Gå til innhold

Hvor lenge kan en katt holde seg på "trass" fordi han ikke vil gå på do ute? Og hvordan få katten til å gå på do ute?! Hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Vi har en katt som runder snart året, den er sterilisert og fått vaksiner bare så det er sagt. Har vært ute en god stund og er vandt med å være ute på dagtid.

Hatt han inne på natten frem til nå, men nå vil jeg starte med do treningen og at han skal sove ute. Skal jo tross alt være en ute katt. Husker ikke hvordan jeg/vi har trent kattene vi har hatt før til å gå ute, derfor jeg spør.

Kassen står med en dør og hver gang han har gått mot doen/gått oppi så sier jeg nei og hiver han ut døren. Men det virker ikke som han forstår det! Pluss det ble ganske slitsomt til slutt i og med at det ikke er så lett å følge med alltid når han hopper oppi... derfor gjemte jeg kassen, og har hatt døren åpen så han kan gå ut. Men virker ikke som han har gått ute på do da for på kvelden når vi skal legge oss er det rett i kassa og den er stappfull i løpet av natten.... 

Hadde nettopp sin første natt ute igår, og da hadde han ikke vært på do inne på dagen eller natten han sov ute. Og heller ikke dagen etter, men ikveld var det rett i kassa igjen, da været var så stygt ute så jeg følte meg fæl som hev han ut å tenkte han kunne være inne i natt. Angra med en gang... Beklager langt innlegg men altså, hvordan trene en katt til å bli utekatt å gå på do ute?! Har testet å legge bæsjen hans(fra kassa) en plass han kan gå på do ute og vist han denne plassen men.. føler vi har en ekstreemt sta katt!!!🙄 Hjelp?!

Anonymkode: dc41e...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis ikke dette er tull så synes jeg skikkelig synd på katten din! Hvorfor i all verden skal den tvinges til å sove ute??? Det kommer av seg selv litt etter litt når den eventuelt er klar for det, men at du skal "lære den" ved å regelrett kaste den ut er helt bak mål og høres lite trivelig ut! Kjenner jeg faktisk ble irritert over hele innlegget ditt og håper du har mer mellom øra enn det som fremgår av det du skriver! 

Angående kassa så tror jeg de fleste katter foretrekker å gå ute etterhvert (dette og kommer av seg selv) - men du skal på ingen måte fjerne kassen helt. Den kan trenge den ved nødtilfeller. Tenk om den blir syk eller får diarè og det haster mens den er inne.. er ikke noe særlig om den da må sette seg i sofaen din i stedet? Å holde seg for lenge er heller ikke bra for den, så her igjen blir det dårlig dyrehold!

Anonymkode: 5b0b5...063

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husker ikke hvordan jeg/vi har trent kattene vi har hatt før til å gå ute

Du husker ikke? Hva med å spørre den andre av dere?

Anonymkode: 4007a...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud stakkars katt. Slutt å plag katten din, du er jo direkte stygg mot den. Nekter den å gå på doen sin som den alltid har fått bruke før, oppskriften på forvirret katt som snart driter ut boligen deres, å det er fortjent. Å tvinge den til å sove ute? Hvorfor? Det er i skumringen og om natten de fleste skadene skjer. Skaff dere heller en katteluke om det er så slitsomt for dere å slippe katten ut og inn selv. 

Anonymkode: b6cbf...5de

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten er sannsynligvis utrygg og tør ikke gå på do ute enda (å gå på do er å markere sitt område, og han vil gjerne ikke risikere konflikt med andre katter). La katten bestemme selv, så vil jeg tro den etterhvert, kanskje neste vår, eller i løpet av denne sommeren vil føle seg trygg og gå på do ute. Dette er vanlig for unge katter.

Ellers er det ikke vanlig å hive ut katten om natten, slik det var for 20 år siden. Nå tar man mer hensyn til katten. Jeg vil anbefale en katteluke så katten kan bestemme selv, eller hold ham inne om natten, spesielt om han ønsker det selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tar lenger enn én natt. Katten må bare lære seg å være ute, så får du plutselig en katt som elsker å være ute både på dag- og nattestid. 

