Gå til innhold

Hva er greia med barnevernsmotstandere? Er de klin kokos?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det virker som barnevernsmotstandere vare blir mer og mer ekstreme. Tror disse menneskene seriøst at barnevernet ønsker å være slemme?

Anonymkode: d0f60...251

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som barnevernsmotstandere vare blir mer og mer ekstreme. Tror disse menneskene seriøst at barnevernet ønsker å være slemme?

Anonymkode: d0f60...251

Et spørsmål til

 

Har gått på livets harde skole?

Anonymkode: d0f60...251

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, de er stort sett ikke helt i vater.

De bvmotstandere som har blitt fratatt barn mangler fullstendig selvinnsikt.

Anonymkode: f6e34...a3a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke i tvil om at barnevernet i enkelttilfeller har gjort feil, de er bare mennesker, de også, men i de fleste tilfellene er det jo rett og slett basale ting som ikke er på stell der de griper inn.

Mors-/farskjærlighet er vel noe av det sterkeste instinktet som finnes, og kombinert med utenforskap, dårlig selvinnsikt, såret stolthet, lav tillit til systemet/staten/NAV utgjør det vel sterk motivasjon for barnevernsmotstand. Dessuten går som kjent sosial status gjerne i arv, og så har man det gående. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes tilfeller hvor barnevernet gjør feilvurderinger. Ett eksempel er der hvor foreldrene ble fratatt barnet og dømt i tingretten pga. påstått mishandling. Seinere viste det seg at barnet led av benskjørhet, og kunne knekke ben av nesten ingenting.

Vi ble meldt til barnevernet av habiliteringstjenesten, skolen og PPT, pga. sønnen vår sin atferd. Det viste seg etterhvert at han har en genfeil som bl.a. gir ADHD. Barnevernet foretok gransking, som de er pålagt, men med én gang diagnosen ble fastslått henla de saken med en gang. Vi følte de var de eneste som forsto oss. Håpløst at de instansene som meldte oss ikke har grunnleggende kunnskap om symptomene på ADHD! Pga. at vi ble meldt så gikk det ett år ekstra før sønnen vår kom til BUP og fikk medisinsk behandling!

Anonymkode: ece55...6f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, ti10 said:

Dessuten går som kjent sosial status gjerne i arv, og så har man det gående. 

Hva mener du med dette?

De foreldrene angrepet av barnevern som jeg kjenner (utenlandske, selvfølgelig) har circa dobbelt så mange år av utdannelse som barnevern ansatte.

Anonymkode: 442e1...e2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎19‎.‎07‎.‎2019 den 16.35, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med dette?

De foreldrene angrepet av barnevern som jeg kjenner (utenlandske, selvfølgelig) har circa dobbelt så mange år av utdannelse som barnevern ansatte.

Anonymkode: 442e1...e2e

Det er en kjensgjerning at sosial status gjerne går i arv, dvs. barna til ressurssterke mennesker blir gjerne ressurssterke selv, det samme skjer med ressurssvake. Og ja, jeg vet at det alltid vil finnes unntak.

Når det gjelder norsk barnevern og utenlandske familier, dreier det seg vel ofte om kulturelle forskjeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

 

 

På 19.7.2019 den 10.20, AnonymBruker skrev:

Det virker som barnevernsmotstandere vare blir mer og mer ekstreme. Tror disse menneskene seriøst at barnevernet ønsker å være slemme?

Anonymkode: d0f60...251

'Verstingene' er vel ofte dem som sprer konspirasjonsteorier osv. Det er uansett viktig å skille mellom aktive motstandere og dem som vil ha forandring innad i BV. 

 

Men uansett har det gjerne slått meg som at konspirasjonsteoretikerne gjerne tror at verden er imot dem? Det virker veldig arrogant å påstå at man vet mer enn hva til og med forskerne forfekter, som at klima bare er tull, at muslimene vil ta over, at vaksiner bare er en sammensvergelse osv. Og av det jeg har sett så er det gjerne samme type mennesker som ofte henger på slike forumer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
På 19.7.2019 den 10.20, AnonymBruker skrev:

Det virker som barnevernsmotstandere vare blir mer og mer ekstreme. Tror disse menneskene seriøst at barnevernet ønsker å være slemme?

