Gå til innhold

Planlagt ks m/narkose?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først og fremst. Har lest mye forum om dette på nettet. Og alt jeg ser er folk som sier de har fått det under haste ks og at de senere har fått epidural og at de likte det bedre. Det er fint. Fantastisk. Og jeg må legge press på at jeg ikke trenger de svarene. Jeg vet det er en risiko, jeg vet jeg kan sette meg og evt barnet i fare. Men les hva jeg har å si før du begynner taste negative ting. 

Jeg trenger svaret på om noen faktisk har fått planlagt keisersnitt med narkose. Thats it. Trenger ikke dømmende mennesker. Du lever ikke livet etter reglene selv. 

Jeg har sprøyte fobi. Ikke angst,ikke redsel. Fobi. Jeg må holdes fast under blodprøver fordi jeg rygger unna akuratt i det nålen treffer huden min og det har forusjaker mye problemer. Og jeg har prøvd å jobbe meg igjennom det. Jeg vet kanyle er en must under narkose men når det står imellom det eller en sprøyte jeg ikke kan se som kan lamme meg. Så tror jeg heller jeg sloss meg igjennom kanyle. 

Dere må ikke sitte her å tro at jeg ønsker "den lette veien ut" fordi det er det ikke. Jeg har vært lagt under flere ganger pga tannlege behandling. Og når jeg har våknet opp så er det som verdens værste fyllesyke gange 100. Og jeg vet det kommer med store risikoer. Men tingen er. Enten så er det det alternativet jeg får. Eller så blir jeg barnløs for livet. Ikke får jeg adoptere pga diagnose som nå er symptom fri. Ikke er surrogati lovlig i Norge. 

Jeg har en ekstrem case med tokofobi ( ekstrem frykt for fødsel, graviditet og alt relatert ). Så ille at jeg som 22åring fikk henvisning til å sterilisere meg fordi legen min var enig i at jeg aldri kom til å få kurert det nok til å kunne gå igjennom naturlig fødsel. Men prisen ble for høy. Og siden har jeg innsett at om det er så mye som en 1% sjangse at jeg kan få barn ved ks m narkose så skal jeg klå meg til den ene prosenten. 

Og dere kan si så mye som at " det var ikke så ille som du tror!" Jeg gikk igjennom en abort i uke 8. Å jeg trodde seriøst jeg skulle dø. Det var kun i uke 8. Kan ikke se for meg at en faktisk fødsel er noe bedre. Jeg tåler ikke smerte. Jeg har ekstremt lav smerte terskel på toppen av fobien mine. Og jeg tror ærligtalt at uansett om jeg går naturlig inn i det så må jeg ta keisersnitt fordi jeg kommer til å bli stresset som faen og barnet kommer til å bli stresset med. Noe som også setter begge våre liv i fare. 

Høyt blod trykk, lav oksygen tilførsel, rask hjerterytme, ingen progress i fødselen. Det er ting som lett kan skje med noen som har så ille fobi som meg. Så om det er mere verdt å gjøre enn å ta en rask sikrere måte ut er mitt valg. Du får ikke forandret på det. 

Som sagt. Det er eneste veien jeg kan bli mor. Noe jeg ønsker så utrolig mye. Jeg har siden jeg var liten samlet på alle bøkene mine, vhs filmene, lekene så jeg kan gi dem vidre til ungen min. Og nå sitter jeg å ser på dem støve ned fordi jeg ikke har noen måte å få barn på. Jeg var ikke det mest typiske kvinnfolket som ønsker mann, barn, stasjon vogn å hund. Men etter å ha vært med søskenbarnene mine sine unger så er det som å få en isbrod i hjerte. Det er noe som mangler. Og det ble ikke bedre etter aborten når jeg fikk et snev av mors  instinkt som kicket inn etterpå. 

Alt jeg vil er å kunne ha en liten engel i live mitt som jeg kan elske på, lære om alle verdens ting. Noen jeg kan skape en perfekt barndom for, fult med eventyr og opplevelser. Det å i det heletatt vurdere operasjon, narkose og kanyle er ille nok. Jeg mener det er verdt risikoen. Det er en liten del av alle de farene vi må igjennom. Jeg kan lik som så få infeksjon etter fødsel å dø. Jeg kan få skepsis å dø av normal graviditet. Barnet kan dø innen det første året. Uansett om jeg tar narkose. Så du skal ikke sitte å se at noe er mindre risikofylt. Fordi det å leve er dødlig uansett. 

