Gå til innhold

Ta ut spiral, men vente med "aktiv" prøving


Jegundres

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker nå å ta ut spiral for å få kroppen i gang etter å hatt den i i 1,5 år. Satte den i rett etter fødsel. 

Noen som har erfaring med natura cycles eller tempraturmåling for å unngå graviditet? Brukte det sist for å bli gravid, men aldri for å ikke bli det. Hvor lenge må man unngå/bruke kondom etter man tar ut spiral evt? Blir jeg gravid, så er nå det veldig fint. Men vi ønsker å vente litt til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sluttet på p-piller en god stund før vi begynte å prøve. Umulig å forutsi hvor lang tid det tar for deg å få tilbake vanlig syklus, men om du ønsker å vente litt ville jeg brukt kondom i alle fall de første to-tre syklusene, slik at appen har litt data å gå ut ifra. Min ble stabil mer eller mindre med en gang (jeg tempet ikke, men logget blødning og andre symptomer i Clue), og da vi så det droppa vi etterhvert kondom utenfor den fruktbare uka. Men syklusen min var en del kortere enn den hadde vært før jeg begynte på p-piller for mange år siden, og hadde jeg gått ut i fra den så hadde vi bomma kraftig på "sikre perioder" i starten. 

Anonymkode: 86e53...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt i samme situasjon. Men svaret er nok ikke helt svart/hvitt. En jeg kjenner ble gravid 2 uker etter hun tok ut sin spiral og andre bruker måneder på å komme tilbake til sin naturlige syklus.

Jeg vurderer å stoppe med prevensjon selv (p-ring) og bruke pfc (personal fertility computer - https://www.pfc.no ) i noen måneder/et halvt år før vi begynner å prøve, for å unngå å bli gravide nå. Man måler tempen og computeren vil gi grønt eller rødt signal (basert på om det er "trygt" å ha ubeskyttet sex for den identifiserer eggløsning). Det er vel ikke godkjent som prevensjon i Norge men jeg tror lignende produkt er godkjent i Sverige. Og det er ikke krise om jeg skulle blitt gravid selv om jeg gjerne venter til etter jul. Jeg ønsker å bli kjent med kroppen min og syklusen min etter 10 år med hormonprevensjon, derfor vurderer jeg dette. Computeren kan også brukes for å prøve å få barn så jeg har planer om å bruke den også når vi prøver.

Anonymkode: def4c...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...