Gå til innhold

er mennesket naturlig kjøtteter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mennesket trenger proteiner for å bygge muskler. Okser og kyr bygger muskler av gress, ikke vi. En del av den økologiske drømmen er at vi skal bli fredelig storfe alle sammen, som gresser i blomsterengen. Som det meste innen grønn romantikk har det lite med virkeligheten å gjøre.

Anonymkode: 8f593...11f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fant denne artikkelen. Den er noen år gammel, men så mye har vi vel ikke endret oss på de årene. 

https://tidsskriftet.no/2004/05/kronikk/evolusjon-kosthold-og-livsstil

Anonymkode: 77ebe...268

Den store forskjellen er aktivitetsnivået. 

Steinalder mennesket måtte jobbe hardt for maten og å overleve. Det er det naturlige. 

Så at vi skal spise det samme når vi knapt rører oss er urimelig. 

Det blir også feil når vi blander inn hva som er naturlig for mennesker. Vi mennesker har brutt med det naturlige forlengst. 

Det er jo ingen som sier at vi ikke kan fly fordi det ikke er naturlig for oss. Mennesker har hele tiden gjort oppdagelser som har brakt oss bort fra det naturlige. Det naturlige er ikke lenger noen begrensning for oss. Det er heller et spørsmål om det er bra for oss. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hitler var en vegetarianer. En militant vegetarianer, kan man vel si.

Bare se hvor gal han var.

Derfor spiser jeg kjøtt. Så jeg ikke ender opp med å bli en mislykket kunstner, som han.

Anonymkode: df398...b79

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, stan said:

Tilsvarende ser vi også for de store apene, bortsett fra sjømaten. Kjøtt er nødvendig som proteinkilde, men det holder med små mengder. 

Ikke nødvendig. Man kan leve på vegansk kost så lenge man tar b12. Det er ikke proteiner som står i veien, det er b12. Så lenge man kan ta b12 (som kommer fra bakterier), så kan man leve vegansk. 

Det er nettopp derfor mange stiller spørsmål ved det moralske aspektet av å drepe andre dyr for å overleve. Er det greit å drepe bevisste dyr med følelser når vi kan leve på planter? Er det greit å ale opp dyr etter dyr når det er kun en luksus som vi gjør fordi vi har lyst på kjøtt og fordi vi alltid har gjort det? Burde mennesker endre moralen og oppførselen sin bare fordi vi innser at kuer og sauer kan lide?

Anonymkode: b0acc...58b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hitler var en vegetarianer. En militant vegetarianer, kan man vel si.

Bare se hvor gal han var.

Derfor spiser jeg kjøtt. Så jeg ikke ender opp med å bli en mislykket kunstner, som han.

Anonymkode: df398...b79

Han spiste lite kjøtt fordi legene sa helsen hans ikke tålte det. Han var ikke ideologisk vegetarianer. han var ikke 100% vegetar

Skal sies at abaoslutt alle andre serimordere og diktatore spiste kjøtt i store mengder, så du burde være mer redd for å spise kjøtt om det er en faktor

Anonymkode: b0acc...58b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare tøv at vi trenger kjøtt for å få tilstrekkelig med protein. Det er jo den første og enkleste fordommen å file vekk. Du må ikke tro på alt kjøttindustrien og nabogubben forteller deg. 

Anonymkode: 7185b...8db

Du kritiserer noe jeg ikke har skrevet. 

Kjøtt er en god proteinkilde, for både mennesker og aper. For de store apene som sjeldent har tilgang på sjømat, er kjøtt fra dyr de spiser en viktig kilde for aminosyrer de ellers har vanskelig for å finne i planter. 

For mennesker, så har vi mange proteinkilder. Det er absolutt mulig å få alle de essensielle aminosyrer og fettsyrer fra planter, men det krever et bevisst kosthold siden noen av disse næringsstoffene ikke finnes i så mange planter. 

Spiser man derimot litt kjøtt så blir det mye lettere å få disse næringsstoffene. Egg og melk er begge fulle av proteiner og inneholder alle de tjue aminosyrene vi trenger. 

Fisk og annen sjømat er rike på fettsyrene vi trenger. 

Så ved å spise variert, fisk, kjøtt, sjømat, frukt, korn og grønnsaker så får man alle de næringsstoffene som trengs. Og passe på at det ikke blir for mye, hverken totalt eller av enkelte matvarer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendig. Man kan leve på vegansk kost så lenge man tar b12. Det er ikke proteiner som står i veien, det er b12. Så lenge man kan ta b12 (som kommer fra bakterier), så kan man leve vegansk. 

