Gå til innhold

er mennesket naturlig kjøtteter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mennesket er altetende. Vi kan være kjøttetere, men overlever fint som veganere

Anonymkode: 39d42...efe

Det er vel en sterkt modifisert sannhet. Som veganer vil man få mangelsykdommer uten kosttilskudd, og å leve som vegetarianer vil være veldig ueffektivt for mennesker fordi vi ikke har et fordøyelsessystem som rene planteetere og dermed må spise mye mer for å få i oss nok av alle nødvendige stoffer, og nok energi/næring.

Å spise kjøtt er MYE mer effektivt i forhold til hvor mye man må spise of hvor bra vi fordøyer det. Og det ser man jo godt på rene rovdyr som klarer seg med et meget kort og enkelt fordøyelsessystem, og stort sett kan ligge å slappe av det meste av dagen også bare jakte en gang i blandt, og være ferdig med måltidet i løpet av få minutter. Mens rene planteetere må drive å spise hele dagen nesten, og må ha komplekse og lange fordøyelsessystemer som bruker lang tid på å plukke ut nødvendig næring av maten.

Anonymkode: 9bfc4...d76

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei vi er definitivt ikke kjøttetere, vi har helt feil tenner og altfor langt fordøyelsessystem til det. Jeg vil si vi er planteetere som kan spise kjøtt, litt som at hunder er kjøtteter som kan spise planter. For oss begge er det bra med en god del artstypisk mat i dietten, hunder gjør seg ikke som veganere og mennesker gjør seg ikke som rene kjøttetere. 

Fra der de lever lengst i verden ser vi helt klart hva vi har det best med å spise: Image result for blue zones diet
https://www.urologyofva.net/articles/category/longevity/1348401/food-guidelines-blue-zones

Anonymkode: 84e5c...4fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2019 den 18.36, AnonymBruker skrev:

Proteiner er noe av det enkleste å få i seg. Spis litt linser, litt bønner, litt korn. Masse protein

Det er så enkelt sies det, likevel sliter mange veganere med mangelsykdommer. 

Anonymkode: 095a7...84d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2019 den 5.25, AnonymBruker skrev:

Fra der de lever lengst i verden ser vi helt klart hva vi har det best med å spise

Det er et ganske dårlig mål på hva vi er tilpasset å spise. For forskningen viser også at de som lever lengst typisk ligger på nærings underskudd i kosten. Så vil du leve lenge lønner det seg altså å sulte seg litt...

Et dyr i fangenskap kan også leve lenger enn ute i naturen, uten at det betyr at det er bedre for dyr å være i fangenskap enn ute i naturen.

Det som er mest effektivt næringsmessig er noe ganske annet, og der kommer kjøtt og andre animalske produkter langt bedre ut enn planter.

Anonymkode: 9bfc4...d76

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror absolutt våre kropper fungerer mest optimalt med litt kjøtt på menyen. Tenker at bare det at veganerer ser syke ut er mer enn nok til  tilbakevise at dietter uten animalske produkter er bra for folk. De er mye blekere enn folk som spiser kjøtt, de er alltid sulten og tømmer ned voldsomme mengder planter tilsynelatende uten å noensinne bli tilfreds og oppfører seg i det hele tatt som sultne litt som sultne dyr.

Jeg tror ikke mennsker trenger så mye kjøtt som vi spiser, men kjøtt er spekket på næringsstoffer vi trenger. Og jeg tror at å f.eks bare spise hvitt kjøtt heller ikke er optimalt, da rødt kjøtt gir en helt annen og langvarig metthetsfølelse. 

Jeg tror mennesker kan overleve på ganske mye rart, ganske lenge. Spesielt mennesker som er vokst opp på en allsidig diett og har brukbare lagre. Men det er STOR forskjell på hva mennesker kan overleve på og hva som er optimalt. Å si at dietter som veganisme er ideelle har absolutt ingen rot i virkeligheten, siden det er en diett som i utgangpunktet mangler næringsstoffer vi trenger for å i det hele tatt overleve.

Anonymkode: 9c824...59f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er et ganske dårlig mål på hva vi er tilpasset å spise. For forskningen viser også at de som lever lengst typisk ligger på nærings underskudd i kosten. Så vil du leve lenge lønner det seg altså å sulte seg litt...

Et dyr i fangenskap kan også leve lenger enn ute i naturen, uten at det betyr at det er bedre for dyr å være i fangenskap enn ute i naturen.

