Gå til innhold

Kvinner som skulker jobben - på tide å innføre karensdager!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sjokkerende lesning må jeg si.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/naV1VQ/stressa2019-jeg-har-skulket-jobben-og-det-maa-vi-snakke-litt-om

Her innrømmes storstilt skulk, og man skylder på "stress". Dette er et gedigent misbruk av våre sosiale ordninger, og jeg begriper ikke hvordan man kan stå frem i VG å forsvare ren skulk fra jobben.

Noen sitater fra artikkelen:

"Det handler om at jeg har løyet til sjefen min og sagt jeg var syk, når jeg bare ikke orket tanken på å skulle fungere på jobb den dagen.

"Hvorfor er det ingen som snakker om det? Og følelsen av å juge på oss en forkjølelse for å bli hjemme fra jobb, når sannheten er at vi «bare» er slitne, gjør neppe situasjonen bedre. Var det noen som lurte på hvorfor kvinner har så høyt sykefravær?"

Fy "#¤"#¤ altså....

Dette er bare nok et eksempel på hvorfor man bør innføre karensdager snarest!

Får bare håpe sjefen hennes leser dette og sørger for nødvendige konsekvenser. Det er en svært alvorlig sak å skulke jobben og motta full lønn.

 

Anonymkode: 9052c...85b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler alt må snakkes om for tiden...

Anonymkode: 8de1e...e2d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig enig i at minst en karensdag bør innføres, men min erfaring er at det er minst like mange menn som misbruker egenmelding og sykelønnsordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ti10 skrev:

Er egentlig enig i at minst en karensdag bør innføres, men min erfaring er at det er minst like mange menn som misbruker egenmelding og sykelønnsordning.

Det har du helt sikkert rett i, men her handlet artikkelen om kvinners sykefravær, og denne personens forklaring på hvorfor kvinner er borte fra jobb, nemlig at mange skulker jobben.....

Anonymkode: 9052c...85b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen kvinner som skulker jobben pga sånt. Hun får snakke for deg selv. 

Anonymkode: 7f622...7bc

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Føler alt må snakkes om for tiden...

Anonymkode: 8de1e...e2d

Du er på et DISKUSJONSforum. Hvis du ikke tåler prating, så foreslår jeg at du kommer deg til en annen nettside.

Anonymkode: 2abdd...aef

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja men når ble det at 3 stk missbruker systemet= en større prosent gjør det?

 

Har sakt det 400 ganger før. Den beste måten å få bukt med sykefraværet i helsevesenet på er å ha god nok bemanning samt slutte å øke krav om hvor mye ansvar hver enkelt har. Det har blitt et mentalt og sykisk tunkt yrke og vanlige folk er ikke laget for det der. Nå begynner det å bli normalt at dem jobber med sterkt uttagerende også, altså folk som til tider kan drepe eller skade.

 

Ingen blir hørt på bunnen her heller og de har ikke lov til å si for mye til andre en egen leder.

Anonymkode: bb198...777

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er på et DISKUSJONSforum. Hvis du ikke tåler prating, så foreslår jeg at du kommer deg til en annen nettside.

Anonymkode: 2abdd...aef

Tror det var en henvisning til artikkelen/tittelen på artikkelen.

Anonymkode: a2584...385

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man innfører karensdager blir det nok mindre skulking, men det blir de som faktisk er syke som må betale regningen. Vi kommer også til å få se enda flere smittefarlige på jobb fordi de ikke har råd til å la være.

Anonymkode: c6bbd...e97

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med forrige taler. Vi har fått det slik nå, at mange arbeidsgivere presser sine ansatte til det ytterste - og lar det offentlige ta regningen for når strikken brister.

I helsevesenet vet vi at det er færre ansatte som må dekke flere arbeidsoppgaver enn for et par tiår siden. Folk kjøres på felgen, med stoppeklokker og minuttelling på oppgaver. Det vil føre til, og gjør det alt, et langt større press på de sosiale stønadene våre - folk blir utslitte. Om det er et lite pusterom en hverdag, eller en for tidlig uføre som presses fram. Folk har ikke mer å ta av, men effektivitetskrav og sparetiltak er det ingen stopp på - og det offentlige er ofte de verste arbeidsgiverne på slikt. 

Anonymkode: 8f84f...055

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par år siden hadde jeg en ansatt som i en periode hadde «omgangssyke» eller «kastet opp før jobb» minst en gang i måneden. Til slutt begynte jeg å kreve sykemelding for å få dokumentasjonen på det. Da ble det slutt på det.  

