Gå til innhold

Jeg er 17 år og gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har visst at jeg er gravid i en stund nå, og lurer på om det er flere unge mødre og gravide på tråden her eller i forumet? Ikke kom med unødvendige kommentarer som (du er for ung), ( Ta abort) osv, for det har jeg bestemt at jeg IKKE skal. En på 17 kan være mer voksen eller være enn bedre mor enn noen på 35. Har jobb og bor sammen med barnefar som har en fast 7 til 16-jobb. Barnet var ikke planlagt og jeg ble gravid etter en runde med oppkast i noen dager og gikk på p-piller. Så har noen av dere unge mødre noen gode råd og tips? 

Anonymkode: e9e1a...d8d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke så ung lenger nå, men var 17 når jeg ble gravid med førstemann som nå er 10. Ble mange kommentarer og meninger om det da også, men måtte bare være trygg i meg selv rett og slett. Man får nok litt hard hud når man blir mamma så ung. Å det morsomste er å vise hele gjengen fingeren å motbevise alles forestillinger om at det blir nødt til å gå til helvete eller at man aldri kan få til å bli noen god mor i den alderen :)

Anonymkode: 1c52a...b91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 18 når jeg ble gravid med første og er 20 nå å gravid med andre, bare stå i det, du klarer dette fint! ❤️❤️

Anonymkode: 30f18...eca

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har visst at jeg er gravid i en stund nå, og lurer på om det er flere unge mødre og gravide på tråden her eller i forumet? Ikke kom med unødvendige kommentarer som (du er for ung), ( Ta abort) osv, for det har jeg bestemt at jeg IKKE skal. En på 17 kan være mer voksen eller være enn bedre mor enn noen på 35. Har jobb og bor sammen med barnefar som har en fast 7 til 16-jobb. Barnet var ikke planlagt og jeg ble gravid etter en runde med oppkast i noen dager og gikk på p-piller. Så har noen av dere unge mødre noen gode råd og tips? 

Anonymkode: e9e1a...d8d

Flott at du ikke skal ta abort. ❤️

Jeg er ikke mor selv, men har flere venninner som fikk barn svært unge. Helt ærlig? Folk har unødvendig mange fordommer knyttet til unge mødre. Det er ingen garanti for at man er en bedre skikket mor selv om man fikk barn i en høyere alder. Du skriver at både du og barnefar har jobb, og det er jo veldig positivt. Tenk på den gleden du får når du klarer å bevise at folk tar feil.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke så ung lenger nå, men var 17 når jeg ble gravid med førstemann som nå er 10. Ble mange kommentarer og meninger om det da også, men måtte bare være trygg i meg selv rett og slett. Man får nok litt hard hud når man blir mamma så ung. Å det morsomste er å vise hele gjengen fingeren å motbevise alles forestillinger om at det blir nødt til å gå til helvete eller at man aldri kan få til å bli noen god mor i den alderen :)

Anonymkode: 1c52a...b91

Tusen takk for svar😘 Føler jeg har litt hard hud i fra før da det oppsto mye dritt på ungdomsskolen, noe som er positivt nå som jeg skal bli mamma🙈 har allerede fått en stygg melding av «bestevenninna» til min mor, men hun ble fort stille da jeg sendte henne melding tilbake om at hun alltid må stikke nesa si i alt og si sin meninger og mer og at hun som voksen burde lært at man ikke alltid skal blande seg i ting hun ikke har noen ting med😂🙈 og de «venninnene» mine jeg droppet på dagen jeg sluttet på ungdomsskolen, startet å ta kontakt etter jeg ble gravid, blokkerte jeg😂🙊 

Anonymkode: e9e1a...d8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Wiskola skrev:

Flott at du ikke skal ta abort. ❤️

Jeg er ikke mor selv, men har flere venninner som fikk barn svært unge. Helt ærlig? Folk har unødvendig mange fordommer knyttet til unge mødre. Det er ingen garanti for at man er en bedre skikket mor selv om man fikk barn i en høyere alder. Du skriver at både du og barnefar har jobb, og det er jo veldig positivt. Tenk på den gleden du får når du klarer å bevise at folk tar feil.

