Gå til innhold

Kvinner som skulker jobben - på tide å innføre karensdager!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De er i så fall ganske feminiserte menn. Skikkelige menn møter opp på jobb, om de så har brukket beinet.

Anonymkode: 8bf86...b65

Ikke få meg til å le..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Wagner skrev:

Nei, kvinner står for 72% av sykefraværet i arbeidslivet, ja 72% Ganske så svimlende tall. https://forskning.no/arbeid-helse-ny/hvorfor-har-kvinner-mye-hoyere-sykefravaer-enn-menn/263187

Det er jo ikke noe rart. Graviditet, langtidskonsekvenser av graviditet/fødsel (skader etc), at kvinner som regel har mye mer ansvar på hjemmebane (barnepass, husarbeid, det fjerde skiftet etc), endel kroniske smertelidelser som er vanligere hos kvinner enn hos menn... the list goes on and on. Det er også mange kvinner i typiske lavtlønnsyrker med høy fysisk belastning, som renhold, pleie etc. 

Dette er nok komplekst, men jeg synes ikke det er det minste rart at kvinner har høyere sykefravær. 

Anonymkode: 71165...e51

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig skulk å ta en hviledag hjemme når man kjenner man er så sliten at det er like før man går på veggen? Det må da være bedre å forebygge og hente seg inn igjen, enn å la det gå til man blir langtidssykemeldt. 

Synes også det er en fryktelig uting at man på død og liv skal presse seg på jobb når man er syk, bare for å statuere hvor god arbeidsmoral man har. Så kommer man på jobb og smitter alle rundt seg, og man har det gående gjerne gjennom hele vinteren. Det beste hadde da vel vært om man holdt seg hjemme noen dager straks man kjente at man brygget på noe, så slapp man å smitte hele resten av staben. Alt i alt må da det lønne seg mest da man på den måten begrenser sykefraværet til den ene. 

Jeg tror også endel av forklaringen på at kvinner har høyere sykefravær er dette at kvinner oftest har den største belastningen på hjemmebane, og det handler om langt mer enn hjemmebakte kaker eller Toro. Kvinner/mødre har oftest en sterkere ansvarsfølelse for barna, ja sånn er det, selvom det ikke passer inn i likestillingsbildet. Det er biologi. Kvinner har også som en nevnte over mer fysiske og psykiske plager, i etterkant av fødsel, ifb med mensen, overgangsalder etc. Det er også kvinner som bærer hele byrden med å gå gravid og amme, med alt det medfører av kroppslige forandringer i ettertid 

Anonymkode: 7c1bb...561

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sinsiew skrev:

Hvem er sykepleier, og hvorfor er det relevant? 

De feminene mennene som du reagerte på som tar ut sykemelding for ingenting.

Anonymkode: 8bf86...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha bedre bemanning på jobb, så går sykefraværet ned drastisk. Men desverre prioriteres ikke dette da helsevesenet spesielt er underfinansiert

Anonymkode: fcd01...46b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig skulk å ta en hviledag hjemme når man kjenner man er så sliten at det er like før man går på veggen? Det må da være bedre å forebygge og hente seg inn igjen, enn å la det gå til man blir langtidssykemeldt. 

Synes også det er en fryktelig uting at man på død og liv skal presse seg på jobb når man er syk, bare for å statuere hvor god arbeidsmoral man har. Så kommer man på jobb og smitter alle rundt seg, og man har det gående gjerne gjennom hele vinteren. Det beste hadde da vel vært om man holdt seg hjemme noen dager straks man kjente at man brygget på noe, så slapp man å smitte hele resten av staben. Alt i alt må da det lønne seg mest da man på den måten begrenser sykefraværet til den ene. 

