Gå til innhold

Hvorfor er det så vanlig at folk ikke svarer på meldinger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har det veldig likt. Jeg åpner noen ganger selv om jeg har det veldig travelt, for å se om det er noe jeg må forholde meg til der og da. Hvis det viser seg å være noe som kan vente, så kan det også hende jeg venter med å svare. Jeg er kanskje rar, men jeg synes på en måte det er like frekt å forvente at noen skal slippe alt de har i hendene for at jeg har sendt de en melding, som det er å vente å med å svare noen timer eller til neste dag. Jeg vet at folk er travle og har mange jern i ilden - det er helt greit å svare når det passer, særlig hvis det ikke er noe viktig som trenger svar samme dag. 

Jeg hadde nok prøvd hardere hvis jeg visste at dette trigget PTSD hos en venn, men sånn generelt synes jeg folk må tåle å ikke få svar med en gang, selv om vedkommende har lest meldingen. 

Etter å ha lest tråden får jeg inntrykk av at dette handler om noe mer enn bare å ikke få svar på meldinger. Det høres ut som du TS har hatt mange dårlige venner og blitt behandlet dårlig. Det med meldingene hadde sikkert ikke vært så stressende og viktig hvis du ble behandlet godt av de rundt deg! Bra du får hjelp, og jeg håper du klarer å erstatte usunne relasjoner med fine mennesker i livet ditt ❤️ 

Anonymkode: 9c713...0bc

Ja, det tror egentlig jeg også. At det har med andre ting å gjøre, og så blir det å ikke få svar bare enda en bekreftelse på at de ikke egentlig bryr seg om meg. Tar derfor en pause fra vennskap nå til jeg er et bedre sted, og skal heller komme tilbake til tråden å kommentere når jeg har funnet meg i hvert fall en god venn. Og så hvordan jeg føler det da. 

Takk for støtten 💛 For det er ganske vondt å tenke på å ha opplevd overgrep hele livet, vold fra ikke mindre enn 8 voksenperson i oppveksten (de fleste gjentagende ganger) og enda har jeg tilgode i en alder av 42 å ha noen i livet mitt jeg kan hvile hodet mot skulderen til. Folk viser meg bare interesse når jeg har gode perioder og kan være noe for dem, som et eksempel får jeg høre at jeg er veldig morsom og at folk ler så de hikker av meg. Men naturlig nok kommer ikke den siden frem når jeg har det dårlig. Et annet eksempel er at jeg er god på å lytte til de som har det vondt, fordi jeg selv har hatt det så vanskelig, og ei jeg lyttet mye til (som ikke hadde opplevd traumer, bare hverdagsproblemer) kunne ikke engang få seg til å gå inn å se på et bilde av hunden min og meg (som jeg hadde lagt ut) da jeg ba henne om det. På tross av at hunden min nylig var død og jeg hadde den mest intense sorgen jeg noensinne har hatt. Høres kanskje rart ut, men hun er den eneste som virkelig har elsket meg i mitt liv, så det var forferdelig å miste henne. Har en ny hund nå da, og etter ett år begynner jeg å kjenne den samme tilknytningen til henne. 

Jeg skriver mer i tråden ved en senere anledning, takk for at du viser forståelse!

Anonymkode: 1aab9...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke et vennskap dere har. Du gir henne arbeidsoppgaver og regler du mener hun MÅ følge, så gir du henne dårlig samvittighet når hun ikke følger reglene du har satt. Hun føler seg sikker utslitt og lei av at det alltid skal handle om deg og dine behov og ønsker 

Anonymkode: 4aa2e...6cf

Jeg har aldri gitt noen arbeidsoppgaver eller regler, kun bedt de svare på meldinger fordi jeg blir trigget av å ikke få svar. Og den avtalen om at hun skulle kontakte meg hver mandag var hennes initiativ. Jeg ber aldri om noe nesten, så jeg er nok det motsatte av den personen du beskriver meg som.  

