Gå til innhold

Jeg er 17 år og gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tusen takk til alle dere som kommer med negative kommentarer❤️ Dere motiverer meg til bære fram barnet og viser hvor mange idioter som virkelig ikke klarer å lese hvor det står at jeg IKKE kommer til å ta abort også skriver dere likevel nedlatende og oppfordrer til abort. VELDIG lavmål å komme hit også oppfører seg slik, men er vel en grunn til at dere er bitre eller sure over at vi unge mødre klarer en bedre jobb enn dere og at vi faktisk oppfører oss. Dette er et bevis på at jeg klarer å være mer voksen i f.eks sånne diskusjoner, noe som viser at jeg kommer til å klare morsrollen helt utmerket da jeg er moden nok til å svare mer voksent enn dere «voksne». Vet ikke om det er fordi dere er dårlig oppdratt eller ikke har klart morsrollen selv, men dette er bare noen eksempel på hva slags person jeg IKKE vil bli. Skjerp dere, skulle trodd dere klarte å oppføre dere da dere påstår at noen på 35 er mer voksen enn MEG på 17, så du som lurte på det med 35-åringer mer voksne enn oss på 17, se på kommentarene. Er det mer å bevise?

Anonymkode: e9e1a...d8d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk til alle dere som kommer med negative kommentarer❤️ Dere motiverer meg til bære fram barnet og viser hvor mange idioter som virkelig ikke klarer å lese hvor det står at jeg IKKE kommer til å ta abort også skriver dere likevel nedlatende og oppfordrer til abort. VELDIG lavmål å komme hit også oppfører seg slik, men er vel en grunn til at dere er bitre eller sure over at vi unge mødre klarer en bedre jobb enn dere og at vi faktisk oppfører oss. Dette er et bevis på at jeg klarer å være mer voksen i f.eks sånne diskusjoner, noe som viser at jeg kommer til å klare morsrollen helt utmerket da jeg er moden nok til å svare mer voksent enn dere «voksne». Vet ikke om det er fordi dere er dårlig oppdratt eller ikke har klart morsrollen selv, men dette er bare noen eksempel på hva slags person jeg IKKE vil bli. Skjerp dere, skulle trodd dere klarte å oppføre dere da dere påstår at noen på 35 er mer voksen enn MEG på 17, så du som lurte på det med 35-åringer mer voksne enn oss på 17, se på kommentarene. Er det mer å bevise?

Anonymkode: e9e1a...d8d

Jeg tørr vedde alt jeg har av penger på at når du selv fyller 35 år og ser tilbake på dette. Så vil du forstå hvor umoden du er nå. 

Det kalles livserfaring, og det er ikke noe man kan google seg frem til 

Anonymkode: 1313b...e8e

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tørr vedde alt jeg har av penger på at når du selv fyller 35 år og ser tilbake på dette. Så vil du forstå hvor umoden du er nå. 

Det kalles livserfaring, og det er ikke noe man kan google seg frem til 

Anonymkode: 1313b...e8e

Da blir min livserfaring å oppdra mitt barn og nå er dette en del av min livserfaring. vite at ikke alle voksne klarer å oppføre seg voksne og at mange av de virkelig ikke klarer å la være å prate nedlatende til noen som prøver å søke hjelp og at mitt barn virkelig kommer til å få en god mor til tross for min alder. Hva vet du om hva jeg har gjennomgått? Hva vet du min erfaring med barn?

Anonymkode: e9e1a...d8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, O.G. skrev:

Vel, men det tror jeg ikke en tenåring gjør bedre enn voksne folk i tredveårene.

Du tror altså at man automatisk har opparbeidet seg evnen til å gi/føle kjærlighet, og alle andre evner som skal til for å være en god forelder, for hvert år man har levd? Du tenker ikke at den læringen og erfaringen er noe som skjer når man faktisk får barn? 