Anonymkode: d0f60...251

Og bit deg i merke følgende: de fleste som er motstandere av barnevernet tenderer ofte å stemme på partiet Liberalistene eller Frp, og ønsker at staten skal være minst mulig. Dessuten florerer det av konspirasjonsteorier og folk som skal gå mot strømmen uansett hva. Flat earth theory? Du kan banne på at mange av disse personene tror på teorien. De har en sterk mistro til staten. Søk gjerne Rune Fardal og hans vanvittige teorier om barnevernet. Marius Reikås (eller noe i den duren) er av samme ulla. Søk litt til og du ser hvilke konspirasjonsteorier som dominerer i disse rekkene. Vaksinemotstand, veganer vs kjøtteter debatten, eurabia teorien, Trump fans, yoga truer kristendommen - du finner disse og felles for dem alle? Manglende evner til kildekritikk.

Og til saken: ja, barnevernet har gjort feilvurderinger. Men i de tilfellene der mødre eller fedre starter et korstog mot dem er det ofte folk som selv er traumatiserte, har opplevd overgrep og omsorgssvikt som små. De klarer ikke å gi barna sine de trygge relasjonene. For mange er barnet en kilde til kjærlighet, men det går ofte kun den ene veien (les emosjonelt ustabile personer, bipolar lidelse osv).

Endret av 007_008_007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2019 den 10.20, AnonymBruker skrev:

Det virker som barnevernsmotstandere vare blir mer og mer ekstreme. Tror disse menneskene seriøst at barnevernet ønsker å være slemme?

Anonymkode: d0f60...251

Det finnes mange oppegående mennesker som er kritiske til dagens barnevern, de er ikke dermed sagt barnemishandlere, har gått på livets harde skole, eller klin koko gærne barnevernsmotstandere som flere prøver å legge dem i bås med.

Anonymkode: d08e2...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.7.2019 den 12.55, ti10 skrev:

Det er en kjensgjerning at sosial status gjerne går i arv, dvs. barna til ressurssterke mennesker blir gjerne ressurssterke selv, det samme skjer med ressurssvake. Og ja, jeg vet at det alltid vil finnes unntak.

Når det gjelder norsk barnevern og utenlandske familier, dreier det seg vel ofte om kulturelle forskjeller. 

Enig i det meste. Spesielt det siste. Jeg har ingen statistikk å komme med, men er overbevist om at kulturelle forskjeller er hovedårsaken til at barnevernet griper inn i utenlandske/innvandrerfamilier. Det har vært flere saker om dette i media. 

Anonymkode: d7ca7...de0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevern er jo staten, staten er god mot oss, sosialisme er bra, hvis barnevernet mener at barna har det bedre i en institusjon uten nærhet og trygghet så er det nok til det beste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hva er greia med barneverns motstandere,,, Sikkert klin kokos??

Fagfolk melder bekymring om barnevernet

En lang rekke barn blir utsatt for grov uforstand og overgrep i dagens barnevern, mener en gruppe fagfolk som har overlevert en bekymringsmelding til Regjeringen.

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/Q9rP/Fagfolk-melder-bekymring-om-barnevernet

 

— Stadig flere fagfolk som kommer i kontakt med norsk barnevern, begynner å forstå at systemet i mange situasjoner langt fra ivaretar barns beste, mener initiativtagerne til oppropet, som fastslår at det er behov for omfattende endringer.

Over hundre fagfolk har underskrevet til nå, og gruppen har så vidt begynt med å samle inn underskrifter. De fem initiativtagerne mener det er på tide åmobilisere et sterkere engasjement rundt utfordringenei norsk barnevern, og at mye tyder på at de tiltak som er iverksatt og planlagt, ikke er tilstrekkelige.

Les hele bekymringsmeldingen her:

Bekymringsmelding om barnevernet

— Ser en annen virkelighet

«Samfunnet vil gjerne ha tillit til at barnevernet har høy faglig kompetanse og godt skjønn som sikrer velfunderte tiltak og beslutninger.Men vi som er inne i enkeltsakene, ser dessverre altfor ofte en helt annen virkelighet,» heter det i oppropet.

Og videre:«Vi vet det finnes mange tilfeller der det er nødvendig at myndighetsorganer griper inn i familier og overtar omsorgen for barn. Mange barnevernstjenester takler denne uhyre krevende oppgaven på beste måte. Samtidig ser vi stadig eksempler på at etaten fremstår som en dysfunksjonell organisasjon som foretar omfattende feilvurderinger med alvorlige konsekvenser.»

