Gå til innhold

Laget hull i taket mitt under oppussing av bad. Hvilket rettigheter har jeg?


Nika_Oslo

Anbefalte innlegg

Hallo folkens,

Opplevde å komme hjem mandagen som var og fikk se at det har blitt borret et hull gjennom taket på soverommet mitt fra naboleiligheten over. Det lå betong over på soverommet som måtte ryddes opp og et hull i taket. 

Vedkommmende driver og totalrenoverer leilgheten over meg og han har nok boret for hardt. Han holdte på å borre hull for et sluk på badet. Dette innrømte han å gjøre selv istedet for å bruke en firma dvs han har ikke forsikring. 

Jeg snakket med naboen og har blitt enig om at han skal ordne det opp. (Det er snakk om ett soveromslelighet.  Hullet må tettes. Taket må males etterpå. Jeg har skap som må demonteres for maling og monteres igjen etterpå)

Spørsmål: Hva slags krav kan jeg stille til selve utbedringen? Hva slags rettigheter har jeg med tanke på at det er nabo over som er ansvarlig for å 'utbedre' det. Kan jeg kreve at det blir gjort av et firma og ikke naboen? Jeg ønsker meg å være hjemme  og passe på  (har hund, mange verdisaker og føler meg ikke komfortabelt for å forlate leiligheten for fremmede) . Har jeg krav på å få dekket tap av arbeidsfortjeneste i perioden jeg blir nødt til å være hjemme? Har dere noen andre råd? På forhånd takk :).

 

Til info. Dette er et borrettslag jeg bor i. De nekter å hjelpe og påstår at han står selv ansvarlig for dette. 

Endret av Nika_Oslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hør med forsikringsselskapet ditt og få for all del alt skriftlig fra naboen din.

Anonymkode: 9ac3f...ae9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du varsler kommunen at ufaglært driver med våtrom. Kan fort bli store skader på deg senere om det ikke blir gjort skikkelig

Anonymkode: dddee...93b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brannskillet mellom boenhetene er brutt, og det utløser søknadsplikt til kommunen. I en slik søknad kreves det ansvarsrett fra foretak som sitter med erfaring og kompetanse til å prosjektere og utføre slikt arbeid.

Det sagt, du skal ikke akseptere at en lekmann driver med dette (selv om hullet er lite). Selv knøttsmå hull tar liv i branner. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nika_Oslo skrev:

Hallo folkens,

Opplevde å komme hjem mandagen som var og fikk se at det har blitt borret et hull gjennom taket på soverommet mitt fra naboleiligheten over. Det lå betong over på soverommet som måtte ryddes opp og et hull i taket. 

Vedkommmende driver og totalrenoverer leilgheten over meg og han har nok boret for hardt. Han holdte på å borre hull for et sluk på badet. Dette innrømte han å gjøre selv istedet for å bruke en firma dvs han har ikke forsikring. 

Jeg snakket med naboen og har blitt enig om at han skal ordne det opp. (Det er snakk om ett soveromslelighet.  Hullet må tettes. Taket må males etterpå. Jeg har skap som må demonteres for maling og monteres igjen etterpå)

Spørsmål: Hva slags krav kan jeg stille til selve utbedringen? Hva slags rettigheter har jeg med tanke på at det er nabo over som er ansvarlig for å 'utbedre' det. Kan jeg kreve at det blir gjort av et firma og ikke naboen? Jeg ønsker meg å være hjemme  og passe på  (har hund, mange verdisaker og føler meg ikke komfortabelt for å forlate leiligheten for fremmede) . Har jeg krav på å få dekket tap av arbeidsfortjeneste i perioden jeg blir nødt til å være hjemme? Har dere noen andre råd? På forhånd takk :).

 

Til info. Dette er et borrettslag jeg bor i. De nekter å hjelpe og påstår at han står selv ansvarlig for dette. 

Kontakt ditt forsikringsselskap og be om at naboen oppgir sitt eget selskap. Borettslag har ofte tilgang til advokathjelp, om det er helt gratis vet jeg ikke. 

Det han har gjort er ulovlig. Han må bekoste fagfolk til å gjøre jobben. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han baderom over soverommet ditt? 

Anonymkode: a4d4b...806

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Nika_Oslo skrev:

Hallo folkens,

Opplevde å komme hjem mandagen som var og fikk se at det har blitt borret et hull gjennom taket på soverommet mitt fra naboleiligheten over. Det lå betong over på soverommet som måtte ryddes opp og et hull i taket. 

Vedkommmende driver og totalrenoverer leilgheten over meg og han har nok boret for hardt. Han holdte på å borre hull for et sluk på badet. Dette innrømte han å gjøre selv istedet for å bruke en firma dvs han har ikke forsikring. 

Jeg snakket med naboen og har blitt enig om at han skal ordne det opp. (Det er snakk om ett soveromslelighet.  Hullet må tettes. Taket må males etterpå. Jeg har skap som må demonteres for maling og monteres igjen etterpå)

Spørsmål: Hva slags krav kan jeg stille til selve utbedringen? Hva slags rettigheter har jeg med tanke på at det er nabo over som er ansvarlig for å 'utbedre' det. Kan jeg kreve at det blir gjort av et firma og ikke naboen? Jeg ønsker meg å være hjemme  og passe på  (har hund, mange verdisaker og føler meg ikke komfortabelt for å forlate leiligheten for fremmede) . Har jeg krav på å få dekket tap av arbeidsfortjeneste i perioden jeg blir nødt til å være hjemme? Har dere noen andre råd? På forhånd takk :).