Det er heller ikke snakk om å være bedre, men det er fult mulig for en 18åring og være en like god omsorgsperson som en 30åring. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg først og fremst vil råde deg til er: sørg for at du tar deg en utdannelse! Ikke fall for fristelsen med å begynne å jobbe fulltid og bli vant med å tjene full lønn. Mye vanskeligere å begynne etterhvert. Fullfør videregående og videreutdanne deg. Jeg ble mamma når jeg var 18 og det er absolutt ingen lett vei å ta uansett hvor voksen og klar man tenker at man er.          Vi var etablerte og eide leilighet osv og hadde ting i orden sånn sett. Det er tøft og man skjønner nok ikke før litt etterhvert hvor mye man har gitt opp, samtidig angrer man jo ikke på barna man får men vær obs på å ta veloverveide valg underveis, hør på erfarne (velmenende) råd og sørg for at dere avlaster hverandre litt så dere ikke blir rastløse som mange unge blir. Livet er ikke over fordi man blir ung mor, det blir bare veldig annerledes og man får aldri den tiden i livet som ung voksen hvor man bare kan prioritere seg selv.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange år siden jeg var 17, men jeg ble gravid da. Barnet mitt er nå voksen og har barn selv. Joda, man har ikke all verdens livserfaring som 17 åring, men man er ikke nødvendigvis uansvarlig. De fleste vokser med foreldrerollen, spiller ingen rolle om man er 17 eller 35.

Eneste jeg ser nå i forhold til barnebarna mine er at jeg har en helt annen ro.

Lykke til til dere 😊

 

 

Anonymkode: 02b79...429

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, moroklompen skrev:

Der jeg først og fremst vil råde deg til er: sørg for at du tar deg en utdannelse! Ikke fall for fristelsen med å begynne å jobbe fulltid og bli vant med å tjene full lønn. Mye vanskeligere å begynne etterhvert. Fullfør videregående og videreutdanne deg. Jeg ble mamma når jeg var 18 og det er absolutt ingen lett vei å ta uansett hvor voksen og klar man tenker at man er.          Vi var etablerte og eide leilighet osv og hadde ting i orden sånn sett. Det er tøft og man skjønner nok ikke før litt etterhvert hvor mye man har gitt opp, samtidig angrer man jo ikke på barna man får men vær obs på å ta veloverveide valg underveis, hør på erfarne (velmenende) råd og sørg for at dere avlaster hverandre litt så dere ikke blir rastløse som mange unge blir. Livet er ikke over fordi man blir ung mor, det blir bare veldig annerledes og man får aldri den tiden i livet som ung voksen hvor man bare kan prioritere seg selv.

Tusen takk, du er en av de få som faktisk gir et godt råd❤️ Har egentlig bare igjen å starte med lærlingtiden 🙈Tok maskinførerbeviset fordi jeg ikke kom inn på verken 1. eller 2. valget, men på 3.😞 nr. 2 på venteliste og nr. 68..... 

Anonymkode: e9e1a...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange år siden jeg var 17, men jeg ble gravid da. Barnet mitt er nå voksen og har barn selv. Joda, man har ikke all verdens livserfaring som 17 åring, men man er ikke nødvendigvis uansvarlig. De fleste vokser med foreldrerollen, spiller ingen rolle om man er 17 eller 35.

Eneste jeg ser nå i forhold til barnebarna mine er at jeg har en helt annen ro.

Lykke til til dere 😊

 

 

Anonymkode: 02b79...429

Tusen takk❤️😊 er helt enig med deg. Alder sier ingen ting med livserfaring med å være førstegangsforelder.

Anonymkode: e9e1a...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk, du er en av de få som faktisk gir et godt råd❤️ Har egentlig bare igjen å starte med lærlingtiden 🙈Tok maskinførerbeviset fordi jeg ikke kom inn på verken 1. eller 2. valget, men på 3.😞 nr. 2 på venteliste og nr. 68..... 

