Gå til innhold

Han «nekter» meg å kjøpe bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg og min samboer fikk vårt fellesbarn måtte vi kjøpe ny bil. På det tidspunktet hadde jeg ikke mye jobb, og dermed ganske lite inntekt. Derfor endte det opp med at han kjøpet ny bil. Helt ny. Vi hadde to biler fra før, og siden min var den eldste og trengte reparasjoner endte det opp med at jeg solgte den for vrakpanten...

Siden da har han eid begge bilene, men jeg har fått disponere den nye bilen da det er den har isofix til bilstolene. Jeg har betalt årsavgift og drivstoff for den nyeste bilen. 

Fra tid til annen, når vi har kranglet drar han fram det at han eier bilene og jeg er heldig som får låne bil av han. Han betaler alt, sier han ofte! Fram til i fjor, valgte vi å holde barne vårt hjemme et ekstra år fra barnehagen, da jeg uansett hadde lite jobb. Men det gjorde det vanskelig for meg å ta på meg noe ekstra jobb, og hadde derfor ingen mulighet til å tjene noe ekstra.

Men i fjor startet barnet i barnehage, og jeg fikk mulighet til å jobbe mer. Nå jobber jeg i en ca. 50-60% stilling, og tjener en del bedre enn før, men har fortsatt ikke råd til å betjene låne for den nye bilen. Jeg har lenge følt på det å ikke eie egen bil og ha den friheten. En natt for noen uker siden var han full og sint på meg, og jeg ba han om å legge seg på et annet rom siden jeg skulle på jobb morgene etter. Da ble han skikkelig forbanna, fordi jeg låste døra på soverommet, og gjemte alle bilnøklene. Dette var dråpen for min del. Med bare timer til jeg skulle på jobb, måtte jeg lete og be han «på mine knær» om å gi meg bilnøkkelen. Jeg gråt og var veldig fortvilet. Etter litt om og men gav han motvillig fra seg et sett med bilnøkler. Jeg sov med nøklene under puta på gjesterommet den natt. Barna var ikke hjemme under denne seansen, bare så det er sagt.

Nå har jeg snakket med banken og jeg får lån til å kjøpe meg en brukbar og trygg bil. Men mannen er fly forbanna og sier jeg er dum som tar opp lån for å kjøpe bil. Jeg må heller spare i noen år sier han. Men jeg takler ikke dette lenger! Han sier han aldri kommer til å støtte meg i dette bilkjøpet og kommer med trusler om å avslutte byggeprosjektet vi har på gang. Han er rett og slett ufin mot meg og har vært det siden jeg fortalte at jeg hadde funnet en bil jeg kommer til å kjøpe. 

Plenen er å overta bilen i morgen, og han er skikkelig sur på meg nå. Iskald og nedlatende. Bilen har ikke nok hk., hvor skal jeg parkere bilen liksom?? Garasjene er opptatt?! Hva skal han med to biler, sier han til meg?! Truer med å selge den nyeste bilen (men dette er den eneste bilen med plass til hele familien) Den gamle bilen har han planer om å «kjøre ut» sier han. Når den er gåen kan jeg kjøpe ny mener han. Men det skjer ikke før om noen år. Sier jeg burde kjøpt den gamle bilen hans, og kommer med en latterlig høy pris på en gammel bil som han har måtte reparert tre ganger i år. 

Nå sitter jeg her med en klump i magen og gruer meg til å hente bilen i morgen😢

Anonymkode: dac11...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff. Beklager å måtte si det, men jeg spår at dere ikke blir veldig gamle sammen. Dette handler om mer enn bil.

Hvor ofte vurderer du å forlate ham?

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Guppy88 skrev:

Huff. Beklager å måtte si det, men jeg spår at dere ikke blir veldig gamle sammen. Dette handler om mer enn bil.

Hvor ofte vurderer du å forlate ham?

Helt ærlig? Flere ganger i måneden. Men det er så vanskelig. Han har meg i sin hule hånd, økonomisk sett. Jeg har for mange forpliktelser i form av barn og eiendom med han. Vil ikke gå mer spesifikk innpå det, med fare for å bli gjenkjent. Jeg er ofte fortvilt over min situasjon og jeg føler meg fanget. Jeg takler ikke tanken på å ikke få se barne mitt hver dag. 

 

Ts

Anonymkode: dac11...103

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig? Flere ganger i måneden. Men det er så vanskelig. Han har meg i sin hule hånd, økonomisk sett. Jeg har for mange forpliktelser i form av barn og eiendom med han. Vil ikke gå mer spesifikk innpå det, med fare for å bli gjenkjent. Jeg er ofte fortvilt over min situasjon og jeg føler meg fanget. Jeg takler ikke tanken på å ikke få se barne mitt hver dag. 

 

Ts

Anonymkode: dac11...103

Men er det sånn du vil tilbringe det eneste livet du har?

Det vil aldri bli noe "perfekt" tidspunkt å bryte et forhold på. Det vil alltid være en jul, en bursdag, en ferie, et hyttekjøp...

