Gå til innhold

Hvorfor er det så vanlig at folk ikke svarer på meldinger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er så respektløst og irriterende. Om man har dårlig tid kan man i det minste gi en liten tommel opp, eller skrive at man må svare senere. Spesielt når man har tid til å gå inn å lese meldingen.

Jeg bryr meg ikke hvis jeg ser personen ikke har åpnet meldingen på messenger, men er den åpnet forstår jeg ikke hvorfor det har blitt så vanlig å la være å svare. Eller er det ikke så vanlig som jeg tror, og det kun er jeg som opplever dette mye med de jeg har rundt meg? 

Jeg lever med Kompleks Posttraumatisk Stress og for meg blir det derfor ekstra stressende, og jeg har sagt i fra til de jeg har kontakt med om det, og at det er fint de lar være åpne meldingen hvis de ikke har tid til å svare. Og så viser de forståelse for det og sier de skal la det være, men gjør det likevel etter kort tid. 

Blir veldig sliten av dette. Når det ikke går an å si i fra. Vil også legge til at jeg ikke skriver masse meldinger, kanskje 2-3 i uken til de jeg har kontakt med. De eneste jeg skriver mye med er de som alltid svarer og på den måten viser at de har tid til å chatte med meg. 

Jeg forstår også dette med forskjellige livssituasjoner og at jeg sikkert har mye her tid (jobber hjemmefra og har ingen barn) enn mange der ute, men igjen, når meldingen er åpnet bør man vel kunne forvente et svar?

 

Anonymkode: 1aab9...a85

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så mye distraheringer overalt I guess.

Pleier stort sett alltid å svare selv, men det kommer an på. Noen ganger jeg for trøtt til å skrive lange meldinger.

Kan jeg spørre hvorfor du får symptomer av PTSD for at folk ikke svarer iblant? Har det hendt noe traumatisk i forbindelse med det tidligere?

Jeg tror man bare må akseptere at folk er veldig opptatt som oftest...

Anonymkode: f7e24...5b3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpnet og lest.

 

Men siden det er deg skal jeg ta meg tid til å svare.  Må man svare hvis man får en melding?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer kanskje an på om du stiller spørsmål i mld dine. Jeg svarer på mld der noen lurer på på noe, men om det bare er en mld typ "sitter på verandaen og soler meg" eller "sjekk den fine toppen her" +bilde av et klesplagg, så er det ikke alltid jeg svarer. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lever med Kompleks Posttraumatisk Stress og for meg blir det derfor ekstra stressende

Sorry ass, men jeg har nok å tenke på i hverdagen til at jeg kan ta hensyn til at din KPTS blir trigget av at jeg ikke har tid eller mulighet til å svare på en melding...🙄

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er så mye distraheringer overalt I guess.

Pleier stort sett alltid å svare selv, men det kommer an på. Noen ganger jeg for trøtt til å skrive lange meldinger.

Kan jeg spørre hvorfor du får symptomer av PTSD for at folk ikke svarer iblant? Har det hendt noe traumatisk i forbindelse med det tidligere?

Jeg tror man bare må akseptere at folk er veldig opptatt som oftest...

Anonymkode: f7e24...5b3

Ja, jeg forsøker å lære meg å akseptere det, men enn så lenge blir det for vanskelig for meg, så jeg kutter nok lett ut de som ikke svarer. Jobber med det hos traumeterapeut, så er i gode hender. 

For meg dreier det seg om at jeg aldri har betydd noe for noen, kun hatt rent overfladiske relasjoner, eller psykisk og fysisk voldelige. Og de siste relasjonene gjør jo noe med selvbildet. Blant annet bruker slike personer "silent treatment" som en flittig manipulasjonsteknikk, så jeg blir veldig usikker og redd for at jeg har skrevet noe feil, at jeg vil miste personen osv. når jeg ikke får svar. 

Jeg blir lett kjent med nye mennesker, og forteller de åpent om det jeg sliter med, slik at de kan velge meg bort hvis det blir for vanskelig å følge opp. Alle sier de skal følge opp, men klarer det likevel ikke og da blir det ekstra vanskelig å håndtere det. Man kan tross alt ikke gjøre bedre før man vet bedre, men når de vet at jeg går helt av skaftet av det og likevel lar være å svare kutter jeg de som sagt bare ut. 

Anonymkode: 1aab9...a85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, NBA said:

Sorry ass, men jeg har nok å tenke på i hverdagen til at jeg kan ta hensyn til at din KPTS blir trigget av at jeg ikke har tid eller mulighet til å svare på en melding...🙄

Du er nok ganske mye yngre enn meg, så det går helt fint at du ikke ønsker å ta hensyn til de med PSTD. Håper du har en fin lørdag!

