Gå til innhold

"Ta med syltetøyglass så barna kan lage gaver"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Rozárka skrev:

Skolen greier å kjøpe inn materialer til juleverksted. da må de greie å kjøpe inn billige materialer til annen gavelaging, også. De får ta kontakt med en bedrift og bli sponset, davel.  Sette på en lapp med at "Dette glasset kommer fra Nora Fabrikker" og sende med "gaven." Jeg er sikker på at Nora vil ha reklamen.

Det er ikke så enkelt, og langt fra så billig. Det er ikke slik at skole og barnehage har et megabudsjett til forming. 

Anonymkode: d7fdf...983

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så enkelt, og langt fra så billig. Det er ikke slik at skole og barnehage har et megabudsjett til forming. 

Anonymkode: d7fdf...983

Da får de la være å lage lyslykter, når de åpenbart ikke har råd til at barna gjør dette.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Sheltay Retrac skrev:

Det er vel bare å ha noen glass i bakhånd? Det er jo så mye forskjellig mat i sånne glass. Tomatpure, sylteagurk, fetaost (veldig kule glass), sukkertøy, brente mandler, rødbeter osv.

Er bare å ringe på hos naboene og spørre om de har noe, eller sjekke glass- og metallbøttene rundt omkring. 

Eller bare spørre de andre foreldrene i klassen om noen har et ekstra. Er overhodet ikke vanskelig.

Grunnen til at vi lærere spør etter syltetøyglass og dorullkjerner, er at vi har så trangt budsjett at vi ikke får kjøpt inn materialer nok til å lage noe uten hjelp fra foreldrene. Derfor spør vi etter ting som regnes som søppel, siden det ikke skal koste noe. 

Kan ikke dere lærere hoste opp noen ekstra glass å ta med, da- når det bare skal være søppel? Da kan dere spare opp i heimen, siden dere har bedre greie på når barna trenger syltetøysglass enn foreldrene hjemme. Dere sitter jo med planen for hele året.

Dessuten syns jeg det var stygt gjort av den læreren som ikke godtok glassene barnet til TS hadde med. Da ble ungen holdt utenfor. På grunn av læreren.

Endret av Tøytigern
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan velge å være ei vrang surræv og nekte å kjøpe et par syltetøyglass å sende med lillegullet Ophelia Nevrotica, eller man man være litt smidig og la barnet slippe å bli satt ei en lei situasjon bare fordi mor har sine tåpelige prinsipper. 

Anonymkode: d32c8...c23

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså.... må bare minne dere på at barna ikke lager pynt på skolen fordi det skal se bra ut på Instagram. 🤦‍♀️

Slutt å være så smålige! Et par syltetøyglass koster ikke all verden. Tipper de som klager på det stort sett ikke har så lite penger at det velter budsjettet uansett. 

Anonymkode: d32c8...c23

Hvem har sagt noe om instagram? Ts har ikke sagt at tingene skal legges ut der. 

Anonymkode: 4e96e...728

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan velge å være ei vrang surræv og nekte å kjøpe et par syltetøyglass å sende med lillegullet Ophelia Nevrotica, eller man man være litt smidig og la barnet slippe å bli satt ei en lei situasjon bare fordi mor har sine tåpelige prinsipper. 

Anonymkode: d32c8...c23

Ophelia Nevrotica :fnise:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvem har sagt noe om instagram? Ts har ikke sagt at tingene skal legges ut der. 

Anonymkode: 4e96e...728

Alt barna lager må ut på IG.:opplyser:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Rozárka skrev:

Da får de la være å lage lyslykter, når de åpenbart ikke har råd til at barna gjør dette.

Enig. 

Anonymkode: 4e96e...728

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Rozárka skrev:

Joda. Man kan sikkert det. Men det er i prinsippet feil, selv om klasse etter klasse i årevis blir bedt om å ta med eget skolemateriale, som om det var en privatskole de gikk på.

Et syltetøyglass til 30kr, eller gratis om man er litt kreativ, er vel ikke helt på privatskolenivå? Eller syns du virkelig det? 

