Har sjekket hos gullsmeder, og det er noe de må bestille ekstra hvis man skal kjøpe slike fra dem enkeltvis. De har altså ikke ekstra slike i butikken.

 

Barnet er har også fått mer aldersadekvate sparebøsser etter dåpen. 

 

Spørsmålet er bare hvordan vi best mulig kan kvitte oss med dem? Restavfall? 

 

Vi har ikke brukt de nevneverdig, så vi ser ikke behov for å ta vare på det av ren nostalgi heller.

Anonymkode: 84bfb...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo barnets dåpsgave! Dere kan jo ikke bare kaste den!

Anonymkode: 38926...895

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært lett hos meg, vi skal sortere i tre forskjellige bokser. Er det plast? Nei. Er det matavfall? Nei. Ok, da er det restavfall ;)  Nå kommer sikkert noen til å si at du ikke kan kaste dåpsgaver, men jeg for min del aner ikke hva jeg fikk i dåpsgave bortsett fra en sølvskje som fremdeles er i bruk :) 

Anonymkode: 8ed7f...ef8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, BellaMargitha said:

Ettersom det er metall skal de ikke kastes i restavfall.

Jeg kom ikke på før etter at jeg hadde opprettet HI at det finnes egne avfallssteder for glass og metall. Ser nå at det nok er det mest logiske.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er jo barnets dåpsgave! Dere kan jo ikke bare kaste den!

Anonymkode: 38926...895

Hvorfor ikkr? Vi voksne har ingen minner av at de har blitt brukt. Barnet har heller ikke det. Ikke husker vi hvem det fikk det fra. En annen sparebøsse brukes flittig nå for tiden, den er mye mer aldersadekvat. De barnet fikk til dåpen mangler, som tidligere nevnt, også de greiene under seg som gjør at de kan oppbevare penger i det hele tatt. 

Anonymkode: 84bfb...718

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje barnet syns det er fint å ha når det blir voksen? Jeg har en lignende sak, husker den ikke fra barndommen, men syns det er fint å ha. Og barna syns det er litt stas å ha mamma sin dåpsgave på deling. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

flere som bør lese Marie Kondo

Anonymkode: 002f4...266

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

flere som bør lese Marie Kondo

Anonymkode: 002f4...266

Ja, får gjort mye rydding med OCD og psykose😆

Anonymkode: 04b4a...e2b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjær ut en form f.eks barnets forbokstav(er), smelt tinnbøssene om og støp anheng til kjedet? Eller selg de for gi bort-pris til noen som lager smykker og diverse.

Tinn er og et ganske sjeldent metall, så mye bedre at gammelt blir brukt enn kastet. Akkurat som man lapper slitte jeans, småhull på albuer eller etter vaskemaskin.

Anonymkode: c14ff...3c4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

flere som bør lese Marie Kondo

Anonymkode: 002f4...266

Jeg er stor Marie Kondo-fan, men synes ikke man skal kaste noe som tilhører noen andre. Dette er jo barnets ting og barnet bør selv få bestemme hva som skal skje med det når vedkommende blir større/voksen. Jeg setter i dag stor pris på min sparebøsse i tinn som jeg fikk til min dåp for over 30 år siden, selv om jeg hverken brukte eller likte den som barn. 

For all del, jeg skjønner naturligvis at man ikke kan ta vare på hver en sparkebukse og lekebil med argumentet om at det er barnets ting, men akkurat de mer symbolske tingene som dåpsgaver synes jeg det blir helt feil å kvitte seg med. 

(Man lurer jo på om TS ønsker å provosere litt. Hvis dette var et enkelt resirkuleringsspørsmål kunne hun vel bare spurt «hvordan skal jeg resirkulere tinn, jeg har noen sparebøsser som skal kastes». Vi hadde jo ikke trengt hele historien om at dette er barnets dåpsgaver og så videre). 