Anonymkode: e9e1a...d8d

Bare hyggelig 😀 Få unnagjort så mye du kan på så fort tid som mulig og fortsett videre! Som noen skriver over her så er jeg mye mer rolig nå som jeg er eldre og har fått barn, ble mye fortere stresset og satt ut når jeg fikk mitt første barn. Skulle ønske noen hadde sagt til meg at det går fint, man kommer seg gjennom de utfordrende periodene og jo roligere man klarer å være jo lettere blir det. Masse lykke til med baby ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 10 år siden satt jeg på badet og gråt med positiv test som 17 åring. Husker at jeg følte hele livet falt i grus. Jeg behold barnet, som i dag er en fantastisk unge😍 Det er en bratt læringskurve, noe annet er jug. Det har vært beintøft å oppdra et lite menneske samtidig med jobb og utdanning alene. Har aldri angret på valget selvom jeg sitter her nå nesten venneløs. For vennene jeg hadde som 17-18 åring mistet jeg, og som student var jeg hjemme med en smårolling når de andre festet eller hadde vinkveld. Besteforeldrene hadde barnet annenhver helg, og de helgene jobbet jeg.  Det har vært mye bekymringer ang økonomi og kamper for å bli tatt alvorlig i møte med helsevesen og lignende. Selvom jeg begynte voksenlivet med feil rekkefølge ( barn, utdannelse, jobb, hus) har både barnet og jeg blitt ålreite mennesker med gode verdier 😉 MEN jeg ønsker ikke at barnet mitt skal begynne voksenlivet på den måten som jeg gjorde. 

Anonymkode: 7707a...3c6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, moroklompen skrev:

Bare hyggelig 😀 Få unnagjort så mye du kan på så fort tid som mulig og fortsett videre! Som noen skriver over her så er jeg mye mer rolig nå som jeg er eldre og har fått barn, ble mye fortere stresset og satt ut når jeg fikk mitt første barn. Skulle ønske noen hadde sagt til meg at det går fint, man kommer seg gjennom de utfordrende periodene og jo roligere man klarer å være jo lettere blir det. Masse lykke til med baby ❤️

Føler jeg er mer rustet og føler mange støtter meg nå som jeg har lagt ut dette❤️ Dette følte jeg påvirket meg godt å vite at mange har vært i min situasjon og kan hjelpe andre, nok en gang, tusen takk❤️

Anonymkode: e9e1a...d8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For 10 år siden satt jeg på badet og gråt med positiv test som 17 åring. Husker at jeg følte hele livet falt i grus. Jeg behold barnet, som i dag er en fantastisk unge😍 Det er en bratt læringskurve, noe annet er jug. Det har vært beintøft å oppdra et lite menneske samtidig med jobb og utdanning alene. Har aldri angret på valget selvom jeg sitter her nå nesten venneløs. For vennene jeg hadde som 17-18 åring mistet jeg, og som student var jeg hjemme med en smårolling når de andre festet eller hadde vinkveld. Besteforeldrene hadde barnet annenhver helg, og de helgene jobbet jeg.  Det har vært mye bekymringer ang økonomi og kamper for å bli tatt alvorlig i møte med helsevesen og lignende. Selvom jeg begynte voksenlivet med feil rekkefølge ( barn, utdannelse, jobb, hus) har både barnet og jeg blitt ålreite mennesker med gode verdier 😉 MEN jeg ønsker ikke at barnet mitt skal begynne voksenlivet på den måten som jeg gjorde. 

Anonymkode: 7707a...3c6

Vet at dette blir og er beintøft og du er virkelig inspirerende som klarte å oppdra et barn når andre på din alder tenkte på festing osv. Respekt til deg som klarte dette alene, du er tøff og sterk❤️ Jeg gjør bare mitt beste ut av denne situasjonen som har skjedd🙈 er livredd for å ta abort da jeg så hva det gjorde med venninna mi, hun angret, noe som skremte meg. Hun slet veldig psykisk, men jeg er glad for at jeg har kjæreste, en snill søster som har gjennomgått det samme og veldig godt støtteapparat❤️ 

Anonymkode: e9e1a...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet at dette blir og er beintøft og du er virkelig inspirerende som klarte å oppdra et barn når andre på din alder tenkte på festing osv. Respekt til deg som klarte dette alene, du er tøff og sterk❤️ Jeg gjør bare mitt beste ut av denne situasjonen som har skjedd🙈 er livredd for å ta abort da jeg så hva det gjorde med venninna mi, hun angret, noe som skremte meg. Hun slet veldig psykisk, men jeg er glad for at jeg har kjæreste, en snill søster som har gjennomgått det samme og veldig godt støtteapparat❤️ 