Jeg tror også endel av forklaringen på at kvinner har høyere sykefravær er dette at kvinner oftest har den største belastningen på hjemmebane, og det handler om langt mer enn hjemmebakte kaker eller Toro. Kvinner/mødre har oftest en sterkere ansvarsfølelse for barna, ja sånn er det, selvom det ikke passer inn i likestillingsbildet. Det er biologi. Kvinner har også som en nevnte over mer fysiske og psykiske plager, i etterkant av fødsel, ifb med mensen, overgangsalder etc. Det er også kvinner som bærer hele byrden med å gå gravid og amme, med alt det medfører av kroppslige forandringer i ettertid 

Anonymkode: 7c1bb...561

Hvis man virkelig er så sliten at man ikke kommer seg opp av senga (og det ikke er egenforskyldt, som at man har gamet halve natta, bakrus og lignende), så er jeg enig. 

Men at man skal være hjemme et par dager «fordi man kjenner at man brygger på noe», det er jeg uenig i, såfremt man ikke har en jobb ala man jobber med kreftpasienter eller andre med nedsatt immunforsvar. Hvis alle skulle vært hjemme i dagevis fordi de føler at de brygger på en forkjølelse, da vil sykefraværet være skyhøyt. Jeg har små barn, og de drar virus inn i huset hele tiden. Hvis jeg skulle vært hjemme pga forkjølelse, da kan jeg med hånden på hjertet si at jeg hadde vært borte fra jobb halve vinteren/høsten/våren. Men at folk skal holde seg hjemme når de har omgangssyke, influensa og lignende, det er (burde være) en selvfølge. Har man skikkelig influensa/omgangssyke er man uansett ikke i stand til å være på jobb (dessverre er det ikke så uvanlig å kalle det som i realiteten er en kraftig forkjølelse for «influensa»), og å være hjemme til man er smittefri etter omgangssyke er kjempeviktig. Jeg kan garantere at både kolleger og sjef setter stor pris på at man ikke smitter ned hele arbeidsplassen med norovirus!

 

Anonymkode: 71165...e51

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis man virkelig er så sliten at man ikke kommer seg opp av senga (og det ikke er egenforskyldt, som at man har gamet halve natta, bakrus og lignende), så er jeg enig. 

Men at man skal være hjemme et par dager «fordi man kjenner at man brygger på noe», det er jeg uenig i, såfremt man ikke har en jobb ala man jobber med kreftpasienter eller andre med nedsatt immunforsvar. Hvis alle skulle vært hjemme i dagevis fordi de føler at de brygger på en forkjølelse, da vil sykefraværet være skyhøyt. Jeg har små barn, og de drar virus inn i huset hele tiden. Hvis jeg skulle vært hjemme pga forkjølelse, da kan jeg med hånden på hjertet si at jeg hadde vært borte fra jobb halve vinteren/høsten/våren. Men at folk skal holde seg hjemme når de har omgangssyke, influensa og lignende, det er (burde være) en selvfølge. Har man skikkelig influensa/omgangssyke er man uansett ikke i stand til å være på jobb (dessverre er det ikke så uvanlig å kalle det som i realiteten er en kraftig forkjølelse for «influensa»), og å være hjemme til man er smittefri etter omgangssyke er kjempeviktig. Jeg kan garantere at både kolleger og sjef setter stor pris på at man ikke smitter ned hele arbeidsplassen med norovirus!

 

Anonymkode: 71165...e51

I forhold til eksempelet jeg nevnte i første avsnitt - jeg glemte å skrive at jeg valgte det eksempelet fordi det var nevnt av en annen tidligere i tråden. Det tenker jeg fint går inn under egenmelding. «Litt sliten» og synes det er fint med en dag foran TVen: Nei.

Anonymkode: 71165...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvorfor handler dette om «kvinner»? Har kvinner lavere arbeidsmoral enn menn? Knappast.

Anonymkode: 71165...e51

De mennene jeg kjenner jobber oftere i arbeid der de er mange på jobb, de slipper å stresse.

Kvinnene, meg selv inkludert, jobber i yrker der bemanningen er uansvarlig lav, både for kunder, pasienter og brukere. Og arbeidstakerne selv. Vi løper rundt som hodeløse høns og har så mange oppgaver at vi faktisk ikke får gjort jobben vår fordi det ikke er fysisk mulig å være to steder på én gang.

