Gå til innhold

er mennesket naturlig kjøtteter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, 282_NaughtySpark said:

Ikke egentlig, jeg trodde dette var grunnleggende evolusjonslære.

Alle som har vært bittelitt interessert i evolusjon og utvikling av menneskeheten vet at det var når vi begynte å spise kjøtt at hjernen vår virkelig startet en eksplosjon av utvikling og at vi bare har gått oppover derifra.

Interessant. I følge grunnleggende evolusjonslære er det jo faktisk det at vi begynte å koke matvarer med stivelse (slik at fordøyelsessystemet vårt kunne behandle den) som gjorde at vi fikk et viktig, fysiologisk framspring med tanke på hjernens størrelse. 

Anonymkode: 8e86b...5cd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er teorier om at de tidlige menneskene levde ved sjøkanten og livnærte seg der. Det er et smart sted å finne mat, det er få steder hvor produksjonen av biomasse er større. Løft på en stein og det er massevis av mat. 

Vi har god evne til å fordøye sjømat. De enzymene som trengs for å fordøye sjømat vil fungere fint på proteiner i kjøtt fra dyr på land. 

Det vi har litt problemer med er fettet, særlig det mettede fettet. Marint fett med mye omega-3 derimot er veldig bra. 

Så ut fra fordøyelsen er vi alt-etere, men med små mengder kjøtt med mye mettet fett. 

Tilsvarende ser vi også for de store apene, bortsett fra sjømaten. Kjøtt er nødvendig som proteinkilde, men det holder med små mengder. 

Så mennesker kan spise nesten alt, men bør ikke spise for mye av det meste. Problemet vårt er nettopp at vi spiser for mye og da dukker problemene opp. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant. I følge grunnleggende evolusjonslære er det jo faktisk det at vi begynte å koke matvarer med stivelse (slik at fordøyelsessystemet vårt kunne behandle den) som gjorde at vi fikk et viktig, fysiologisk framspring med tanke på hjernens størrelse. 

Anonymkode: 8e86b...5cd

Ja, det er sannsynligvis på grunn av økt inntak av stivelse (i kombinasjon med flere genmutasjoner) som har ført til utviklingen av hjernen. 

Anonymkode: 03909...1fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Interessant. I følge grunnleggende evolusjonslære er det jo faktisk det at vi begynte å koke matvarer med stivelse (slik at fordøyelsessystemet vårt kunne behandle den) som gjorde at vi fikk et viktig, fysiologisk framspring med tanke på hjernens størrelse. 

Anonymkode: 8e86b...5cd

Dette var nytt for meg.

Er dette noe du har lært på veganerskolen eller noe sånt?

Har aldri hørt dette før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 282_NaughtySpark skrev:

Dette var nytt for meg.

Er dette noe du har lært på veganerskolen eller noe sånt?

Har aldri hørt dette før.

Du kan jo kanskje begynne med å linke til nyere, seriøs forskning som underbygger de påstandene du kommer med. Du er tydeligvis ikke så innsatt i grunnleggende evolusjonslære som du gir uttrykk for. 

Anonymkode: 03909...1fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Du kan jo kanskje begynne med å linke til nyere, seriøs forskning som underbygger de påstandene du kommer med. Du er tydeligvis ikke så innsatt i grunnleggende evolusjonslære som du gir uttrykk for. 

Anonymkode: 03909...1fc

Næh, om det er noe sånn helt ferskt har jeg vel ikke fått det med meg, som de fleste andre, seriøs forskning kommer jo generelt ganske sent ut til oss vanlige folk, men "alle" vet jo, eller burde vite, at kjøtt har spilt en stor rolle i vår utvikling, og spesielt når det kom til eksplosjonen av utvikling av hjernekapasitet på et kritisk tidspunkt.

Det at veganere nå bruker den hjernekapasiteten de har fått, fra av at forfedrene våre spise kjøtt, til å tro at de kan fullernære seg på planter, er jo mest bare ironisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, 282_NaughtySpark said:

Dette var nytt for meg.

Er dette noe du har lært på veganerskolen eller noe sånt?

Har aldri hørt dette før.

Hvis det er det du kaller UiA, hvor jeg har en bachelor i ernæringsstudier, så ja. Anbefaler at du leser deg opp, for det er utrolig mye interessant å lære seg. Selv er jeg altetende, men jeg spiser mye mindre kjøtt enn de fleste nordmenn etter at jeg har lært mer om hva det gjør med kroppen når vi spiser for mye av det og vår manglende evne til å fordøye det skikkelig. 

Anonymkode: 8e86b...5cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er derfor vi har lange tarmer.

Anonymkode: aba8a...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 282_NaughtySpark said:

Næh, om det er noe sånn helt ferskt har jeg vel ikke fått det med meg, som de fleste andre, seriøs forskning kommer jo generelt ganske sent ut til oss vanlige folk, men "alle" vet jo, eller burde vite, at kjøtt har spilt en stor rolle i vår utvikling, og spesielt når det kom til eksplosjonen av utvikling av hjernekapasitet på et kritisk tidspunkt.

Det at veganere nå bruker den hjernekapasiteten de har fått, fra av at forfedrene våre spise kjøtt, til å tro at de kan fullernære seg på planter, er jo mest bare ironisk.