Det blir jo nesten som å si at skolen ikke er gratis fordi elevene må ha sekk, blyant, viskelær, matboks, gymsko osv osv. 

Endret av Nerine_
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Ryuk skrev:

Jeg sender alltid med ungen min 2 eller flere glass til slike ting nettopp på grunn av foreldre som deg. Barnehagen satte alltid kjempestor pris på det og jeg håper skolen også vil det nå når han begynner der. 

Gjør jeg også - både for slike foreldre og i tilfelle det har gått i glemmeboka for andre foreldre :) med beskjed til unga om å dele om det er noen som ikke har. Nå er barna mine i skolealder da - så de er store nok til å få slike beskjeder. 

Dessuten kan det være en grunn til at de vil ha syltetøyglass. Kan jo være noe som skal oppi? Som for eksempel peppernøtter før jul? Det pleide i alle fall "vår" barnehage og lage før jul :)Og da er det jo greit med lokk på glasset.

Anonymkode: 0a2c2...e03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makan til suring på grunn av et syltetøyglass. Dette er lavmål av hvor lite velvillige noen er overfor skolen. 

Anonymkode: 78906...790

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en utfordring, var bare noe jeg kom på mens jeg ryddet i et skap og fant masse lysholdere:) 

Da tenkte jeg at det er jo litt rart å utgå fra at alle spiser syltetøy, har økonomi til å kjøpe nye ellet har noen å få av

Anonymkode: 65863...ff7

Vil tro de fleste familier (og spesielt de familiene med fire barn som du beskriver) spiser noe som er på glass i ny og ned. Det kan være syltetøy, oliven, sylteagurk, fetaost, taco sause etc. Når man har fire barn som tydeligvis i alle år har laget lykter to ganger i året hele skoleløpet så husker man på å vaske dem og ta vare på. Dersom ikke så har man ett nettverk (naboen, besteforeldre, foreldre av venners barn, en tante el) som de helt sikkert kan avse. Snakk om å lage problemer av ingenting.

I stede for å lage styr når man står i situasjonen så kunne det jo vært en ide å heller ta det opp på en ordentlig måte på foreldresamtale/møte. At du savner å se andre produkter barna har laget siden du syns lyslyktene er så stygge....

Anonymkode: e71c1...e89

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig enkelt å jobbe i barnehage/skole med foreldre som har slike holdninger. Er det slik at lærerne må kjøpe syltetøyglass i masser for å ha med til alle de barna som ikke får med hjemmefra pga vanskelige foreldre? 

Anonymkode: d7fdf...983

Det kan være en utfordring ja. Jeg er barnehagelærer, og jeg bruker alltid å samle opp en haug med ting (som feks syltetøyglass) for å ha i bakhånd når vi skal lage ting. Det er alltid foreldre som ikke husker det eller gidder å sende med. Er det noen som mangler så skaffer jeg det. 

Men skjønner egentlig ikke at dette er så vanskelig... Jeg klarer å skaffe disse tingene uten særlig stor innsats, og det regner jeg med de fleste andre klarer også. 

Anonymkode: becc3...5b4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan velge å være ei vrang surræv og nekte å kjøpe et par syltetøyglass å sende med lillegullet Ophelia Nevrotica, eller man man være litt smidig og la barnet slippe å bli satt ei en lei situasjon bare fordi mor har sine tåpelige prinsipper. 

Anonymkode: d32c8...c23

Ophelia Nevrotica! 🙈😂 

Ellers enig i det du skriver. 

Anonymkode: becc3...5b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Nerine_ skrev:

Et syltetøyglass til 30kr, eller gratis om man er litt kreativ, er vel ikke helt på privatskolenivå? Eller syns du virkelig det? 

Det blir jo nesten som å si at skolen ikke er gratis fordi elevene må ha sekk, blyant, viskelær, matboks, gymsko osv osv. 

Elevene får faktisk utdelt det de trenger av undervisningsmateriell. Inklusive blyant og viskelær og notatbøker når de er i den skolealderen at lyslyktlaging er aktuelt.