Einar C. Salvesen, psykolog:

-Mange sakkyndige psykologer har altfor tette bånd til de barnevernstjenestene som er deres oppdragsgivere, og inhabiliteten er en fare for rettssikkerheten til sårbare familier som rammes. Barnevernsoppnevnte sakkyndige tillegges uforholdsmessig stor vekt når sakene kommer til rettsapparatet. Ofte ser vi at biologiske foreldre er sjanseløse overfor et stort og mektig apparat.

Thea Totland, advokat:

— Jeg har arbeidet mye med barnevernssaker og savner ydmykhet og vilje til dialog hos mange barnevernansatte. Det er viktig at folk tar inn over seg at barn som flyttes fra sine biologiske foreldre i omsorgsovertagelser ikke alltid får tilbud som holder mål hos fosterfamilier eller på institusjon. Mange ville hatt det bedre hos egne foreldre med hjelpetiltak og oppfølging

 
 

Elvis Nwosu, prosjektleder i barnevernets Link-prosjekt og bystyremedlem i Oslo for Ap:

— Innvandrere er overrepresentert i barnevernet, og barna deres "hvitvaskes" i norske fosterhjem der de mister morsmålet og sin kulturelle identitet. I mange tilfeller kunne de blitt plassert i fosterhjem hos egne slektninger. I den jobben jeg gjør med å bedre kontakten mellom innvandrere og barnevernet ser jeg at barnevernet mangler kulturell kompetanse

Gro Hillestad Thune, advokat og ekspert på menneskerettighetsspørsmål

— Vi ser eksempler på at det innen barnevernet utvikles autoritære, lukkede systemer og kulturer som utsetter barn og sårbare familier for myndighetsovergrep. Vi hører også om at foreldre som har barn det er knyttet helsemessige utfordringer til, med diagnoser som asperger, Tourettes syndrom og ADHD, altfor ofte ikke møtes med støtte og respekt for sin krevende oppgave, men isteden fratas barnet.

8235dad2-f8bb-4e03-9e91-83d84a8cdd26?fit
 
 

Nina Witoszek, forfatter og forskningsleder ved Senter for utvikling og miljø, UiO

— Det er til tider en rystende uoverensstemmelse mellom den kompetansen barnevernet sitter inne med og den makt etaten har myndighet til å utøve overfor familier. Slik situasjonen er i dag, fungerer mange barneverntjenester ikke på et nivå som gir grunnlag for å utøve en slik makt. Det finnes knapt noe annet område i samfunnet der offentlig forvaltning griper så radikalt inn i menneskers privatsfære.

Brynjar Meling, advokat, Stavanger

Jeg har alltid engasjert meg i dette saksområdet og har flere slike saker i året. Min bekymring går generelt på at vi har et system som svikter i den innledende fasen der foreldrene trenger hjelp, og de ikke får det. Så får problemene lov til å utvikle seg, og det kommer til omsorgsvedtak som kanskje kunne vært unngått.

e6dc8c9d-413d-44b9-8eac-888ceca4dd34?fit
 
 

Slike relasjonsbrudd er betydelig mer alvorlige for foreldre og barn enn man kanskje tar inn over seg.

Venil Katharina Thiis, advokat, Trondheim

Jeg har vært engasjert i barnevernssaker i over 20 år, og rettssikkerheten for barn og foreldre har blitt stadig dårligere. Barnevernet har mer makt enn de er i stand til å forvalte, noe som ender opp i myndighetsmisbruk. Det handler om en ukultur, der det som er ment å være den siste løsningen, nemlig tvang, gjerne blir det alternativet man først tyr til istedenfor dialog og frivillige metoder.

Det handler også mye om lukkede rom der inhabile psykologer styrer, både i fylkesnemnda og i rettsapparatet. Det som foregår i fylkesnemndene er udemokratisk — det er Davids møte med Goliat.

Eivind Meland, fastlege og professor i medisin, Universitetet i Bergen

-Det er klart at det finnes omsorgssvikt av en slik karakter at omsorgsovertagelse er nødvendig i noen tilfeller. Men at samværsretten til biologiske foreldre blir fullstendig avvist av barnevernet, er et overgrep, først og fremst mot barna. Barn har behov for kontakt med biologiske foreldre. Hvordan det skal skje, må være en skjønnsmessig sak. Jeg mener rettssikkerheten blir truet slik systemet er i dag; juristene og dommerne har abdisert og gjort sakkyndige til nye dommere. Det er en skam for en rettsstat.

