Gå til innhold

Hundeeiere som ikke leser situasjonen. Følger etter når vi trener


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Merker jeg begynner å bli temmelig irritert over enkelte hundeeiere i nabolaget. 

Min hund sliter med fryktaggresjon. Vi trener og trener! Det beste er gooood avstand. 

Finnes mange sideveier, mindre stier osv. 

Når jeg ser en hund så plasserer jeg oss lengre inn på en sidevei/sti slik vi får avstand og kan trene kontakt. Dette gjør jeg nok ganske så tydelig, de som har trent egen hund ville forstått det. 

Men noen ganger må den andre tydeligvis gå akkurat samme vei som oss. Jeg kan ikke bestemme, men de sideveiene jeg velger finnes det flere av. Mange veier fører til likt sted, man må gjerne bare gå 30sek-2min ekstra. Ender opp med at vi må stoppe å trene og bare gå raskt for å unngå å ha de andre følgende hakk i hæl på oss. Om jeg ser noen trener så sørger jeg selv for å ikke følge etter helt tett på og går gjerne en av de andre veiene. Hundeeier som følger etter ser gjerne stygt på meg og har inntrykk det er fordi hunden min utagerer. 

Jeg har forsøkt med gul sløyfe, men ikke alle forstår. 

Hundeeierne jeg snakker om er typisk i 60-70 årene og har en liten selskapshund. 

Er det noe jeg kan gjøre/si?

En gang stoppet en opp og bare så på hunden min og sa «den hunden der oppfører seg ikke normalt». Ehhh, neivel. Ikke alle hunder er eksemplariske og har null i baggasjen fra opplevelser/oppvekst. Samme person stod leeenge å så på oss med sin hund. Min hund sluttet jo derfor ikke bjeffe/utagere. 

Anonymkode: 65283...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror rett og slett du må si tydelig ifra, de er kanskje av den gamle hundeskolen. 🤷‍♀️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer meg også, men da avbryter vi og går videre. Jeg tenker at folk må gå der de vil, og at det faktisk bare er mitt problem at vi sliter med passering. Jeg kan ikke kreve at folk skal gå en annen vei fordi det passer meg/oss. 

Anonymkode: 66ef1...d11

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjer meg også, men da avbryter vi og går videre. Jeg tenker at folk må gå der de vil, og at det faktisk bare er mitt problem at vi sliter med passering. Jeg kan ikke kreve at folk skal gå en annen vei fordi det passer meg/oss. 

Anonymkode: 66ef1...d11

Selvsagt skal de få gå der de vil :) Men jeg synes det er veldig dumt at noen går helt oppi oss og ser stygt på meg for at jeg liksom ikke har kontroll på hunden min. Må dra den etter meg. Hadde hvertfall satt pris på om de gikk sakte bak eller ventet bittelitt så vi kom oss lengre inn på stien f.eks. 

Har også en nabo, ung jente, som ofte følger etter meg og hunden min. Det kan jo være tilfeldig da. Men noen ganger møter jeg henne på tur. Har gått på smal vei da, også har jeg snudd rundt brått for å gå tilbake samme sti slik vi kommer til flere andre stier som vi kan gå inn på og trene passering. Disse stiene er smal, så jeg har ikke ønsket å passere henne for jeg synes vi kommer tett på. Men nesten hver gang har hun da fulgt etter meg inn på samme sti. Og jeg har ofte valgt ulike stier, så det virker ikke som det er en fast runde hun har valgt. Og hun går raskt etter oss. Sånn at jeg nesten føler for at vi må småjogge for å komme oss raskere vekk. Og når vi har kommet til ny vei som deler seg så har hun alltid valgt likt igjen som oss. Synes det er litt spesielt da. Og min hund bjeffer/utagerer så jeg forstår egentlig ikke helt hvorfor hun absolutt ønsker å gå samme vei. 

Anonymkode: 65283...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt skal de få gå der de vil :) Men jeg synes det er veldig dumt at noen går helt oppi oss og ser stygt på meg for at jeg liksom ikke har kontroll på hunden min. Må dra den etter meg. Hadde hvertfall satt pris på om de gikk sakte bak eller ventet bittelitt så vi kom oss lengre inn på stien f.eks. 

Har også en nabo, ung jente, som ofte følger etter meg og hunden min. Det kan jo være tilfeldig da. Men noen ganger møter jeg henne på tur. Har gått på smal vei da, også har jeg snudd rundt brått for å gå tilbake samme sti slik vi kommer til flere andre stier som vi kan gå inn på og trene passering. Disse stiene er smal, så jeg har ikke ønsket å passere henne for jeg synes vi kommer tett på. Men nesten hver gang har hun da fulgt etter meg inn på samme sti. Og jeg har ofte valgt ulike stier, så det virker ikke som det er en fast runde hun har valgt. Og hun går raskt etter oss. Sånn at jeg nesten føler for at vi må småjogge for å komme oss raskere vekk. Og når vi har kommet til ny vei som deler seg så har hun alltid valgt likt igjen som oss. Synes det er litt spesielt da. Og min hund bjeffer/utagerer så jeg forstår egentlig ikke helt hvorfor hun absolutt ønsker å gå samme vei. 

Anonymkode: 65283...151

Hvis du opplever dette som problematisk, bør du kanskje gå steder der det er bedre plass for passeringer? Å øve på stier er håpløst, da er det umulig å få til en naturlig passering. Finn et sted med god oversikt, der hunden din kan trekke seg unna og passere med den avstanden som trengs for at det skal være ok. 