Mennesker kommer typisk inn i mitt liv og lover de skal gjøre en hel masse for meg, og det får meg til å gjøre masse for dem, bortsett fra at de aldri følger opp det de har sagt de skal gjøre. Men det gjør meg visst til en person som sliter ut andre, og gir de dårlig samvittighet når jeg faktisk ønsker noe tilbake i relasjonen.

Takk for at du tok deg tid og så legger jeg denne diskusjonen død nå. 

Anonymkode: 1aab9...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Du syns det altså er lettere å ha et vennskap der dere kan sende mye meldinger, men når du er med en venn face to face, så syns du det er litt vanskeligere? 

Jeg har stort sett venner hvor det eneste vi sender melding om, er når vi skal treffes. Så treffes vi, og prater om ting da. Vi vet at det viktigste er de gangene vi møtes fysisk, og ingen av oss bryr seg altså om noen sender en melding og spør hva som skjer, sender bilde av en kjole og spør om den var fin osv osv, og den andre ikke svarer umiddelbart. Jeg tror nok mange tenker sånn. Det viktigste er at avtaler blir holdt, og at man møtes fysisk. Jeg har venner som jeg ikke kan ha kontakt med på to måneder, men så sender en av oss melding og spør om vi kan finne på noe. Jeg syns ikke det er noe unormalt, når man har fullt opp med jobb/ skole/ familie osv, og spesielt om man bor litt langt fra hverandre. 

Hadde jeg vært venn med noen som har behov for å sende meldinger ofte, hadde jeg ikke klart å gjengjelde det. Om jeg hadde fått beskjed om å i hvert fall svare med en tommel opp, bare for å bevise at jeg ikke driver med silent treatment, hadde jeg syntes var litt merkelig for å være helt ærlig. Jeg hadde tenkt at denne personen er litt for avhengig av bekreftelse fra meg. Jeg hadde blitt redd for å miste personen som venn, fordi jeg ikke klarer å følge hennes behov. 

Jeg har en venninne som kan være noe kontrollerende i enkelte situasjoner pga traumer. Hun har blitt stressa, blitt lei seg eller sint, om jeg ikke har klart å ta hensyn. Når grunnen bare er at jeg ikke har tid e.l. Eller så har jeg faktisk glemt det, fordi hennes krav er så uvanlige. På den ene siden, er det ikke så lett for meg å forstå, og på den andre siden er det ikke lett for henne å forstå meg heller. Det er fort gjort at hun tar ting i verste mening, tar ting personlig, selv om jeg ikke mente det sånn. 

 

Anonymkode: 24830...779

Dette er nok en kjent sak ja, at det kan oppstå misforståelser mellom de som ikke har og har opplevd traumer. Og jeg tenker kanskje det er best for meg heretter, å være med de som har opplevd noe av det samme, så blir kommunikasjonen bedre. Har blant annet enn venn fra Syria som er alenepappa til to små jenter, og vi sender hverandre stort sett morsomme YouTube-klipp, skriver egentlig ikke så mye seriøst, fordi det allerede er en gjensidig forståelse der. Etter tre års kontakt kan jeg telle på to fingre de gangene han har trigget meg. 

Jeg merker selv blant annet at jo mer jeg blir opptatt av at den andre skal forstå, jo mindre sannsynlig er det at personen vil, fordi bakgrunnen er så grunnleggende forskjellig. 

Om du hadde sagt til meg (hvis vi ble venner) at du synes jeg var merkelig for å ha de behovene jeg hadde ville jeg nok ikke blitt venn med deg.

Husk at det alltid er en grunn til at folk er som de er, og at ingenting egentlig er merkelig. Derimot er det en umulig oppgave for noen, å kunne forstå alle de møter, og det er jo derfor de fleste er selektive når de velger seg venner. Ikke fordi det er galt å ikke forstå hverandre, men fordi det blir lite konstruktivt i lengden når man skal dele livet sitt med hverandre, og samtidig ikke kan forstå hverandre. 

Anonymkode: 1aab9...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Hva spør du om på meldingene? Det er ikke alltid jeg svarer om folk skriver noe som egentlig ikke er viktig, fks at de vil sende et morsomt bilde eller fortelle om noe som har skjedd. Det er ikke alltid jeg har tid.

