Gå til innhold

Hva er det som gjør moderne kvinner maskuline?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes uttalelser om at kvinner er blitt mandig er noe flaut i 2019. Menneskelige egenskaper, mulighet, personlighet, yrke er ikke fast knyttet til kjønn. 

Anonymkode: 51f7c...66d

Nei, men vi har trekk vi forbinder med "maskulint" og "feminint". Derfor er ikke TS sin overskrift, "mandige", men, "maskuline".

Anonymkode: 1e3a0...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis majoriteten av feminister er for ekte likestilling og vi lever i et demokrati, hvorfor blir menn diskriminert rett ut i likestillingsloven? Hvorfor kan gutter bli kjønnslemlestet? Hvorfor er det nesten ikke noe fokus på menn i utdanning og kvotering i høyere utdanning? Man skulle tro at noen av menns problemer ville bli tatt opp av feminismens majoritet, som tydeligvis er for likestilling for alle?

Anonymkode: e40f7...0ed

Det kan ikke bety noe særlig for de fleste menn. Ser aldri at menn går i tog, ser aldri at menn protesterer offentlig, ser aldri menn dele ut flygeblader eller stå på stand, det eneste jeg ser av menn er surmaga antifeministisk kvinnehat I kommentarfelt. Det er det. Så så veldig viktig er det ikke for dere. 

Anonymkode: d74af...943

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har ikke kommet med noen stråmann. Les igjen.

Jeg kom ikke med noe personangrep. Men jeg viste til at det er fristende å gjøre det, i og med at du driver på slik.

Der avslører du jo deg selv. Du er bare her for å trolle.

Anonymkode: 1e3a0...160

Igjen, blir det vanskelig å forstå hva du prøver å si. Du anklager meg for å komme med stråmenn, uten å vise til en eneste en. Med andre ord angriper du en stråmann, derav det komiske i det hele. Skjønte du det nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, herzeleid skrev:

Igjen, blir det vanskelig å forstå hva du prøver å si. Du anklager meg for å komme med stråmenn, uten å vise til en eneste en. Med andre ord angriper du en stråmann, derav det komiske i det hele. Skjønte du det nå?

Jeg har fått med meg at du er her for å trolle, ja. Så lenge jeg reagerer på det du skriver så vil du ha det hysterisk morsomt. Den eneste løsningen er å overse deg.

Anonymkode: 1e3a0...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan ikke bety noe særlig for de fleste menn. Ser aldri at menn går i tog, ser aldri at menn protesterer offentlig, ser aldri menn dele ut flygeblader eller stå på stand, det eneste jeg ser av menn er surmaga antifeministisk kvinnehat I kommentarfelt. Det er det. Så så veldig viktig er det ikke for dere. 

Anonymkode: d74af...943

Kanskje det der er grunnen til at du ikke ser så mye av det? Med en gang man prøver å stå opp for seg selv så blir man beskyldt for å være sutreunger og kvinnehatere? Gå litt inn i deg selv og se hvordan du er en del av problemet. For ikke å snakke om at menn har mer enn nok allerede med jobb og oppgaver.

Anonymkode: e40f7...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kvinner fra Skandinavia, spesielt Norge er ganske maskuline! Selvfølgelig ikke alle, men mange. Tror det har litt med holdningen å gjøre også, og ikke bare utseende. Sjefete, nebbete, ustelt hår, rynkete hud pga mye sol, mørk stemme pga røyk osv. Kroppsspråket spiller vel også inn en stor faktor her, for ikke å glemme hvordan de oppfører seg i fylla. Virker som om mange gir opp feminiteten sin.

Anonymkode: e5507...551

Denne skjønte jeg ikke. Tror du at femininitet er noe tilgjort eller tillært som man kan velge å legge bort hvis man ikke har draget og blir bitter, eller noe? Noe som krever en viss anstrengelse og som ikke kommer helt av seg selv? Du blander ikke femininitet og det å opptre flørtende og sexy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, herzeleid skrev:

Jeg kom med en beskrivelse og mulig forklaring på hvordan det er. Du legger så på elementer, som rettigheter, og svarer som om jeg skriver noe om hvordan ting bør være. Det virker ikke som du helt forstår forskjellen mellom deskriptivt (førstnevnte) og normativt.