Føler det blir feil å ta abort da min mor selv slet med å få oss og hadde store vanskeligheter med PCOS❤️ Vil ikke ta en graviditet for gitt da det er så mange som virkelig ønsker et barn, men ikke kan få😕 Ja, gleder meg å motbevise alle dem som har pratet stygt og sagt at jeg ikke kommer til å klare dette. Har som regel blokkert alle som bare er «venn» med meg for å være nysgjerrig og snakke bak ryggen min🙈 føler meg mye mer selvstendig og sterkere

Anonymkode: e9e1a...d8d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at det første året som mamma kan være en bratt læringskurve for mange, uansett alder, hvis man ikke har vært så mye borti barn før. Det var det for min del, og jeg var eldre enn deg, selv om jeg også var ung. 

Jeg mener likevel at du burde verdsette gode råd fra andre mammaer, så lenge de blir formidlet på en fin måte, uansett alderen på den du får de fra. 

Hvis du kjenner folk med småbarn rundt deg, så ta mer kontakt med de for å få råd og tips. 

Ta også turen innom ditt nærmeste bibliotek for å spørre bibliotekaren der om hvor de har bøker om hvordan man kan forstå spedbarn. 

Jeg husker at da jeg var gravid føltes det så langt frem i tid, at jeg ikke gadd å lese noe om amming da jeg ikke helt klarte å ta det til meg. Når barnet først har kommet blir det mer enn nok av ting å gjøre. 

Lykke til, og drit i de negative kommentarene som kommer både her og der.

Anonymkode: be2bb...d2e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg følger med på en YouTube-kanal som kanskje kan være noe for deg. Vloggerne heter Madeleine og Eric og bor i Australia. De ble kastet ut av mødrene sine når de nektet å ta abort, og nå bor de for seg selv og tar vare på babyen sin Penelope helt alene. :) 

https://www.youtube.com/channel/UCUUPecjP2QYst1msNRF8H1Q

Anonymkode: bcf27...c1f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at det første året som mamma kan være en bratt læringskurve for mange, uansett alder, hvis man ikke har vært så mye borti barn før. Det var det for min del, og jeg var eldre enn deg, selv om jeg også var ung. 

Jeg mener likevel at du burde verdsette gode råd fra andre mammaer, så lenge de blir formidlet på en fin måte, uansett alderen på den du får de fra. 

Hvis du kjenner folk med småbarn rundt deg, så ta mer kontakt med de for å få råd og tips. 

Ta også turen innom ditt nærmeste bibliotek for å spørre bibliotekaren der om hvor de har bøker om hvordan man kan forstå spedbarn. 

Jeg husker at da jeg var gravid føltes det så langt frem i tid, at jeg ikke gadd å lese noe om amming da jeg ikke helt klarte å ta det til meg. Når barnet først har kommet blir det mer enn nok av ting å gjøre. 

Lykke til, og drit i de negative kommentarene som kommer både her og der.

Anonymkode: be2bb...d2e

Tusen takk for svar og gode tips❤️ Føler jeg har litt trening fra før da søstera mi fikk unge da hun var 18. Jeg passet veldig mye på nevøen min og skiftet bleie osv😊

Anonymkode: e9e1a...d8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli en like god omsorgsperson som de som er 27 og 37, må du dessverre bli som dem, og leve ditt liv som dem. Nå er tiden inne for å bli voksen, og det skjer litt for fort. Så mitt råd er å ikke tro at du skal greie begge deler: være tenåring, ungdom, leve et ungdomsliv og i tillegg være arbeidstaker, partner, forsørger og mor. Nå er det det siste som gjelder. I mange tilfeller går det bra, men det blir krevende for deg. Ikke bry deg om andre, hva de mener og synser, men sats alt på å klare dette så godt som mulig for barnet og deg selv. Og eventuelt faren, hvis han er en stayer og snill. Lytt til velmenende erfarne mødre, og tro ikke at alt de sier er tull, bare fordi de har bikka 30 selv. Du blir tidsnok (om noen måneder) nødt til å omgås dem og bli omgangsvenner med dem, så gjør det beste ut av det med én gang. 