Anonymkode: a8c1d...402

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å kjære vene. Jeg ville jobbet meg gjennom diverste ting før jeg hadde satt barn til verden, om jeg var deg. 

Anonymkode: 63b48...2cd

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja vet jeg må ta endeløse blodprøver under graviditeten. Men det er verdt d å sloss igjennom. Er bare å knipe igjen øynene å vite at du gjør det for barnet. Så gir det meg sikkert nok motivasjon til å få det til. Men en lang nål i ryggen. Er noe helt annent. Det er en gigantisk risiko med det. Det er noe jeg ikke kan se. Som skaper enda mere angst. Det er noe som kommer til å gjøre vondere. Og du skal ikke si at det ikke gjør det. Jeg har fått tvangssprøyte i låret med samme lengde nål. Var mye fortere og hardere men det satte ekstreme spor i meg.  

Jeg er villig til å sloss. Til å pine meg gjennom ting. Men når jeg veier det opp imot risikoen med å føde med så mange triggere så ser jeg ikke at en er bedre enn den andre.

Anonymkode: a8c1d...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å kjære vene. Jeg ville jobbet meg gjennom diverste ting før jeg hadde satt barn til verden, om jeg var deg. 

Anonymkode: 63b48...2cd

Enig!

Anonymkode: 88302...e6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Å kjære vene. Jeg ville jobbet meg gjennom diverste ting før jeg hadde satt barn til verden, om jeg var deg. 

Anonymkode: 63b48...2cd

Dvs ting som ikke har med ungen å gjøre når det først er gjennom gått? Dette er ikke noe jeg kan jobbe meg igjennom. Jeg har prøvd. 3 år med psykolog. Ingen forbedring. Tror du virkelig leger gir ut henvendelser til 22 år gamle damer om sterilisering om det ikke er seriøst? Ingen utvei?

Anonymkode: a8c1d...402

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kvinner med 2 barn, gift som er over 30 kan bli nektet henvendelse til sterilisering. Jeg var en singel. 22 år gammel dame med ingen partner. Tror det burde sette lyset på hvor ille fobien min faktisk er. Som jeg skriver over. 

Jeg ville ikke valgt operasjon. Narkose vise det ikke var min siste utvei. Jeg liker ikke tanke på det. Men jeg liker ikke tanken på å være barne løs mer. 

Om dere tror jeg bruker ks m narkose som første utvei så er dere idioter. Jeg er fult klar over at noen folk kan jobbe seg igjennom sånt. Jeg har prøvd. Jeg har seriøst virkelig ufattelig prøvd. Jeg har lastet bort så mange timer og penger på å prøve fikse det. Fordi jeg vil ikke være mere barne løs enn dere vil. Men det hjelper ikke. Jeg hadde valgt kanyle over narkose any day. Om det ikke var for faktumet at kroppen min og hode mitt nekter. 

Anonymkode: a8c1d...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke ks med narkose noe de kun tar når det er helt akutt og står om mors eller babys liv, og det må tas utrolig kjapt ettersom baby egentlig ikke tåler narkosen særlig godt og må ut iløpet av få minutter for å overleve? Er vel en grunn til at det kalles katastrofesnitt. 

Vil du frivillig gi barnet en sånn start på livet? 

Anonymkode: fae35...8ee

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dvs ting som ikke har med ungen å gjøre når det først er gjennom gått? Dette er ikke noe jeg kan jobbe meg igjennom. Jeg har prøvd. 3 år med psykolog. Ingen forbedring. Tror du virkelig leger gir ut henvendelser til 22 år gamle damer om sterilisering om det ikke er seriøst? Ingen utvei?

Anonymkode: a8c1d...402

Og da mener du det er forsvarlig å få barn? 

Anonymkode: 63b48...2cd

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er ikke ks med narkose noe de kun tar når det er helt akutt og står om mors eller babys liv, og det må tas utrolig kjapt ettersom baby egentlig ikke tåler narkosen særlig godt og må ut iløpet av få minutter for å overleve? Er vel en grunn til at det kalles katastrofesnitt. 

Vil du frivillig gi barnet en sånn start på livet? 

Anonymkode: fae35...8ee

Fordi det er mere stress under planlagt ks enn akutt? Når de er forberedt langt bedre. 

Husker du fødselen din? Jeg skal si det at å frivillig gå under narkose er mindre ille enn de som drikker, røyker eller går på dop under graviditeten. Mange av de barna som får en jævlig start på livet men som har et helt normalt liv. 

