Gå til innhold

Gå på do ute i villmarken (utenfor campingplass ihvertfall)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere når dere er på tur? Tisse kan man stort sett gjøre de fleste steder men når man må noe mer? Det gjelder på alle slags turer, men når man sover ute så må man jo bæsje på ett eller annet tidspunkt. Når jeg har sovet ute så finner jeg en plass hvor jeg ikke tror folk kommer til å gå, litt utilgjengelig og dekker til med litt kvister og gress. Så brenner jeg papiret på bål. Er det greit? Finnes det andre løsninger? Grunnen til at jeg spør er at en venn av meg mente at man ikke gjør slikt ute. Men da er det jo umulig å være på tur i mer enn et døgn, og knapt nok det 

Anonymkode: 0d4a1...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke gjør hva ute? Bæsjer? Jeg prøver å finne et sted medlitt steiner Så jeg kan dekke til eller grave et lite hull i bakken. Setter også fyr på papiret om det lar seg gjøre. Er så stygt å finne papirresrer "over alt" 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva gjør dere når dere er på tur? Tisse kan man stort sett gjøre de fleste steder men når man må noe mer? Det gjelder på alle slags turer, men når man sover ute så må man jo bæsje på ett eller annet tidspunkt. Når jeg har sovet ute så finner jeg en plass hvor jeg ikke tror folk kommer til å gå, litt utilgjengelig og dekker til med litt kvister og gress. Så brenner jeg papiret på bål. Er det greit? Finnes det andre løsninger? Grunnen til at jeg spør er at en venn av meg mente at man ikke gjør slikt ute. Men da er det jo umulig å være på tur i mer enn et døgn, og knapt nok det 

Anonymkode: 0d4a1...1d7

Du får be ham fortelle dette til dyrene i skogen.

Anonymkode: dceaf...0c3

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du graver en liten grop, gjør fra deg neddi der og dekker til med en sten eller liknende, og setter fyr på papiret.

Anonymkode: 23c44...110

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graver hull i bakken og graver over når vi drar videre. Papir brenner jeg på bålet 

Anonymkode: 15a7a...3e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, kaleidoskop skrev:

Ikke gjør hva ute? Bæsjer? Jeg prøver å finne et sted medlitt steiner Så jeg kan dekke til eller grave et lite hull i bakken. Setter også fyr på papiret om det lar seg gjøre. Er så stygt å finne papirresrer "over alt" 

Ja det var det han sa. At man ikke kan bæsje ute av hensyn til andre som kommer senere. Men jeg kan ikke holde meg i flere døgn... enig i det med papir. Jeg brenner det ved første mulige anledning.

Ts

Anonymkode: 0d4a1...1d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må jo bæsje på tur! Hallo. 

Ta med en liten spade så du kan grave ned alt sammen. Hvis det ikke lar seg gjør å grave ned eller brenne opp papiret så pakk det godt inn og ta det med. Ha f.eks. med hundepose el.l.

Hvis man er på en populær leirplass må man kanskje gå litt ekstra langt unna, men når ting er gravd ned skal det ikke være noe problem.

Kanskje greit å holde seg godt unna bekker og annet som folk kanskje drikker av.

Endret av Viktualia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det var det han sa. At man ikke kan bæsje ute av hensyn til andre som kommer senere. Men jeg kan ikke holde meg i flere døgn... enig i det med papir. Jeg brenner det ved første mulige anledning.

Ts

Anonymkode: 0d4a1...1d7

Det kommer jo litt an på HVOR man bæsjer da. Bæsjer man på stien er man jo en kødd, men om man bæsjer bak en sten langt unna sti/campplass/hytta er det selvøfølgelig ikke noe problem. Det blir jo til jord relativt fort uansett.

Anonymkode: 23c44...110

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, grave ned altså. Det har jeg bare gjort halvveis. Har funnet steder hvor det er lite sannsynlig at andre går, og så dekket med kvister, gress og granbar. Men bør kanskje dekke med litt jord i tillegg da.

Har ikke lyst til å ødelegge for andre. Nå snakker jeg uansett om steder det er lite trafikk av folk. Det er der jeg liker meg best. 

Anonymkode: 0d4a1...1d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo litt an på HVOR man bæsjer da. Bæsjer man på stien er man jo en kødd, men om man bæsjer bak en sten langt unna sti/campplass/hytta er det selvøfølgelig ikke noe problem. Det blir jo til jord relativt fort uansett.

Anonymkode: 23c44...110

Det ville jeg aldri finne på å gjøre. Har alltid gått noen minutter unna sti/der vi camper. Steder som er litt utilgjengelige. 

Anonymkode: 0d4a1...1d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å gjøre fra seg et sted det er lite sannsynlig at noen kommer til å tråkke - gjerne i en grop, hvor man legger en stein eller større kvist over. Ellers komposterer jo møkka temmelig fort, som andre skriver. Et kraftig regnskyll og noen dager, så er den i praksis omtrent borte.

Anonymkode: dceaf...0c3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det viktigste er å gjøre fra seg et sted det er lite sannsynlig at noen kommer til å tråkke - gjerne i en grop, hvor man legger en stein eller større kvist over. Ellers komposterer jo møkka temmelig fort, som andre skriver. Et kraftig regnskyll og noen dager, så er den i praksis omtrent borte.

