Gå til innhold

Blir klærne fortere slitt av økonomi-program på vaskemaskin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har brukt økonomi-programmet på vaskemaskinen siden jeg fikk den, det resulterer i at den bruker lengre tid per vask enn et vanlig vaskeprogram. Men nå synes jeg at flere av klærne mister fargen litt vel fort.. er det tilfeldig fordi sommerklærne er tynnere og kanskje dårligere kvalitet enn vintertøy, eller har økonomiprogrammet noe av skylden for at tøyet blir fortere slitt? 

Anonymkode: 6b184...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et økonomiprogram på vaskemaskina er korter i tid enn et ”vanlig”. Det er det på den jeg har(AEG) Det vanlige tar borti 2,5time, økonomi tar 1t23min v/60grd. Det med fargene er nok mer kvaliteten på plaggene.

Anonymkode: c2b7b...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et økonomiprogram på vaskemaskina er korter i tid enn et ”vanlig”. Det er det på den jeg har(AEG) Det vanlige tar borti 2,5time, økonomi tar 1t23min v/60grd. Det med fargene er nok mer kvaliteten på plaggene.

Anonymkode: c2b7b...3b7

Økonomiprogram på min maskin tar en time lenger enn normalt. Dette fordi den vasker på lavere temperatur (man sparer strøm ved å varme vannet mindre?), men skal tøyet bli like rent, må det vaskes lenger.

Jeg skjønner ikke helt logikken i det, for da må jo bare maskinen være i gang lenger. Det tar jo strøm det også. Går det ikke opp i opp med mindre oppvarming av vannet?

 

Anonymkode: 522f7...c9f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Økonomiprogram på min maskin tar en time lenger enn normalt. Dette fordi den vasker på lavere temperatur (man sparer strøm ved å varme vannet mindre?), men skal tøyet bli like rent, må det vaskes lenger.

Jeg skjønner ikke helt logikken i det, for da må jo bare maskinen være i gang lenger. Det tar jo strøm det også. Går det ikke opp i opp med mindre oppvarming av vannet?

 

Anonymkode: 522f7...c9f

Nei, økonomiprogrammet er mer økonomisk

Anonymkode: 59390...8bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker som regel på 40 grader, for da trenger jeg ikke å kjøre en egen maskin for å vaske en eller tre bukser. Vi er bare to personer som bor her, og vi bruker buksene våre lengre enn en dag av gangen, så hvis vi skal spare opp til å fylle en maskin så må vi gå bukseløse i et par dager.

Eco-programmet vårt klarer ikke å skylle av alt vaskepulveret. Den går i 5 timer, men vi må alltid kjøre en runde til på vanlig bomull. Det sitter såpass mye igjen at svarte gensere har hvite klumper på seg.

Dette er en Electrolux fra 2018.

Anonymkode: e5c98...00e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.7.2019 den 12.00, AnonymBruker skrev:

Økonomiprogram på min maskin tar en time lenger enn normalt. Dette fordi den vasker på lavere temperatur (man sparer strøm ved å varme vannet mindre?), men skal tøyet bli like rent, må det vaskes lenger.

Jeg skjønner ikke helt logikken i det, for da må jo bare maskinen være i gang lenger. Det tar jo strøm det også. Går det ikke opp i opp med mindre oppvarming av vannet?

 

Anonymkode: 522f7...c9f

Tror du har misforstått noe. 40 grader er 40 grader uansett om du vasker på et økonomiprogram eller et vanlig program. Hensikten er at den skal bruke mindre strøm og vann og derfor skal den egentlig vaske litt raskere. Men den varmer ikke vannet mindre selv om du velger et øko-program. Temperaturen er det du som bestemmer.

Anonymkode: df84e...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du har misforstått noe. 40 grader er 40 grader uansett om du vasker på et økonomiprogram eller et vanlig program. Hensikten er at den skal bruke mindre strøm og vann og derfor skal den egentlig vaske litt raskere. Men den varmer ikke vannet mindre selv om du velger et øko-program. Temperaturen er det du som bestemmer.

Anonymkode: df84e...ea1

Feil. Jeg har en splitter ny Miele maskin og på den er det økonomiprogram som vasker i kaldere vann enn 60 f.eks. "men vaskeeffekten blir som du vasket på 60". Det står 60 i displayet men med et symbol, og det betyr da at vaskeeffekten blir som om du vasket på 60 grader, men det er kaldere for å spare strøm. Og så har maskinen vanlig 60 og 40 graders vask som faktisk vasker så varmt, men da er det ikke økonomiprogram.