Barneministeren: - Deler de samme bekymringene

— Jeg deler mange av de samme bekymringene som denne gruppen av fagfolk kommer med i meldingen sin, og har satt i gang tiltak på flere av disse områdene, sier barne- og likestillingsminister Solveig Horne.

ce257a3a-2d3b-4efd-bf9c-a69cfeac8209?fit
 
 

Hun nevner både familienes rettssikkerhet, de sakkyndiges rolle og barnevernets forhold til innvandrere som områder hun prioriterer. – Jeg vil invitere bekymringsmelderne bak dette oppropet til å møte meg, og håper de har konkrete forslag til hva vi kan gjøre, sier hun.

— Viktig å komme tidlig inn

Horne sier hun får henvendelser både fra fortvilte foreldre om omsorgsovertagelser de mener er foretatt på feil grunnlag og fra barn som mener de burde vært hentet ut fra familiene sine tidligere. - Dette viser hvor komplekse barnevernets utfordringer er, sier hun.

— Det foregår mye godt barnevernsarbeid, men det er viktig å komme tidlig inn med hjelp til familier som sliter, og unngå unødvendige omsorgsovertagelser.

Kronikk: Det er noe grunnleggende galt med barnevernet

Anonymkode: 5f6f8...571

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja hva er greia /greyface 😂:ironi:

folk i norge er så innstigranskuen naive 😄 snakk om å drite i buksa

Anonymkode: 2f2ab...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.10.2019 den 0.49, AnonymBruker skrev:

Ja, hva er greia med barneverns motstandere,,, Sikkert klin kokos??

Fagfolk melder bekymring om barnevernet

En lang rekke barn blir utsatt for grov uforstand og overgrep i dagens barnevern, mener en gruppe fagfolk som har overlevert en bekymringsmelding til Regjeringen.

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/Q9rP/Fagfolk-melder-bekymring-om-barnevernet

 

— Stadig flere fagfolk som kommer i kontakt med norsk barnevern, begynner å forstå at systemet i mange situasjoner langt fra ivaretar barns beste, mener initiativtagerne til oppropet, som fastslår at det er behov for omfattende endringer.

Over hundre fagfolk har underskrevet til nå, og gruppen har så vidt begynt med å samle inn underskrifter. De fem initiativtagerne mener det er på tide åmobilisere et sterkere engasjement rundt utfordringenei norsk barnevern, og at mye tyder på at de tiltak som er iverksatt og planlagt, ikke er tilstrekkelige.

Les hele bekymringsmeldingen her:

Bekymringsmelding om barnevernet

— Ser en annen virkelighet

«Samfunnet vil gjerne ha tillit til at barnevernet har høy faglig kompetanse og godt skjønn som sikrer velfunderte tiltak og beslutninger.Men vi som er inne i enkeltsakene, ser dessverre altfor ofte en helt annen virkelighet,» heter det i oppropet.

Og videre:«Vi vet det finnes mange tilfeller der det er nødvendig at myndighetsorganer griper inn i familier og overtar omsorgen for barn. Mange barnevernstjenester takler denne uhyre krevende oppgaven på beste måte. Samtidig ser vi stadig eksempler på at etaten fremstår som en dysfunksjonell organisasjon som foretar omfattende feilvurderinger med alvorlige konsekvenser.»

Einar C. Salvesen, psykolog:

-Mange sakkyndige psykologer har altfor tette bånd til de barnevernstjenestene som er deres oppdragsgivere, og inhabiliteten er en fare for rettssikkerheten til sårbare familier som rammes. Barnevernsoppnevnte sakkyndige tillegges uforholdsmessig stor vekt når sakene kommer til rettsapparatet. Ofte ser vi at biologiske foreldre er sjanseløse overfor et stort og mektig apparat.

Thea Totland, advokat:

— Jeg har arbeidet mye med barnevernssaker og savner ydmykhet og vilje til dialog hos mange barnevernansatte. Det er viktig at folk tar inn over seg at barn som flyttes fra sine biologiske foreldre i omsorgsovertagelser ikke alltid får tilbud som holder mål hos fosterfamilier eller på institusjon. Mange ville hatt det bedre hos egne foreldre med hjelpetiltak og oppfølging

 
 

Elvis Nwosu, prosjektleder i barnevernets Link-prosjekt og bystyremedlem i Oslo for Ap:

— Innvandrere er overrepresentert i barnevernet, og barna deres "hvitvaskes" i norske fosterhjem der de mister morsmålet og sin kulturelle identitet. I mange tilfeller kunne de blitt plassert i fosterhjem hos egne slektninger. I den jobben jeg gjør med å bedre kontakten mellom innvandrere og barnevernet ser jeg at barnevernet mangler kulturell kompetanse

Gro Hillestad Thune, advokat og ekspert på menneskerettighetsspørsmål

— Vi ser eksempler på at det innen barnevernet utvikles autoritære, lukkede systemer og kulturer som utsetter barn og sårbare familier for myndighetsovergrep. Vi hører også om at foreldre som har barn det er knyttet helsemessige utfordringer til, med diagnoser som asperger, Tourettes syndrom og ADHD, altfor ofte ikke møtes med støtte og respekt for sin krevende oppgave, men isteden fratas barnet.

