Gå til innhold

Hvorfor står vekta stille etter fødselen??! Hjelp til å se problemet her!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fatter det ikke! 

Gikk opp mye pga bekkenløsning (trener mye til vanlig, og ble sittende hjemme de tre- fire siste månedene) og svangerskapsforgiftning.

Nå er det seks uker siden fødsel og jeg har ca 10 kg å gå med for å komme tilbake til vekta før graviditeten. 

Begynte å trene tre uker etter fødselen, ammer og spiser veldig sundt og riktig, og ender på ca 2000- 2200 kcal per døgn. Drikker nok vann. Trener både styrke og kondisjon, annenhver dag. Så annenhver dag «hvile» altså

Sover ca 7 timer per døgn.

Men INGENTING skjer med kroppen?!? Hvorfor?!

Blir over middels frustrert her! 😫

Anonymkode: 2a9f1...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2000 kcal er vel i meste laget om du skal ned i vekt?

Anonymkode: f6007...bc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2000 kcal er vel i meste laget om du skal ned i vekt?

Anonymkode: f6007...bc6

Er det det når jeg ammer og i tillegg veier en del + trener? Det tror jeg ikke..kroppen bruker jo ca 500kcal per døgn på amming da.

Anonymkode: 2a9f1...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Håper du passer på melken din om du ammer da melken blir dårlig om du slanker deg hardt.

Og det er 6(!) uker siden du fødte en unge. Ting er langt i fra på plass igjen enda. 

Slutt å stresse og la kroppen få lov til å hente seg inn. Den presset ut et menneske for under 2 mnd siden. 

Det mest effektive jeg og de fleste andre nybakte mødre har gjort er å amme og gå lange trilleturer. Jeg hadde selv en sommerunge og jeg trillet et par mil om dagen.

Det, kombinert med et sunt og normalt kosthold samt noen joggeøkter i uka(ikke for å gå ned i vekt, men for en sterk, sunn kropp og holde den i form) gjorde at det lille overskuddet av fett jeg hadde forsvant innen 3 mnd.

Jeg var ekstremt forsiktig fordi melken var viktigere enn å sprette tilbake i prefødselkropp i det ungen var ute. Kroppen kommer noenlunde tilbake så lenge en tar vare på den.

Men altså: 6 uker....

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar tid for kroppen å komme tilbake til der den var, noen kommer aldri dit. Stress ned! Det er ikke en konkurranse i å komme tilbake til start fortest mulig. Etter seks uker hadde jeg fremdeles bekkenplager og klarte knapt å gå. Vær heller takknemlig for at du har muligheten til bevegelse. Men som nevnt over her, vær obs på næringen i melka og mengden melk. For både hardtrening og slanking kan gå utover melkeproduksjonen. 

Anonymkode: ed0ce...7cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg passer på det og tenker på det. Babyen spiser masse og går godt opp i vekt 🙂

Jeg vil ikke nødvendigvis ned i vekt for å se bra ut, men det er altså 5,5 måneder til jeg skal tilbake i jobb igjen, og da er jeg avhengig av å bestå harde fysiske tester for å kunne jobbe.  Disse testene er lettere om kroppen min er sånn noen lunde som før. Det er det som er stressmomentet her... 😕

Babyen vil ikke trilles i vogn, så lange turer utgår dessverre per nå.

Anonymkode: 2a9f1...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg passer på det og tenker på det. Babyen spiser masse og går godt opp i vekt 🙂

Jeg vil ikke nødvendigvis ned i vekt for å se bra ut, men det er altså 5,5 måneder til jeg skal tilbake i jobb igjen, og da er jeg avhengig av å bestå harde fysiske tester for å kunne jobbe.  Disse testene er lettere om kroppen min er sånn noen lunde som før. Det er det som er stressmomentet her... 😕

Babyen vil ikke trilles i vogn, så lange turer utgår dessverre per nå.

Anonymkode: 2a9f1...ccd

Bæresjal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, WhisperingWind skrev:

Bæresjal?

Det bruker jeg ganske mye🙂 går forsåvidt en del med det, men også der er det begrenset hvor lenge babyen vil gå. 

Anonymkode: 2a9f1...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare 6 uker siden du ble mamma, så ikke unormalt å ha 10kg ekstra etter fødselen. Renselsen er akkurat over, så det er jo veldig kort tid siden den lille kom til verden 

I løpet av de 5,5mnd til du skal i jobb igjen så er jeg sikker på at de kiloene er borte. 

Kroppen lagrer jo litt ekstra fettlager pga amming også, såkalt ammefett. Noe som er viktig for å sikre næringsrik melk til den lille. 