Ingen forhold er perfekte. Men hvis det er slik at det er veldig mye du skjuler eller dekker over for omverdenen for å bevare en lykkelig fasade, så er det veldig mye som er galt i forholdet. 

Ei venninne hadde samme tanker som deg vedr. samvær. Men vet du, det går bra nå, og det blir lettere og lettere. Og heller det enn å bare holde ut på daglig basis.

Får vondt av deg, men husk at det gjelder livet ditt!

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk mann, og et fantastisk liv du skaffet deg. Men du har sikkert flere liv, så det er sikkert ikke så farlig å kaste bort et liv eller to.

Anonymkode: 833bc...e4e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du er redd for økonomien hvis du går fra han, så snakk med nav. Det finnes støtteordninnger, så du kommer til å klare deg.

Anonymkode: 00b5e...1a4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Guppy88 skrev:

Men er det sånn du vil tilbringe det eneste livet du har?

Det vil aldri bli noe "perfekt" tidspunkt å bryte et forhold på. Det vil alltid være en jul, en bursdag, en ferie, et hyttekjøp...

Ingen forhold er perfekte. Men hvis det er slik at det er veldig mye du skjuler eller dekker over for omverdenen for å bevare en lykkelig fasade, så er det veldig mye som er galt i forholdet. 

Ei venninne hadde samme tanker som deg vedr. samvær. Men vet du, det går bra nå, og det blir lettere og lettere. Og heller det enn å bare holde ut på daglig basis.

Får vondt av deg, men husk at det gjelder livet ditt!

Den situasjonen vi er i nå føles som jul, bursdag og hyttekjøp på en gang. Det kommer til å bli rabalder fra hans side og hele hans omgangskrets og familie, samt at jeg er livredd for reaksjoner fra min familie. De er på en måte avhengig av han i denne situasjonen. Dere aner ikke hvor håpløst dette føles. Jeg trenger å bli mer selvstendig for å bli i dette forholdet. Maktbalansen er totalt skakk-kjørt. Jeg tørr ikke la barnet vårt være alene med sin far over lengre tid. Det er ikke snakk om vold eller noe i den duren, bare en far som ikke helt ser hva et barn trenger og samtidig har et dårlig samspill. Dette vet jeg med sikkerhet, da denne mannen har barn fra før av som har fortalt meg ting i senere som gir meg totalt angst av å la barnet mitt være alene med sin far. 

Ts

Anonymkode: dac11...103

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fantastisk mann, og et fantastisk liv du skaffet deg. Men du har sikkert flere liv, så det er sikkert ikke så farlig å kaste bort et liv eller to.

Anonymkode: 833bc...e4e

Barnet mitt sitt vel og ve er viktigere for meg enn at jeg skal ha et perfekt liv.

ts

Anonymkode: dac11...103

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis overtagelsen er i morgen har du allerede kjøpt ny bil, så da er problemet løst.

Når man byr på en bil, og selger akseptere budet, da har man kjøpt bilen. Omregistrering, overlevering og betaling er bare formaliteter. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær din egen herre i livet og kjøp akkurat hva du vil i bil og absolutt alt. Mennesker skal ikke behøve p bry seg. Kjøp det du vil

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er bra dum hvis han ikke skjønner at hans idiotiske og urettferdige oppførsel er grunnen til at du nå må nødt til å kjøpe din egen bil. Når han kjefter og klager over hvor dumt han synes dette er, forteller du han ikke da at dette er hans egen skyld?

Anonymkode: 3e9fa...93b

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den situasjonen vi er i nå føles som jul, bursdag og hyttekjøp på en gang. Det kommer til å bli rabalder fra hans side og hele hans omgangskrets og familie, samt at jeg er livredd for reaksjoner fra min familie. De er på en måte avhengig av han i denne situasjonen. Dere aner ikke hvor håpløst dette føles. Jeg trenger å bli mer selvstendig for å bli i dette forholdet. Maktbalansen er totalt skakk-kjørt. Jeg tørr ikke la barnet vårt være alene med sin far over lengre tid. Det er ikke snakk om vold eller noe i den duren, bare en far som ikke helt ser hva et barn trenger og samtidig har et dårlig samspill. Dette vet jeg med sikkerhet, da denne mannen har barn fra før av som har fortalt meg ting i senere som gir meg totalt angst av å la barnet mitt være alene med sin far. 

Ts

Anonymkode: dac11...103

Har du noen plan for å utjevne maktbalansen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvis overtagelsen er i morgen har du allerede kjøpt ny bil, så da er problemet løst.

Når man byr på en bil, og selger akseptere budet, da har man kjøpt bilen. Omregistrering, overlevering og betaling er bare formaliteter. 

Nei, har ikke bydd eller bundet meg til noe. Dette er en bilforhandler som jeg kjenner privat som har hjulpet meg med å finne bil. Ingenting er signert. Jeg kan fortsatt backe ut. Men det har jeg ingen ønske om å gjøre.

