Gå til innhold

Hva syns dere om at presse og allmennhet ikke får innsyn i rettspraksis i Norge?


Pragmatiker

Anbefalte innlegg

I Norge kan du søke opp regeltekstene (Grunnlov, Norges Lover, forskrifter og provisoriske anordninger.)

Du kan derimot ikke søke opp anvendelse av regeltekstene, det vil si hvordan lover tolkes - da lovene ikke er fulle algoritmer for alle tenkelige situasjoner.

Dagbladet avslørte 19.Mai 2018 at domstolene forskjellsbehandler kvinner og menn for samme forhold. Det tok mange måneder å snike seg til denne oversikten som gjorde det mulig å konkludere, fordi pressen ikke har tilgang, og ikke menigmann heller.

Hvordan skal demokratiet kunne kontrollere domstolenes utøvelse av makt, når utøvelsen holdes skjult?

Dette skriver rettspraksis.no på sine sider. Jeg dumpet over rettspraksis, fordi jeg har lurt på nøyaktig det samme. Jeg stusser over at folk ikke reagerer, og jeg stusser over misforholdet mellom den nesegruse tilliten våre innbyggere har til statsinstitusjonene våre, og de høyst dysfunksjonelle reglene vi har, som ligger på nivå med totalitære regimer.

Hvordan kan vi akseptere denne situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk ut lovdata.no . Rettsavgjørelser i Norge er fullt tilgjengelig for norske journalister. Det eneste som ikke er tilgjengelig, er deler av rettssaker som er unntatt offentligheten, som for eksempel i Treholt-saken.

Jeg tror kanskje du tenker på at det ikke finnes statistikk over tiltaler og dommer. Hvis du tenker deg om, tror jeg du skjønner at det ville bli ganske vanskelig å lage statistikk på dette, siden ingen saker er like.

Edit: Det er mulig det finnes veldig overfladisk statistikk, som antall tiltaler og domfellelser for en gitt lovparagraf. Men det sier seg selv at dette er materiale man må være svært forsiktig med, siden sakene kan være veldig ulike.

Endret av T-Rex
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, T-Rex skrev:

Sjekk ut lovdata.no . Rettsavgjørelser i Norge er fullt tilgjengelig for norske journalister. Det eneste som ikke er tilgjengelig, er deler av rettssaker som er unntatt offentligheten, som for eksempel i Treholt-saken.

Jeg tror kanskje du tenker på at det ikke finnes statistikk over tiltaler og dommer. Hvis du tenker deg om, tror jeg du skjønner at det ville bli ganske vanskelig å lage statistikk på dette, siden ingen saker er like.

Faktisk kan alle søke opp dommer gratis i 12 måneder. Eneste som ikke står i dommene som er lagt ut på lovdata er ting som navn, adresse og andre opplysninger som kan identifisere tiltalt/offer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dommer blir publisert. Man kan abonnere på publikasjonene, eller lese dem på bibliotek. 

De er derimot ikke særlig lett tilgjengelig, slik at det for det meste er jurister som har tilgang, og man må på universitetsbibliotek, og det er jo ikke like lett for alle i vårt langstrakte land. 

Er jo fint om domstolene publiserte alle sine avgjørelser selv på nett 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.7.2019 den 17.41, The Kitten skrev:

Jeg klarer ikke helt å se hva som holdes skjult.

iWKad22.jpg

Nei, og jeg klarer heller ikke å se noe som er gjennomsiktig slik som f.eks luft....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, bananbøy skrev:

iWKad22.jpg

Nei, og jeg klarer heller ikke å se noe som er gjennomsiktig slik som f.eks luft....

Kan du ikke heller komme med noe konstruktivt? Hvordan er lovdata.no utilgjengelig for folk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, The Kitten skrev:

Kan du ikke heller komme med noe konstruktivt? Hvordan er lovdata.no utilgjengelig for folk?

Det er ikke nakk om lovdata her. Det er snakk om rettspraksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, bananbøy skrev:

Det er ikke nakk om lovdata her. Det er snakk om rettspraksis.

Poenget flyr jo tydeligvis langt over hodet på deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wilhelmine

Alle dommer er jo tilgjengelige for pressen (og forsåvidt for folk flest). Jeg forstår ikke helt hva TS etterlyser? Hvordan lovene tolkes i praksis vil jo gå fram av dommene, for der forklarer jo retten hva de har tenkt og vurdert. 

Dagbladet kunne jo lage den saken FORDI de hadde tilgang? Så vidt jeg kan skjønne ingen sniking her, men det er jo klart at det er tidkrevende arbeid å gå igjennom en haug med dommer da. Det vil jo være vanskelig å lage statistikk på dette fordi ingen sak er lik. Man må jo i tilfelle gjøre som Dagbladet og sjekke hver enkelt dom. 

(Det tenker jeg jo forsåvidt er medias jobb, å ettergå «makta», altså domstolen i dette tilfellet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, The Kitten skrev:

Poenget flyr jo tydeligvis langt over hodet på deg...

Forklar takk. Hvor finner jeg rettspraksis statistikk. Link takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, bananbøy skrev:

Forklar takk. Hvor finner jeg rettspraksis statistikk. Link takk!

Kan ikke du heller forklare hva som holdes skjult? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, The Kitten skrev:

Kan ikke du heller forklare hva som holdes skjult? 

Det du ikke klarer å legge ut en link til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, bananbøy skrev:

Det du ikke klarer å legge ut en link til...

Jeg gir opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, The Kitten skrev:

Jeg gir opp.

Så du klarer ikke å legge ut en link til det fordi det holdes skjult kan vi konkludere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, bananbøy skrev:

Så du klarer ikke å legge ut en link til det fordi det holdes skjult kan vi konkludere.

Du får konkludere med nøyaktig hva du vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, The Kitten skrev:

Du får konkludere med nøyaktig hva du vil. 

Når du ikke klarer noe så enkelt som å legge ut en link til noe du mener er lett tilgjengelig (ikke holdes skjult) så er det jo ikke akkurat så mange andre konklusjoner man kan dra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, bananbøy skrev:

Når du ikke klarer noe så enkelt som å legge ut en link til noe du mener er lett tilgjengelig (ikke holdes skjult) så er det jo ikke akkurat så mange andre konklusjoner man kan dra...

Du snakker jo ikke om det samme som jeg snakker om i det hele tatt, så det er ikke noe poeng i å diskutere med en som er stengt for inngående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, The Kitten skrev:

Du snakker jo ikke om det samme som jeg snakker om i det hele tatt, så det er ikke noe poeng i å diskutere med en som er stengt for inngående.

Jeg snakker om trådens tema. Mens du snakker om lovdata.no som ikke har noe med trådens tema å gjøre, da man ikke finner dataene som diskuteres i tråden der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...