Er det derimot spørsmål om en avtale, eller personen spør om vi skal treffes, eller noe annet viktig, da svarer jeg alltid.

Anonymkode: 24830...779

Det varierer selvfølgelig fra person til person, men skriver type meldinger de tidligere har vist interesse for å svare på. 

Anonymkode: 1aab9...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Cata said:

Jeg svarer, men jeg gjør det når det passer. På samme måte forventer ikke jeg at vennene mine skal slippe alt de har i hendene pga. jeg har sendt en melding. Er det krise så ringer jeg. 

Det er jo nettopp det som gjør meldinger så mye mer avslappende å forholde seg til en den $!#$! telefonen som krever svar NÅ uansett hva man ellers holder på med. 

Takk for svar 🙂

Anonymkode: 1aab9...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke helt sånn det fungerer.

Anonymkode: c30e6...afb

Hva mener du med det? Vil gjerne høre 🙂

Anonymkode: 1aab9...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Da fokuserer du på de. Hvis de andre faktisk sjeldent svarer på viktige meldinger, så er det mennesker du ikke trenger i livet ditt. 

Anonymkode: 24830...779

Her har jeg klart å svare på meldingen din to ganger, men som jeg skriver i andre svar så er det type meldinger jeg har fått respons på før og aldri noe tull. Det tar jeg med de som faktisk synes det er moro å sitte å chatte med meg og som har tid til det. 

Føler heller ikke jeg trenger dem, for får det bare verre når jeg er rundt dem, ikke bedre. Tror grunnen til at jeg lar meg lure gang på gang er fordi de kommer med så mange løfter og sier de skal være så mye for meg, men så ender det heller opp motsatt. 

Anonymkode: 1aab9...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/13/2019 at 10:26 PM, AnonymBruker said:

Syns ikke det er så vanlig at folk ikke gidder svare. Kanskje du har litt egoistiske typer som venner? Jeg har til sammenligning kun én venninne som kun svarer på meldinger når det passer henne (og i tillegg forventer raskt svar tilbake når hun først for for seg at hun skal være med deg). Men hun er ikke så typisk da. Hun er en veldig egoistisk og selvsentrert type når det kommer til det aller meste. Kanskje vennene dine er sånn som henne?

Anonymkode: 3f370...d7c

Denne så jeg ikke før nå, men tusen takk! Nå ble jeg glad 🙂 Etter å ha tenkt en del frem og tilbake har jeg nok som du sier alltid hatt veldig egoistiske venner.

Etter å ha lest svarene i denne tråden og enkeltes reaksjoner er det nok mange som ikke gjør det også, som forstår det ikke er greit å overse andre på den måten, ellers hadde ikke enkelte gått så i forsvar. 

Anonymkode: 1aab9...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/13/2019 at 10:49 PM, MortenMinstelønn said:

Ikke la en slik diagnose gå foran deg. Det kan ærlig talt bli masete for andre som har nok med sitt. Jeg kan litt om det der. Kom gjerne med eksempler på meldinger som står ubesvart og hvor mange meldinger du har sendt den personen over en måned.

Tenker ingen er masete, og at det alltid er en grunn til at andre er som de er. Jeg merket for eksempel selv at jo mer "masete" jeg blir, jo mer avvisende og kald er den jeg "maser" på, og da burde det jo være greit å gå å finne noen andre å være med? Ikke alltid. Ikke når den som behandler deg som om du er det minst verdifulle som finnes sier at hen er bestevennen din. 

Tror derfor på dynamikk og at du og jeg skaper hverandre i kontakt med hverandre, det har jeg sett igjen og igjen, og jeg blir kun masete på egoistiske mennesker blant annet. Og når det kommer til meldinger, som tråden begynte med, er det ikke noe problem for oppegående, modne mennesker (som vet jeg blir trigget av å ikke få svar) å gi svar 3 ganger i uken. 