Nå har han gått å lagt seg, fordi han må opp tidlig i morgen for å vaske og polene ny-bilen og bruke hele uka på å klargjøre bilen for salg. Så han er nødt til å avlyse alle planer denne uka, noe som går utover meg og min familie. Hvis han faktisk selger den nye bilen, betyr det at vi ikke kan kjøre noe sted med alle barna i en bil. Men det er hans avgjørelse. Han kommer ofte med slike trusler, og nå har jeg bestemt meg for å bare jatte med og si ok. 

Ts

Anonymkode: dac11...103

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

Litt sent, men: Dersom han nekter deg å bruke hans bil OG å kjøpe egen bil, så må han frakte avkommet sitt selv.

Gå fra løken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er bra dum hvis han ikke skjønner at hans idiotiske og urettferdige oppførsel er grunnen til at du nå må nødt til å kjøpe din egen bil. Når han kjefter og klager over hvor dumt han synes dette er, forteller du han ikke da at dette er hans egen skyld?

Anonymkode: 3e9fa...93b

Ja, jeg har forklart han den desperasjonen jeg følte på den natten han gjemte bilnøklene. Han forsvarer seg med at jeg gjorde han sint og at det selvfølgelig ikke kom til å skje igjen. Jeg er dum som tror det. For å presisere, han bruker ikke ordet «dum» men han får meg til å føle meg lite og dum når han sier det han sier.

ts

Anonymkode: dac11...103

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har ikke bydd eller bundet meg til noe. Dette er en bilforhandler som jeg kjenner privat som har hjulpet meg med å finne bil. Ingenting er signert. Jeg kan fortsatt backe ut. Men det har jeg ingen ønske om å gjøre.

Nå har han gått å lagt seg, fordi han må opp tidlig i morgen for å vaske og polene ny-bilen og bruke hele uka på å klargjøre bilen for salg. Så han er nødt til å avlyse alle planer denne uka, noe som går utover meg og min familie. Hvis han faktisk selger den nye bilen, betyr det at vi ikke kan kjøre noe sted med alle barna i en bil. Men det er hans avgjørelse. Han kommer ofte med slike trusler, og nå har jeg bestemt meg for å bare jatte med og si ok. 

Ts

Anonymkode: dac11...103

Men da må du jo nesten velge en bil du da, som kan frakte alle barna.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har ikke bydd eller bundet meg til noe. Dette er en bilforhandler som jeg kjenner privat som har hjulpet meg med å finne bil. Ingenting er signert. Jeg kan fortsatt backe ut. Men det har jeg ingen ønske om å gjøre.

Nå har han gått å lagt seg, fordi han må opp tidlig i morgen for å vaske og polene ny-bilen og bruke hele uka på å klargjøre bilen for salg. Så han er nødt til å avlyse alle planer denne uka, noe som går utover meg og min familie. Hvis han faktisk selger den nye bilen, betyr det at vi ikke kan kjøre noe sted med alle barna i en bil. Men det er hans avgjørelse. Han kommer ofte med slike trusler, og nå har jeg bestemt meg for å bare jatte med og si ok. 

Ts

Anonymkode: dac11...103

Signaturer er absolutt ikke nødvendig i Norge for å inngå avtaler. Man kan være ganske vag. "Eg vil ha bilen" "jaok" er nok for en bindende avtale.

Men kanskje du leter feil? Jeg tror nok det du trenger er en ny mann... Kanskje finner du til og med en med stasjonsvogn...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Guppy88 skrev:

Har du noen plan for å utjevne maktbalansen?

Plan og plan, jeg har per nå i all fall mulighet til å jobbe mye mer enn for noen år siden, siden jeg ikke er hjemmeværende med barn. Jeg har mulighet til å jobbe meg opp i stillingsprosent. Så målet er å bli likestilt økonomisk og etter hver jevne ut maktbalansen når det kommer til eierforhold i hus og fritidsbolig. Vi eier per i dag ingenting sammen, men en bolig hver som begge disponerer, derav min er har mindre markedsverdi, men kommer til å øke i takt med min inntekt.

ts

Anonymkode: dac11...103

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, har ikke bydd eller bundet meg til noe. Dette er en bilforhandler som jeg kjenner privat som har hjulpet meg med å finne bil. Ingenting er signert. Jeg kan fortsatt backe ut. Men det har jeg ingen ønske om å gjøre.

Nå har han gått å lagt seg, fordi han må opp tidlig i morgen for å vaske og polene ny-bilen og bruke hele uka på å klargjøre bilen for salg. Så han er nødt til å avlyse alle planer denne uka, noe som går utover meg og min familie. Hvis han faktisk selger den nye bilen, betyr det at vi ikke kan kjøre noe sted med alle barna i en bil. Men det er hans avgjørelse. Han kommer ofte med slike trusler, og nå har jeg bestemt meg for å bare jatte med og si ok. 

Ts

Anonymkode: dac11...103

Bra! Ja, bare gjør det. Og begynn å jobbe med å finne ut hvordan du kan komme deg ut av dette forholdet. Kan du åpne deg for familien din om hvor vanskelig det er? Kanskje de kan støtte deg på noen måte? Jeg får helt vondt på dine vegne!

:klem:

Anonymkode: 3e9fa...93b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...