Anonymkode: e9e1a...d8d

Så bra at du har et støtteapparat❤️ Jeg tenkte akkurat det samme om å gjøre det beste ut av situasjonen, og du vil ikke angre på det valget du har tatt😊 Opp gjennom årene har jeg tenkt at barn er en livsstil, en slitsom og fin livstil. Det kommer til å bli tøffe perioder innimellom, men det gjør det for alle uansett hvor gamle de er😛 Nyt tiden fram til den nye sjefen kommer, og lykke til med fødsel og ny livsstil ❤️ Dette kommer til å gå fint! 

Anonymkode: 7707a...3c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette klarer du fint 🥰 du blir nok ei flott mor ☺️

Anonymkode: 2f8d1...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ble jeg gravid som 18åring. Nå har jeg en på snart 4år løpende rundt i hjemmet vårt.

Det har vært beintøft til tider. Å være forelder er jo en enorm oppgave. Men for vår del har det blitt lettere og lettere med tiden. I starten var vi begge grepet av panikk, vi hadde ikke akkurat planlagt å bli foreldre, og vi var redde for å ikke strekke til.

Men jeg opplever å trives godt i foreldrerollen. Og vi fikk en utrolig herlig gutt, kunne aldri ønsket han bort. Kanskje hadde det vært bedre om han kom på ett senere tidspunkt, det kan jeg ikke si for sikkert. Men jeg skal gi han en så god oppvekst som jeg kan.

Vokste selv opp med ganske unge foreldre, de var 19 og 20 år når jeg kom til verden. Og ut ifra min egen oppvekst kan jeg i det minste bekrefte at også unge foreldre kan være helt fantastiske. Kunne ikke drømt om en bedre mamma enn det jeg har.

Mitt råd er likevel at du må passe på å ikke glemme deg selv. Sett ungen først, det er det vi gjør som foreldre, men husk deg selv også. Husk å strekke deg etter den utdannelsen du ønsker deg, husk å utvikle deg selv videre. Tenk også på deg selv som ett forbilde for ditt eget barn, hva ønsker du for ditt barns liv? Også streber du for å få til det livet, både for deg selv og for barnet.

Det er ihvertfall det rådet jeg fikk fra mamma. Det rådet hun fulgte, og det jeg har gått etter. Vi som familie flyttet langt med en liten baby for at jeg skulle få den universitetetsutdannelsen jeg ville ha, forhåpentligvis har jeg en mastergrad og en jobb før sønnen skal inn i barneskolen. Tørr å satse! Og feiler du så er ikke det verdens undergang heller. Man kan alltids prøve på nytt.

Gratulerer så mye, og lykke til! Det her tror jeg blir en fantastisk reise for deg. Du må nok gjennom både godt og vondt, men min erfaring er ihvertfall at det er verdt det. Også må du bare sende en melding hvis du føler for det :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk, du er en av de få som faktisk gir et godt råd❤️ Har egentlig bare igjen å starte med lærlingtiden 🙈Tok maskinførerbeviset fordi jeg ikke kom inn på verken 1. eller 2. valget, men på 3.😞 nr. 2 på venteliste og nr. 68..... 

Anonymkode: e9e1a...d8d

Så du har fullført og bestått Vg1 og Vg2 da? Så flott! Hvilket lærefag er aktuelt for deg? 

Anonymkode: ff2d0...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 år har gjennom tusenvis av år vært en helt normal alder å føde barn. Historisk sett er det kanskje til og med litt sent.

Dette klarer du!