Anonymkode: facf3...e99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud. Og DER angrer jeg på at jeg skrev her inne på KG. For noen svar.... en katt er lagt for å være ute, så å syntes synd på en katt som ELSKER å være ute er jo helt ekstremt. Han vil heller være ute enn inne, det var derfor jeg tenkte at det er på tide han sover ute også. Noe som er helt normalt at katter gjør. Å kalle meg dyreplager og div er helt bak mål da dere ikke vet noe om det til å kunne uttale dere engang. Kjekt at man kan spør om råd her inne å få dyreplager på seg med en gang. Og Gud forby om man faktisk vil ha en utekatt... nei fysj for ett dyreplageri å ha katten ute!! 😂 Get a life people, å slutt å angripe folk her inne(og andre plasser!)

Anonymkode: dc41e...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt feil å rope ut nei og kaste han ut når han prøver å gå på do. Samme med å tvinge han til å sove ute. 

Du kan sette doen hans ute, ved inngangsdøren. 

Anonymkode: 81e01...5ad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sagt at jeg roper ut nei?! Doen hans står ved utgangsdøren. Noen som vet hvordan man sletter innlegg? Gidder ikke å bli kalt dyreplager av mennesker som ikke kjenner meg på KG. Og jeg har nå lært at jeg aldri skal spørre om noe som helst her inne igjen da alle menneskene her inne saumfarer innlegg for å finne "feil" og lage kvalme. 

Anonymkode: dc41e...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne katten er litt for ung til å være ute alene om nettene. Katter har ikke utviklet stedssans før de er over året, og jeg kan tenke meg at denne katten holder på avføringen sin fordi den føler seg utrygg. Den kan gå seg bort ute, og den er et lett bytte for rev og andre rovdyr (inkludert andre katter). Katten kommer til å begynne å gjøre fra seg ute når den er klar for det. 😊 Du vinner ingenting på å presse og stresse katten, i verste fall kan det få motsatt effekt, og katten kan begynne å vegre seg for å gå på do i det hele tatt. Da kan den få UVI og forstoppelse. Eller den kan bli så stressa at den begynner å gjøre fra seg andre steder inne i huset, f.eks. på tepper eller i senger (der det er mykt og trygt). Slapp av, denne katten er fortsatt en baby! Sett dokassa utenfor, stikkordene for å lykkes her er "gradvis" og "rolig".

Teknisk sett hører ikke huskattene til i det nordiske klimaet i det hele tatt. Det er derfor de ikke skal være tvunget til å være ute når det er for kaldt (de får frostskader og kan fryse ihjel i den norske vinteren, den "tykke pelsen" er IKKE varm nok). De trenger mulighet til å søke ly og varme.

Det som er normalt er å sove der man føler seg trygg. Hvis katten finner en fin plass under en busk så kan det godt hende den begynner å sove der, men det er et dyr det er snakk om - den følger instinktene sine. Når den blir eldre og større vil den finne "sitt" territorie, som den per nå ikke har. Det lukter av andre katter ute, og for en liten baby er det skummelt - og kan være farlig hvis hagen din er en del av territoriet til f.eks. en ukastrert, diger hannkatt..

Det enkleste er å installere en katteluke med chipleser. Så kan katten komme og gå som den vil, samtidig som det kun er den som kan gå inn og ut luka.

Jeg har store rasekatter (over 10 kg) og de går inn og ut av luka som det passer dem. Sover ute når de vil, sover inne når de vil, og går kun på do ute. Når det regner er de inne, ellers vil de helst være ute både natt og dag 😂

Anonymkode: a407c...706

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da setter jeg en stopp her. Takker for alle svar. 

Mvh TS

Anonymkode: dc41e...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så først lærer man pus å gå på kasse, og irettesetter den om den ikke gjør det, dette er noe man gjør i ett års tid. 
Så plutselig snur man fullstendig om å kjefter på pus om den gjør det den har fått beskjed om tidligere?? 

Det å kjefte og irettesette en pus når den vil bruke kassen sin er jo som å be om å få en pus som finner andre steder å gjøre fra seg, og det trenger absolutt ikke være utendørs. Du gir pus dårlige erfaringer med å bruke toalettet sitt, og og den da må på do uten å kunne komme seg ut så må den finne andre steder, som sofa, seng, klesskap, sko, vesker. 

Jeg har selv utekatter, og jeg foretrekker også at dem går på do ute, men aldri i livet om jeg ville funnet på å irettesette dem om dem velger bruke kassen sin inne!! 