Det som er mest effektivt næringsmessig er noe ganske annet, og der kommer kjøtt og andre animalske produkter langt bedre ut enn planter.

Anonymkode: 9bfc4...d76

Kan du gi eksempel på dette? Dyr når en mye høyere alder ute i naturen nettopp pga artstypisk mat og et naturlig liv.

Anonymkode: 84e5c...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs vel hvor langt tilbake du vil gå. Når «mennesket» bare var lignende en liten ape, så spiste de sikkert ikke kjøtt. Det som er spesielt med mennesker ift dyrene, er at det er hjernen og ikke kroppen som har utviklet seg mest. Når mennesket ble smartere, fant det ut hvordan bruke pinner, steiner, vann osv til sin fordel. Da kunne de jo jakte på dyr. Det er jo ganske mange år siden de startet med det. 

Rovdyr har fått utviklet klør, skarpe tenner, de kan løpe fort, har mye styrke som fordel. Hadde ikke menneskene blitt smartere, hadde vi sikkert hatt klør og skarpe tenner vi også, eller blitt som apene. Det er ikke noe fasit i evolusjonen. Arter utvikler seg av tilfeldigheter, og de sterkeste genene overlever. En eller annen gang må noen «mennesker» ha funnet ut at det gikk an å drepe dyr med steiner og pinner, de fikk tak i mer mat, og klarte dermed å føde og oppfostre flere barn enn andre. 

Bare min teori. Jeg har lest litt om evolusjon, men er ingen ekspert. Så om noen har noe å tilføye så kjør på!

 

Anonymkode: 41385...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ostespermum

Når jeg ser inn i øynene på en sau, og deretter inn i øynene på en katt, så skjønner jeg hvorfor det er bra å spise kjøtt. Planteetere er jevnt over dumme dyr. Jeg foretrekker å være rovdyret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2019 den 4.21, AnonymBruker skrev:

Kan du gi eksempel på dette? Dyr når en mye høyere alder ute i naturen nettopp pga artstypisk mat og et naturlig liv.

Anonymkode: 84e5c...4fc

Det burde du vel kunne finne ganske enkelt selv? F.eks løver, hvor han løver typisk blir rundt 10 år i naturen, og hun løver rundt 13-15 år, mens i fangenskap blir de typisk over 20 år gamle.

Anonymkode: 9bfc4...d76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vi ikke begynt å spise kjøtt hadde heller ikke hjernene utviklet seg til å bli så store som de er.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vi er tilpasset å spise vises på mange måter. En lang fordøyelseskanal fungerer godt til å omsette plantekost. Flate jeksler er gode til å tygge fiber med. Fortenner som sakser for å kutte av biter kjenner jeg ikke til at planteetere har, en skarp hjørnetann trenges når man skal rive opp kjøtt (ta en kikk i speilet). Alle planteetere har en stor blindtarm, kjøttetere har liten blindtarm, vår er nesten ikke-eksisterende. Summen blir at vi er laget for et blandingskosthold, ikke for å spise bare det ene eller det andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ned på dama hver dag. Mtp. hvordan jeg biter i sunn klitten hennes, er jeg helt klart kjøtteter. 

Anonymkode: f927f...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare en teori.

Rovdyr har øyne som peker framover fordi de jakter. Det har vi også. Planteetere har øyne på siden og kan se bak seg etter farer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie1985

Mennesket er ikke det eller ikke på en måte, kjøtt bare smaker best av alt og er mest næringsrikt, skulle man bare spist planter for eksempel så måtte man ha spist veldig mye hver dag, kjøtt er bare mer naturlig å spise på grunn av smaken og næringsinnholdet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2019 den 13.16, 282_NaughtySpark skrev:

Ikke egentlig, jeg trodde dette var grunnleggende evolusjonslære.

Alle som har vært bittelitt interessert i evolusjon og utvikling av menneskeheten vet at det var når vi begynte å spise kjøtt at hjernen vår virkelig startet en eksplosjon av utvikling og at vi bare har gått oppover derifra.

De ANTAR at det var derfor hjernen utviklet seg. Leser du årsaken til antagelsen skjønner man fort at det er på et svært svakt grunnlag. 

Det er stor uenighet blant forskerne, kun noen få tror hjernens utvikling stammer fra at de begynte å spise kjøtt. 

Jeg har aldri mitt liv hørt et eneste godt argument som viser til at vi er laget for å spise kjøtt. Vi har spist det pga mangel på andre råvarer. 