8235dad2-f8bb-4e03-9e91-83d84a8cdd26?fit
 
 

Nina Witoszek, forfatter og forskningsleder ved Senter for utvikling og miljø, UiO

— Det er til tider en rystende uoverensstemmelse mellom den kompetansen barnevernet sitter inne med og den makt etaten har myndighet til å utøve overfor familier. Slik situasjonen er i dag, fungerer mange barneverntjenester ikke på et nivå som gir grunnlag for å utøve en slik makt. Det finnes knapt noe annet område i samfunnet der offentlig forvaltning griper så radikalt inn i menneskers privatsfære.

Brynjar Meling, advokat, Stavanger

Jeg har alltid engasjert meg i dette saksområdet og har flere slike saker i året. Min bekymring går generelt på at vi har et system som svikter i den innledende fasen der foreldrene trenger hjelp, og de ikke får det. Så får problemene lov til å utvikle seg, og det kommer til omsorgsvedtak som kanskje kunne vært unngått.

e6dc8c9d-413d-44b9-8eac-888ceca4dd34?fit
 
 

Slike relasjonsbrudd er betydelig mer alvorlige for foreldre og barn enn man kanskje tar inn over seg.

Venil Katharina Thiis, advokat, Trondheim

Jeg har vært engasjert i barnevernssaker i over 20 år, og rettssikkerheten for barn og foreldre har blitt stadig dårligere. Barnevernet har mer makt enn de er i stand til å forvalte, noe som ender opp i myndighetsmisbruk. Det handler om en ukultur, der det som er ment å være den siste løsningen, nemlig tvang, gjerne blir det alternativet man først tyr til istedenfor dialog og frivillige metoder.

Det handler også mye om lukkede rom der inhabile psykologer styrer, både i fylkesnemnda og i rettsapparatet. Det som foregår i fylkesnemndene er udemokratisk — det er Davids møte med Goliat.

Eivind Meland, fastlege og professor i medisin, Universitetet i Bergen

-Det er klart at det finnes omsorgssvikt av en slik karakter at omsorgsovertagelse er nødvendig i noen tilfeller. Men at samværsretten til biologiske foreldre blir fullstendig avvist av barnevernet, er et overgrep, først og fremst mot barna. Barn har behov for kontakt med biologiske foreldre. Hvordan det skal skje, må være en skjønnsmessig sak. Jeg mener rettssikkerheten blir truet slik systemet er i dag; juristene og dommerne har abdisert og gjort sakkyndige til nye dommere. Det er en skam for en rettsstat.

Barneministeren: - Deler de samme bekymringene

— Jeg deler mange av de samme bekymringene som denne gruppen av fagfolk kommer med i meldingen sin, og har satt i gang tiltak på flere av disse områdene, sier barne- og likestillingsminister Solveig Horne.

ce257a3a-2d3b-4efd-bf9c-a69cfeac8209?fit
 
 

Hun nevner både familienes rettssikkerhet, de sakkyndiges rolle og barnevernets forhold til innvandrere som områder hun prioriterer. – Jeg vil invitere bekymringsmelderne bak dette oppropet til å møte meg, og håper de har konkrete forslag til hva vi kan gjøre, sier hun.

— Viktig å komme tidlig inn

Horne sier hun får henvendelser både fra fortvilte foreldre om omsorgsovertagelser de mener er foretatt på feil grunnlag og fra barn som mener de burde vært hentet ut fra familiene sine tidligere. - Dette viser hvor komplekse barnevernets utfordringer er, sier hun.

— Det foregår mye godt barnevernsarbeid, men det er viktig å komme tidlig inn med hjelp til familier som sliter, og unngå unødvendige omsorgsovertagelser.

Kronikk: Det er noe grunnleggende galt med barnevernet

Anonymkode: 5f6f8...571

Viktig å skulle mellom kritikk av barnevernet og motstand mot barnevernet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...