Anonymkode: 1aab9...a85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Whistler said:

Åpnet og lest.

 

Men siden det er deg skal jeg ta meg tid til å svare.  Må man svare hvis man får en melding?

Takk 😅

Ingen må noe som helst. Spør for å høre om dette er vanlig og at de fleste tenker det ikke er så viktig. 

Anonymkode: 1aab9...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan aldri kontrollere andre mennesker og hva de gjør/ikke gjør, så jeg foreslår at du prøver å jobbe med deg selv, så du slutter å reagere på denne måten. Kjenn din verdi, og gi f... i når/om og evt hvis de kommer til å svare deg. Slipp det kontrollbehovet! Du kan kun kontrollere deg selv. Jobb med ditt tankemønster rundt dette.

Anonymkode: 4a9e1...38d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er nok ganske mye yngre enn meg, så det går helt fint at du ikke ønsker å ta hensyn til de med PSTD. Håper du har en fin lørdag!

Anonymkode: 1aab9...a85

Muligens, muligens ikke. Og det er ikke at jeg ikke tar hensyn til noe slikt, men jeg kan ikke sette livet mitt på vent hver gang jeg har fått en SMS av deg fordi du har PTSD.

(Om du ikke forstod det skriver jeg "du" og "jeg" for å illustrere poenget med hvorfor folk ikke svarer.

Folk er også forøvrig meget distré. Dette gjelder meg selv, jeg glemmer å svare på SMS og ringe tilbake, dessverre. Har for mange ting i topplokket på en gang.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det er så vanlig at folk ikke gidder svare. Kanskje du har litt egoistiske typer som venner? Jeg har til sammenligning kun én venninne som kun svarer på meldinger når det passer henne (og i tillegg forventer raskt svar tilbake når hun først for for seg at hun skal være med deg). Men hun er ikke så typisk da. Hun er en veldig egoistisk og selvsentrert type når det kommer til det aller meste. Kanskje vennene dine er sånn som henne?

Anonymkode: 3f370...d7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Snabeltann said:

Det kommer kanskje an på om du stiller spørsmål i mld dine. Jeg svarer på mld der noen lurer på på noe, men om det bare er en mld typ "sitter på verandaen og soler meg" eller "sjekk den fine toppen her" +bilde av et klesplagg, så er det ikke alltid jeg svarer. 

Jeg gjør både og. Takk for svar!

Anonymkode: 1aab9...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, NBA said:

Muligens, muligens ikke. Og det er ikke at jeg ikke tar hensyn til noe slikt, men jeg kan ikke sette livet mitt på vent hver gang jeg har fått en SMS av deg fordi du har PTSD.

(Om du ikke forstod det skriver jeg "du" og "jeg" for å illustrere poenget med hvorfor folk ikke svarer.

Folk er også forøvrig meget distré. Dette gjelder meg selv, jeg glemmer å svare på SMS og ringe tilbake, dessverre. Har for mange ting i topplokket på en gang.

Forsto at du ikke mente deg og meg, tenkte bare du var ung fordi du tok så lett på en så alvorlig diagnose som C-PTSD. Spesielt når jeg skriver tydelig at jeg kanskje sender 2-3 meldinger i uken, og du får det til og høres ut som om det renner inn meldinger hele tiden 😂 

Men har ingen problem med at for noen er det helt umulig å følge opp, ønsker bare å vite hvor vanlig det er ☺️ 

Anonymkode: 1aab9...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gir lite verdi i meldinger. Liker ikke noe særleg å skrive meldinger eller snakke på FaceTime f.eks, men foretrekker å snakke ansikt til ansikt. Trur det har mye med at en god samtale har mye med kjemi og kroppsspråk i tillegg. 

Og så er det så lett å skrive feil, og så må du skrive på nytt og det tar lengre tid. 