Bruk i alle fall en annen grunn enn omgangssyke hver gang hvis du ønsker å lure systemet. Skulking er en uting. 

Anonymkode: abdfa...1c1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidslivet er tøffere nå enn hva det var før i tiden. Så er det riktig at arbeidstaker skal ta regninga for at arbeidsgiver sliter de til beinet? Slik det er nå må jo arbeidsgiver ta regninga for sykefravær de første 16 dagene, ikke det offentlige,  ergo er det arbeidsgiver som må veie bemanningen mot kostnaden ved økt korttidsfravær. 

Jeg ser poenget til TS, samtidig er det ikke greit at arbeidsgivere skal kunne pålegge sine ansatte flere og flere arbeidsoppgaver og effektivitetskrav uten at det har en kostnad. Innfører vi en karensdag før arbeidsgiverperioden så vil det jo bare bli enda mer kostnadsbesparende for arbeidsgiver å pålegge sine ansatte flere oppgaver enn de kan makte i løpet av en arbeidsdag. 

Jeg jobber selv på arbeidsgiversiden og potensielt redusert sykefravær er noe vi tar med i våre kalkyler når vi vurderer kostnaden ved evt. økt bemanning. 

Anonymkode: e454a...760

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For et par år siden hadde jeg en ansatt som i en periode hadde «omgangssyke» eller «kastet opp før jobb» minst en gang i måneden. Til slutt begynte jeg å kreve sykemelding for å få dokumentasjonen på det. Da ble det slutt på det.  

Bruk i alle fall en annen grunn enn omgangssyke hver gang hvis du ønsker å lure systemet. Skulking er en uting. 

Anonymkode: abdfa...1c1

Ved mistanke om misbruk har arbeidsgiver rett til å inndra en ansatts rett til å bruke egenmelding i en begrenset periode. Dersom arbeidsgivere i større grad benyttet seg av denne retten ville det kanskje ha hjulpet problemet noe. Men på den andre siden så er de ivrigste skulkerne flinke til å gå til legen og få en 2-dagers sykmelding, så om det ville hatt noen særlig utstrakt effekt er vanskelig å forutsi. 

Anonymkode: e454a...760

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved mistanke om misbruk har arbeidsgiver rett til å inndra en ansatts rett til å bruke egenmelding i en begrenset periode. Dersom arbeidsgivere i større grad benyttet seg av denne retten ville det kanskje ha hjulpet problemet noe. Men på den andre siden så er de ivrigste skulkerne flinke til å gå til legen og få en 2-dagers sykmelding, så om det ville hatt noen særlig utstrakt effekt er vanskelig å forutsi. 

Anonymkode: e454a...760

Dette har jeg også benyttet meg av. Dessverre så har jeg, som du sier, opplevd svært liten effekt av det, da de ansatte da har fått en kort sykemelding av lege (korteste jeg opplevde var én dag). Det har vært mer stress for dem å skaffe til veie sykemelding, så tidvis har det nok ført til litt lavere sykefravær. Summen er nok dog ikke noe lavere sykefravær, men like mye, hvis ikke mer, jobb for meg som leder.

Det jeg enda har til gode er å klage inn en lege, da jeg visste om en ansatt som hadde et personlig forhold til legen sin. Dette var ganske åpenlyst da sykemelder satt i en veldig annen del av landet, men fortsatt skrev ut sykemeldinger til min daværende ansatt. I tilfellet der saken gikk så langt, så gikk det fortere å ta et møte og sammen med den ansatte legge en plan for hvordan vedkommende skulle slutte i jobben sin. Det ble ikke noe bedre i oppsigelsesperioden, da den ansatte begynte å gå til en sykemelder nærmere hjemmet, men fortsatt fikk sykemelding for kortere perioder.

Karenstid hadde nok vært en løsning i noen av disse tilfellene, men erfaringsmessig vil dette straffe folk som faktisk er syke oftere enn det vil straffe de som ikke er det.

Anonymkode: abdfa...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kvinne og har gått på jobb med feber og 3 timer søvn. Slappe av kan jeg gjøre hjemme, en frossenpizza er ingen problem på slike dager, selv om jeg er over gjennomsnittet opptatt av sunt kosthold.

Hvis jeg klarer å lage mat,gå i butikken, og rydde huset er jeg frisk nokk til å gå på jobb.

Hvis jeg ikke klarer noe annet enn å ligge i sofaen/sengen ringer jeg meg syk såklart og hvis jeg er veldig smittsom. 

