Gå til innhold

Åpent kontorlandskap er bare bullshit. Hvorfor kan ikke folk være ærlige. Det handler om å spare lenger!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alt denne svadaen om at det er bra for arbeidsmiljøet og samarbeid. Bla bla. Nei det handler om økonomi. Enkelt og greit.

Hva er din mening om saken?

Anonymkode: d13b1...fea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alt denne svadaen om at det er bra for arbeidsmiljøet og samarbeid. Bla bla. Nei det handler om økonomi. Enkelt og greit.

Hva er din mening om saken?

Anonymkode: d13b1...fea

Overskriften skal være: spare penger.

Anonymkode: d13b1...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt denne svadaen om at det er bra for arbeidsmiljøet og samarbeid. Bla bla. Nei det handler om økonomi. Enkelt og greit.

Hva er din mening om saken?

Anonymkode: d13b1...fea

Jo, men det er vel noen ledere som håper at det ikke trengs å sies høyt. At det er underforstått. Og at de mindre kloke blant oss ikke innser det.

Anonymkode: 35460...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg. Åpent kontorlandskap er et mareritt og jeg kjenner ingen som ikke hater det. Det fører til irritasjon, gnisninger sosialt, dårligere effektivitet, fysiske plager og sykmeldinger. Jeg er ikke så sikker på om det er så økonomisk lurt på sikt... 

Anonymkode: 430b7...c8c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg. Åpent kontorlandskap er et mareritt og jeg kjenner ingen som ikke hater det. Det fører til irritasjon, gnisninger sosialt, dårligere effektivitet, fysiske plager og sykmeldinger. Jeg er ikke så sikker på om det er så økonomisk lurt på sikt... 

Anonymkode: 430b7...c8c

Nei, men det er bra på årets budsjett. Og før sykemeldingene treffer og nedsatt produktivitet, så er lederne videre i nye lederjobber.

Anonymkode: 35460...b91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Jeg har tidligere sittet i åpent kontorlandskap, men har nå hatt eget kontor de siste 12 årene. 

Hadde ikke skiftet jobb hvis det betød åpent kontorlandskap, selv om jeg fikk betydelig høyere lønn.. 

Anonymkode: 7a732...3f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åpent kontorlandskap er jo det beste, du får lov å se og hilse på dine kollegaer hele tiden, og man føler at man er en del av felleskapet, virker som om folk flest vil sitte for seg selv i en liten avluke og klø seg på rumpa og drive i nesen istedenfor.

Hva med å tenke at man er på jobb, her er jeg og der er du, heisann!

Hva slags ting driver du egentlig med siden du må sitte alene og skjermet? Det kan ihvertfall ikke være jobb

Anonymkode: 5f53c...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men det er bra på årets budsjett. Og før sykemeldingene treffer og nedsatt produktivitet, så er lederne videre i nye lederjobber.

Anonymkode: 35460...b91

Er det vanlig at mennesker sykemelder seg fordi de sitter åpent?

Anonymkode: 5f53c...f9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig at mennesker sykemelder seg fordi de sitter åpent?

Anonymkode: 5f53c...f9f

Ja, forskning viser 50% økt sykefravær ved delt kontor vs. enkeltmannskontor. Hva det viser for åpent landskap vs. enkeltmannskontor vet jeg ikke. 

Anonymkode: fc516...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åpent kontorlandskap er jo det beste, du får lov å se og hilse på dine kollegaer hele tiden, og man føler at man er en del av felleskapet, virker som om folk flest vil sitte for seg selv i en liten avluke og klø seg på rumpa og drive i nesen istedenfor.

Hva med å tenke at man er på jobb, her er jeg og der er du, heisann!

Hva slags ting driver du egentlig med siden du må sitte alene og skjermet? Det kan ihvertfall ikke være jobb

Anonymkode: 5f53c...f9f

Det går mer på at det er stille og rolig og gir bedre konsentrasjon.

Anonymkode: dee55...6a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, forskning viser 50% økt sykefravær ved delt kontor vs. enkeltmannskontor. Hva det viser for åpent landskap vs. enkeltmannskontor vet jeg ikke. 

Anonymkode: fc516...3fe

Men hvorfor, hva er årsaken til det?

