Gå til innhold

Hva er det som gjør moderne kvinner maskuline?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Nimbus2000
1 time siden, hocane skrev:

Er en grunn til at sykepleier yrke er kvinnedominert og IT er mannsdominert.

Generelt er kvinner mer interessert i å jobbe med mennesker og menn er mest interessert å jobbe med ting. Har ingenting med miljø å gjøre men biologi.

Her får du bare nesten riktig.  IT har jo gjerne de mindre maskuline mennene. Det er nerdene og asiatene som er glade i IT. Er vel sjeldent noen drar frem de to gruppene som spesielt maskuline. 

Vil heller ikke si at menn har noe i mot å jobbe med mennesker. Men mens kvinner typisk liker å jobbe med syke, svake og barn liker menn å organisere mennesker. Å være sjef er en typisk mannsjobb. 

Så du har hovedtrekkene rett, men som alltid så må ting nyanseres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 timer siden, hind skrev:

Og så hjelper det jo ikke akkurat at selv søte og nette unge kvinner er fulle av blekk og har øyenbryn som hadde passet bedre på menn fra Tyrkia...😜

🤣🤣🤣   Legg til falske øyenvipper à la piasavakost, så har du en tyrkisk drag-artist :fnise:

Anonymkode: a7c8b...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: d0768...816

Bare innrøm KG menn at dette er litt hot.

Anonymkode: d0768...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.7.2019 den 21.52, AnonymBruker skrev:

Forstår det sånn at du ønsker å fremstå feminin, og lurer på hva som gjør at en kvinne virker feminin på menn. 

Overvekt og lite feminine klær gjør at kvinner ser mindre feminine ut, samme med kort hår og det å være høy. Brautende og høylytt fremferd virker og maskulint. Det å være følsom, omsorgsfull og snill regnes som feminine personlighetstrekk. 

Anonymkode: ff867...d4e

Ta for eksempel naboen min.

Hun er egentlig pen og blond. Men jeg har aldri sett hu i kjole eller skjørt. Og hver gang vi snakker sammen har hu en kald personlighet. Litt små avvisende, viser ikke følelser eller omsorg. Men hun er likevel hyggelig altså. Men jeg har noen ganger inntrykk av at dette er den typiske nordiske maskuline kvinne. 

Hun inviterer ikke bevisst til

videre samtale. Hun snakker mer om jobb enn om familien sin, eller drømmene sine. Hun har aldri skjørt eller kjole. Og om hun skal pynte seg tar hun på pen bukse og pumps. Og bevarer sitt korte rette hår. Den norske kvinne er nok mer praktisk i alt og ett, enn feminin. 

 

Anonymkode: a41b4...2cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2019 den 21.34, AnonymBruker skrev:

Mangelen på feminitet. Mange kvinner aner ikke hvordan de skal være kvinner mer.

Feministene har kjempet for å gjøre kvinner mannlige. Det har de klart. Ingenting ondsinnet bak det, bare kortsiktighet; de har tenkt at menn har makt, så jo mer like menn kvinner gjør seg, jo mer makt får kvinner også. Det er en logisk feilslutning.

Men det har gjort at mange kvinner ikke aner hvordan de skal være feminine idag.

Anonymkode: 1e3a0...160

Jeg har slekt som er fra bygda. Min tippoldemor og min oldemor drev gård. Da mannen til min oldemor døde drev hun hele gården selv i tillegg til å ta seg av barna. Selv om det er tungt å drive gård i dag var det noe helt annet før. Det var et blodslit. Og de gjorde det. De var noen maskiner av noen kvinner. De var sikkert 10 gang så hard som det jeg er selv om jeg har mer baller enn de fleste menn, og det var ikke snakk om å stå 3 timer foran speilet før man gikk på fest sånn som jeg kan finne på å gjøre selv om jeg er mye tøffere og mye mindre jålete enn de aller fleste. 

Så jeg er faktisk totalt uenig. Du rosemaler hvordan ting var før og tror kvinner gikk rundt og var til pynt. Slik har det ikke vært og slik vil det aldri være. Vi er mennesker akkurat sånn som det du er og fortjener å være oss selv foran å bli plassert i bås og være skjør og liten for å liksom bli akseptert for å være kvinnelig nok for deg. 

Anonymkode: 41b44...b07

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sweet Ingrid

Hørte på en podcast nettopp som sa at amerikanske kvinner snakket i et lysere tonefall (higher pitch) for et par tiår siden enn de gjør i dag. Kan vel gjelde Norge også det. Men hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke kvinner i dag er spesielt maskuline. Det er klart at flere er det nå enn før, men det er fordi de sosiale normene er annerledes i dag i forhold til før. Vi har en langt større individuell frihet i 2019, og godt er det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThotSlayer
7 hours ago, Parkeringsvakt said:

Jeg tok opp noe av dette i mitt forrige innlegg. Poenget mitt er nettopp at det er forskjell på å kalle kulturelle fenomener maskuline vs biologiske fenomener. Men selv ved det biologiske aspektet kan vi se sjeldne avvik der kvinner har "maskuline" aspekter og vice versa. Noe som gjør kategoriseringen.. betenkelig. Hva er det vi vil opppnå ved kategoriseringen? Dette er også i sammenheng med at vi ser en økende andel mennesker som ikke føler seg som eget kjønn, som ikke føler at de er mann eller kvinne. Jeg mener at vår kultur kan ha påvirkning på den økende andel mennesker som mener de har feil kjønn. Jeg tror ikke andelen ville vært så høy om vi hadde mer romslige perspektiver på kjønn. 

