Gå til innhold

Jeg etterlyser oppskrift på ett brød


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Damen som lagde dette brødet er død for flere år siden og ingen har oppskriften etter henne. Hun ble 98 år, kanskje en pekepinn til tidsalderen hun har levd og bakt.

Jeg har aldri smakt dette brødet, men det kunne likne på loff, men var allikevel tungt og sunt. Skorpen var mørk. Hun som savner denne oppskriften mener det ble brukt sammalt hvete og rug. 

Brødet kunne minne om steinbakt brød.

Er det noen som kan hjelpe meg med en god oppskrift på ett slikt brød eller liknende?

Det var visst veldig godt med smør og brunost, appelsinmarmelade og andre syltetøy.

Skal nevnes at denne damen var kokke, så hun kan jo hatt sin egen vri.

Anonymkode: 3c6a0...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvorfor ikke prøve deg frem ved å dra på bakeri, mange sorter brød der. I dag kjøpte jeg meg nettopp det. Steinbakt, hard skorpe, loff, 100 % ikke grov...

ble kjøpt på samson. 

Anonymkode: 095ca...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor ikke prøve deg frem ved å dra på bakeri, mange sorter brød der. I dag kjøpte jeg meg nettopp det. Steinbakt, hard skorpe, loff, 100 % ikke grov...

ble kjøpt på samson. 

Anonymkode: 095ca...a2f

Tenkte å prøve bake det selv. Syns det er vanskelig å finne ut mengde av det som skal være i brødet bare ved å smake på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, EvaLena skrev:

Tenkte å prøve bake det selv. Syns det er vanskelig å finne ut mengde av det som skal være i brødet bare ved å smake på det. 

Men finn en bok som har oppskrifter om brød, biblioteket er behjelpelig.Da ser du om brødet ligner. 

Anonymkode: 095ca...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et sted hvor du kan begynne:

https://www.mineoppskrifter.no/category/bakstgj%c3%a6rbakst/br%c3%b8d/

Men det er svært vanskelig å finne ut hva slags brød denne gamle dama bakte kun basert på de informasjonene du har tilgjengelig. Det behøves rett og slett mer informasjon, f.eks. ble det brukt gjær eller surdeig? Eller et annet hevemiddel (natron, bakepulver, vinstein)? Hvilken type væske ble tilsatt - vann, øl, melk, kulturmelk? Andre ingredienser - potet, gryn, frø, osv.? 

Hvorvidt et brød smaker godt med ulik typer pålegg, kan variere fra person til person. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Pjolterbeist skrev:

Her er et sted hvor du kan begynne:

https://www.mineoppskrifter.no/category/bakstgj%c3%a6rbakst/br%c3%b8d/

Men det er svært vanskelig å finne ut hva slags brød denne gamle dama bakte kun basert på de informasjonene du har tilgjengelig. Det behøves rett og slett mer informasjon, f.eks. ble det brukt gjær eller surdeig? Eller et annet hevemiddel (natron, bakepulver, vinstein)? Hvilken type væske ble tilsatt - vann, øl, melk, kulturmelk? Andre ingredienser - potet, gryn, frø, osv.? 

Hvorvidt et brød smaker godt med ulik typer pålegg, kan variere fra person til person. 

Ja, veldig lite informasjon, men hadde kanskje ett håp om at noen ivrige bakere kunne gi noen tips.

Jeg skal sjekke ut linken din 😊

Takk for hjelpen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...