Gratulerer med graviditet og lykke til videre. Ha gode planer for jobb og utdanning, men ikke vær redd for å gjøre noen endringer/flytte hvis det er det beste for barnet og deg. Du må tenke langsiktig. 17 år er du bare i år, om ti år, om tjue år, hva er best for dere da? Ta lappen nå, vurder om du kan bruke babytiden til noe utdanning, spar penger og gled deg over barnet. Snakk mye med din søster, hva gikk bra for henne, var det noe hun skulle gjort annerledes? Les masse om barn, babyer og oppdragelse, det er mye angående mat, helse, utvikling man må vite. 

Anonymkode: a4c25...697

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke mor, men kvinnene i min svigerfamilie var tidlig ute med å starte sin familie. Noen var yngre enn deg også, og de er noen av de beste mødrene jeg har sett. Ungene deres er snille, morsomme, smarte, omsorgsfulle og høflige. Og det er takket være familien de er født inn i, så i det tilfelle så har ikke ung alder på foreldrene vært en hindring. Så selv om de var unge når de ble foreldre, så fulgte de hjerte sitt og var trygge i sitt valg, tror det hjalp når de fikk stygge eller fordømmende kommentarer om valget de tok. De har alle hatt fantastiske nettverk, men jeg syns de lener seg mindre på foreldre og besteforeldrene enn venninner som er på min alder (30 årene), mulig for å bevise at de oppdrar barnene sine selv, men også for at de har mer energi. De er forresten alle i forhold med gutten/mannen de fikk barn med. Noen av de har voksne barn nå, og er i 40 årene og kan nyte ferieturer og opplevelser uten barn på slep, bare at de har mye bedre økonomi til å nyte de tingene nå, enn det de ville hatt sent i tenårene eller 20 årene.

Det kommer ikke til å bli lett å få barn så ung, spesielt siden venner ikke blir helt å forstå prioriteringene deres. Ikke for det jeg hadde en bekjent som ble mor på din alder, og hun gikk nesten aldri glipp av opplevelser og fest, men det var for at foreldrene hennes nærmest tok over. Men det høres ikke ut som du blir å være så uansvarlig når din lille kommer.

Lykke til, håp er du får ett fint svangerskap og trygg og god fødsel.

Anonymkode: 7c259...604

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke dere idioter som roper at andre mennesker må ta abort. Abort er ikke noe som skal tas lett på. Det er nødvendig at abort eksisterer som valgmulighet slik at hver kvinne kan velge det hvis hun føler at hun må, og slipper å sette eget liv i fare ved å finne fram strikkepinnene. Men det er IKKE greit at noen dytter abort på andre som om det er et fornuftig valg, omtrent som et råd om ikke å ta forbrukslån. Det er ekstremt lavmål å si at noen tar et dårlig valg ved å ikke velge abort - abort er ikke "det fornuftige". Det er noe fælt som kan være nødvendig, ikke noe man driver og oppfordrer andre mennesker til og kaller dem dumme for å unngå. Skjerpings. 

Anonymkode: 5013d...44c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på graviditetsforumet og svar til dette.

Sitat

* Prinsipielle diskusjoner om abort er tillatt i egne tråder, men innlegg med krenkende eller støtende innhold omkring trådstarters personlige valg om å beholde eller ta abort vil bli slettet. 
Vi ber dere vise hensyn når det gjelder det å fremme egne, mer prinsipielle meninger og holdninger til abort i tråder hvor trådstarter ikke har bedt om hjelp til avgjørelsen om å fullføre eller avbryte et svangerskap. Vi ber dere også om å vise hensyn og å være skånsomme i deres ordbruk når trådstarter vurderer alternativene. Få valg er så endelige som det å måtte velge mellom å ta abort eller å føde et barn, og mange av de som ønsker å dele sine tanker og følelser, befinner seg i en sårbar situasjon.
Dersom dere ønsker å diskutere abort på et generelt og mer prinsipielt grunnlag, er dere velkomne til å opprette egne tråder for dette.

