Gå til innhold

Kvinner som skulker jobben - på tide å innføre karensdager!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjokkerende lesning må jeg si.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/naV1VQ/stressa2019-jeg-har-skulket-jobben-og-det-maa-vi-snakke-litt-om

Her innrømmes storstilt skulk, og man skylder på "stress". Dette er et gedigent misbruk av våre sosiale ordninger, og jeg begriper ikke hvordan man kan stå frem i VG å forsvare ren skulk fra jobben.

Noen sitater fra artikkelen:

"Det handler om at jeg har løyet til sjefen min og sagt jeg var syk, når jeg bare ikke orket tanken på å skulle fungere på jobb den dagen.

"Hvorfor er det ingen som snakker om det? Og følelsen av å juge på oss en forkjølelse for å bli hjemme fra jobb, når sannheten er at vi «bare» er slitne, gjør neppe situasjonen bedre. Var det noen som lurte på hvorfor kvinner har så høyt sykefravær?"

Fy "#¤"#¤ altså....

Dette er bare nok et eksempel på hvorfor man bør innføre karensdager snarest!

Får bare håpe sjefen hennes leser dette og sørger for nødvendige konsekvenser. Det er en svært alvorlig sak å skulke jobben og motta full lønn.

 

Anonymkode: 9052c...85b

Tror du kan være ganske sikker på at sjefen har lest artikkelen ja når forfatter er redaktør i Kamille og målgruppesjef. 

Og så tenker jeg du bør puste med magen. Om dette er det som skal til for å vippe deg av pinnen, tør jeg ikke tenke på hva som vil skje når du faktisk leser nyheter. Jf. utbruddet ditt midt i. 

Skulk er aldri ok. Karensdager vil ikke gjøre arbeidslivet eller arbeidstaker bedre. 

Anonymkode: 21a0b...b6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes heller det bør innføres kortere arbeidsdager og flere skift. Da får folk mer overskudd, og det blir flere stillinger ledige til folk som ikke dår jobb. kanskje et veldig kort skift mellom to vanlige, som går på rundgang hvem som får der det jobbes turnus.

Tror også fritid, venner og familie kan tappe mye energi når vi prioriterer feil, eller ikke klarer å si nei til ting. For så å klage etterpå.

Det er lov å la skittentøyskurven bli full av og til. Middagen trenger ikke være ny hver dag. Rester er flott å bruke opp, og kan faktisk være godt. Det er lov å si nei til ting på fritida. Man trenger ikke oppgi noen annen grunn enn at det ikke passer. Lær å si nei til for mye ekstra, og å skille mellom viktige og mindre viktige oppgaver.

For de som har familie. La for all del familien komme først. Mannen og barna er viktigst, og må alltid prioriteres før venninner.

Anonymkode: c5812...a30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ti10 skrev:

Er egentlig enig i at minst en karensdag bør innføres, men min erfaring er at det er minst like mange menn som misbruker egenmelding og sykelønnsordning.

Det er velkjent at kvinner står for det meste av sykefravær i alle kategorier :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en foreleser en gang som sa at man ikke kunne gå på jobb når man hadde en dårlig dag, da var det bedre å være hjemme. Siden vi skulle jobbe med mennesker måtte vi passe på å være på topp på jobb.. Jeg ble utrolig provosert av det utsagnet kjenner jeg, men etter noen år i arbeid, så er det enkelte dager jeg merker i ettertid at det hadde kanskje vært bedre for de jeg har møtt den dagen at jeg ikke var på jobb. Jeg er stort sett aldri vekke fra jobb, kun når jeg har omgangssyke eller ligger strak ut og ikke klarer å bevege på meg. 

Anonymkode: 2b5a6...8e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan faktisk bli syk av stress. Er av og til så sliten at jeg ikke klarer å stå opp. 

Anonymkode: b0983...327

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn tar ut 3dagers for å dra på fisketur, damer tar en dag for å hente seg inn igjen psykisk. Skammelig. 

Anonymkode: bd124...3df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn tar ut 3dagers for å dra på fisketur, damer tar en dag for å hente seg inn igjen psykisk. Skammelig. 

Anonymkode: bd124...3df

eller jakt...

Anonymkode: c9f34...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, ti10 skrev:

Er egentlig enig i at minst en karensdag bør innføres, men min erfaring er at det er minst like mange menn som misbruker egenmelding og sykelønnsordning.

Nei, kvinner står for 72% av sykefraværet i arbeidslivet, ja 72% Ganske så svimlende tall. https://forskning.no/arbeid-helse-ny/hvorfor-har-kvinner-mye-hoyere-sykefravaer-enn-menn/263187

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

eller jakt...