Min mann jobber i et typisk yrke der han har mye å gjøre, men kan ta det igjen når det passer. Han jobber i sitt eget tempo liksom. Kvinner kan ikke ta igjen arbeidet hjemme, fordi undervisningstimer, syke, eldre og barn må håndteres der og da.

Anonymkode: c1786...3f8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjokkerende lesning må jeg si.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/naV1VQ/stressa2019-jeg-har-skulket-jobben-og-det-maa-vi-snakke-litt-om

Her innrømmes storstilt skulk, og man skylder på "stress". Dette er et gedigent misbruk av våre sosiale ordninger, og jeg begriper ikke hvordan man kan stå frem i VG å forsvare ren skulk fra jobben.

Noen sitater fra artikkelen:

"Det handler om at jeg har løyet til sjefen min og sagt jeg var syk, når jeg bare ikke orket tanken på å skulle fungere på jobb den dagen.

"Hvorfor er det ingen som snakker om det? Og følelsen av å juge på oss en forkjølelse for å bli hjemme fra jobb, når sannheten er at vi «bare» er slitne, gjør neppe situasjonen bedre. Var det noen som lurte på hvorfor kvinner har så høyt sykefravær?"

Fy "#¤"#¤ altså....

Dette er bare nok et eksempel på hvorfor man bør innføre karensdager snarest!

Får bare håpe sjefen hennes leser dette og sørger for nødvendige konsekvenser. Det er en svært alvorlig sak å skulke jobben og motta full lønn.

 

Anonymkode: 9052c...85b

Tror ikke dette er noe "kvinner" driver med. Hadde du sagt "menn skulker jobben" dersom det var en mann som hadde skrevet noe tilsvarende?

Jeg vet om menn som "tar seg en tredagers" ved fyllesyke og er åpne om det. Tror ikke at menn generelt har dårlig arbeidsmoral av den grunn.

 

Endret av Anonymus Notarius
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De feminene mennene som du reagerte på som tar ut sykemelding for ingenting.

Anonymkode: 8bf86...b65

Jeg visste ikke at det å jobbe på aykehus er feminint? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med forrige taler. Vi har fått det slik nå, at mange arbeidsgivere presser sine ansatte til det ytterste - og lar det offentlige ta regningen for når strikken brister.

I helsevesenet vet vi at det er færre ansatte som må dekke flere arbeidsoppgaver enn for et par tiår siden. Folk kjøres på felgen, med stoppeklokker og minuttelling på oppgaver. Det vil føre til, og gjør det alt, et langt større press på de sosiale stønadene våre - folk blir utslitte. Om det er et lite pusterom en hverdag, eller en for tidlig uføre som presses fram. Folk har ikke mer å ta av, men effektivitetskrav og sparetiltak er det ingen stopp på - og det offentlige er ofte de verste arbeidsgiverne på slikt. 

Anonymkode: 8f84f...055

Dette. Rart de ikke ser det selv. Stat og kommune er også de verste på å hente anbud hos utenlandske firma fremfor norske for å spare penger. Stat og kommune burde være de første til å benytte seg av norsk arbeidskraft for å gi vekst til samfunnet her. 

Anonymkode: 449e3...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De mennene jeg kjenner jobber oftere i arbeid der de er mange på jobb, de slipper å stresse.

Kvinnene, meg selv inkludert, jobber i yrker der bemanningen er uansvarlig lav, både for kunder, pasienter og brukere. Og arbeidstakerne selv. Vi løper rundt som hodeløse høns og har så mange oppgaver at vi faktisk ikke får gjort jobben vår fordi det ikke er fysisk mulig å være to steder på én gang.

Min mann jobber i et typisk yrke der han har mye å gjøre, men kan ta det igjen når det passer. Han jobber i sitt eget tempo liksom. Kvinner kan ikke ta igjen arbeidet hjemme, fordi undervisningstimer, syke, eldre og barn må håndteres der og da.