Anonymkode: dceaf...0c3

Det er det jeg har gjort til nå. Begynte bare å lure litt når kameraten min sa at man selvsagt ikke går på do ute. Men det må ihvertfall jeg. Liker å dra på tur over et par dager. Da må jeg gå på do noen ganger. 

Ts 

Anonymkode: 0d4a1...1d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teit spørsmål, men hvordan holder man balansen? Jeg klarer så vidt å holde balansen lenge nok til å tisse, men kanskje det er jeg som har feil sitte-på-huk-teknikk? 

Anonymkode: 70421...dc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør dere når dere er på tur? Tisse kan man stort sett gjøre de fleste steder men når man må noe mer? Det gjelder på alle slags turer, men når man sover ute så må man jo bæsje på ett eller annet tidspunkt. Når jeg har sovet ute så finner jeg en plass hvor jeg ikke tror folk kommer til å gå, litt utilgjengelig og dekker til med litt kvister og gress. Så brenner jeg papiret på bål. Er det greit? Finnes det andre løsninger? Grunnen til at jeg spør er at en venn av meg mente at man ikke gjør slikt ute. Men da er det jo umulig å være på tur i mer enn et døgn, og knapt nok det 

Anonymkode: 0d4a1...1d7

Hva sa Lars Monsen på tv om temaet i 2018 når han og nrk gikk på tur med mengder av mennesker? 

Jo, man tar man seg absolutt alt og legger ikke igjen noe i naturen. Altså både papir og avføring enten man går på to elelr fire bein.

Anonymkode: aaad7...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva sa Lars Monsen på tv om temaet i 2018 når han og nrk gikk på tur med mengder av mennesker? 

Jo, man tar man seg absolutt alt og legger ikke igjen noe i naturen. Altså både papir og avføring enten man går på to elelr fire bein.

Anonymkode: aaad7...2e8

Vet ikke jeg, har ikke sett det programmet. Men skal man da bære med seg poser med avføring i flere dager?

Anonymkode: 0d4a1...1d7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Teit spørsmål, men hvordan holder man balansen? Jeg klarer så vidt å holde balansen lenge nok til å tisse, men kanskje det er jeg som har feil sitte-på-huk-teknikk? 

Anonymkode: 70421...dc2

Bena langt fra hverandre. Evt holde seg i bakken eller et tre 

Anonymkode: 0d4a1...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 17.7.2019 den 16.00, AnonymBruker skrev:

Teit spørsmål, men hvordan holder man balansen? Jeg klarer så vidt å holde balansen lenge nok til å tisse, men kanskje det er jeg som har feil sitte-på-huk-teknikk? 

Anonymkode: 70421...dc2

Det tror jeg rett og slett har å gjøre med øvelse. Og selvsagt kan man gå på do ute når man er på tur. Man kan jo rett og slett ikke gå og holde seg i dagevis. Man må bare passe på at det ikke blir til sjenanse for andre. Min erfaring er at bæsjen forsvinner ganske raskt, men papiret kan bli liggende en stund, så det bør man absolutt ikke bare la bli liggende på marken. Når jeg må på do ute går jeg bort fra stien eller teltplassen og finner meg et skjulested et godt stykke fra stier, bekker og vann. Jeg liker å sette meg helt ned på huk og det mestrer jeg ganske bra. Men jeg har sett andre som liksom mer bøyer seg framover og støtter albuene på knærne. Det tror jeg bare er et spørsmål om vane. Dette er jo noe man vanligvis ikke snakker om, men jeg tror at de fleste som er litt vant med turer takler det ganske enkelt og greit. Jeg har nettopp vært sammen med noen venninner på fottur med overnatting i telt i nesten en uke. Jeg tror ingen av oss opplevde at det var noe problem å gå på do, verken for å tisse eller for å bæsje.

Anonymkode: 1fc98...792

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det tror jeg rett og slett har å gjøre med øvelse. Og selvsagt kan man gå på do ute når man er på tur. Man kan jo rett og slett ikke gå og holde seg i dagevis. Man må bare passe på at det ikke blir til sjenanse for andre. Min erfaring er at bæsjen forsvinner ganske raskt, men papiret kan bli liggende en stund, så det bør man absolutt ikke bare la bli liggende på marken. Når jeg må på do ute går jeg bort fra stien eller teltplassen og finner meg et skjulested et godt stykke fra stier, bekker og vann. Jeg liker å sette meg helt ned på huk og det mestrer jeg ganske bra. Men jeg har sett andre som liksom mer bøyer seg framover og støtter albuene på knærne. Det tror jeg bare er et spørsmål om vane. Dette er jo noe man vanligvis ikke snakker om, men jeg tror at de fleste som er litt vant med turer takler det ganske enkelt og greit. Jeg har nettopp vært sammen med noen venninner på fottur med overnatting i telt i nesten en uke. Jeg tror ingen av oss opplevde at det var noe problem å gå på do, verken for å tisse eller for å bæsje.

Anonymkode: 1fc98...792

Akkurat. Man får det til når man må.

Anonymkode: dceaf...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat. Man får det til når man må.

Anonymkode: dceaf...0c3

Nettopp, men man skal kanskje heller ikke underslå at det av og til kan være litt utfordrende, særlig dersom man er flere sammen opp på snaufjellet.

Anonymkode: 1fc98...792

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I verstefall tar dere med dere en bøtte og en pose som er beregnet til avføring. Evt en søppelsekk.
Og kast det en plass som er beregnet til det, evt; finn en utedo, som er på rasteplasser langs veiene og hiv det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...