Anonymkode: cfb91...ed3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å herregud. Og DER angrer jeg på at jeg skrev her inne på KG. For noen svar.... en katt er lagt for å være ute, så å syntes synd på en katt som ELSKER å være ute er jo helt ekstremt. Han vil heller være ute enn inne, det var derfor jeg tenkte at det er på tide han sover ute også. Noe som er helt normalt at katter gjør. Å kalle meg dyreplager og div er helt bak mål da dere ikke vet noe om det til å kunne uttale dere engang. Kjekt at man kan spør om råd her inne å få dyreplager på seg med en gang. Og Gud forby om man faktisk vil ha en utekatt... nei fysj for ett dyreplageri å ha katten ute!! 😂 Get a life people, å slutt å angripe folk her inne(og andre plasser!)

Anonymkode: dc41e...eef

Vet du hva? Kritikken er legitim. Noen ganger må man faktisk ta innover seg hva andre sier, gå i seg selv og virkelig spørre seg selv om man ikke har driti på draget. Her inne svarer man på det som blir skrevet. Om du føler deg misforstått må du nesten oppklare det. Når nesten alle sier det samme, tror du virkelig at det er alle på forumet som er forferdelige personer som ønsker å være ekkel? Eller er det mer sannsynlig at innlegget ditt inneholder informasjon det er verdt å reagere på? 

Jeg har selv fått passet mitt påskrevet her inne ang. hundehold. Selv om det var ubehagelig så satt jeg til slutt pris på det, for jeg fikk en mindre stresset hund og et mye tettere bånd til han. Dette er faktisk det eneste forumet jeg stoler på når jeg skal spørre om dyrehold, for det er et stort fokus på dyrs mentale helse her, noe du ikke finner så mange andre plasser i Norge.

Senk forsvaret ditt, bort med krenkekrakken, og prøv å les svarene du har fått på nytt. 

Anonymkode: 2c8f5...334

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da setter jeg en stopp her. Takker for alle svar. 

Mvh TS

Anonymkode: dc41e...eef

Først lærer du katten din å gå på do inne, å så plutselig nekter du han å gjøre det! ser du ikke hvor feil det er?? Du takler ikke å høre andres meninger å tror at du kan stoppe en tråd bare ved å si stopp, vel det funker ikke sånn. Om du ikke evner å ta til deg noe folk sier bare fordi du ikke er enig så får du logge av internett. 

Anonymkode: b6cbf...5de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har jeg sagt at jeg roper ut nei?! Doen hans står ved utgangsdøren. Noen som vet hvordan man sletter innlegg? Gidder ikke å bli kalt dyreplager av mennesker som ikke kjenner meg på KG. Og jeg har nå lært at jeg aldri skal spørre om noe som helst her inne igjen da alle menneskene her inne saumfarer innlegg for å finne "feil" og lage kvalme. 

Anonymkode: dc41e...eef

Når du skriver på den måten du gjør så virker det ikke som at katter er noe annet en til bry for deg. Skaff deg bamse. 

Anonymkode: b6cbf...5de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars katt. Hvorfor skaffer du deg katt om den bare skal være ute hele tiden? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La pus få ha kasse inne, du kan trenge det senere dersom han blir syk og må holdes inne, eller hvis du må ta en urinprøve av han, for eksempel. Du kan sette et toalett ute også, eller strø litt brukt sand/avføring nær steder der du vil at katten skal gå på do. Som andre har sagt her så vil de fleste katter vil foretrekke å gå på do ute, men bare hvis de føler seg trygge. Hvis den ikke føler seg trygg ute så bør du ikke stenge den ute om natten. Du vil jo ikke at den skal gå hele natten og være redd. Da får den jo ikke sove, heller. De fleste katter vil helst sove inne hvis de kan det, og det er jo fordi de har det mye bedre inne. De sloss mindre og får mindre skader da. Om vår/vinter/høst fryser kattene ute om natten. De er ikke laget for norsk klima. De kan overleve, men de har det ikke godt.

Det er ikke et forsøk på å ta deg å si dette! Men alt som var greit å gjøre med katter for 20-30 år siden er ikke greit å gjøre i dag. Reglene for dyrehold blir (heldigvis) strengere og strenger, og vi må oppdatere oss. Hvis du gjør det får du belønning i en frisk og glad katt uten adferdsproblemer! :)

Anonymkode: b92f7...f1f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...