Jeg forstår på deg at du rett og slett skaper din egen virkelighet og jeg skal la deg fortsette med det. Heldigvis endrer ikke det fakta for resten av oss :)

Anonymkode: 8e86b...5cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis det er det du kaller UiA, hvor jeg har en bachelor i ernæringsstudier, så ja. Anbefaler at du leser deg opp, for det er utrolig mye interessant å lære seg. Selv er jeg altetende, men jeg spiser mye mindre kjøtt enn de fleste nordmenn etter at jeg har lært mer om hva det gjør med kroppen når vi spiser for mye av det og vår manglende evne til å fordøye det skikkelig. 

Anonymkode: 8e86b...5cd

Hvor har du det fra at vi mennesker mangler evnen til å fordøye kjøtt skikkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, 282_NaughtySpark skrev:

Hvor har du det fra at vi mennesker mangler evnen til å fordøye kjøtt skikkelig?

Jeg foreslår at du søker i PubMed så skal du se hvor mye forskning som viser at kroppen ikke er tilpasset et høyt kjøttinntak og hvor mange ulike sykdommer det fører til. 

Anonymkode: 03909...1fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, stan said:

Det er teorier om at de tidlige menneskene levde ved sjøkanten og livnærte seg der. Det er et smart sted å finne mat, det er få steder hvor produksjonen av biomasse er større. Løft på en stein og det er massevis av mat. 

Vi har god evne til å fordøye sjømat. De enzymene som trengs for å fordøye sjømat vil fungere fint på proteiner i kjøtt fra dyr på land. 

Det vi har litt problemer med er fettet, særlig det mettede fettet. Marint fett med mye omega-3 derimot er veldig bra. 

Så ut fra fordøyelsen er vi alt-etere, men med små mengder kjøtt med mye mettet fett. 

Tilsvarende ser vi også for de store apene, bortsett fra sjømaten. Kjøtt er nødvendig som proteinkilde, men det holder med små mengder. 

Så mennesker kan spise nesten alt, men bør ikke spise for mye av det meste. Problemet vårt er nettopp at vi spiser for mye og da dukker problemene opp. 

Det er bare tøv at vi trenger kjøtt for å få tilstrekkelig med protein. Det er jo den første og enkleste fordommen å file vekk. Du må ikke tro på alt kjøttindustrien og nabogubben forteller deg. 

Anonymkode: 7185b...8db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, 282_NaughtySpark said:

Hvor har du det fra at vi mennesker mangler evnen til å fordøye kjøtt skikkelig?

Trodde dette var elementær evolusjonslære? 🙂 

Er vel en grunn til at vi steker det tenker jeg...

Anonymkode: 7185b...8db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også kjøtteter, men dette var interessant. Anatomien vår er mye lik grisen, og den spiser ikke kjøtt. Dessuten har vi tenner som ligner mest på planteetere og ikke på rovdyr. Vi må koke og steke kjøtt for at det skal bli enklere å spise.

Anonymkode: 76d59...c53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Trodde dette var elementær evolusjonslære? 🙂 

Er vel en grunn til at vi steker det tenker jeg...

Anonymkode: 7185b...8db

Det meste av det vi spiser trengs å tilberedes for at vi skal utnytte oss av næringsstoffene i det, inkludert de fleste karbohydratkilder, som poteter, ris og mel.

Er du en raw food-tilhenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er bred konsensus om at kjøtt spilte en meget viktig rolle i hjernens utvikling hos mennesker. Om man trenger kjøtt i dag er en annen diskusjon, men mennesker ville ikke hatt mulighet til å utvikle en så stor hjerne sammenlignet med kroppsstørrelsen vår uten kjøtt. 

https://academic.oup.com/jn/article/133/11/3886S/4818038

Endret av physics
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at mennesket tok i bruk redskaper i sitt daglige liv, og inkluderte dette i jakt, ble vi sakte men sikkert over tusener av år mer og mer ute av stand til å forsvare oss med "bare nevene" og tennene. Vi ble mer puslete, fordi vi mistet apeforfedrenes hoggtenner for eksempel under evolusjonens gang. 

Sjimpanser, en av våre nærmeste slektninger, dreper og spiser av og til andre, små aper eller mindre antiloper. De har kjøtt i kostholdet, selv om hovedernæringen er fra planteriket. Sånn var det nok for oss menneskeaper også i den spede begynnelsen. Kjøtt var inkludert fra begynnelsen av, men i mindre skala enn nå. Sjimpanser spiser ikke kjøtt daglig.

 

Anonymkode: b9445...1f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, 282_NaughtySpark said:

Det meste av det vi spiser trengs å tilberedes for at vi skal utnytte oss av næringsstoffene i det, inkludert de fleste karbohydratkilder, som poteter, ris og mel.

Er du en raw food-tilhenger?

Trodde denne debatten handlet om menneskets natur? Mennesket gjør mye rart som er «naturstridig». Hvor naturlig er det å sitte på en mobil enhet og skrive på kvinneguiden egentlig? Men vi gjør det jo likevel. På samme måte fråtser mennesker nå i kjøtt. Ikke så veldig naturlig, men det strider ikke med naturlovene. Det går ann.

Er mennesket «skapt» for å spise kjøtt? Nei. Er det mulig? Ja.

Anonymkode: 7185b...8db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Trodde denne debatten handlet om menneskets natur? Mennesket gjør mye rart som er «naturstridig». Hvor naturlig er det å sitte på en mobil enhet og skrive på kvinneguiden egentlig? Men vi gjør det jo likevel. På samme måte fråtser mennesker nå i kjøtt. Ikke så veldig naturlig, men det strider ikke med naturlovene. Det går ann.

Er mennesket «skapt» for å spise kjøtt? Nei. Er det mulig? Ja.

Anonymkode: 7185b...8db

"Fråtser i kjøtt"

Dette må du forklare for meg hva du mener med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...