Anonymkode: 66ef1...d11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bare bør si fra til folk jeg. På en fin måte altså. Folk er jo ikke tankelesere. Noen er kanskje uerfarne hundeeiere som ikke alltid klarer å «lese situasjonen». Eller man går i egne tanker og tenker seg ikke om. Bare si fra at hunden din reagerer på andre hunder, og at det er fint hvis de kan holde litt avstand mens dere trener.

De må jo selvsagt få gå på de stiene de vil, men de fleste viser vel litt hensyn hvis de blir bedt om det? 

Anonymkode: 57810...22f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LaptopPute

Jeg har det på samme måte med ene tispa mi. Og folk synes jo at hun er sååå søt når jeg tar på henne gul sløyfe. For dere som ikke vet: Gul sløyfe, bandana osv = gi oss plass, vi trener, vi er kanskje nervøse/redde/utagerende. 

Jeg satser først og fremst på så mye det er praktisk mulig og gå steder hvor det er god oversikt og litt bredt. Det går ikke alle steder, så jeg snur mye, har til tider gått svært langt ut i grøfta og dryssa godbiter overalt, jeg har gjemt oss bak en bil, jeg har gjort så mye rart. Jeg er den gærne hundedama, og tispa mi, som er reaktiv, og blitt mye bedre. For jeg gjør alt dette rare for henne. Jeg irriterer meg grønn over folk som ikke skjønner dette, som snakker til oss, som absolutt skal gå kjempefort etter oss med 2 bjeffende hunder i fleksibånd som de ikke bruker stoppknappen på. Alt er SÅ irritrende. Men hunden er mitt ansvar, og det er jeg som må ta det ansvaret. Så jeg klager på alle disse kjempeteite, intetanende menneskene som ikke forstår hvordan det er å ha en reaktiv hund, også bare fortsetter jeg.

Jeg sier også fra. Jeg har sagt dette: Gå vekk, vi trenger plass (spesielt til barn og ungdom fungerer dette, da de ikke oppfatter en lang forklaring, og i tillegg har vi ikke tid til en lang forklaring for da kan grensen til tispa mi allerede være nådd).

Til eldre folk så snur jeg, jeg småjogger mens jeg mater hunden, jeg går langt ut i grøfta, og viktigst av alt til eldre ha NULL øyekontakt. Øyekontakt til eldre er som å invitere dem til å mene alt mulig om hvorfor hunden din utagerer, i tillegg til at de skal gi deg råd og si ting og være irriterende og i veien, og i verste fall så kan de skremme hunden.

Til vanlig voksne folk: Vi trener. 

Merk: Jeg går alltid vekk fra situasjonen, eventuelt ut i grøfta med godbiter. Jeg får ikke folk til å gå andre steder, jeg får dem ikke til å forstå, og til syvende og sist, ansvaret er mitt.

Men når man jobber slik med en hund som krever masse, veldig masse, så trenger man å klage. Jeg klager til mannen min, og jeg klager til venninna mi. Det hjelper. Også skryter de av hvor mye jeg gjør for hunden min, og hvor mye bedre hun har blitt. Det hjelper. Det kjennes godt å klage på sånt. For det er krevende og vanskelig å hjelpe en hund med utfordringer, men faen så deilig når man bruker flere år og fremskrittene kommer.

For øvrig: Jeg HATER barnevogner. Spesielt barnevogner med en hund i fleksibånd i tau og kanskje en snørrunge på sida på trehjulssykkel (fordommer har jeg ja). Sånn, det var godt å skrive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du bare bør si fra til folk jeg. På en fin måte altså. Folk er jo ikke tankelesere. Noen er kanskje uerfarne hundeeiere som ikke alltid klarer å «lese situasjonen». Eller man går i egne tanker og tenker seg ikke om. Bare si fra at hunden din reagerer på andre hunder, og at det er fint hvis de kan holde litt avstand mens dere trener.

De må jo selvsagt få gå på de stiene de vil, men de fleste viser vel litt hensyn hvis de blir bedt om det? 

Anonymkode: 57810...22f

Helt enig! Folk er ikke tankelesere og vet ikke hva du holder med! 

Anonymkode: f023e...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Helt enig! Folk er ikke tankelesere og vet ikke hva du holder med! 

Anonymkode: f023e...19b

De vet ikke hva du holder på med!

Anonymkode: f023e...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, det er nok av rare hundeeiere som så gjerne vil hilse.

Jeg har tre store hunder hjemme for øyeblikket, og spesielt to andre hundeeiere i nabolaget blir stående og vente hvis de ser jeg kommer mot dem. Altså, hvem faen vil hilse når man har tre hunder i båndet? Det blir 1) kaos og 2) unødvendig, mine hunder har hverandre og trenger ikke å hilse på andre sine pelsdotter. Men neida, der står de og venter forhåpningsfullt. Faen assa. 

Anonymkode: d0e72...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
8 hours ago, AnonymBruker said:

Tro meg, det er nok av rare hundeeiere som så gjerne vil hilse.

Jeg har tre store hunder hjemme for øyeblikket, og spesielt to andre hundeeiere i nabolaget blir stående og vente hvis de ser jeg kommer mot dem. Altså, hvem faen vil hilse når man har tre hunder i båndet? Det blir 1) kaos og 2) unødvendig, mine hunder har hverandre og trenger ikke å hilse på andre sine pelsdotter. Men neida, der står de og venter forhåpningsfullt. Faen assa. 

Anonymkode: d0e72...d53

Høres utrolig irriterende ut. Herregud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...