 

Til info. Dette er et borrettslag jeg bor i. De nekter å hjelpe og påstår at han står selv ansvarlig for dette. 

Styret i brl kan ikke nekte å bry seg, de har et ansvar her. Les lov om burettslag fra omtrent 2005/6 på lovdata. 

Jeg ville krevd at det kom inn et firma både for å vurdere skadene og for å reparere. Husk å fotografere nøye alle skader selv. 

Skapet trenger du da vel ikke demontere? Eller er hullet i tilknytning til skapet? 

Anonymkode: f531b...5bf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Du varsler kommunen at ufaglært driver med våtrom. Kan fort bli store skader på deg senere om det ikke blir gjort skikkelig

Anonymkode: dddee...93b

Kommunen har ingenting med dette å gjøre. Det er faktisk lov å pusse opp bad selv, du har ikke lov å koble elektrisk eller vannrør med trykk i (avløp har man lov å gjøre selv), man må likevel følge våtromsnormen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Morten1 skrev:

Kommunen har ingenting med dette å gjøre. Det er faktisk lov å pusse opp bad selv, du har ikke lov å koble elektrisk eller vannrør med trykk i (avløp har man lov å gjøre selv), man må likevel følge våtromsnormen. 

Det er egne regler når det gjelder borettslag. Det er snakk om brannskille mellom leiligheter her. Gulvsluket burde absolutt byttes av fagmann!

Anonymkode: d8a1e...601

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Morten1 skrev:

Kommunen har ingenting med dette å gjøre. Det er faktisk lov å pusse opp bad selv, du har ikke lov å koble elektrisk eller vannrør med trykk i (avløp har man lov å gjøre selv), man må likevel følge våtromsnormen

Du har rett i at kommunen ikke har noe å gjøre med dette. Men det gjaldt bare frem til brannskillet ble brutt - når det ble brutt endret tiltaket seg til søknadspliktig med krav om foretak med ansvarsrett.

Dette med våtromsnormen er noe du må ha funnet på selv, for det du skriver er helt feil. Ingen må noensinne følge våtromsnormen (med mindre det er avtalt i kontrakt mellom kunde og badebygger). Private kan heller ikke følge denne normen da normen stiller krav til våtromssertifikat for de involverte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, A-hunter skrev:

Du har rett i at kommunen ikke har noe å gjøre med dette. Men det gjaldt bare frem til brannskillet ble brutt - når det ble brutt endret tiltaket seg til søknadspliktig med krav om foretak med ansvarsrett.

Dette med våtromsnormen er noe du må ha funnet på selv, for det du skriver er helt feil. Ingen må noensinne følge våtromsnormen (med mindre det er avtalt i kontrakt mellom kunde og badebygger). Private kan heller ikke følge denne normen da normen stiller krav til våtromssertifikat for de involverte.

Hei. Hvordan vet man om brannskillet er brutt? Jeg er ikke ts, men nabo over meg skiftet sluk på bad, og det ble store sprekker i taket mitt. Hvilken fagperson anbefaler du meg å kontakte for å undersøke hvor store skadene er og for å utbedre dette?

Anonymkode: 1aa2c...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Hvordan vet man om brannskillet er brutt? Jeg er ikke ts, men nabo over meg skiftet sluk på bad, og det ble store sprekker i taket mitt. Hvilken fagperson anbefaler du meg å kontakte for å undersøke hvor store skadene er og for å utbedre dette?

Anonymkode: 1aa2c...532

Bilde? 

Brannskillet kan være flere steder, avhengig av hvordan konstruksjonene er bygget opp. I denne tråden var det hull gjennom = åpenbart brudd da hver boenhet er egen branncelle med brannskille rundt (gulv, omkransende vegger og himling/tak).

En takstmann er ofte et smart sted å begynne. Vi ser raskt de eventuelle feilene og kan beskrive og kalkulere utbedringen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, A-hunter skrev:

Bilde? 

Brannskillet kan være flere steder, avhengig av hvordan konstruksjonene er bygget opp. I denne tråden var det hull gjennom = åpenbart brudd da hver boenhet er egen branncelle med brannskille rundt (gulv, omkransende vegger og himling/tak).

En takstmann er ofte et smart sted å begynne. Vi ser raskt de eventuelle feilene og kan beskrive og kalkulere utbedringen. 

Takk for svar og råd og informasjon :) Jeg har dessverre ikke bilde. Kan jeg bestille en takstmann gjennom det boligbyggelaget som mitt borettslag er tilknyttet? 

Anonymkode: 1aa2c...532

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar og råd og informasjon :) Jeg har dessverre ikke bilde. Kan jeg bestille en takstmann gjennom det boligbyggelaget som mitt borettslag er tilknyttet? 

Anonymkode: 1aa2c...532

Det må du jo spørre borettslaget om. Eller boligbyggelaget. Ingen på KG kan vite hvilke avtaler de har :) 

Anonymkode: 598dc...501

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta bilder av taket og kontakt forsikringsselskapet ditt! Forsikringsselskapet vil fortelle deg hva du skal gjøre nå

Ta vare på dokumentasjon der naboen din innrømmer skyld. Tror du virkelig en idiot som borrer gjennom taket ditt greier å pusse opp et bad slik at det er helt tett? Ved å ta kontakt med forsikringsselskapet ditt vil du få fikset denne skaden på riktig måte og du vil ha dokumentasjon den dagen du våkner opp av at det drypper vann fra taket ditt. 

Vil også anbefale deg å stemme på nye personer til styret i boretslaget ditt. De som sitter nå har tydeligvis ikke peiling på hva de driver med

Anonymkode: 85e46...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...