Anonymkode: c9f34...784

Nettop. Jeg hører om flere menn som ringer og spør hvor mange 3dagers de har igjen for å planlegge tur. På mitt arbeid så er det ofte de unge guttene som er ringevikarer som har lengst kortidsfravær. Damene med barn og familie og masse å gjøre er skjeldent borte. Vi jobber turnus i helsevesnet.  Synes forfatter av innholdet i linken burde kun snakke for seg selv. Vil ikke bli assosiert med det der, og vil ikke anklage mine kolleger for å gjøre slik heller. 

Anonymkode: bd124...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Wagner skrev:

Nei, kvinner står for 72% av sykefraværet i arbeidslivet, ja 72% Ganske så svimlende tall. https://forskning.no/arbeid-helse-ny/hvorfor-har-kvinner-mye-hoyere-sykefravaer-enn-menn/263187

Er dette kortidsfravær eller også langtidssykmeldinger? 

Anonymkode: bd124...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hedersbrukeren skrev:

Det er velkjent at kvinner står for det meste av sykefravær i alle kategorier :)

Og menn har en stor del av skylden. 

Anonymkode: 21a0b...b6f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi
10 timer siden, Anim92 skrev:

Jeg kjenner opptil flere menn som like gjerne kunne stått bak det meste av denne artikkelen...

Ja, og samtidig ikke. Ikke at det gjelder veldig mange, men de jeg kjenner til tar ut sykedager når det kommer ut expansions til wow og lignende. Det tror jeg ikke mange damer har samvittighet til. Takke meg til både kvinner og menn som står over en dag for helsas skyld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Jeg kan finne på å ta noen dager i året hvor jeg ikke er "syk", men helt utslitt. De dagene er nødvendige for å ikke gå på veggen. Jeg har vært utbrent tidligere, det koster mye mer hvis jeg blir det. Er omtrent aldri borte fra jobb, noen ganger er det kun de der dagene i løpet av et år. Så jeg har ikke dårlig samvittighet. 

Anonymkode: be270...1f7

Jeg gjør også det. Har 1-2 Gro-dager i året hvor jeg egentlig ikke har sykdom hvis man snakker infeksjon/influensa. Bare at jeg er sliten og lei. Ser på det som en god investering i fysisk og psykisk helse. Ligger i sengen hele dagen og hviler. Slipper å bli utbrent. Arbeidsgiver går det bra med da jeg ellers leverer over forventning.

Anonymkode: b2a22...2aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Anim92 skrev:

Jeg kjenner opptil flere menn som like gjerne kunne stått bak det meste av denne artikkelen...

De er i så fall ganske feminiserte menn. Skikkelige menn møter opp på jobb, om de så har brukket beinet.

Anonymkode: 8bf86...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De er i så fall ganske feminiserte menn. Skikkelige menn møter opp på jobb, om de så har brukket beinet.

Anonymkode: 8bf86...b65

🙄

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sinsiew skrev:

🙄

Antakeligvis er hun sykepleier.

Anonymkode: 8bf86...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Antakeligvis er hun sykepleier.

Anonymkode: 8bf86...b65

Hvem er sykepleier, og hvorfor er det relevant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om man er virkelig syk, eller påstår at man er det. Så er man borte fra arbeid i en eller to dager, så tenker man kanskje at "vel, når jeg likevel skal være borte fra jobb, så kan jeg like gjerne ta en tre-dagers!" slik at man faktisk får BETALT for disse dagene... 

Hadde man latt være å innføre slike "karensdager" så ville folk sannsynligvis kommet tilbake på jobb etter bare en eller to dager. De hadde ikke behøvd å ta noen "tre dagers" i det hele tatt... 

Anonymkode: 74109...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uansett om man er virkelig syk, eller påstår at man er det. Så er man borte fra arbeid i en eller to dager, så tenker man kanskje at "vel, når jeg likevel skal være borte fra jobb, så kan jeg like gjerne ta en tre-dagers!" slik at man faktisk får BETALT for disse dagene... 

Hadde man latt være å innføre slike "karensdager" så ville folk sannsynligvis kommet tilbake på jobb etter bare en eller to dager. De hadde ikke behøvd å ta noen "tre dagers" i det hele tatt... 

Anonymkode: 74109...8ea

Alle burde vel vært pålagt Ia-regler. Latterlig at om man er syk én dag, så brukes likevel tre. Da er selvsagt terskel for å bare ta alle lavere. 

Anonymkode: 21a0b...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anim92 skrev:

Jeg kjenner opptil flere menn som like gjerne kunne stått bak det meste av denne artikkelen...

Ja, hvorfor handler dette om «kvinner»? Har kvinner lavere arbeidsmoral enn menn? Knappast.

Anonymkode: 71165...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...