Anonymkode: c1786...3f8

Nettopp. Og ikke minst: Kvinner har en mye større omsorgsbyrde og ansvarsbyrde på hjemmebane. Klart det gjør arbeidslivet mer krevende også, tiden og kreftene man har er ikke uendelig - og jo mer man må bruke hjemme, jo mindre blir det igjen på jobb. 

Anonymkode: 71165...e51

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ingen kvinner som skulker jobben pga sånt. Hun får snakke for deg selv. 

Anonymkode: 7f622...7bc

Enig. Og for meg som har kronisk sykdom så er det ganske trasig å måtte gå til legen hver gang jeg kunne egenmeldt meg for å få sykemelding for å få lønn. Jeg er en sånn som gjerne er syk 1 dag og så prøver jeg å gå på jobb igjen dagen etter, og det er helt unødvendig å måtte gå til legen for å få sykemelding for 1 dag når legen ikke kan hjelpe meg med noe uansett. 

Jeg har aldri skulka og jobber også en hel del mer enn 100% vanligvis. 

Anonymkode: 21156...f24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, ti10 skrev:

Er egentlig enig i at minst en karensdag bør innføres, men min erfaring er at det er minst like mange menn som misbruker egenmelding og sykelønnsordning.

Ingen er verre enn kvinnen, det vet vi alle. Dere skal alltid ha ting på deres måte, norske mannen er jo helt i knestående i forhold med norske kvinner.

Anonymkode: 12051...b23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anim92 skrev:

Jeg kjenner opptil flere menn som like gjerne kunne stått bak det meste av denne artikkelen...

Statistikk viser noe helt annt enn de få mennene du hevder å kjenne.

Hvorfor er det så forbanna vanskelig å ta inn over seg sannheten ang dette??

Anonymkode: eaafc...2bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvorfor handler dette om «kvinner»? Har kvinner lavere arbeidsmoral enn menn? Knappast.

Anonymkode: 71165...e51

Herregud...

Anonymkode: eaafc...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer. Jeg har jobbet mange år i utlandet, hvor det ikke fantes noe som het sykedager. Folk kom på jobb uansett hva det feilet dem, og smittet alle rundt seg. Det var konstant sykdom i omløp, og man hørte hosting og nysing på kontoret døgnet rundt, fra folk som helt åpenbart burde holdt sengen. Vanvittig irriterende. Jeg nekter å tru at det er positivt for produktiviteten. Jeg er overbevist om at ordningen vi har i Norge er best for både bedrifter og ansatte.

Anonymkode: d4890...839

Helt enig. Folk som går på jobb med influensa er egoistiske, og de smitter også folk rundt seg på andre offentlige steder som f.eks buss eller t-bane.

Det er ikke noe heltemodig ved det. Er det snakk om mild hodepine etter å ha vært oppe for lenge, ja det er noe annet.

Men smittsomme sykdommer, hold dere hjemme!

Anonymkode: 8de1e...e2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ingen kvinner som skulker jobben pga sånt. Hun får snakke for deg selv. 

Anonymkode: 7f622...7bc

Jeg er kvinne, jobber innen helse og kjenner mange kvinner som skulker. Jeg har venninner som når vi var yngre passet på å bruke opp retten til egenmelding hvert år. Jeg har over lang tid hatt tre medarbeidere som uten unntak er syke eller har sykt barn når det er planleggingsdager i barnehage/ skole.  Jeg har flere ganger opplevd at kollegaer har meldt seg syke på grunn av f.eks omgangssyke eller influensa, og så har de forsnakket seg i etterkant og vært bortreist!  Vi har et helt hinsides sykefravær, og de yngste er de verste.  Jeg ønsker 1-2 karensdager, tipper fraværet hadde gått noe ned en god del da.

Anonymkode: c9d74...cca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Statistikk viser noe helt annt enn de få mennene du hevder å kjenne.

Hvorfor er det så forbanna vanskelig å ta inn over seg sannheten ang dette??

Anonymkode: eaafc...2bf

"Hevder"... så du mener jeg bare påstår noe?

Jeg kjenner også kvinner som gjør dette, det er ganske 50-50..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...