Gå til innhold

Var så utrolig dum at jeg betalte for pakketilbud hos kjøreskole og nå taper jeg 17 tusen! Er det virkelig helt umulig å få pengene tilbake?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var så utrolig dum at jeg betalte for pakketilbud hos kjøreskole og nå taper jeg 17 tusen! Er det virkelig umulig å få pengene tilbake? Ingen smutthull man kan utnytte for å kanskje få tilbakebetalt?

Jeg betalte for pakketilbud hos en kjøreskole i mai, tenkte ikke over at dette egentlig var veldig lite lurt av meg da jeg hadde søkt studier og ikke vet 100% sikkert at jeg blir boende her, men jeg tenkte at jeg mest sannsynlig kom til å komme inn på skole i nærheten og at det dermed ikke ble noe problem. Nå har jeg så klart kommet inn på studie langt fra byen jeg bor i nå. Jeg kommer ikke inn noe annet sted da jeg er for langt nede på ventelisten. 

Det står så klart i elevavtalen til kjøreskolen at "innbetalte rabatterte pakker refunderes ikke og kan ikke overføres til andre". Denne kjøreskolen har ikke avdeling i nærheten av stedet jeg flytter til så det er heller ikke mulig å flytte pakken over. Det vil si at disse 17 tusen kr jeg har betalt er tapt. Jeg er så sint på meg selv for at jeg kunne være så ufattelig dum. Synes også at det er ganske ille at kjøreskolene kan ha denne regelen, men det er vel egentlig noe man burde være klar over selv før man betaler for slikt på forhånd.

Jeg har jo brukt kjøretimene i pakken, men vil ikke få brukt noe av det andre som er inkludert i pakken før jeg må flytte. Det er så surt.

Anonymkode: 35e28...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å ta så mye du rekker før flytting? Og resten i ferier eller fridager hvis du ikke flytter alt for langt unna

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, uglejenta skrev:

Hva med å ta så mye du rekker før flytting? Og resten i ferier eller fridager hvis du ikke flytter alt for langt unna

Det var planen, men jeg vet at kjørelæreren egentlig mener at jeg må ha flere kjøretimer før jeg får gå videre, i tillegg til dette så er det bare tre uker igjen til jeg må flytte og vet at det ofte er lang ventetid på kurs osv. 

Anonymkode: 35e28...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ta dette når du er i hjembyen da (som jeg antar det er)? Det ville jeg ha gjort. Det er ikke et stort problem at man ikke klarer å smette inn noen timer her og der. 

Anonymkode: 933c9...d1d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva de sier, har de faktisk lov til dette? Tviler, forbrukersloven er ganske sterk her i Norge. Ta kontakt med forbrukerrådet. 

Anonymkode: 3b14f...dfb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Guile skrev:

Har du snakket med kjøreskolen? 

Nei, ikke ennå. Vet ikke hvordan jeg skal ordlegge meg, har du noen råd? Det står jo i elevavtalen at man ikke får tilbakebetalt, så da regner jeg med at de vil benytte seg av denne muligheten når de har den. Tenker selvfølgelig å forhøre meg så har jeg i det minste prøvd.

Anonymkode: 35e28...636

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, ikke ennå. Vet ikke hvordan jeg skal ordlegge meg, har du noen råd? Det står jo i elevavtalen at man ikke får tilbakebetalt, så da regner jeg med at de vil benytte seg av denne muligheten når de har den. Tenker selvfølgelig å forhøre meg så har jeg i det minste prøvd.

Anonymkode: 35e28...636

Jeg kjøpte også en slik pakke for noen år siden, og den var gyldig leeeeenge. Sikker på at du ikke får brukt den?

Anonymkode: 787fc...1e9

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det noe om hvor lang tid du kan bruke? Hvis ikke kan du jo fortsette neste sommer

Anonymkode: d43fb...b28

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var planen, men jeg vet at kjørelæreren egentlig mener at jeg må ha flere kjøretimer før jeg får gå videre, i tillegg til dette så er det bare tre uker igjen til jeg må flytte og vet at det ofte er lang ventetid på kurs osv. 