Man skal ikke som forelder behøve å underholde skolen med undervisningsmateriell. Med mindre barnet går i privat regi. Det er nemlig skoleplikt her i landet. Plikt. Ikke valg.

Gymsko matboks og sekk er noe vi kjøper til barna for å gjøre hverdagen enklere, men det er ikke undervisningsmateriell.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud, så glad jeg er for å ikke ha barn når jeg leser sånne tråder. Jeg har ikke hatt et syltetøyglass i huset på mange år, og hvis jeg plutselig måtte skaffe et glass hadde jeg som TS tatt det for gitt at det gikk fint med en annen type glass. Likevel får TS glasset i retur(?) og må i tillegg stå skolerett for en haug supermammaer som sikkert lager hjemmelaget syltetøy på daglig basis og alltid skaffer det skolen forlanger på dagen. I tillegg til beskyldninger om at TS skal legge bilder på Instagram, TS liker ikke det barna lager, også videre også videre. Snakker om å lage storm i et syltetøyglass! 

Anonymkode: 740ee...d60

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Rozárka skrev:

Elevene får faktisk utdelt det de trenger av undervisningsmateriell. Inklusive blyant og viskelær og notatbøker når de er i den skolealderen at lyslyktlaging er aktuelt.

Man skal ikke som forelder behøve å underholde skolen med undervisningsmateriell. Med mindre barnet går i privat regi. Det er nemlig skoleplikt her i landet. Plikt. Ikke valg.

Gymsko matboks og sekk er noe vi kjøper til barna for å gjøre hverdagen enklere, men det er ikke undervisningsmateriell.

Det er undervisningsplikt, ikke skoleplikt!

*****

Det jeg reagerer mest på er at læreren ikke godtok glasset fra IKEA, det er dårlig og unødvendig gjort! Et glass er et glass om det har inneholdt syltetøy eller kjøpt tomt!

Anonymkode: 4a595...89a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Rozárka skrev:

Elevene får faktisk utdelt det de trenger av undervisningsmateriell. Inklusive blyant og viskelær og notatbøker når de er i den skolealderen at lyslyktlaging er aktuelt.

Man skal ikke som forelder behøve å underholde skolen med undervisningsmateriell. Med mindre barnet går i privat regi. Det er nemlig skoleplikt her i landet. Plikt. Ikke valg.

Gymsko matboks og sekk er noe vi kjøper til barna for å gjøre hverdagen enklere, men det er ikke undervisningsmateriell.

Her får de kun en blyant og viskelær i førsteklasse. Utover det må vi kjøpe inn selv, noe jeg anser som helt naturlig.

Og jeg tenker at syltetøyglass blir på lik linje med alt det andre. Barna syns ofte det er gøy å lage noe selv, og de føler stolthet og mestringsfølelse når de er ferdige. Men for all del, vær sær og vanskelig, og stå på gratis-prinsippet ditt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nerine_ skrev:

Her får de kun en blyant og viskelær i førsteklasse. Utover det må vi kjøpe inn selv, noe jeg anser som helt naturlig.

Og jeg tenker at syltetøyglass blir på lik linje med alt det andre. Barna syns ofte det er gøy å lage noe selv, og de føler stolthet og mestringsfølelse når de er ferdige. Men for all del, vær sær og vanskelig, og stå på gratis-prinsippet ditt. 

Jeg anser det altså som feil. Helt feil. Men dessverre får jeg ikke gjort noe med det. Med mindre det fins politikere som er villige til å hoste opp penger fra oljefondet for å satse på unger og utdanning. Da skal jeg bruke stemmeseddelen min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er undervisningsplikt, ikke skoleplikt!

*****

Det jeg reagerer mest på er at læreren ikke godtok glasset fra IKEA, det er dårlig og unødvendig gjort! Et glass er et glass om det har inneholdt syltetøy eller kjøpt tomt!

Anonymkode: 4a595...89a

Det er skoleplikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...