Det er nettopp derfor mange stiller spørsmål ved det moralske aspektet av å drepe andre dyr for å overleve. Er det greit å drepe bevisste dyr med følelser når vi kan leve på planter? Er det greit å ale opp dyr etter dyr når det er kun en luksus som vi gjør fordi vi har lyst på kjøtt og fordi vi alltid har gjort det? Burde mennesker endre moralen og oppførselen sin bare fordi vi innser at kuer og sauer kan lide?

Anonymkode: b0acc...58b

Det gjelder for de store apene! Les hva jeg skriver. 

Hvor i jungelen skal en gorilla få B12? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, stan said:

Du kritiserer noe jeg ikke har skrevet. 

Kjøtt er en god proteinkilde, for både mennesker og aper. For de store apene som sjeldent har tilgang på sjømat, er kjøtt fra dyr de spiser en viktig kilde for aminosyrer de ellers har vanskelig for å finne i planter. 

For mennesker, så har vi mange proteinkilder. Det er absolutt mulig å få alle de essensielle aminosyrer og fettsyrer fra planter, men det krever et bevisst kosthold siden noen av disse næringsstoffene ikke finnes i så mange planter. 

Spiser man derimot litt kjøtt så blir det mye lettere å få disse næringsstoffene. Egg og melk er begge fulle av proteiner og inneholder alle de tjue aminosyrene vi trenger. 

Fisk og annen sjømat er rike på fettsyrene vi trenger. 

Så ved å spise variert, fisk, kjøtt, sjømat, frukt, korn og grønnsaker så får man alle de næringsstoffene som trengs. Og passe på at det ikke blir for mye, hverken totalt eller av enkelte matvarer. 

Proteiner er noe av det enkleste å få i seg. Spis litt linser, litt bønner, litt korn. Masse protein

Skal sies at at om man syntes noe er vanskelig ikke er et bra argument for hva man velger å gjøre. Jeg syntes det er mer vanskelig å kaste søppel i søppelspann 10km unna enn å kaste det i naturen på telttur, betyr det at det er ok for meg å kaste søppel i naturen? Fordi det er enklere? Om et dyr er i stand til å lide, er det greit å drepe det bare fordi det er enklere for en selv?

Er det som er enklest det mest riktige å gjøre? 

Er det beste å bry seg minst mulig om andre mennesker, fordi det krever mer å bry seg om andre?

I begynnelsen tenkte jeg at det å bry seg om andre mennesker og dyr var bra, men når jeg ser de fleste andre mennesker, så tenker jeg egentlig mer og mer at det å være ego er bedre. Du spiser dyr fordi det er lettere. Hvorfor skal jeg la være stjele fra naboen når jeg er innom og ser en 500 lapp ligge på benken? Hvorfor skal jeg egentlig bry meg? Jeg begynner å tenke at jeg ikke burde bry meg om verken dyr eller mennesker, at jeg burde følge impulsene mine der jeg utnytter andre. Føler jeg er ved et veiskille her, jeg pleide bry meg om andre, men jeg ser at jeg kan tjene på å utnytte andre som er mer lettlurte. Kanskje det egentlig er det beste for meg. 

Hvem er det jeg forsøker lure? Mennesker er lagd for å manipulere og utnytte, det er på tide at jeg gjør det samme. Når alt kommer til alt, så har jeg egentlig aldri møtt noen som setter andre mennesker og dyr over seg selv, som bryr seg nok til å ofre litt egen luksus for andre. Så hvorfor skal jeg gjøre det? Jeg har lurt meg selv hele denne tiden, bare tåper bryr seg

Just now, stan said:

Det gjelder for de store apene! Les hva jeg skriver. 

Hvor i jungelen skal en gorilla få B12? 

Hvor i naturen får apene tak i PC eller smarttelefon?

Anonymkode: b0acc...58b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker er altetende. Man trenger kun å nesten se på tennene til mennesker for å kunne se at vi har tenner som er designet for å rive i kjøtt, som skarpe hjørnetenner, og vi har «flate» tenner som er designet for plantekost. Veldig altetende-typiske tenner. 

Vi trenger B12 for å overleve, noe man veldig enkelt finner i kjøtt i naturen.

Vi trenger å få i oss vitamin C, som finnes i mange frukter og grønnsaker.

