Gå til innhold

Jeg er 17 år og gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, Nerine_ skrev:

Du tror altså at man automatisk har opparbeidet seg evnen til å gi/føle kjærlighet, og alle andre evner som skal til for å være en god forelder, for hvert år man har levd? Du tenker ikke at den læringen og erfaringen er noe som skjer når man faktisk får barn? 

Det er heller ikke snakk om å være bedre, men det er fult mulig for en 18åring og være en like god omsorgsperson som en 30åring. 

Jeg har trukket meg ut av denne diskusjonen. Så ha en fin dag videre nå-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette klarer du fint 🥰 du blir nok ei flott mor ☺️

Anonymkode: 2f8d1...f49

Tusen takk❤️

Anonymkode: e9e1a...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg leste innlegget i går kveld tenkte jeg å skrive at "dette klarer du bra!" men også komme med en liten advarsel i tillegg.

Dette innlegget understreker behovet for advarselen jeg hadde tenkt å komme med. 

Gjennom min tidligere jobb har jeg jobbet med mange unge mødre, og de aller aller fleste har gjort en veldig god jobb som foreldre.

De som ikke har gjort en så god jobb som de burde/kunne gjort er faktisk de som har ment at de er "mer voksne enn andre som er eldre", fordi de har vært mindre mottakelige for råd.

Det er en ting kun alder kan gi deg, og det er en fullt modnet frontallapp.  Frontallappen styrer blant annet impulskontroll og konsekvenstenkning, og den vil ikke være fullt utvokst hos deg før du er 22-25 år gammel. 

Det er derfor viktig at du ikke bare har, men også lytter til, det støtteapparatet du har rundt deg.

En slik tirade du kommer med her viser at impulskontrollen din ikke er fullt utviklet ennå. 

Jeg forstår at du blir provosert av noen av svarene, men du må også forstå at modenheten din reflekteres i hvordan du responderer på kritikk. Når du ikke møter kritikken på en saklig måte, men bruker alderen din i mot kritikerne, ("når jeg på 17 er mer moden enn deg på 35" ) bekrefter du faktisk umodenheten.  

Hvis du klarer å legge fra deg denne holdningen, holde impulsene under kontroll, og være mottakelig for råd fra støtteapparatet rundt deg vil du klare dette bra!    Det vil kreve mye av deg, og du vil til tider bli frustrert, men det går over. :) Lykke til!

 

Ps: du vil kanskje se på dette innlegget som kritikk også, men det jeg sier her er ment som er godt råd, ikke som kritikk.

Anonymkode: b660f...667

Er nok et veldig godt råd, har en tendens til å svare usaklig når andre blir det, men er noe jeg jobber hardt med😊 prøver å svare så saklig jeg kan, men med flere som ikke prater om det som det handler om osv, men alt annet, så føler jeg at jeg må «slå» hardere tilbake. Takk for tips😊

Anonymkode: e9e1a...d8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid som 18 åring. Flyttet for meg selv og begynte å jobbe som 16 åring. Jeg var vel en av de som hadde blitt tidlig voksen og hadde gjort unna endel fest og "ungdomstid" før jeg ble gravid. Kanskje derfor det gikk så greit. Er naturlig rolig og glad i rutiner. Ble slutt med bf etter 5 år.  Barnet er 19 år nå og satser på utdanning. 

Anonymkode: 493da...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har visst at jeg er gravid i en stund nå, og lurer på om det er flere unge mødre og gravide på tråden her eller i forumet? Ikke kom med unødvendige kommentarer som (du er for ung), ( Ta abort) osv, for det har jeg bestemt at jeg IKKE skal. En på 17 kan være mer voksen eller være enn bedre mor enn noen på 35. Har jobb og bor sammen med barnefar som har en fast 7 til 16-jobb. Barnet var ikke planlagt og jeg ble gravid etter en runde med oppkast i noen dager og gikk på p-piller. Så har noen av dere unge mødre noen gode råd og tips? 