Ok. Og hva du med frigjort og "være som menn" da?

Anonymkode: eeeee...4f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt

Har ikke lest tråden, men jeg tror mange ideer om maskulinitet og femininitet er tåpelige. Om trente kvinner har høyere grad av testosteron så er det åpenbart en naturlig del av å være kvinne, det er ingenting maskulint med å være slik en kvinne er naturlig. Mennesker er ment for å være aktive, og et aktivt menneske er ikke mindre eller mer maskulint eller feminint. 

Jeg tror også hvordan vi lager et kunstig skille påvirker ungdom og barn, og påvirker kjønnsidentiteten deres. I verste fall vil en veldig spesifikk og smal oppfatning av hva det vil si å være mann eller kvinne, føre til at de som ikke passer inn i den kategorien vil begynne føle seg som det annet kjønn. Så en mann som liker høye hæler og kjoler vil kanskje tro han egentlig er en kvinne. Selv om det er ingenting som tilsier at alle kvinner liker dette eller at man må være kvinne for å like det. Eller at det er i kvinnens natur å like det (høye hæler har vært et mannsplagg, samme med ulike typer "kjoler") .Det vil da bety at menn som liker gå i den type klær føler seg fanget i feil kjønn, og kvinner som ikke liker det tenker at de er mer "mannlige". Begge deler er absurd, da det finnes mye flere nyanser innenfor kjønn. Du kan være kvinne og like tradisjonelle mannlige aktiviteter og bekledning, og vice versa. Det er ingenting galt eller feil med det, og det burde være mye større rom for å være som man føler er seg selv uten at man skal betegnes som mindre mann eller kvinne

Jeg tror vi skaper et sykelig samfunn når vi snevrer inn på hva det betyr å være mann/ kvinne eller maskulin/ feminin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske enkelt: Hvis man ser på hva en selvstendig, sterk kvinne er definert som idag, så ser man at det i bunn og grunn er tatt fra definisjonen menn bruker. Penger, karriere, status, makt.

Anonymkode: e12d4...429

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femininitet handler for meg mer om hvordan en kvinne opptrer og håndterer seg selv. Ved dette viser hun at hun er klar for å bli mor og har utviklet seg fra jente til en kvinne.

Damer som går på fest hver helg og ligger fulle nede i bakken for eksempel er ikke særlig feminine.

Endret av hocane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feminitet/maskulinitet er sosiale konstruksjoner og kulturbasert. Det som regnes maskulint eller feminint her i Norge gjelder kanskje ikke andre land eller kulturer for eksempel.

Samfunnet i Norge er blitt i større grad nyansert (ihvertfall i byene tenker jeg) og skjer ikke spesielt sanksjoner hvis noen ikke praktiserer hva som regnes som maskulint hvis man er kvinne. Det som også har mye å si er at det er blitt mer åpenhet og aksept til homofili - da det å ikke følge streng kjønnsnormer/kjønnsregler var ofte assosiert med at man er interessert i en av samme kjønn. 

Generelt; åpenhet, aksept til forskjeller har gjort oss mer avslappet når det gjelder hvordan man skal oppføre seg/se ut/valg av interesser. 

Anonymkode: 51f7c...66d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThotSlayer
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Feminitet/maskulinitet er sosiale konstruksjoner og kulturbasert. Det som regnes maskulint eller feminint her i Norge gjelder kanskje ikke andre land eller kulturer for eksempel.

Samfunnet i Norge er blitt i større grad nyansert (ihvertfall i byene tenker jeg) og skjer ikke spesielt sanksjoner hvis noen ikke praktiserer hva som regnes som maskulint hvis man er kvinne. Det som også har mye å si er at det er blitt mer åpenhet og aksept til homofili - da det å ikke følge streng kjønnsnormer/kjønnsregler var ofte assosiert med at man er interessert i en av samme kjønn. 