Dette for å spare strøm på oppvarmingen av vannet.

Dette står i bruksanvisningen, som jeg har lest flere ganger. Maskinen er tre-fire uker gammel så dette er friskt i minnet.

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.klikk.no/bolig/vedlikehold/vaskemaskiner-og-oko-vask-3475367

Les denne over. Her står det at øko/ecoprogrammer bruker lenger tid, men mindre vann og tempraturen blir lavere enn valgt temp.
Det blir mer slitasje på klær når de tromles lenger. Selv skyller jeg ofte opp småplagg for hånd og skyller og sentrifugerer i maskinen.

Endret av Belima
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For to år siden kjøpte jeg meg en ny vaskemaskin, etter å ha hatt en gammel, arvet maskin i mange år. Valgte bare den som selgeren anbefalte, og som han mente at var den mest økonomiske. Dumme meg. Problemet med maskinen er at den bruker ekstremt lite vann. Så tøyet blir helt klart mer slitt enn det det ble i min gamle maskin, det blir liksom strukket og dratt i. Har faktisk tatt ut igjen helt tørre plagg etter endt vask, såpass lite vann bruker den! Det er jo helt idiotisk at man i Norge skal gidde å spare vann slik. For, for meg ender det med at jeg må sette på ekstra skylling eller faktisk skyller tøyet for hånd i vasken, og det må da føre til høyere resursbruk enn om jeg bare hadde kunnet vaske tøyet normalt i maskinen slik jeg kunne med den gamle maskinen min. 

Anonymkode: 9344e...c95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2019 den 12.30, AnonymBruker skrev:

For to år siden kjøpte jeg meg en ny vaskemaskin, etter å ha hatt en gammel, arvet maskin i mange år. Valgte bare den som selgeren anbefalte, og som han mente at var den mest økonomiske. Dumme meg. Problemet med maskinen er at den bruker ekstremt lite vann. Så tøyet blir helt klart mer slitt enn det det ble i min gamle maskin, det blir liksom strukket og dratt i. Har faktisk tatt ut igjen helt tørre plagg etter endt vask, såpass lite vann bruker den! Det er jo helt idiotisk at man i Norge skal gidde å spare vann slik. For, for meg ender det med at jeg må sette på ekstra skylling eller faktisk skyller tøyet for hånd i vasken, og det må da føre til høyere resursbruk enn om jeg bare hadde kunnet vaske tøyet normalt i maskinen slik jeg kunne med den gamle maskinen min. 

Anonymkode: 9344e...c95

Kan det være for at du har for mye klær i maskinen at det ikke blir vått?  Du skal ha plass til hånden din på høykant mellom tøy og trommel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2019 den 20.08, Belima skrev:

Kan det være for at du har for mye klær i maskinen at det ikke blir vått?  Du skal ha plass til hånden din på høykant mellom tøy og trommel.

Bor alene så kjører aldri mer enn 3/4 full maskin, som regel halvfull maskin. Det ligger bare noen få dl vann nederst i vaskemaskinen. 

Anonymkode: 9344e...c95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bor alene så kjører aldri mer enn 3/4 full maskin, som regel halvfull maskin. Det ligger bare noen få dl vann nederst i vaskemaskinen. 

Anonymkode: 9344e...c95

Er det mulig å bruke andre program enn de du gjør? Ville sjekket om det var mulig hvis jeg var deg. Sjekk bruksanvisningen nøye om det står noen tips der. Ser med skrekk fram til den dagen jeg må bytte ut min 13 år gamle maskin som bruker nok vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Belima skrev:

Er det mulig å bruke andre program enn de du gjør? Ville sjekket om det var mulig hvis jeg var deg. Sjekk bruksanvisningen nøye om det står noen tips der. Ser med skrekk fram til den dagen jeg må bytte ut min 13 år gamle maskin som bruker nok vann.

Ja, du kan bare grue deg. Hehe  Jeg har faktisk hatt en vaskemaskinreparatør for å se på maskinen da den var ny. Dumme meg som trodde at det var noe feil med den når den brukte så lite vann, men så er det visst akkurat sånn disse moderne og miljøvennlige maskinene skal være. 🤣 

Anonymkode: 9344e...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...