Anonymkode: 5f53c...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åpent kontorlandskap er jo det beste, du får lov å se og hilse på dine kollegaer hele tiden, og man føler at man er en del av felleskapet, virker som om folk flest vil sitte for seg selv i en liten avluke og klø seg på rumpa og drive i nesen istedenfor.

Hva med å tenke at man er på jobb, her er jeg og der er du, heisann!

Hva slags ting driver du egentlig med siden du må sitte alene og skjermet? Det kan ihvertfall ikke være jobb

Anonymkode: 5f53c...f9f

Jeg jobber i barneverntjenesten og snakker i telefonen mange ganger daglig. Med ungdom, foreldre, samarbeidspartnere og andre. Vi har taushetsplikt, og det betyr at jeg også skal skjerme "mine" brukere fra mine kolleger om det ikke er nødvendig at de har innsikt i. Dette er vanskelig å gjøre om vi er 5-6 kontaktpersoner i samme rom. Heldigvis er alle våre ledere enig i at vi så langt det lar seg gjøre skal ha egne kontor. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber vil de ta det enda lengre: både åpent landskap, og ingen har faste plasser! Ingen skal ha personlige eiendeler, eller tilpassede maskiner, eller noe! Bøker, permer, kopp? Glem det. Her er alle like. 

Aller helst vil de og blande fagmiljøene mest mulig, for de mener at det vil føre til økt samarbeid og tverrfaglige prosjekter. 

Ooog hallo hjemmekontor...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åpent kontorlandskap er jo det beste, du får lov å se og hilse på dine kollegaer hele tiden, og man føler at man er en del av felleskapet, virker som om folk flest vil sitte for seg selv i en liten avluke og klø seg på rumpa og drive i nesen istedenfor.

Hva med å tenke at man er på jobb, her er jeg og der er du, heisann!

Hva slags ting driver du egentlig med siden du må sitte alene og skjermet? Det kan ihvertfall ikke være jobb

Anonymkode: 5f53c...f9f

Alt som foregår rundt deg kan forstyrre deg. Det være seg lyder, lukter eller ting du ser. Folk som kommer og går. Folk som klaprer på tastaturet. Snakker høyt i telefonen. Folk som lukter røyk/mat/parfyme etc. Kunder/leverandører/samarbeidspartnere som flyr ned dørene, som synes du er svært uhøflig om du ikke avbryter det du driver med for å komme og hilse på. Folk som snakker om hva de gjorde i helga. 

For ikke å snakke om at det å sitte der er en åpen invitasjon til alle om å ta kontakt når enn det passer dem. Man blir avbrutt hele tiden, og selv om man kan snakke sammen og få innspill så er man ikke mer effektiv / produktiv. Etter noen har spurt deg dagens femte dumme spørsmål så tar det deg lang tid å bli konsentrert igjen. 

Nei, takke meg til ei dør jeg kan lukke som signaliserer "ikke forstyrr". 

Anonymkode: 0407d...103

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All forskning viser at kontorlandskap er ineffektivt og helseskadelig. 

Anonymkode: 6fba4...3d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alt som foregår rundt deg kan forstyrre deg. Det være seg lyder, lukter eller ting du ser. Folk som kommer og går. Folk som klaprer på tastaturet. Snakker høyt i telefonen. Folk som lukter røyk/mat/parfyme etc. Kunder/leverandører/samarbeidspartnere som flyr ned dørene, som synes du er svært uhøflig om du ikke avbryter det du driver med for å komme og hilse på. Folk som snakker om hva de gjorde i helga. 

For ikke å snakke om at det å sitte der er en åpen invitasjon til alle om å ta kontakt når enn det passer dem. Man blir avbrutt hele tiden, og selv om man kan snakke sammen og få innspill så er man ikke mer effektiv / produktiv. Etter noen har spurt deg dagens femte dumme spørsmål så tar det deg lang tid å bli konsentrert igjen. 

Nei, takke meg til ei dør jeg kan lukke som signaliserer "ikke forstyrr". 

Anonymkode: 0407d...103

Folk som jobber på rema 1000 opplever det du beskriver hele tiden, de klager jo ikke?

Anonymkode: 5f53c...f9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk som jobber på rema 1000 opplever det du beskriver hele tiden, de klager jo ikke?

Anonymkode: 5f53c...f9f

Evner du ikke å se at jobber er ulike? Butikkjobber fordrer kundekontakt, mens andre jobber fordrer konsentrasjon inn mot det som foregår på en pc. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...