2000kcal er ikke mye inntak mtp at du ammer, bare amming brenner 500kcal daglig. Så du bør overhodet ikke gå under 2000kcal, hard slanking og for lite inntak når man ammer kan føre til at det frigis giftstoffer i morsmelken, noe som ikke er bra (at den lille går opp i vekt er ikke en indikator for at melken er bra) 

Så ikke stress med vekten, ta tiden til hjelp og ha heller fokus på at du er barselkvinne nå. Når den lille etterhvert aksepterer vogn eller bæresjal (har du testet ut det?) så utnytt den fine årstiden vi er i nå og kom deg ut på tur :) og; kos deg så godt du kan disse månedene her. Tiden med en liten nyfødt er så altfor kort, den kommer aldri igjen, så husk å nyte det. Ikke la disse få månedene bli overskygget av slanking og vektfokus. 10kg er ikke mye, jeg er sikker på at du vil få kroppen din tilbake etterhvert 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, WhisperingWind said:

Håper du passer på melken din om du ammer da melken blir dårlig om du slanker deg hardt.

Og det er 6(!) uker siden du fødte en unge. Ting er langt i fra på plass igjen enda. 

Slutt å stresse og la kroppen få lov til å hente seg inn. Den presset ut et menneske for under 2 mnd siden. 

Det mest effektive jeg og de fleste andre nybakte mødre har gjort er å amme og gå lange trilleturer. Jeg hadde selv en sommerunge og jeg trillet et par mil om dagen.

Det, kombinert med et sunt og normalt kosthold samt noen joggeøkter i uka(ikke for å gå ned i vekt, men for en sterk, sunn kropp og holde den i form) gjorde at det lille overskuddet av fett jeg hadde forsvant innen 3 mnd.

Jeg var ekstremt forsiktig fordi melken var viktigere enn å sprette tilbake i prefødselkropp i det ungen var ute. Kroppen kommer noenlunde tilbake så lenge en tar vare på den.

Men altså: 6 uker....

La nå være med shaminga, vi er alle forskellige. Det er ikke noe galt i å trene hvis man har det godt og passer på kroppen. Og det med at melka skulle bli dårlig er propaganda. Vi er bygget til å overleve som hulemennesker, og de fikk neppe lov til å ligge 6 mnd på sofaen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som går ned av amming, så det er en falsk "grunn" til å spise mer i mange tilfeller. Selv om det står at fullamming kan brenne 500 kalorier i døgnet, så er det ikke alltid tilfelle. Kanskje bare 200,og det er ikke så fryktelig mye. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, gullars skrev:

La nå være med shaminga, vi er alle forskellige. Det er ikke noe galt i å trene hvis man har det godt og passer på kroppen. Og det med at melka skulle bli dårlig er propaganda. Vi er bygget til å overleve som hulemennesker, og de fikk neppe lov til å ligge 6 mnd på sofaen.

Hard slanking når man ammer kan så absolutt gå utover melkeproduksjonen, i tillegg frigjøring av miljøgifter fra fettvevet. Så det er ikke propaganda 

https://ammehjelpen.no/slanking/

Det er vel heller ingen som har svart i denne tråden her at Ts bør ligge på sofaen i et halvt år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg passer på det og tenker på det. Babyen spiser masse og går godt opp i vekt 🙂

Jeg vil ikke nødvendigvis ned i vekt for å se bra ut, men det er altså 5,5 måneder til jeg skal tilbake i jobb igjen, og da er jeg avhengig av å bestå harde fysiske tester for å kunne jobbe.  Disse testene er lettere om kroppen min er sånn noen lunde som før. Det er det som er stressmomentet her... 😕

Babyen vil ikke trilles i vogn, så lange turer utgår dessverre per nå.

Anonymkode: 2a9f1...ccd

Merker du progresjon i forhold til funksjon? Dvs, kan du merke at kropp/bekkenbunn/core blir sterkere, eller at du kan gå/løpe lenger? Så ville jeg starte med å finne motivasjon i det. Vekta kommer hvis du går i kaloriunderskudd, men jeg opplever i hvert fall at forbrenninga endres av graviditet og amming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, gullars skrev:

Merker du progresjon i forhold til funksjon? Dvs, kan du merke at kropp/bekkenbunn/core blir sterkere, eller at du kan gå/løpe lenger? Så ville jeg starte med å finne motivasjon i det. Vekta kommer hvis du går i kaloriunderskudd, men jeg opplever i hvert fall at forbrenninga endres av graviditet og amming.

Ja, jeg merket progresjon i treningen, så det er jeg jo glad for. Men har milevis igjen til å klare testene, noe jeg tror hadde vært enklere med lavere kroppsvekt.

Anonymkode: 2a9f1...ccd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri gått ned av amming. Har ikke spist noe mer enn vanlig heller. Først når ammingen har vært helt avslutta har vekta rikka seg igjen..

Anonymkode: 2b6b9...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, skruf said:

Hard slanking når man ammer kan så absolutt gå utover melkeproduksjonen, i tillegg frigjøring av miljøgifter fra fettvevet. Så det er ikke propaganda 

https://ammehjelpen.no/slanking/

Det er vel heller ingen som har svart i denne tråden her at Ts bør ligge på sofaen i et halvt år. 