Anonymkode: 35e28...636

Da må du øvelseskjøre privat på kveldstid/helger og planlegge fremover. Hvis det er høyere utdanning du har søkt får du god oversikt over når det er eksamensperioder og når det er fri. Da kan du sette deg opp på kurs lenge før

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett hva de sier, har de faktisk lov til dette? Tviler, forbrukersloven er ganske sterk her i Norge. Ta kontakt med forbrukerrådet. 

Anonymkode: 3b14f...dfb

Hvorfor skulle ikke det være lov? Det står jo som oftest veldig tydelig og man velger selv om man kjøper pakke eller betaler alt separat. 

Blir jo et voldsomt rot for kjøreskolen om de skal refundere deler av pakker om elevene ombestemmer seg eller ikke kan. 

Anonymkode: 584e0...1c5

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke ta dette når du er i hjembyen da (som jeg antar det er)? Det ville jeg ha gjort. Det er ikke et stort problem at man ikke klarer å smette inn noen timer her og der. 

Anonymkode: 933c9...d1d

Studiestedet ligger 30 timer med unna bil og 7 timer unna med fly fra hjemstedet mitt og det er veldig dyrt med flybilletter. Kommer derfor ikke til å ha mulighet til å reise hjem mer enn to ganger i året. Kunne vert en mulighet til å prøve å få tatt lappen i løpet av sommeren neste år, men så vil jeg ikke ha noen å øvelseskjøre med der og skal jeg betale bare for kjøretimer i ett år hos en annen kjøreskole så jeg kan ta resten med kjøreskolen hjemme vil det nok heller bare lønne seg å betale alt hos en ny kjøreskole der jeg flytter. 

Anonymkode: 35e28...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo

Nei... Jeg hadde bare sagt det som det er? De har en regel du har godtatt da du signerte avtalen, men det kan jo hende de er greie. Kanskje ikke ha for store forhåpninger, men du må jo prøve. 

Ellers, du kommer vel hjem nå og da. Hvis du har god kommunikasjon med skolen kan de sikkert få satt opp sikkerhetskurs på bane osv når det passer for deg. Bare gi beskjed i god tid og hold kontakten med dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Studiestedet ligger 30 timer med unna bil og 7 timer unna med fly fra hjemstedet mitt og det er veldig dyrt med flybilletter. Kommer derfor ikke til å ha mulighet til å reise hjem mer enn to ganger i året. Kunne vert en mulighet til å prøve å få tatt lappen i løpet av sommeren neste år, men så vil jeg ikke ha noen å øvelseskjøre med der og skal jeg betale bare for kjøretimer i ett år hos en annen kjøreskole så jeg kan ta resten med kjøreskolen hjemme vil det nok heller bare lønne seg å betale alt hos en ny kjøreskole der jeg flytter. 

Anonymkode: 35e28...636

Det er vel ingen fly som tar 7 timer her i Norge. Jeg flyr jo landet rundt når jeg skal hjem og flytid er tilsammen 3 timer. 

Anonymkode: e9331...179

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte også en slik pakke for noen år siden, og den var gyldig leeeeenge. Sikker på at du ikke får brukt den?

Anonymkode: 787fc...1e9

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står det noe om hvor lang tid du kan bruke? Hvis ikke kan du jo fortsette neste sommer

Anonymkode: d43fb...b28

Pakken er gyldig i 24 måneder fra kjøpsdato, dvs til mai 2021. Men som sagt har jeg ingen mulighet til å øvelseskjøre i byen jeg flytter til med mindre jeg betaler for kjøretimer hos en trafikkskole og det vil jo også bli veldig dyrt. Og når jeg da bare har mulighet til å reise hjem til jul og sommer og kjørelæreren har en måned ferie i tillegg tror jeg ikke det er realistisk å satse på å klare å få tatt lappen på denne måten. 