Men tenker som jeg skrev til noen her at jeg nok er eldre enn de fleste som svarer og derfor har jeg nå tatt runden med alle jeg kjenner 🙂 Ingen av dem synes det jeg forteller er greit. Og for syns skyld har det i det siste kun gjeldt to venninner som jeg begge har kuttet ut. Begge to sier de skal gjøre masse for meg, men ender ikke opp med å følge opp noe av det. De holder meg på vennskapsgresset, jeg som sitter håpefullt og venter, fremfor å heller gå å være med de som faktisk er til å stole på. 

Anonymkode: 1aab9...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til ligger mobilen og lader, og jeg hører ikke alltid mobilen da. Kan være å vasker klær og henger de til tørk ute. Så kan en finne på andre ting og tiden går. Før en vet ordet har det gått flere timer. :) 

Anonymkode: 27afc...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Av og til ligger mobilen og lader, og jeg hører ikke alltid mobilen da. Kan være å vasker klær og henger de til tørk ute. Så kan en finne på andre ting og tiden går. Før en vet ordet har det gått flere timer. :) 

Anonymkode: 27afc...bec

Tenkte bare når den som sender har sett at du har sett meldingen 🙂

Anonymkode: 1aab9...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker ingen er masete, og at det alltid er en grunn til at andre er som de er. Jeg merket for eksempel selv at jo mer "masete" jeg blir, jo mer avvisende og kald er den jeg "maser" på, og da burde det jo være greit å gå å finne noen andre å være med?

Jeg opplever deg som en som er for opptatt av seg selv og for lite empatisk overfor de du ønsker skal svare. Nå er jeg ærlig. Jeg regner ikke med at du ønsker jeg skal jatte med. Tenk litt på det. Jeg kjenner deg ikke og jeg kan derfor ta feil.

Håper du finner en balanse som passer deg og de du bryr deg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
På 13.7.2019 den 21.56, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er så respektløst og irriterende. Om man har dårlig tid kan man i det minste gi en liten tommel opp, eller skrive at man må svare senere. Spesielt når man har tid til å gå inn å lese meldingen.

Jeg bryr meg ikke hvis jeg ser personen ikke har åpnet meldingen på messenger, men er den åpnet forstår jeg ikke hvorfor det har blitt så vanlig å la være å svare. Eller er det ikke så vanlig som jeg tror, og det kun er jeg som opplever dette mye med de jeg har rundt meg? 

Jeg lever med Kompleks Posttraumatisk Stress og for meg blir det derfor ekstra stressende, og jeg har sagt i fra til de jeg har kontakt med om det, og at det er fint de lar være åpne meldingen hvis de ikke har tid til å svare. Og så viser de forståelse for det og sier de skal la det være, men gjør det likevel etter kort tid. 

Blir veldig sliten av dette. Når det ikke går an å si i fra. Vil også legge til at jeg ikke skriver masse meldinger, kanskje 2-3 i uken til de jeg har kontakt med. De eneste jeg skriver mye med er de som alltid svarer og på den måten viser at de har tid til å chatte med meg. 

Jeg forstår også dette med forskjellige livssituasjoner og at jeg sikkert har mye her tid (jobber hjemmefra og har ingen barn) enn mange der ute, men igjen, når meldingen er åpnet bør man vel kunne forvente et svar?

 

Anonymkode: 1aab9...a85

Flaks vi ikke er venner.

Jeg kan la være å svare fordi jeg :

1) tenker over innholdet i meldingen. Det kan ta alt fra et sekund til to uker. 

2) det var ikke noe spørsmålstegn der. Det er nemlig stor forskjell på opplysning og spørsmål. Den som vil ha spørsmål ønsker svar. Den som sender en opplysning vil bare at man skal tenke over den aktuelle saken. Og det gjør jeg. 

3) jeg tenker, men begynner så å tenke på noe annet og glemmer å svare. 

4) jeg syntes vedkommende er masete, ønsker ikke noe kontakt, eller mindre kontakt, men heller ikke å være den kjipe som avviser så lar være å svare. Kjipt, jeg vet. 

5) det forventes et bestemt svar og det svaret vil jeg ikke gi. Lar være å svare. 

6) har ikke tid. Da tar det noen timer. 