Anonymkode: e9e1a...d8d

Ingen råd å komme med, men du vil sannsynligvis få et friskt barn og fremdeles være ung når barnet er vokst opp. Gratulerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så du har fullført og bestått Vg1 og Vg2 da? Så flott! Hvilket lærefag er aktuelt for deg? 

Anonymkode: ff2d0...248

Ja, ble tvunget til å gå på det faget jeg ikke ville fordi «du kan bytte mening om hva du vil bli hvis du går der», derfor jeg også har vg2, men vil helst gå anleggsteknikk🙈 der jeg ble nr.68 på ventelista😓

Anonymkode: e9e1a...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, OlsenHansen skrev:

Ingen råd å komme med, men du vil sannsynligvis få et friskt barn og fremdeles være ung når barnet er vokst opp. Gratulerer!

Tusen takk❤️

Anonymkode: e9e1a...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble gravid som 18 åring. Flyttet for meg selv og begynte å jobbe som 16 åring. Jeg var vel en av de som hadde blitt tidlig voksen og hadde gjort unna endel fest og "ungdomstid" før jeg ble gravid. Kanskje derfor det gikk så greit. Er naturlig rolig og glad i rutiner. Ble slutt med bf etter 5 år.  Barnet er 19 år nå og satser på utdanning. 

Anonymkode: 493da...b87

Så godt å høre❤️ 

Anonymkode: e9e1a...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt du blir en veldig god mor :) Det er det liten tvil om. 

Realiteten her er at du faktisk er 17 år. Jeg syns det er flott at du beholder barnet og er så motivert til å klare utfordringene du vil møte. Men forskjellen er at en på for eksempel 35 ofte har livet sitt på stell i den grad at man har fullført utdanning, eier en bolig, god lønn/jobb å generelt et godt fundament for barn og familie. 

Så rådet mitt er å dette tror jeg du også selv vet veldig godt. Vær mentalt forberedt på at dette vil bli tøft. Du vil ofte få mer motgang som ung mor. Og ta til deg råd fra eldre mødre. De har ofte mer erfaring da de har både 1 og 2 og 3 barn. Vær åpen for råd å ikke vær kritisk å gå i forsvarsposisjon. Virker som du har et godt støtteapparat fra mor og kjæreste :) Lykke til. 

Anonymkode: fe832...1ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror absolutt du blir en veldig god mor :) Det er det liten tvil om. 

Realiteten her er at du faktisk er 17 år. Jeg syns det er flott at du beholder barnet og er så motivert til å klare utfordringene du vil møte. Men forskjellen er at en på for eksempel 35 ofte har livet sitt på stell i den grad at man har fullført utdanning, eier en bolig, god lønn/jobb å generelt et godt fundament for barn og familie. 

Så rådet mitt er å dette tror jeg du også selv vet veldig godt. Vær mentalt forberedt på at dette vil bli tøft. Du vil ofte få mer motgang som ung mor. Og ta til deg råd fra eldre mødre. De har ofte mer erfaring da de har både 1 og 2 og 3 barn. Vær åpen for råd å ikke vær kritisk å gå i forsvarsposisjon. Virker som du har et godt støtteapparat fra mor og kjæreste :) Lykke til. 

Anonymkode: fe832...1ac

Vet hvordan det er, men har heldigvis ikke så lang vei igjen til jeg er ferdig på skole i og med at jeg går yrkesfag🙈 Vi også har hus, vi har 2 lønninger, så er glad vi hvert fall har det og at vi har godt støtteapparat😊 Har sett hvordan min søster har det etter hun fikk sitt første barn i en alder av 18, men hun tok den lengre vegen på skole med studiespesialisering,  det tok noen ekstra år å bli ferdig og er enda ikke ferdig på skole, hun er 24. De lever foreløpig bare på 1 lønn og har 2 barn🙈 Har allerede fått noen kommentarer fra noen «kjente» om at dette burde jeg visst da jeg holdt på med «voksenaktiviteter», men nå har jeg blitt gravid på p-piller og vil beholde. Beintøft, det blir det, men jeg holder mote oppe for å få dette til å gå. Gå opp igjen vg2 for å få fagbrev, få jobb(som jeg tjener mer på med fagbrev), ta billappen og mer.