TS spiser over 2000 kcal om dagen og trener normalt. Det er ikke hard slanking, men allikevel får hun beskjed om å roe ned. Det er propaganda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, gullars skrev:

TS spiser over 2000 kcal om dagen og trener normalt. Det er ikke hard slanking, men allikevel får hun beskjed om å roe ned. Det er propaganda.

Er vel ingen som ber henne kutte ut slanking, men roe ned slankefokus siden hun ble mamma for bare 6 uker siden. 6 uker siden fødsel er ikke lenge, hun har faktisk laget og født et lite menneske så det er helt naturlig at man ikke spretter rett tilbake til matchvekt på bare noen uker. Jeg er helt sikker på at hun har gått ned i vekt til hun skal tilbake på jobb etter endt mammaperm.

Fortsatt ikke noe propaganda i det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, skruf said:

Er vel ingen som ber henne kutte ut slanking, men roe ned slankefokus siden hun ble mamma for bare 6 uker siden. 6 uker siden fødsel er ikke lenge, hun har faktisk laget og født et lite menneske så det er helt naturlig at man ikke spretter rett tilbake til matchvekt på bare noen uker. Jeg er helt sikker på at hun har gått ned i vekt til hun skal tilbake på jobb etter endt mammaperm.

Fortsatt ikke noe propaganda i det 

Når man går inn og aktivt fraråder en mamma fra å trene, selv om hun etter alt og dømme trener og spiser fornuftig, er det både usunt og propaganda. Og dessverre veldig utbredt. Forsiktighetskulturen omkring graviditet, barsel og trening handler ikke om empiri, men om mangel på samme. Alt tyder på at trening er sunt, også for mammaer, så lenge de tar hensyn til kroppens tilstand (og det er ikke noe som indikerer at TS ikke gjør det, snarere tvert imot).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, gullars skrev:

Når man går inn og aktivt fraråder en mamma fra å trene, selv om hun etter alt og dømme trener og spiser fornuftig, er det både usunt og propaganda. Og dessverre veldig utbredt. Forsiktighetskulturen omkring graviditet, barsel og trening handler ikke om empiri, men om mangel på samme. Alt tyder på at trening er sunt, også for mammaer, så lenge de tar hensyn til kroppens tilstand (og det er ikke noe som indikerer at TS ikke gjør det, snarere tvert imot).

Fortsatt ingen som har sagt til Ts at hun ikke skal trene, så du overdriver noe voldsomt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
6 timer siden, gullars skrev:

La nå være med shaminga, vi er alle forskellige. Det er ikke noe galt i å trene hvis man har det godt og passer på kroppen. Og det med at melka skulle bli dårlig er propaganda. Vi er bygget til å overleve som hulemennesker, og de fikk neppe lov til å ligge 6 mnd på sofaen.

 

6 timer siden, skruf skrev:

Hard slanking når man ammer kan så absolutt gå utover melkeproduksjonen, i tillegg frigjøring av miljøgifter fra fettvevet. Så det er ikke propaganda 

https://ammehjelpen.no/slanking/

Det er vel heller ingen som har svart i denne tråden her at Ts bør ligge på sofaen i et halvt år. 

 

5 timer siden, skruf skrev:

Er vel ingen som ber henne kutte ut slanking, men roe ned slankefokus siden hun ble mamma for bare 6 uker siden. 6 uker siden fødsel er ikke lenge, hun har faktisk laget og født et lite menneske så det er helt naturlig at man ikke spretter rett tilbake til matchvekt på bare noen uker. Jeg er helt sikker på at hun har gått ned i vekt til hun skal tilbake på jobb etter endt mammaperm.

Fortsatt ikke noe propaganda i det 

 

5 timer siden, gullars skrev:

Når man går inn og aktivt fraråder en mamma fra å trene, selv om hun etter alt og dømme trener og spiser fornuftig, er det både usunt og propaganda. Og dessverre veldig utbredt. Forsiktighetskulturen omkring graviditet, barsel og trening handler ikke om empiri, men om mangel på samme. Alt tyder på at trening er sunt, også for mammaer, så lenge de tar hensyn til kroppens tilstand (og det er ikke noe som indikerer at TS ikke gjør det, snarere tvert imot).

 

5 timer siden, skruf skrev:

Fortsatt ingen som har sagt til Ts at hun ikke skal trene, så du overdriver noe voldsomt 

Nettopp. Jeg løp uken etter jeg fødte. 

Poenget er å ikke være besatt av hard slanking der eneste mål er å gå fortest mulig ned i vekt i sekundet ungen er ute. 

Det er 6(!) uker siden fødsel. Kroppen har vært igjennom en enorm påkjenning. 

La heller fokuset være på å komme i form og spise sunt og variert så vil man gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...