Gå til innhold

Gå på do ute i villmarken (utenfor campingplass ihvertfall)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Chizue skrev:

I verstefall tar dere med dere en bøtte og en pose som er beregnet til avføring. Evt en søppelsekk.
Og kast det en plass som er beregnet til det, evt; finn en utedo, som er på rasteplasser langs veiene og hiv det der.

Det kan jo fungere bra når man er på tur med bil og har plass til en bøtte. Litt mer problematisk å bære rundt på en bøtte når man er på fottur. Da vi var på fotturen vår så vi en litt større gruppe på campingtur og de hadde plassert en slik dobøtte bak noen steiner litt borte fra teltene. Jeg tror de tisset i det fri men gikk og satte seg der når mer skulle gjøres.

Anonymkode: 1fc98...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan jo fungere bra når man er på tur med bil og har plass til en bøtte. Litt mer problematisk å bære rundt på en bøtte når man er på fottur. Da vi var på fotturen vår så vi en litt større gruppe på campingtur og de hadde plassert en slik dobøtte bak noen steiner litt borte fra teltene. Jeg tror de tisset i det fri men gikk og satte seg der når mer skulle gjøres.

Anonymkode: 1fc98...792

Ja, ikke sant :fnise: 
Ellers er det jo bare helt normalt å sette seg på huk å gjøre fra seg. Grave en liten grop, brenn papiret, eller legg det i en pose, knyt igjen og kast...Tihiii, dere får ta med dere hundeposer :fnise:  Babybleier og annen menneske-avføring, såfremst det ikke er smitte, går jo i restavfall uansett :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2019 den 16.00, AnonymBruker skrev:

Teit spørsmål, men hvordan holder man balansen? Jeg klarer så vidt å holde balansen lenge nok til å tisse, men kanskje det er jeg som har feil sitte-på-huk-teknikk? 

Anonymkode: 70421...dc2

Vet at noen eldre setter seg på en trestamme, skyver seg langt bak og gjør sitt. Etterpå må det graves ned såklart. 

Anonymkode: a987a...4fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og av erfaring så letter man ikke på steiner nær populære teltplasser 😄 

Anonymkode: a987a...4fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk bøtte og pose tredd over. Så kaster man posen eller graver ned. Hvordan brenner dere papiret? Æsj. En tar jo ikke i det etter å ha tørket seg?! Kvalmt. Bruk bøtte og pose. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.7.2019 den 16.04, AnonymBruker skrev:

Hva sa Lars Monsen på tv om temaet i 2018 når han og nrk gikk på tur med mengder av mennesker? 

Jo, man tar man seg absolutt alt og legger ikke igjen noe i naturen. Altså både papir og avføring enten man går på to elelr fire bein.

Anonymkode: aaad7...2e8

Jeg syns å huske Lars Monsen sa at man skulle legge stein over bæsjen, og helst tørke seg med løv i stedet for papir, eventuelt ta med seg papiret. Jeg praktiserer i hvert fall det selv.

Anonymkode: c2cd2...e91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal snart avgårde på en lengre tur selv og regner med å bli borte 3-5 dager. Jeg må så klart på do hver dag og tar bare med en liten mengde papir og ingenting annet til det formålet. 

Som regel går jeg på en plass som sannsynligvis ingen andre besøker, letter på en stein og gjør tingene mine. Tenner på papiret og legger steinen pent over igjen. Ingen kan se at jeg har vært der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Chizue skrev:

I verstefall tar dere med dere en bøtte og en pose som er beregnet til avføring. Evt en søppelsekk.
Og kast det en plass som er beregnet til det, evt; finn en utedo, som er på rasteplasser langs veiene og hiv det der.

Men poenget er at når man er på ordentlig fjell og skogstur, så finnes det ikke søppeldunker eller utedoer...

Anonymkode: 0d4a1...1d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graver et hull i bakken, en liten spade er greit å ha i tursekken. Så bruker man toalettpapir som er lett oppløselig og miljøvennlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SoWhat? skrev:

Bruk bøtte og pose tredd over. Så kaster man posen eller graver ned. Hvordan brenner dere papiret? Æsj. En tar jo ikke i det etter å ha tørket seg?! Kvalmt. Bruk bøtte og pose.  

Kaster posen eller graver den ned?! Da kan man vel strengt tatt la være å legge avføringen i posen slik at den i det minste blir borte pga naturlige grunner... Å grave ned en pose er jo bare helt borte i natta.

Anonymkode: 23c44...110

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men poenget er at når man er på ordentlig fjell og skogstur, så finnes det ikke søppeldunker eller utedoer...

Anonymkode: 0d4a1...1d7

Men det finnes forhåpentligvis fjellrever. De spiser møkka, og nyttiggjør seg den. Faktisk.

Anonymkode: dceaf...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kaster posen eller graver den ned?! Da kan man vel strengt tatt la være å legge avføringen i posen slik at den i det minste blir borte pga naturlige grunner... Å grave ned en pose er jo bare helt borte i natta.

Anonymkode: 23c44...110

Nei. Det fins poser til det. Bare sjekk ut turutstyr. Kan bruke hundeposer også. Bare å Google opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må man så må man. Sørg for at ingen kan risikere å tråkke i det eller at en hund kan rulle seg i det! Og grav ned papiret. 

Anonymkode: ef7a1...d9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SoWhat? skrev:

Nei. Det fins poser til det. Bare sjekk ut turutstyr. Kan bruke hundeposer også. Bare å Google opp. 

Men da kan man jo like gjerne la være å plukke den opp... Hvorfor plukke opp bæsjen etter hunden langt oppå vidda, hvis du uansett bare skal grave den ned...

 

Grav ned bæsjen, liksom, ikke bruk posen... Den har jo ingen funksjon.

Anonymkode: 23c44...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brenner dere seriøst papir med bæsj? Er jo bare å grave en grop. Papir løser seg opp.

Anonymkode: fbaf2...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du trenger ikke ha med utstyr som bøtter, spader og plastposer! Det enkle er det beste. På fjellet kan man bæsje i en sprekk eller legge en stein over. I skogen er det lett, da kan du med en pinne flippe papir og bæsj ned i nærmeste hull i marken. 

Anonymkode: ef7a1...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis baby nå så neste gang jeg må drite i skog og mark har jeg våtservietter 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, snoren said:

Jeg har heldigvis baby nå så neste gang jeg må drite i skog og mark har jeg våtservietter 😉

Jeg har alltid dopapir i sekken. Moroklumpen.

Anonymkode: dceaf...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og av erfaring så letter man ikke på steiner nær populære teltplasser 😄 

Anonymkode: a987a...4fb

Been there, done that🤮

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...