Ikke kjøtteter pga:

Vi har ikke korte nok tarmer slik en kjøtteter har. Dvs at kjøttet bruker alt for lang tid å fordøyes og rotner i prosessen. 

Magen våres har ikke den samme type syre i magesekken for å bryte ned kjøttet slik en kjøtteter har. 

Vi har ikke sterke nok tenner og spisse nok tenner til å spise rått kjøtt. Kjeven våres går opp, ned og til sidene. Kjeven til kjøttetere går opp og ned og har en mye større kraft. 

Hendene våres er for å gripe, både på bakken og i trær samt spenst. Frukt, grønt, nøtter osv. Samt skrelle. 

Vi er ikke hurtige nok, raske nok eller sterke nok til å jakte på dyr. Vi er ei heller utstyrt med andre fordeler når det kommer til jakt, som eks nattsyn, overlegen god luktesans etc.  Ei heller har vi klør eller tenner til å drepe dyret med. 

Vi sover kortere i motsetning til kjøttetere. De er hurtige og eksplosive, men trenger langt mer hvile. Planteetere sover mindre og er mer utholden. 

En annen ting som indikerer at vi er planteetere - svært få mennesker spiser kun kjøtt uten noen form for tilbehør eller krydder til hvert måltid. Oftest er kjøttet krydret med krydder, urter, grønt og frukt. Samt flertallet synes søtt godteri er godt, morsmelken er søt etc samme som frukt og en del grønnsaker. Det henger sammen. 

Er nok ganske mye mer til listen, men det er det jeg kommer på nå. 

 

Anonymkode: 682da...bd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 hours ago, AnonymBruker said:

De ANTAR at det var derfor hjernen utviklet seg. Leser du årsaken til antagelsen skjønner man fort at det er på et svært svakt grunnlag. 

Det er stor uenighet blant forskerne, kun noen få tror hjernens utvikling stammer fra at de begynte å spise kjøtt. 

Jeg har aldri mitt liv hørt et eneste godt argument som viser til at vi er laget for å spise kjøtt. Vi har spist det pga mangel på andre råvarer. 

Ikke kjøtteter pga:

Vi har ikke korte nok tarmer slik en kjøtteter har. Dvs at kjøttet bruker alt for lang tid å fordøyes og rotner i prosessen. 

Magen våres har ikke den samme type syre i magesekken for å bryte ned kjøttet slik en kjøtteter har. 

Vi har ikke sterke nok tenner og spisse nok tenner til å spise rått kjøtt. Kjeven våres går opp, ned og til sidene. Kjeven til kjøttetere går opp og ned og har en mye større kraft. 

Hendene våres er for å gripe, både på bakken og i trær samt spenst. Frukt, grønt, nøtter osv. Samt skrelle. 

Vi er ikke hurtige nok, raske nok eller sterke nok til å jakte på dyr. Vi er ei heller utstyrt med andre fordeler når det kommer til jakt, som eks nattsyn, overlegen god luktesans etc.  Ei heller har vi klør eller tenner til å drepe dyret med. 

Vi sover kortere i motsetning til kjøttetere. De er hurtige og eksplosive, men trenger langt mer hvile. Planteetere sover mindre og er mer utholden. 

En annen ting som indikerer at vi er planteetere - svært få mennesker spiser kun kjøtt uten noen form for tilbehør eller krydder til hvert måltid. Oftest er kjøttet krydret med krydder, urter, grønt og frukt. Samt flertallet synes søtt godteri er godt, morsmelken er søt etc samme som frukt og en del grønnsaker. Det henger sammen. 

Er nok ganske mye mer til listen, men det er det jeg kommer på nå. 

 

Anonymkode: 682da...bd1

Dette du nevner her er fordi vi er OMNIvores, vi er verken rene kjøtt- eller planteetere.

Og det tullet om at vi ikke er jegere fordi vi ikke har naturlig nattesyn, og ikke har klør eller tenner og bla bla bla.... Hva tror du vi har hjernen vår til? Evnen til å lage redskaper?

Skulle vi fremdeles bodd i huler også da eller, siden det ikke er naturlig å bygge hus?

Anonymkode: 547ce...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.7.2019 den 19.07, AnonymBruker skrev:

Dette!  Hvis vi opprinnelig skulle spise kjøtt burde vi vel hatt litt skarpere tenner ;) 

Anonymkode: b3814...a0f

Kan du noe som helst om visdomstenner f.eks? Evolusjon har gjort tennene vår mindre skarpe. Vi er altetende.

Anonymkode: 43f88...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...