Anonymkode: e9e1a...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet hvordan det er, men har heldigvis ikke så lang vei igjen til jeg er ferdig på skole i og med at jeg går yrkesfag🙈 Vi også har hus, vi har 2 lønninger, så er glad vi hvert fall har det og at vi har godt støtteapparat😊 Har sett hvordan min søster har det etter hun fikk sitt første barn i en alder av 18, men hun tok den lengre vegen på skole med studiespesialisering,  det tok noen ekstra år å bli ferdig og er enda ikke ferdig på skole, hun er 24. De lever foreløpig bare på 1 lønn og har 2 barn🙈 Har allerede fått noen kommentarer fra noen «kjente» om at dette burde jeg visst da jeg holdt på med «voksenaktiviteter», men nå har jeg blitt gravid på p-piller og vil beholde. Beintøft, det blir det, men jeg holder mote oppe for å få dette til å gå. Gå opp igjen vg2 for å få fagbrev, få jobb(som jeg tjener mer på med fagbrev), ta billappen og mer.

Anonymkode: e9e1a...d8d

Får inntrykk av at du dømmer søsteren din som fortsatt går på skole? 

Det lange tirade innlegget ditt her i sted ble jeg litt flau av. Les tilbake på det om 10 år og se deg selv klarere. Du lyser umodenhet når du sier "jeg er mer moden enn deg så det så!". 

Det modneste du kan gjøre er å ikke være så skråsikker på at dette går bra. Ydmykhet. Innse at det blir tungt. Innse at du ikke er ferdig utviklet. 

Anonymkode: 56570...021

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

17 åring i jobb, henger vel ikke helt på greip vel. 

Anonymkode: 82799...779

Det er sikkert kommentert, men jeg hadde jobb fra jeg var 13 år. 

Moren min var 16 da jeg ble født, og det gikk helt fint. Vi hadde ikke så mye, men det gikk helt fint. Det ble slutt mellom pappa og mamma da jeg var to, men det har aldri plaget meg. Jeg og mamma er i dag bestevenner, og vi snakker sammen hver dag. Er veldig glad for at mamma valgte å beholde meg, selv om hun var veldig ung. 

Anonymkode: 663c0...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får inntrykk av at du dømmer søsteren din som fortsatt går på skole? 

Det lange tirade innlegget ditt her i sted ble jeg litt flau av. Les tilbake på det om 10 år og se deg selv klarere. Du lyser umodenhet når du sier "jeg er mer moden enn deg så det så!". 

Det modneste du kan gjøre er å ikke være så skråsikker på at dette går bra. Ydmykhet. Innse at det blir tungt. Innse at du ikke er ferdig utviklet. 

Anonymkode: 56570...021

Dømmer ikke søstera mi, er faktisk veldig stolt som har gått på skole helt til slutten av svangerskapet for å få tatt eksamen. Noen av de kommentarene jeg sikta til, ble sletta. Jeg sier ikke at jeg er mye mentalt eldre enn alle de på 35. Har flere ganger skrevet at dette kommer til å bli beintøft. Se hva jeg har skrevet.

Anonymkode: e9e1a...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er nok et veldig godt råd, har en tendens til å svare usaklig når andre blir det, men er noe jeg jobber hardt med😊 prøver å svare så saklig jeg kan, men med flere som ikke prater om det som det handler om osv, men alt annet, så føler jeg at jeg må «slå» hardere tilbake. Takk for tips😊

Anonymkode: e9e1a...d8d

Tendensen til å svare usaklig når du opplever at andre er det (selvom de nødvendigvis ikke er det), er jo nettopp noe av det som viser at du ennå er en ganske så umoden tenåring. Ca hele menneskeheten har dette til felles ila noen år før man modner litt mer. 