Det virker som om du forventer svar og forventninger gjør meg stresset. Det virker heller ikke viktig. ( Det vet jeg ikke, Men antar.) Du virker litt masete. (Dette vet jeg heller ikke, men antar.)

det skal sies at jeg svarer på 80%. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lar ofte være å svare i timesvis uansett hvem det er, ikke fordi jeg har noe viktigere eller bedre å gjøre eller fordi jeg ikke bryr meg om meldingen. Det handler for meg kun om at jeg ikke liker å være tilgjengelig og «pålogget» resten av verden 24/7. Det er min måte å sette grenser for meg selv på. 

Svarer selvfølgelig alltid, bare ikke alltid med én gang med mindre det haster. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, theTitanic said:

Flaks vi ikke er venner.

Jeg kan la være å svare fordi jeg :

1) tenker over innholdet i meldingen. Det kan ta alt fra et sekund til to uker. 

2) det var ikke noe spørsmålstegn der. Det er nemlig stor forskjell på opplysning og spørsmål. Den som vil ha spørsmål ønsker svar. Den som sender en opplysning vil bare at man skal tenke over den aktuelle saken. Og det gjør jeg. 

3) jeg tenker, men begynner så å tenke på noe annet og glemmer å svare. 

4) jeg syntes vedkommende er masete, ønsker ikke noe kontakt, eller mindre kontakt, men heller ikke å være den kjipe som avviser så lar være å svare. Kjipt, jeg vet. 

5) det forventes et bestemt svar og det svaret vil jeg ikke gi. Lar være å svare. 

6) har ikke tid. Da tar det noen timer. 

Det virker som om du forventer svar og forventninger gjør meg stresset. Det virker heller ikke viktig. ( Det vet jeg ikke, Men antar.) Du virker litt masete. (Dette vet jeg heller ikke, men antar.)

det skal sies at jeg svarer på 80%. 

 

Flaks at vi ikke er venner ja. Alt godt!

Anonymkode: 1aab9...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Snop said:

Jeg lar ofte være å svare i timesvis uansett hvem det er, ikke fordi jeg har noe viktigere eller bedre å gjøre eller fordi jeg ikke bryr meg om meldingen. Det handler for meg kun om at jeg ikke liker å være tilgjengelig og «pålogget» resten av verden 24/7. Det er min måte å sette grenser for meg selv på. 

Svarer selvfølgelig alltid, bare ikke alltid med én gang med mindre det haster. 

Takk for svar 🙂

Anonymkode: 1aab9...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, theTitanic skrev:

Jeg kan la være å svare fordi jeg :

1) tenker over innholdet i meldingen. Det kan ta alt fra et sekund til to uker. 

2) det var ikke noe spørsmålstegn der. Det er nemlig stor forskjell på opplysning og spørsmål. Den som vil ha spørsmål ønsker svar. Den som sender en opplysning vil bare at man skal tenke over den aktuelle saken. Og det gjør jeg. 

3) jeg tenker, men begynner så å tenke på noe annet og glemmer å svare. 

4) jeg syntes vedkommende er masete, ønsker ikke noe kontakt, eller mindre kontakt, men heller ikke å være den kjipe som avviser så lar være å svare. Kjipt, jeg vet. 

5) det forventes et bestemt svar og det svaret vil jeg ikke gi. Lar være å svare. 

6) har ikke tid. Da tar det noen timer. 

Det virker som om du forventer svar og forventninger gjør meg stresset. Det virker heller ikke viktig. ( Det vet jeg ikke, Men antar.) Du virker litt masete. (Dette vet jeg heller ikke, men antar.)

Du høres jævlig slitsom ut...

Anonymkode: 79263...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du høres jævlig slitsom ut...

Anonymkode: 79263...08e

Det er jo netopp det jeg IKKE er. Trenger mye tid for meg selv og tid til å tenke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flaks at vi ikke er venner ja. Alt godt!

Anonymkode: 1aab9...a85

Mennesker er forskjellige. Det var forøvrig ikke vondt ment. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med trådstarter.Det er uhøflig å ikke svare,om det så er kjapt på melding.Spesielt hvis det er noe viktig.

Anonymkode: e2a76...a1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...