Gå til innhold

Barsel med tvillinger VS én - hete tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Ble påvist tvillinger på UL for noen dager siden. Nå raser det en million spørsmål og bekymringer i hodet! Har en på 3 år fra før. 

Dere som har tvillinger (og muligens flere barn) - hvordan var barseltiden? Hvordan var barseltidenes tvillinger kontra med én? Jeg ser for meg at vi kommer til å bli helt sinnsykt sliten. Hva er ditt heteste tips for å få dette til å gå så smooth som mulig? Utstyrstips og lifehacks mottas med stor takk! 😊 

Anonymkode: 94c41...6d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde ikke barn før vi fikk tvillinger, men hvis mulig, prøv å mat begge samtidig og generelt prøv å synkronisere dem. Det er ikke alltid det går. Hos oss gikk det bra, og det er nok gull verdt, så får dere litt pusterom imellom. 

Hvis det blir flaskemating, invester i steriliseringmaskin eller dampsterilisator. Ble en helt ny hverdag her etter jeg kjøpte dampsterilisator i stedet for å koke opp en enorm kjele med vann til alle flaskene. 

 

Anonymkode: bffae...893

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Ble påvist tvillinger på UL for noen dager siden. Nå raser det en million spørsmål og bekymringer i hodet! Har en på 3 år fra før. 

Dere som har tvillinger (og muligens flere barn) - hvordan var barseltiden? Hvordan var barseltidenes tvillinger kontra med én? Jeg ser for meg at vi kommer til å bli helt sinnsykt sliten. Hva er ditt heteste tips for å få dette til å gå så smooth som mulig? Utstyrstips og lifehacks mottas med stor takk! 😊 

Anonymkode: 94c41...6d9

Du blir sliten, men du har jo ikke noe valg. Risikoen for flerlinger er der hele tiden når man planlegger svangerskap.

Du går heller neppe til termin, så du må og tenke og planlegge for to premature. 

Anonymkode: eedf7...02c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også gravid med tvillinger :) 

Skal prøve å gjøre alt klar før 6 mnd for etter det kommer jeg ikke til å orke stort. Handle inn det nødvendige og ordne alt. Vaske klær ordne bag osv. Nå er jeg i samme båt som deg så har ikke så mye erfaring. Men må bare forberede meg. Rydde å vaske å styre så godt å kan for når tvillingene kommer blir det vel ett år til neste gang jeg kan gjøre slikt 😆

Skal følge med litt her kanskje jeg for noen tips 

Anonymkode: a28cc...353

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så forskjellig. Noen har en kjempeenkelt barseltid med to, andre har det horribelt (meg...). 

Det beste tipset er å legge vekk dårlig samvittighet for alt du IKKE klarer og få NOK søvn! 

Si JA til alle tilbud om hjelp! 

Ellers er det å tenke praktisk. Det er praktisk å f.eks stelle på gulvet. Da kan du legge ungene ned uten fare for at ruller faller ned, du kan holde et halv øye på tredjemann. Jeg hengte en krok på veggen som jeg hengte stellematte på, var bare å vippe den ned med foten når den skulle brukes. 

Det er ikke sikkert du trenger to babysengen i begynnelsen. Mine sov i samme seng til de var 7-8 mnd. Jeg brukte da den senga som "nedside crib", bare tok vekk en langside og de lå på tvers. Den andre senga sto i stua. 

Kjøp en GOD tvillingvogn. Gjerne store hjul så den er lett å trille. Det blir fort tungt med to unger i vogna, så det er en investering. 

En ting er risikoen for premature barn, men et tvillingsvangerskap er tøft for kroppen din. Det ble man ikke undervurdere, det er ikke uvanlig å slite mer med å komme seg ovenpå igjen. 

 

Anonymkode: 9bea4...0c7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skeepyhead er et must! Og god vogn som hun ovenfor nevner :) 

lag noen middager som du setter i fryseren så 3 åringen og du får god og næringsrik mat :) 

Og pust ut det er en helt annen ting å få barn når du allerede er mamma, da får du faktisk nyre de tingene du glemte å nyte med eldstemann.

Anonymkode: b199f...628

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, AnonymBruker said:

Skeepyhead er et must! Og god vogn som hun ovenfor nevner :) 

lag noen middager som du setter i fryseren så 3 åringen og du får god og næringsrik mat :) 

Og pust ut det er en helt annen ting å få barn når du allerede er mamma, da får du faktisk nyre de tingene du glemte å nyte med eldstemann.

Anonymkode: b199f...628

Fant ikke noe på Skeepyhead, så regner med du mener Sleepyhead? 😊 Googler og ser det er et nest, men er det anderledes fra andre nest? 

Endret av Mtj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mtj skrev:

Fant ikke noe på Skeepyhead, så regner med du mener Sleepyhead? 😊 Googler og ser det er et nest, men er det anderledes fra andre nest? 

Beklager skrivefeil! Men ja mener den :) 

Du får nok samme nytten ved å bruke andre babynest siden denne er så dyr. Men velg i såfall en som er litt fastere så du lett kan flytte barna uten å vekke de :)  

Anbefaler å sjekke finn, vi kjøpte vår ubrukt der :)  

Anonymkode: b199f...628

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tvillinger og barn fra før. Det har gått veldig bra. Vi hadde felles permisjon første tiden. det er nye regler fra i fjor så man får ekstra permisjon og man kan være hjemme samtidig. Vi var hjemme sammen i flere måneder. Det tok bort mye stress synes jeg. Vi samkjørte også. Ga de mat samtidig, la de samtidig. Våknet den ene, vekte vi den andre, slik at de skulle bli trøtte  ca samtidig. Når man har barn fra før må man jo endel ut av huset å finne på ting, men vi har alltid tilpasset det slik at tvillingene som regel sover hvis vi skal noe. Da får eldste barnet all oppmerksomheten en liten stund. 

Anonymkode: 9be5a...266

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har tvillinger og barn fra før. Det har gått veldig bra. Vi hadde felles permisjon første tiden. det er nye regler fra i fjor så man får ekstra permisjon og man kan være hjemme samtidig. Vi var hjemme sammen i flere måneder. Det tok bort mye stress synes jeg. Vi samkjørte også. Ga de mat samtidig, la de samtidig. Våknet den ene, vekte vi den andre, slik at de skulle bli trøtte  ca samtidig. Når man har barn fra før må man jo endel ut av huset å finne på ting, men vi har alltid tilpasset det slik at tvillingene som regel sover hvis vi skal noe. Da får eldste barnet all oppmerksomheten en liten stund. 

Anonymkode: 9be5a...266

Godt å høre 😊 kjenner ingen som har fått tvillinger, bortsett fra noen litt eldre kollegaer med voksne barn og kun tvillinger. Jeg har alltid syns det virker veldig kult å være tvilling selv, men må ærlig si at jeg aldri har hatt særlig lyst på det selv 😂 man har mange bekymringer, så det er godt å høre at det ikke er helt uoverkommelig ☺️ Har lest om samkjøring flere plasser, så håper vi greier det! Takk gud for nye permisjonregler 👍

Anonymkode: 94c41...6d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...