Generelt; åpenhet, aksept til forskjeller har gjort oss mer avslappet når det gjelder hvordan man skal oppføre seg/se ut/valg av interesser. 

Anonymkode: 51f7c...66d

Hva med hormonnivåer? Det påvirker atferd i maskulin/feminin retning. Eller er hormoner også sosiale konstruksjoner og kulturbasert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abort er et godt eksempel på hvordan norske kvinner har mistet sin femininitet. Omsorgen for fosteret som kanskje er en av de mest feminine egenskapene en kvinne kan ha er byttet ut med en maskulin liberalistisk "det er min kropp"-holdning. 

 

Anonymkode: 917e6...ef4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Parkeringsvakt
15 minutter siden, ThotSlayer said:

Hva med hormonnivåer? Det påvirker atferd i maskulin/feminin retning. Eller er hormoner også sosiale konstruksjoner og kulturbasert?

Hormoner påvirker menneskekroppen. Men ordene maskulin/ feminin er menneskeskapte fenomen. Om du mener hormon påvirker et menneske til å være mer aggressiv, så er det din subjektive og personlige tolkning om du kaller det mer maskulint 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThotSlayer
1 minutt siden, Parkeringsvakt said:

Hormoner påvirker menneskekroppen. Men ordene maskulin/ feminin er menneskeskapte fenomen. Om du mener hormon påvirker et menneske til å være mer aggressiv, så er det din subjektive og personlige tolkning om du kaller det mer maskulint 

Hva skjer med mennesker som får for mye testosteron i seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt
Just now, ThotSlayer said:

Hva skjer med mennesker som får for mye testosteron i seg?

De blir supermaskuline og hovedinteressene deres dreier seg hovedsaklig om øl, gaming og slåssing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ThotSlayer
2 minutter siden, Parkeringsvakt said:

De blir supermaskuline og hovedinteressene deres dreier seg hovedsaklig om øl, gaming og slåssing

LOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt

Men seriøst, om du mener hormoner er det ene og alene som avgjør maskulinitet/ feminitet 

Hvordan løser du problemet der dagens menn har lavere testosteron enn noensinne. Hva med individkvinnene som har høyt testeron og som liker sminke, kjoler og høye hæler? 

Hva ER maskulinitet/ femininitet?

Om du mener hormoner alene avgjør maskulinitet betyr det at de som blir sett på som feminine i dagens moderne samfunn, som liker sminke, pynt osv egentlig er maskuline fordi høyt testosteron? Ene og alene grunnet deres høye hormonnivå?

Så hva er da poenget eller vitsen med denne definisjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThotSlayer
4 minutter siden, Parkeringsvakt said:

Men seriøst, om du mener hormoner er det ene og alene som avgjør maskulinitet/ feminitet 

Hvordan løser du problemet der dagens menn har lavere testosteron enn noensinne. Hva med individkvinnene som har høyt testeron og som liker sminke, kjoler og høye hæler? 

Hva ER maskulinitet/ femininitet?

Om du mener hormoner alene avgjør maskulinitet betyr det at de som blir sett på som feminine i dagens moderne samfunn, som liker sminke, pynt osv egentlig er maskuline fordi høyt testosteron? Ene og alene grunnet deres høye hormonnivå?

Så hva er da poenget eller vitsen med denne definisjonen?

Jeg har ikke sagt det er det eneste som påvirker, lol. Jeg påpekte bare at hormoner kan være utslagsgivende.

Ro ned eggstokkene og pust med magen. 

Endret av ThotSlayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt
Just now, ThotSlayer said:

Jeg har ikke sagt det er det eneste, lol. Jeg påpekte bare at hormoner kan være utslagsgivende.

Ro ned eggstokkene og pust med magen. 

Å, sorry, glemte at logiske argument ikke er lov når de går imot det du personlig mener. Er det nå vi skal mene at lavt testosteronnivå er grunnen til at du ikke er god på logikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...