Skjønner ikke hvorfor dere skal få det til å virke som om jeg misbruker barnet ved å velge et alternativ som er tryggere for min personlige sak? Som jeg sier. Dette ekke noe jeg kom på i går. Dette ekke et enkelt valg. Det er noe jeg vurderer.

 

Og hva med kvinner som med vilje blir gravid selv om de har lidelser som barnet kan få som kan ødelegge live/gjøre live demmes kortere? Eller de som går igjennom graviditet og fødsel selv om 20 leger sier det kan drepe dem og barnet? Er jeg virkelig en dårlig potensiel mor for å ønske en mindre stressende fødsel som teknikker har langt mindre risikoer enn å tvinge meg igjennom en naturlig fødsel som 99% sikkert blir å ende i haste keisersnitt pga stressnivået. 

Anonymkode: a8c1d...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Og da mener du det er forsvarlig å få barn? 

Anonymkode: 63b48...2cd

Les hva jeg skrev over. Så kanskje du innser at jeg gjør ikke dette fordi jeg er egoistisk. Men fordi det er den tryggeste veien for meg i min mening. Og om leger mener det ikke er en tryggere og mere forsvarlig måte så får jeg ikke planlagt ks. Det er ikke deres valg. 

Jeg ser kun etter erfaringer. Og jo det finnes kvinner som får planlagt ks under narkose. Moren til eksen hadde det under 2 av 3 fødsler fordi den første endte nesten i dødsfall av mor og barn. Og slike vel fikk hun flere barn. Og hun er mere verdt barn enn meg? Og hun er en bedre mor enn meg? Når hun vet det et en utrolig høy sjangse hun og barnet kan dø under fødsel? 

Og hun ble gravid første gangen fordi hun trengte en grunn til å ikke ta live sitt. 

Er jeg virkelig værre enn det for å ønske ks m narkose en gang for å kunne oppleve underverker å være en mor?

Anonymkode: a8c1d...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du måtte vel forstå at å skrive dette er som å stikke hånda inn i et vepsebol.

Har du snakket med helsepersonell ang narkose under ks? Det er jo det viktigste. Bli henvist til sykehuset fra fastlegen din for å snakke om dette med en gynekolog. Da får de riktige svarene. 

Anonymkode: eb89c...e22

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å kjære vene. Jeg ville jobbet meg gjennom diverste ting før jeg hadde satt barn til verden, om jeg var deg. 

Anonymkode: 63b48...2cd

Dette tenkte jeg også! Bra det er andre med samme mening. 

Anonymkode: 58c4b...a26

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du måtte vel forstå at å skrive dette er som å stikke hånda inn i et vepsebol.

Har du snakket med helsepersonell ang narkose under ks? Det er jo det viktigste. Bli henvist til sykehuset fra fastlegen din for å snakke om dette med en gynekolog. Da får de riktige svarene. 

Anonymkode: eb89c...e22

Er enda +5 år til jeg i det hele tatt skal vurdere å få barn. Jeg har en streng regel om at jeg ikke vil ha barn utenom ekteskap. 

Så imellomtiden prøver jeg samle erfaringer. Vet at om de mener det er for farlig så skjer det ikke. End of case. Er resten av folka her som tror jeg spør dem om deres mening om jeg skal eller ikke skal gjøre det. Og de bedømmer om jeg er en bra mor figur eller ikke ut ifra en ting. 🤷🏻‍♀️ #momshaming er virkelig sterkt her inne. 

Tror ikke barne blir å ha et så alt for dårlig liv med foreldre som ikke drikker, aldri drar bort på fest, som er utendørs mennesker som er akseptabel av alt som mange har fordommer mot. Som homofili, rase, politiske visjoner. Det er ikke mitt valg i fødsel som gjør meg til en mor. Det er hvem jeg er og hva jeg kan bringe til et barn. 

Har ikke planer om å presse dette valget på mitt barn når det blir demmes tur. Ikkje blir jeg å ta med barnet på sprøyte taging hos meg. Blir å la ungen bli med far når han donerer blod så barnet ikke trenger oppleve det jeg har i live mitt. 

Jeg forstår ikke hvordan valget overfor fødsel skal gjøre meg til en dårlig mor. Og at jeg ikke fortjener barn? Men igjen så sitter kvinner å mom shamer kvinner fordi de ikke gjør fødsel naturlig uten smertestillende. Så samma faen. Ekke de jeg skal være mor til. Og blir aldri å ha sånne mennesker i live mitt heller.

Anonymkode: a8c1d...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er mere stress under planlagt ks enn akutt? Når de er forberedt langt bedre. 