Anonymkode: 35e28...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Studiestedet ligger 30 timer med unna bil og 7 timer unna med fly fra hjemstedet mitt og det er veldig dyrt med flybilletter. Kommer derfor ikke til å ha mulighet til å reise hjem mer enn to ganger i året. Kunne vert en mulighet til å prøve å få tatt lappen i løpet av sommeren neste år, men så vil jeg ikke ha noen å øvelseskjøre med der og skal jeg betale bare for kjøretimer i ett år hos en annen kjøreskole så jeg kan ta resten med kjøreskolen hjemme vil det nok heller bare lønne seg å betale alt hos en ny kjøreskole der jeg flytter. 

Anonymkode: 35e28...636

7 timer unna med fly? Mener du da total reisetid? Det har nå jeg også, og det er nå ikke et problem å ta langhelger, og av og til nesten en uke, i ny og ne. Jeg går på et studieprogram med mye obligatorisk. 

Du har nå uansett tre uker på deg, så hvis dette ikke er en mulighet ville jeg satset på intensivt løp de neste ukene. Det er fullt mulig. 

Anonymkode: 933c9...d1d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

7 timer unna med fly? Mener du da total reisetid? Det har nå jeg også, og det er nå ikke et problem å ta langhelger, og av og til nesten en uke, i ny og ne. Jeg går på et studieprogram med mye obligatorisk. 

Du har nå uansett tre uker på deg, så hvis dette ikke er en mulighet ville jeg satset på intensivt løp de neste ukene. Det er fullt mulig. 

Anonymkode: 933c9...d1d

7 timer i total reisetid, ja. Det største problemet er prisen på flybillettene. Koster rundt 5000 kr og vil bli for mye å betale for meg når jeg bare har studielån i inntekt.

Anonymkode: 35e28...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kjøpt pakken med kriteriene om at den ikke refunderes. Du var dum og må selv ta konsekvensene, dessverre.

Anonymkode: 53345...e49

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Var så utrolig dum at jeg betalte for pakketilbud hos kjøreskole og nå taper jeg 17 tusen! Er det virkelig umulig å få pengene tilbake? Ingen smutthull man kan utnytte for å kanskje få tilbakebetalt?

Jeg betalte for pakketilbud hos en kjøreskole i mai, tenkte ikke over at dette egentlig var veldig lite lurt av meg da jeg hadde søkt studier og ikke vet 100% sikkert at jeg blir boende her, men jeg tenkte at jeg mest sannsynlig kom til å komme inn på skole i nærheten og at det dermed ikke ble noe problem. Nå har jeg så klart kommet inn på studie langt fra byen jeg bor i nå. Jeg kommer ikke inn noe annet sted da jeg er for langt nede på ventelisten. 

Det står så klart i elevavtalen til kjøreskolen at "innbetalte rabatterte pakker refunderes ikke og kan ikke overføres til andre". Denne kjøreskolen har ikke avdeling i nærheten av stedet jeg flytter til så det er heller ikke mulig å flytte pakken over. Det vil si at disse 17 tusen kr jeg har betalt er tapt. Jeg er så sint på meg selv for at jeg kunne være så ufattelig dum. Synes også at det er ganske ille at kjøreskolene kan ha denne regelen, men det er vel egentlig noe man burde være klar over selv før man betaler for slikt på forhånd.

Jeg har jo brukt kjøretimene i pakken, men vil ikke få brukt noe av det andre som er inkludert i pakken før jeg må flytte. Det er så surt.

Anonymkode: 35e28...636

Du har inngått en privatrettslig avtale med kjøreskolen. Den er like bindende for deg som for skolen. 

Men det som her kan diskuteres er det juridiske styrkeforholdet mellom en ung elev og en kjøreskole. 

Et annet diskusjonstema er hva som ville skjedd med innbetalte penger for disse pakkene, dersom kjøreskolen går konkurs elelr på annen måte melder oppbud. Da vil og mrst sannsynlig pengene gå tapt. 

Følgelig, er pakkene å anbefale? Jeg bet ikke helt om jeg vil det. 

Anonymkode: 8bfc2...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...