En jobb er jobb... Men har i perioder vært ekstra sliten på jobb fordi andre ofte er syke og det blir mer arbeid for meg.  Slik innstilling hun har er ekstremt irriterende å lese om.  

Jeg husker jeg hadde 1 år fast vikariat, var kansje borte to dager det året av omgangsyke.

Neste år ble det en ny 1 års vikariat ledig. Jeg søkte men fikk den ikke fordi en annen hadde mer utdanning enn meg.

Jeg forsatte som ringevikar, og det var for det meste for den personen som fikk jobben istedenfor meg. Personen var sikkert syk 6 mnd til sammen det året. Men hun hadde jo høyere utdanning enn meg da...

Anonymkode: 58bc8...9ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg bare blir irritert over måten hun formulerer seg på. Det at hun går i avisen med dette her gjør at jeg bare blir blir oppgitt. 

Anonymkode: c8dd6...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skulker jobben noen dager i året. Har en jobb som er stressende og gjør at jeg ikke fungerer hjemme som mor og kone. Noen ganger kommer jeg meg ikke opp av senga for  stresset spiser meg opp. De dagene er nok til å hente seg inn når det er skikkelig ille. 

Bestemor var et arbeidsjern av de store og dro altid på jobb. Samme hvor syk hun var,  tok seg av fem barn og syk mann. Den dagen hun selv ble syk og senere uføretrygdet i en alder av 61 kom ikke jobben å takket henne for innsatsen.

Hun angrer i dag at jobben ble satt så høyt at hun ikke klarte å stille opp 100 % hjemme. Når hu ser at jeg er sliten så ber hun meg ta det med ro og drite i jobben. 

Jeg klare ikke det helt,  men det er helt sant som hu sier. Det er ikke sjefen min som vil takke meg når jeg møter veggen eller finner meg en annen jobb. Sjefen og de fleste sjefer kunne ikke brydd seg mindre om sine ansatte så lenge de gjør det de får betalt for. 

 

Anonymkode: 97437...e91

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner opptil flere menn som like gjerne kunne stått bak det meste av denne artikkelen...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Skulker jobben noen dager i året. Har en jobb som er stressende og gjør at jeg ikke fungerer hjemme som mor og kone. Noen ganger kommer jeg meg ikke opp av senga for  stresset spiser meg opp. De dagene er nok til å hente seg inn når det er skikkelig ille. 

Bestemor var et arbeidsjern av de store og dro altid på jobb. Samme hvor syk hun var,  tok seg av fem barn og syk mann. Den dagen hun selv ble syk og senere uføretrygdet i en alder av 61 kom ikke jobben å takket henne for innsatsen.

Hun angrer i dag at jobben ble satt så høyt at hun ikke klarte å stille opp 100 % hjemme. Når hu ser at jeg er sliten så ber hun meg ta det med ro og drite i jobben. 

Jeg klare ikke det helt,  men det er helt sant som hu sier. Det er ikke sjefen min som vil takke meg når jeg møter veggen eller finner meg en annen jobb. Sjefen og de fleste sjefer kunne ikke brydd seg mindre om sine ansatte så lenge de gjør det de får betalt for. 

 

Anonymkode: 97437...e91

Samme her. Jeg kan finne på å ta noen dager i året hvor jeg ikke er "syk", men helt utslitt. De dagene er nødvendige for å ikke gå på veggen. Jeg har vært utbrent tidligere, det koster mye mer hvis jeg blir det. Er omtrent aldri borte fra jobb, noen ganger er det kun de der dagene i løpet av et år. Så jeg har ikke dårlig samvittighet. 

Anonymkode: be270...1f7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis man innfører karensdager blir det nok mindre skulking, men det blir de som faktisk er syke som må betale regningen. Vi kommer også til å få se enda flere smittefarlige på jobb fordi de ikke har råd til å la være.

Anonymkode: c6bbd...e97

Dette stemmer. Jeg har jobbet mange år i utlandet, hvor det ikke fantes noe som het sykedager. Folk kom på jobb uansett hva det feilet dem, og smittet alle rundt seg. Det var konstant sykdom i omløp, og man hørte hosting og nysing på kontoret døgnet rundt, fra folk som helt åpenbart burde holdt sengen. Vanvittig irriterende. Jeg nekter å tru at det er positivt for produktiviteten. Jeg er overbevist om at ordningen vi har i Norge er best for både bedrifter og ansatte.

Anonymkode: d4890...839

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...