Husker du fødselen din? Jeg skal si det at å frivillig gå under narkose er mindre ille enn de som drikker, røyker eller går på dop under graviditeten. Mange av de barna som får en jævlig start på livet men som har et helt normalt liv. 

Skjønner ikke hvorfor dere skal få det til å virke som om jeg misbruker barnet ved å velge et alternativ som er tryggere for min personlige sak? Som jeg sier. Dette ekke noe jeg kom på i går. Dette ekke et enkelt valg. Det er noe jeg vurderer.

 

Og hva med kvinner som med vilje blir gravid selv om de har lidelser som barnet kan få som kan ødelegge live/gjøre live demmes kortere? Eller de som går igjennom graviditet og fødsel selv om 20 leger sier det kan drepe dem og barnet? Er jeg virkelig en dårlig potensiel mor for å ønske en mindre stressende fødsel som teknikker har langt mindre risikoer enn å tvinge meg igjennom en naturlig fødsel som 99% sikkert blir å ende i haste keisersnitt pga stressnivået. 

Anonymkode: a8c1d...402

Nå snakker vi ikke om andre kvinner. Nå snakker vi om deg. Og vi snakker ikke om et akutt snitt(spinalbedøvelse), vi snakker om katastrofesnitt (narkose).

Ved narkose må baby ut før det blir påvirket av narkosen. Det er snakk om få minutter. Det er selvfølgelig en fantastisk mulighet dersom mor eller baby allerede er i livsfare, da det kan redde liv. Men å utsette mor eller barn for det på andre premisser håper jeg sitter lagt inne. 

Samtidig virker det egoistisk og selvsentrert å tenke mer på seg  selv og hva man har rett til enn hva som er bra for seg selv og barnet. 

Det blir nærmest et hån mot de som må jobbe i år for å komme seg mentalt etter et katastrofesnitt.

 

Anonymkode: fae35...8ee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du får ikke narkose under planlagt keisersnitt.

Anonymkode: 02421...67c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mødre med ekstrem mentale lidels som får barn uten å behandle det før eller etter. Og det bruker dere ikke energi på. Men å shame meg fordi jeg velger et mere utradisjonelt valg fordi jeg mener det er tryggest for meg og mitt barn. Å det må jeg jobbe meg igjennom før jeg i det hele tatt kan vurdere å få barn. Seriøst, ser dere hvor dumt arguments deres er? Og som jeg sier over. 

Jeg spør ikke dere om lov. Jeg spør ikke dere om meningen. Min kropp, mitt liv,min graviditet, Min fødsel, mitt barn. Det er kun 3 mennesker i mitt liv som kan si noe om det. Meg, Min mann og legen min. Om legen sier nei. Så fint. Får fortsette med behandlingen i håpet om at jeg kanskje kommer til å få det til før jeg er 35. Og jeg holder fortsatt på å behandler det når jeg er på timer hos psykologen. Men per dags dato så må jeg forberede meg på at det kan være min eneste utvei. At jeg må ta kanyle uansett. 

Det er ikke karvet i stien at jeg skal under narkose. Men det er den mest sannsynlige veien jeg må gå. Imindre på magisk vis jeg detter å slår meg Og boom er kurert. 

Anonymkode: a8c1d...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, du får ikke narkose under planlagt keisersnitt.

Anonymkode: 02421...67c

Er du legen min? Nei. Spurte jeg om jeg får narkose under planlagt keiser snitt? Nei. Jeg vet folk får det. Jeg vet legen min kan si nei. Jeg er ute etter erfaringer ikke folk som tror de vet bedre enn legen min :) så gå å lek høy på pæra en annen plass. 

Anonymkode: a8c1d...402

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du får ikke narkose under lanlagt keisersnitt. Grunnen er at narkosemedisinene går over i barnet og gjør at barnet kommer ut med dårlig/ingen pust og medfører risiko for permanente skader. Ved akutt keisersnitt veies dette opp mot død hos mor og/eller barn og da må man ta risikoen, men den tas ikke ved planlagte inngrep. 

Anonymkode: bf867...27b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette med at baby kan dø av narkosen under fødselen pga ditt valg er helt greit? 

Tenker du at det er helt greit at baby kan sitte på fanget ditt når du kjører bil også? 

Eller at man fint kan røyke eller drikke under graviditeten, det kan jo gå helt fint med barnet. 

 

Anonymkode: fae35...8ee

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer mer på hvordan du vil takle at et eventuellt barn du får, må vaksineres eller blir sykt og må få sprøyter av andre årsaker. Vil din fobi skremme barnet?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...