Jeg vil for øvrig ikke ha på meg noe rykte om at jeg er saklig. Det er sånn 50/50 sjanse for at jeg fylleposter på kg. Noen ganger tar jeg i bruk den saklige siden av meg, andre ganger gir jeg bare faen. Black pilled på mennesker osv, i den mer generelle betydningen, selvsagt. 

Jeg pleier som oftest å like det du skriver fordi du er reflektert, så du får bare mislike det så mye du vil 😂

Ellers er jeg enig med noe av det du har skrevet, jeg ser heller ikke vitsen med å måtte dele inn i kjønn osv. Men jeg antar at disse kategoriseringene kommer som følge av å kunne forstå verden bedre. I og med at menn følger visse mønstre i et normalfordelt perspektiv, på samme måte som kvinner gjør det samme i sin fordeling. Så har man avvikene du nevner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Anonymkode: d0768...816

Driter hun på seg? 🤨

Anonymkode: 1e3a0...160

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@herzeleid du har enda ikke svart meg?

Synes det er en uting når folk slenger med leppa men ikke kan stå for det de skriver eller sier.

Anonymkode: eeeee...4f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, AnonymBruker said:

Ta for eksempel naboen min.

Hun er egentlig pen og blond. Men jeg har aldri sett hu i kjole eller skjørt. Og hver gang vi snakker sammen har hu en kald personlighet. Litt små avvisende, viser ikke følelser eller omsorg. Men hun er likevel hyggelig altså. Men jeg har noen ganger inntrykk av at dette er den typiske nordiske maskuline kvinne. 

Hun inviterer ikke bevisst til

videre samtale. Hun snakker mer om jobb enn om familien sin, eller drømmene sine. Hun har aldri skjørt eller kjole. Og om hun skal pynte seg tar hun på pen bukse og pumps. Og bevarer sitt korte rette hår. Den norske kvinne er nok mer praktisk i alt og ett, enn feminin. 

 

Anonymkode: a41b4...2cc

Skal man som kvinne være omsorgsfull mot naboene, altså? Feiler det deg noe, eller er du et barn eller en skrøpelig eldre herre? De fleste er omsorgsfulle og snille mot disse gruppene, men det må da holde å være hyggelig mot resten. Dette er ikke et nordisk fenomen. Hvis du tar deg en tur til andre europeiske land vil du nok se at kvinnene ikke er noe mer omsorgsfulle mot naboen der. Vennlige og hyggelige for det meste, men sjelden omsorgsfulle med mindre naboen tilhører en av de nevnte gruppene. Å være omsorgsfull mot en singel mannlig nabo vil trolig bli oppfattet som et ønske om noe mer, så hvis man ikke er interessert dropper man slikt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Og hva du med frigjort og "være som menn" da?

Anonymkode: eeeee...4f4

At en velger mest mulig likt, prioriterer ned familie, har er sexliv som ligger nærmere det menn tradisjonelt har foretrukket og generelt blir likere menn adferdsmessig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

@herzeleid du har enda ikke svart meg?

Synes det er en uting når folk slenger med leppa men ikke kan stå for det de skriver eller sier.

Anonymkode: eeeee...4f4

Først av alt; jeg er ikke her inne hele tiden. Du må nesten tåle at du ikke får svar med en gang. Så viktig er du faktisk ikke. 

For det andre; slenger med leppa? Hva i alle dager snakker du om her? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 19.7.2019 den 10.15, herzeleid skrev:

Det handler vell om at "frigjort" i mange tilfeller forveksles med "det menn gjør" og at moderne frigjorte kvinner dermed forventes å leve mest mulig likt som menn. Det går på livsvalg, adferd og prioriteringer og forhold til sex og kjærlighet. 

Så er nok dette noe som varierer veldig mellom land. Har inntrykk at kvinnene i en del land rundt middelhavet og østover i Europa er mer feminine, i den forstand at de gjerne har en noe mer "nett" kroppsbygning og ellers ikke er så like menn. 

Sør-europeiske kvinner (og menn) er jo mye mer overvektige enn nordeuropeiske, da. https://forskning.no/evolusjon-menneskekroppen/derfor-er-nordeuropeere-hoye-og-slanke/471466 Vet ikke hvor feminint det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Sweet Ingrid skrev:

Hørte på en podcast nettopp som sa at amerikanske kvinner snakket i et lysere tonefall (higher pitch) for et par tiår siden enn de gjør i dag. Kan vel gjelde Norge også det. Men hvorfor?

Hvordan i huleste kan du ha konkret statistikk og data på det?

Tar de tusenvis av stemmeopptak hvert tiår? Haha

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har slekt som er fra bygda. Min tippoldemor og min oldemor drev gård. Da mannen til min oldemor døde drev hun hele gården selv i tillegg til å ta seg av barna. Selv om det er tungt å drive gård i dag var det noe helt annet før. Det var et blodslit. Og de gjorde det. De var noen maskiner av noen kvinner. De var sikkert 10 gang så hard som det jeg er selv om jeg har mer baller enn de fleste menn, og det var ikke snakk om å stå 3 timer foran speilet før man gikk på fest sånn som jeg kan finne på å gjøre selv om jeg er mye tøffere og mye mindre jålete enn de aller fleste. 

Så jeg er faktisk totalt uenig. Du rosemaler hvordan ting var før og tror kvinner gikk rundt og var til pynt. Slik har det ikke vært og slik vil det aldri være. Vi er mennesker akkurat sånn som det du er og fortjener å være oss selv foran å bli plassert i bås og være skjør og liten for å liksom bli akseptert for å være kvinnelig nok for deg. 

Anonymkode: 41b44...b07

Dette👆Generelt så fremstår det som noe unormalt når kvinner gjør helt nødvendige ting eller arbeid. Og angående styrketrening så blir ikke kvinner maskuline med mindre de tar anabole steroider. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...