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1220663-retningslinjer-for-graviditet-spedbarn-og-babytiden/

Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å bli en like god omsorgsperson som de som er 27 og 37, må du dessverre bli som dem, og leve ditt liv som dem. Nå er tiden inne for å bli voksen, og det skjer litt for fort. Så mitt råd er å ikke tro at du skal greie begge deler: være tenåring, ungdom, leve et ungdomsliv og i tillegg være arbeidstaker, partner, forsørger og mor. Nå er det det siste som gjelder. I mange tilfeller går det bra, men det blir krevende for deg. Ikke bry deg om andre, hva de mener og synser, men sats alt på å klare dette så godt som mulig for barnet og deg selv. Og eventuelt faren, hvis han er en stayer og snill. Lytt til velmenende erfarne mødre, og tro ikke at alt de sier er tull, bare fordi de har bikka 30 selv. Du blir tidsnok (om noen måneder) nødt til å omgås dem og bli omgangsvenner med dem, så gjør det beste ut av det med én gang. 

Gratulerer med graviditet og lykke til videre. Ha gode planer for jobb og utdanning, men ikke vær redd for å gjøre noen endringer/flytte hvis det er det beste for barnet og deg. Du må tenke langsiktig. 17 år er du bare i år, om ti år, om tjue år, hva er best for dere da? Ta lappen nå, vurder om du kan bruke babytiden til noe utdanning, spar penger og gled deg over barnet. Snakk mye med din søster, hva gikk bra for henne, var det noe hun skulle gjort annerledes? Les masse om barn, babyer og oppdragelse, det er mye angående mat, helse, utvikling man må vite. 

Anonymkode: a4c25...697

Derfor jeg tar kontakt her på dette forumet for å få kontakt med mødre som fikk barn på samme alder som meg, nettopp for å forberede meg på det meste. Skal ta mer skole etter jeg har jobbet litt😊har maskinførerbeviset, kjører gravemaskin og har traktorlappen. Føler jeg ikke har behov for å leve som en ungdom. Har ikke så veldig mye jente-venner og jeg drikker aldri da dette ikke var noe for meg. Har snakket veldig mye med søstera mi og jeg vet at det ikke er lett. Passer gjerne mine nevøer på 6 år og 4 mnd da jeg får et innblikk i hverdagen med en liten en og det var av egen vilje. Barnefar er alltid med på ultralyd osv og han er veldig lik meg. Han har ikke så veldig mye venner, men noen få gode. Vi forbereder oss mye😊 

Anonymkode: e9e1a...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fast jobb som 17 år? Hva slags fast, stabil jobb er det man får under myndighetsalder? 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, jeg følger med på en YouTube-kanal som kanskje kan være noe for deg. Vloggerne heter Madeleine og Eric og bor i Australia. De ble kastet ut av mødrene sine når de nektet å ta abort, og nå bor de for seg selv og tar vare på babyen sin Penelope helt alene. :) 

https://www.youtube.com/channel/UCUUPecjP2QYst1msNRF8H1Q

Anonymkode: bcf27...c1f

Da skal jeg ta en titt, tusen takk for svar❤️

Anonymkode: e9e1a...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, pippilang skrev:

Har du fast jobb som 17 år? Hva slags fast, stabil jobb er det man får under myndighetsalder? 

 

Har maskinførerbeviset😊 jobber fast hos et anleggsfirma👍🏽 Har traktorlappen og kjører gravemaskin nå.

Anonymkode: e9e1a...d8d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Wiskola said:

Flott at du ikke skal ta abort. ❤️

Jeg er ikke mor selv, men har flere venninner som fikk barn svært unge. Helt ærlig? Folk har unødvendig mange fordommer knyttet til unge mødre. Det er ingen garanti for at man er en bedre skikket mor selv om man fikk barn i en høyere alder. Du skriver at både du og barnefar har jobb, og det er jo veldig positivt. Tenk på den gleden du får når du klarer å bevise at folk tar feil.

17 åring i jobb, henger vel ikke helt på greip vel. 

Anonymkode: 82799...779

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...