Anonymkode: edeb3...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk til alle dere som kommer med negative kommentarer❤️ Dere motiverer meg til bære fram barnet og viser hvor mange idioter som virkelig ikke klarer å lese hvor det står at jeg IKKE kommer til å ta abort også skriver dere likevel nedlatende og oppfordrer til abort. VELDIG lavmål å komme hit også oppfører seg slik, men er vel en grunn til at dere er bitre eller sure over at vi unge mødre klarer en bedre jobb enn dere og at vi faktisk oppfører oss. Dette er et bevis på at jeg klarer å være mer voksen i f.eks sånne diskusjoner, noe som viser at jeg kommer til å klare morsrollen helt utmerket da jeg er moden nok til å svare mer voksent enn dere «voksne». Vet ikke om det er fordi dere er dårlig oppdratt eller ikke har klart morsrollen selv, men dette er bare noen eksempel på hva slags person jeg IKKE vil bli. Skjerp dere, skulle trodd dere klarte å oppføre dere da dere påstår at noen på 35 er mer voksen enn MEG på 17, så du som lurte på det med 35-åringer mer voksne enn oss på 17, se på kommentarene. Er det mer å bevise?

Anonymkode: e9e1a...d8d

Da jeg leste innlegget i går kveld tenkte jeg å skrive at "dette klarer du bra!" men også komme med en liten advarsel i tillegg.

Dette innlegget understreker behovet for advarselen jeg hadde tenkt å komme med. 

Gjennom min tidligere jobb har jeg jobbet med mange unge mødre, og de aller aller fleste har gjort en veldig god jobb som foreldre.

De som ikke har gjort en så god jobb som de burde/kunne gjort er faktisk de som har ment at de er "mer voksne enn andre som er eldre", fordi de har vært mindre mottakelige for råd.

Det er en ting kun alder kan gi deg, og det er en fullt modnet frontallapp.  Frontallappen styrer blant annet impulskontroll og konsekvenstenkning, og den vil ikke være fullt utvokst hos deg før du er 22-25 år gammel. 

Det er derfor viktig at du ikke bare har, men også lytter til, det støtteapparatet du har rundt deg.

En slik tirade du kommer med her viser at impulskontrollen din ikke er fullt utviklet ennå. 

Jeg forstår at du blir provosert av noen av svarene, men du må også forstå at modenheten din reflekteres i hvordan du responderer på kritikk. Når du ikke møter kritikken på en saklig måte, men bruker alderen din i mot kritikerne, ("når jeg på 17 er mer moden enn deg på 35" ) bekrefter du faktisk umodenheten.  

Hvis du klarer å legge fra deg denne holdningen, holde impulsene under kontroll, og være mottakelig for råd fra støtteapparatet rundt deg vil du klare dette bra!    Det vil kreve mye av deg, og du vil til tider bli frustrert, men det går over. :) Lykke til!

 

Ps: du vil kanskje se på dette innlegget som kritikk også, men det jeg sier her er ment som er godt råd, ikke som kritikk.

Anonymkode: b660f...667

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med graviditeten. Jeg vil gjerne anbefale en god bok, fremfor blogger skrevet av unge mødre.

https://www.tanum.no/_miraklenes-tid-hedvig-montgomery-eivind-sather-9788293516088

Denne boken er lettlest og i mine øyne veldig god. Skrevet av en psykolog som kan mye om barns hjerneutvikling og samspill. Både du og barnefar bør lese den. Praktiske ting som bleieskift og hva slags utstyr du trenger; sånt ordner seg alltid. (Og du skriver også at du har erfaring med dine nieser/nevøer). Jeg tenker det er viktigere å forstå barnets signaler.

Jeg ble mor som 19-åring og sist som 29-åring, og var nok bedre rustet som 29-åring. Det er bare slik vi mennesker er, som det også er skrevet overfor, hjernene våre forandrer seg med alderen. 

Likevel gikk det veldig fint med det første barnet. Hun er voksen og myndig nå, studerer og har mange talenter og en utrolig fin personlighet. Det går helst bra!

Ta utdanning! En god og forutsigbar jobb hjelper dere å bygge et godt liv (det er utrolig dyrt å ha barn når de vokser til, og dere ønsker sikkert også egen bolig på sikt). 

Bruk alle gode krefter rundt dere (privat nettverk og helsestasjon, jordmor)! Ikke vær for stolt til å be om hjelp fordi du føler du må takle alt for å motbevise de som var skeptiske! Babytiden er slitsom! Det gjelder uansett mors alder! 

Lykke til, du har mye spennende i vente.

Anonymkode: 514d6...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...