Du kommer nok til å klare deg veldig bra, du virker å ha hodet på rett sted. Men slutt å fremstille deg som og tro at du er så moden og voksen; det er noe du kommer til å bli med utvikling og livserfaring, ikke noe du er pr dato som gravid tenåring. 

Anonymkode: d139d...b1b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tendensen til å svare usaklig når du opplever at andre er det (selvom de nødvendigvis ikke er det), er jo nettopp noe av det som viser at du ennå er en ganske så umoden tenåring. Ca hele menneskeheten har dette til felles ila noen år før man modner litt mer. 

Du kommer nok til å klare deg veldig bra, du virker å ha hodet på rett sted. Men slutt å fremstille deg som og tro at du er så moden og voksen; det er noe du kommer til å bli med utvikling og livserfaring, ikke noe du er pr dato som gravid tenåring. 

Anonymkode: d139d...b1b

Fremstiller meg ikke som generelt mer moden? Jeg siktet til de kommentarene jeg hadde lagt igjen tidligere. Les over igjen

Anonymkode: e9e1a...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tendensen til å svare usaklig når du opplever at andre er det (selvom de nødvendigvis ikke er det), er jo nettopp noe av det som viser at du ennå er en ganske så umoden tenåring. Ca hele menneskeheten har dette til felles ila noen år før man modner litt mer. 

Du kommer nok til å klare deg veldig bra, du virker å ha hodet på rett sted. Men slutt å fremstille deg som og tro at du er så moden og voksen; det er noe du kommer til å bli med utvikling og livserfaring, ikke noe du er pr dato som gravid tenåring. 

Anonymkode: d139d...b1b

Herlighet, alt dere skal pirke på. 

Tendenser til å svare usaklig når andre er det, er IKKE begrenset til unge og suer ingen ting om ts. Det er helt normalt å bli usaklig når andre er det, uavhengig av alder. Det ser man da daglig her på kg. Og det sier i hvert fall ingen ting om ts sine evner som kommende mor. 

Anonymkode: b7462...2eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får inntrykk av at du dømmer søsteren din som fortsatt går på skole? 

Det lange tirade innlegget ditt her i sted ble jeg litt flau av. Les tilbake på det om 10 år og se deg selv klarere. Du lyser umodenhet når du sier "jeg er mer moden enn deg så det så!". 

Det modneste du kan gjøre er å ikke være så skråsikker på at dette går bra. Ydmykhet. Innse at det blir tungt. Innse at du ikke er ferdig utviklet. 

Anonymkode: 56570...021

Det er litt flaut at voksne mennesker ikke kan lese. 

Ts har aldri skrevet at hun er mer moden, ei heller at hun har mer livserfaring, men at en på 17 ikke nødvendigvis er en dårligere mor enn en på 35. En viss forskjell, gitt. 

Anonymkode: b7462...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt flaut at voksne mennesker ikke kan lese. 

Ts har aldri skrevet at hun er mer moden, ei heller at hun har mer livserfaring, men at en på 17 ikke nødvendigvis er en dårligere mor enn en på 35. En viss forskjell, gitt. 

Anonymkode: b7462...2eb

Tusen takk❤️

Anonymkode: e9e1a...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet, alt dere skal pirke på. 

Tendenser til å svare usaklig når andre er det, er IKKE begrenset til unge og suer ingen ting om ts. Det er helt normalt å bli usaklig når andre er det, uavhengig av alder. Det ser man da daglig her på kg. Og det sier i hvert fall ingen ting om ts sine evner som kommende mor. 

Anonymkode: b7462...2eb

Tusen takk❤️

Anonymkode: e9e1a...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en ting å gjøre. Ønske lykke til! Moden eller ei, det viktigste er at man er ansvarsbevisst og klar for å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...