Anonymkode: 8c85e...e0e

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lever inn tinnmetallet til en gullsmed eller noe. De kan sikkert smelte det om til noe annet. Bedre at det blir brukt enn at det går i søpla. Kanskje de er villige å betale noe for metallet (som de gjør når folk leverer inn gammelt gull etc).

Uansett, lever det hos noen som kan smelte det om og gjenbruke det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom ikke på før etter at jeg hadde opprettet HI at det finnes egne avfallssteder for glass og metall. Ser nå at det nok er det mest logiske.

Hvorfor ikkr? Vi voksne har ingen minner av at de har blitt brukt. Barnet har heller ikke det. Ikke husker vi hvem det fikk det fra. En annen sparebøsse brukes flittig nå for tiden, den er mye mer aldersadekvat. De barnet fikk til dåpen mangler, som tidligere nevnt, også de greiene under seg som gjør at de kan oppbevare penger i det hele tatt. 

Anonymkode: 84bfb...718

For glass- og metallemballasje, altså hermetikkbokser, syltetøyglass og desslike. Ikke drikkeglass og tinnsparebøsser.

Anonymkode: 6ed5f...804

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville gitt det til en sølv/gullsmed etc. Noen som kan bruke det :)

Anonymkode: c3414...d85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levér det inn til gullsmed og be dem om å smelte det om til noe annet?
Enten gi det til dem, så de kan bruke det fritt, eller betal for jobben og få noe fint ut av det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2019 den 23.27, AnonymBruker skrev:

Jeg kom ikke på før etter at jeg hadde opprettet HI at det finnes egne avfallssteder for glass og metall. Ser nå at det nok er det mest logiske.

Hvorfor ikkr? Vi voksne har ingen minner av at de har blitt brukt. Barnet har heller ikke det. Ikke husker vi hvem det fikk det fra. En annen sparebøsse brukes flittig nå for tiden, den er mye mer aldersadekvat. De barnet fikk til dåpen mangler, som tidligere nevnt, også de greiene under seg som gjør at de kan oppbevare penger i det hele tatt. 

Anonymkode: 84bfb...718

Gaver som ikke blir brukt og som man heller ikke husker hvem man fikk fra, er det vel ikke så mye vits i. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 21.7.2019 den 19.27, Thyra skrev:

Gaver som ikke blir brukt og som man heller ikke husker hvem man fikk fra, er det vel ikke så mye vits i. 

Enig. Dette er nips. Dåpsgave eller ei.

Anonymkode: 1c9f7...e2d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2019 den 20.28, BellaMargitha skrev:

Ettersom det er metall skal de ikke kastes i restavfall.

Det kommer helt an på hvilken kommune du bor i.

Anonymkode: df5fb...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinn går vel strengt tatt under metall.    

Anonymkode: f61fc...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2019 den 20.28, AnonymBruker skrev:

Det er jo barnets dåpsgave! Dere kan jo ikke bare kaste den!

Anonymkode: 38926...895

:klo: 

Altså, jeg er helt enig i at Ts ikke skal kaste brukbare ting, Så svaret er enten at det skal resirkuleres som tinn, eller at det skal til en bruktbutikk. Ingenting marginalt brukbart skal noensinne i restavfallet, selvsagt. Dette er ikke 90-tallet heller.

Men hvorfor mener du at tilfenåldig skrot som en slektning har prakket på barna skal beholdes? Beholder du jakker str 2 år, lekebiler i plast, togbaner og drikkeflasker for småttiser bare fordi tante Astrid prakket dem på ungene? Vi gjør jo selvsagt ikke det. Vi gir bort, selger eller resirkulerer alt som ikke er i fast bruk eller som gir oss glede. Resten er skapfyll, og å beholde skapfyll når det kan gå tilbake i kretsløpet er sløseri. En ting har ikke verdi fordi den «ble gitt i dåp» utover verdien den hadde der og da.

Anonymkode: 81c49...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...