For dem som tror på evolusjon, så er også være forfedre «apen» en altetende art.

Men når alt det er sagt. Vi mennesker har en veldig godt utviklet hjerne, som betyr at vi tiden vi lever i nå ikke er så avhengig av naturen. Det går ann å leve av plantekost, om man bare husker på de livsviktige tilsetningene vi trenger, som B12. 

Jeg kommer, frem til den dagen jeg tvinges, til å spise kjøtt. Koste meg med en skikkelig god choritzo burger med kalkunbacon i dag 😄

Anonymkode: dbebc...295

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Proteiner er noe av det enkleste å få i seg. Spis litt linser, litt bønner, litt korn. 

Hvor i naturen får apene tak i PC eller smarttelefon?

Anonymkode: b0acc...58b

Eller så kan man drikke litt melk eller spise et egg. 

Aper får tak i det meste om de gir avkall på det naturlige. Det var ihvertfall det vi mennesker gjorde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hitler var en vegetarianer. En militant vegetarianer, kan man vel si.

Bare se hvor gal han var.

Derfor spiser jeg kjøtt. Så jeg ikke ender opp med å bli en mislykket kunstner, som han.

Anonymkode: df398...b79

Hva var grunnen til at han var det egentlig?

Anonymkode: 2bb53...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva var grunnen til at han var det egentlig?

Anonymkode: 2bb53...d47

Han var glad i dyr. Han ville ikke at dyr skulle lide unødvendig.

Anonymkode: df398...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hitler var en vegetarianer. En militant vegetarianer, kan man vel si.

Bare se hvor gal han var.

Derfor spiser jeg kjøtt. Så jeg ikke ender opp med å bli en mislykket kunstner, som han.

Anonymkode: df398...b79

Leonardo da Vinci var vegetarianer..

Så tviler kjøtt har sammenheng med kunstnerisk evne....Han var den mest geniale mannen som noensinne har levd.

(Aristoteles og Einstein var også vegetarianere)

Anonymkode: a6729...06d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han var glad i dyr. Han ville ikke at dyr skulle lide unødvendig.

Anonymkode: df398...b79

Skummelt. Tenk om alle vegatarianere har lyst å ta over verden!

Anonymkode: 2bb53...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også kjøtteter, men dette var interessant. Anatomien vår er mye lik grisen, og den spiser ikke kjøtt. Dessuten har vi tenner som ligner mest på planteetere og ikke på rovdyr. Vi må koke og steke kjøtt for at det skal bli enklere å spise.

Anonymkode: 76d59...c53

Dette!  Hvis vi opprinnelig skulle spise kjøtt burde vi vel hatt litt skarpere tenner ;) 

Anonymkode: b3814...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne ga en god forklaring https://forskning.no/menneskekroppen-spor-en-forsker-evolusjon/spor-en-forsker-hvorfor-er-noen-kjottetere-og-noen-planteetere/712076

Mennesker er smalere over i midjen og bredere over hofter og skuldre.- Så da kan du gjette selv om vi er kjøttetere eller planteetere, utfordrer Bøckman.Svaret er at vi har vært rovdyr i to millioner år, altså er vi kjøttetere. Til og med dagens skjønnhetsideal med smal midje lyser kjøtteter. Likevel er det en ting som skiller oss fra andre rovdyr, nemlig tennene.- Du ser det godt i fossilrekka, at ettersom vi oppfant bedre redskaper ble kjeven mindre og mindre. Tilgang på ild gjør for eksempel at vi ikke har trengt å spise rått kjøtt de siste 1,8 millioner årene, sier Bøckman.Men at vi primært er kjøttetere er ingen unnskyldning for å droppe grønnsaker til middag.

Så det beste for oss fra naturens side er altså det matrådet vi hører oftest: å spise variert.

Anonymkode: 66631...dc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok vi er kjøttetende og har vært det fra starten av. Grunnen til at vi er smarte, er sannsynligvis fordi vi er rovdyr og ikke byttedyr. Et rovdyr er utspekulert og finner på måter å overliste byttedyr på. Etter en tid, så har vi utviklet våre rovdyrinstinkter og da blitt det smarte og mest avanserte rovdyret som er. Vi er øverst på næringskjeden nå, siden vi er den smarteste arten på jorden. Derfor driver også å kriger og skaper avansert teknologi, fordi vi har et jag om å overliste og være overlegen andre lands militære og teknologi.

Endret av TrekStar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...