Tror det er riktig det mange seier her inne at det er lett å bli distrahert, og å vente med å svare til du kan svare skikkelig. Jeg tenker også at dersom noen skriver melding så betyr det at en '' ikke trenger'' å svare med en gang. En melding blir besvart når personen ''har tid''. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forsto at du ikke mente deg og meg, tenkte bare du var ung fordi du tok så lett på en så alvorlig diagnose som C-PTSD. Spesielt når jeg skriver tydelig at jeg kanskje sender 2-3 meldinger i uken, og du får det til og høres ut som om det renner inn meldinger hele tiden 😂 

Men har ingen problem med at for noen er det helt umulig å følge opp, ønsker bare å vite hvor vanlig det er ☺️ 

Anonymkode: 1aab9...a85

Jeg synes det er meget rart å spørre om hvor vanlig det er at folk ikke svarer, da de aller færreste reagerer som deg på å ikke få svar nå du ser at meldingen er lest :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan aldri kontrollere andre mennesker og hva de gjør/ikke gjør, så jeg foreslår at du prøver å jobbe med deg selv, så du slutter å reagere på denne måten. Kjenn din verdi, og gi f... i når/om og evt hvis de kommer til å svare deg. Slipp det kontrollbehovet! Du kan kun kontrollere deg selv. Jobb med ditt tankemønster rundt dette.

Anonymkode: 4a9e1...38d

Jobber med en traumeterapeut fra Modum Bad nå, så er i de beste evner. Og begynner å tenke mer og mer som deg, at det å sette grenser bare er bortkastet tid. Dette var et mantra som gikk igjen når jeg var bruker på SMI Oslo - lær deg å sette grenser - men har vel egentlig gjort mer vondt enn godt. 

Enten forstår folk deg eller så gjør de det ikke - så du har helt rett i at det er umulig å kontrollere andre. Derimot bør det være mulig å ha behov - og møte mennesker på halvveien. Jeg gjør i hvert fall det. 

Jeg tror ikke alt blir bra bare man kjenner sin verdi da, jeg tror heller en med god selvfølelse slutter å forsøke å "reparere" andre, og heller går og er med mennesker som de ikke trenger å sette grenser for. 

Anonymkode: 1aab9...a85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, marsiglia said:

Jeg gir lite verdi i meldinger. Liker ikke noe særleg å skrive meldinger eller snakke på FaceTime f.eks, men foretrekker å snakke ansikt til ansikt. Trur det har mye med at en god samtale har mye med kjemi og kroppsspråk i tillegg. 

Og så er det så lett å skrive feil, og så må du skrive på nytt og det tar lengre tid. 

Tror det er riktig det mange seier her inne at det er lett å bli distrahert, og å vente med å svare til du kan svare skikkelig. Jeg tenker også at dersom noen skriver melding så betyr det at en '' ikke trenger'' å svare med en gang. En melding blir besvart når personen ''har tid''. 

Takk for svar, har ikke tenkt på det sånn 🙂

Anonymkode: 1aab9...a85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er nok ganske mye yngre enn meg, så det går helt fint at du ikke ønsker å ta hensyn til de med PSTD. Håper du har en fin lørdag!

Ikke la en slik diagnose gå foran deg. Det kan ærlig talt bli masete for andre som har nok med sitt. Jeg kan litt om det der. Kom gjerne med eksempler på meldinger som står ubesvart og hvor mange meldinger du har sendt den personen over en måned.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber med en traumeterapeut fra Modum Bad nå, så er i de beste evner. Og begynner å tenke mer og mer som deg, at det å sette grenser bare er bortkastet tid. Dette var et mantra som gikk igjen når jeg var bruker på SMI Oslo - lær deg å sette grenser - men har vel egentlig gjort mer vondt enn godt. 

Enten forstår folk deg eller så gjør de det ikke - så du har helt rett i at det er umulig å kontrollere andre. Derimot bør det være mulig å ha behov - og møte mennesker på halvveien. Jeg gjør i hvert fall det. 

Jeg tror ikke alt blir bra bare man kjenner sin verdi da, jeg tror heller en med god selvfølelse slutter å forsøke å "reparere" andre, og heller går og er med mennesker som de ikke trenger å sette grenser for. 

Anonymkode: 1aab9...a85

Godt å høre at du får god hjelp. Men du setter jo egentlig ikke grenser med å prøve kontrollere andre, gjør du vel?

For selv den beste vennen som alltid svarer deg, kan glemme å svare deg en/to/flere ganger.

Derfor er det alltid best å tenke på hva du selv kan kontrollere, og det er bare deg selv. Det å gi slipp på den kontrollen. For jeg tenker at det er et underbevisst kontrollbehov du har? Og anerkjennelse/bekrefteslesbehov. For når du kjenner din verdi, vil du kjenne den, uavhengig når, hvis eller om du får svar.

Anonymkode: 4a9e1...38d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Derimot bør det være mulig å ha behov - og møte mennesker på halvveien. Jeg gjør i hvert fall det. 

Du gjør jo ikke det dersom du ikke har forståelse for at folk kan ha lest en melding uten å ha tid til å svare der og da, for så å glemme det helt ved et rent uhell...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...