Gå til innhold

Kvinner som skulker jobben - på tide å innføre karensdager!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen er verre enn kvinnen, det vet vi alle. Dere skal alltid ha ting på deres måte, norske mannen er jo helt i knestående i forhold med norske kvinner.

Anonymkode: 12051...b23

😂😂😂 Det er ikke helt sånn verden (eller Norge) funker, du. 

Anonymkode: 71165...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns ikke det skal gå ut over menn at kvinner skulker mye. Vi kan innføre karensdager for kvinner spesifikt.

Anonymkode: 44bc4...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kvinne, jobber innen helse og kjenner mange kvinner som skulker. Jeg har venninner som når vi var yngre passet på å bruke opp retten til egenmelding hvert år. Jeg har over lang tid hatt tre medarbeidere som uten unntak er syke eller har sykt barn når det er planleggingsdager i barnehage/ skole.  Jeg har flere ganger opplevd at kollegaer har meldt seg syke på grunn av f.eks omgangssyke eller influensa, og så har de forsnakket seg i etterkant og vært bortreist!  Vi har et helt hinsides sykefravær, og de yngste er de verste.  Jeg ønsker 1-2 karensdager, tipper fraværet hadde gått noe ned en god del da.

Anonymkode: c9d74...cca

Jeg ser poenget ditt, samtidig syntes jeg ikke det er riktig at arbeidsgiver skal unntas fra ansvaret for å ha en bemanning som gjør arbeidspresset tolererbart. For hvorfor gidder ikke disse menneskene gå på jobb når de ikke er syke? Er de kun late, eller har arbeidsgiver feilet totalt når det gjelder arbeidsmengde og arbeidsmiljørettede tiltak? Har ikke arbeidsgiver et ansvar for at de ansatte faktisk trives på jobb, og at jobben gir mulighet for en grei work-life balance? 

Og sist men ikke minst: Vil dette faktisk føre til redusert sykefravær? Eller vil det kun føre til at de som ikke har økonomi til å tape en dagslønn eller to går på jobb med smittsomme sykdommer, som igjen fører til høyere faktisk sykefravær? Og siden helseforetakene er nevnt; Hva med de som jobber med mennesker med redusert immunforsvar? Er det greit at sykepleier «Kari» må ta valget mellom å tape lønn, og kanskje ikke ha råd til nye vintersko til poden den måneden, eller å risikerer å smitte prematurfødte «Ola» som ligger på nyfødt intensiv og som slett ikke har immunforsvar til å takle den minste infeksjon? 

Blir dette kun en måte å straffe de som virkelig er syke på? 

Jeg jobber selv på arbeidsgiversiden og ser daglig hvordan press for å holde budsjett gjør at arbeidstakere ilegges for mange oppgaver i løpet av en arbeidsdag. Samtidig er det veldig vanskelig å få gehør for at bemanningen bør økes for å redusere sykefravær, all den tid dette er testet ut i for liten grad og man derfor ikke har konkrete tall å legge frem. Jeg syntes det blir feil at arbeidsgiver skal slippe unna kostnaden ved å drive sine ansatte til beinet, det vil jo i alle fall ikke føre til høyere bemanning. 

Anonymkode: e454a...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I så fall saksøker han deg bare, så tenker jeg du blir mer konsentrert på jobb en annen gang.

Anonymkode: 8bf86...b65

Vi bor ikke i USA så å saksøke meg kommer han nok ingen vei med. Trist at du og han andre tror det er så enkelt å bare møte opp på jobb og vite at nå er jeg ikke fokusert nok og ingen garanti for at jeg gjør jobben min skikkelig. Jeg kan jobben min til langt utenfor fingerspissene og vet selv når jeg må innhente meg igjen for å ikke risikere liv.

Anonymkode: 3fe95...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da kan de ikke reglene, egenmelding går ikke på kalenderår men på rullerende 12 måneder, å sjekke før nyttår har ingen funksjon. 

Anonymkode: e6707...8b1

Mulig, men nå var det ikke det som var poenget. Poenget er holdningene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2019 den 22.36, AnonymBruker skrev:

Skulker jobben noen dager i året. Har en jobb som er stressende og gjør at jeg ikke fungerer hjemme som mor og kone. Noen ganger kommer jeg meg ikke opp av senga for  stresset spiser meg opp. De dagene er nok til å hente seg inn når det er skikkelig ille. 

Bestemor var et arbeidsjern av de store og dro altid på jobb. Samme hvor syk hun var,  tok seg av fem barn og syk mann. Den dagen hun selv ble syk og senere uføretrygdet i en alder av 61 kom ikke jobben å takket henne for innsatsen.

Hun angrer i dag at jobben ble satt så høyt at hun ikke klarte å stille opp 100 % hjemme. Når hu ser at jeg er sliten så ber hun meg ta det med ro og drite i jobben. 

Jeg klare ikke det helt,  men det er helt sant som hu sier. Det er ikke sjefen min som vil takke meg når jeg møter veggen eller finner meg en annen jobb. Sjefen og de fleste sjefer kunne ikke brydd seg mindre om sine ansatte så lenge de gjør det de får betalt for. 

 

Anonymkode: 97437...e91

Jeg er litt enig i dette. Stress kan gjøre folk syk. Men litt stress av og til bør gå greit. Men hvis det er slik at man stresser så mye/gruer seg for å gå på jobb fordi det er alt for mye som skal gjøres på kort tid, gjerne dårligere bemanning, tidsfrister som er helt bak mål osv så tenker jeg det er ok å ta 2-3 sykedager i løpet av året. Så fremt man ikke ofte er syk ellers. 

Men jeg synes man bør ta en prat med arbeidsgiver da og varsle om problemet og hvorfor det går utover helsen. Dersom arbeidsgiver ikke forbedrer noe, så kan de ikke i ettertid klage over at noen ansatte blir syk av å være stresset. 

Ellers kan man jo om man har en forståelsesfull sjef, si at «i dag har jeg så mye å tenke på/stress/føler meg ikke i form så jeg vet ikke om jeg vil fungere 100% og må gjerne roe ned tempoet.»

Ellers må vi føre på skjema om vi vil prate med sjefen eller om sykefraværet kan skyldes forhold på jobben. Gjerne greit å krysse av for det dersom man opplever unødig mye stress/forventninger til alt en skal få gjort på for kort tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er riktig, som mange av kvinnene i denne tråden maser om, at menn er verst, så har da kvinnene slettes ingenting mot at et innføres karensdager? Det er jo trass alt ikke dem det vil gå ut over, ikke sant?

Anonymkode: 8bf86...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...