Gå til innhold

Går kjærlighet og seksuell lyst sammen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har funnet ut at når man "lyster" etter noen uten å først utvikle respekt for dem, bruker man dem bare og kaster dem bort og aldri kommer til å respektere dem. Respekt må komme først før noe seksuelt skjer, for et ekte, sunt forhold. Når folk sier at de først må ha sex med en kvinne før de kan vurdere å ha et seriøst romantisk forhold med henne, lyver de. De vil bare ha sex uten ekte forhold. De håper at en kvinne vil være ensom og desperat nok til å gi dem det de vil ha i håp om at de kanskje får ekte kjærlighet i gjengjeld.

Endret av Martin13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør imidlertid et interessant poeng om at det er en konflikt mellom lyst og respekt. Jeg er enig i at respekt hindrer den seksuelle lyst, men det er fordi lyst faktisk indikerer mangel på respekt. Lyst, etter min mening, er mer enn bare sterke følelser av seksuell tiltrekning.

Å ha seksuellt lyst på noen betyr at man har som hensikt eller ønske å bruke den personen til å oppfylle sine egne seksuelle lyster, uten hensyn til den persons følelser eller hvordan det påvirker den andre personen på noen måte.

Selv om det begynner med respekt før lysten har utviklet seg, er det fortsatt mulig å utvikle sterke følelser av seksuell tiltrekning. Jeg vet. Jeg har opplevd det. Jeg har utviklet stor respekt for min nåværende kjæreste på denne måten. Sikkert ikke helt vanlig.

Endret av Martin13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg overhodet ikke igjen i det. For meg er det en totalt frastøtende tanke å ha sex med noen jeg ikke liker. Tviler på jeg fysisk ville klart gjennomføre det engang.

Anonymkode: 36e92...494

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er motsatt. Har aldri tent på noen jeg ikke har vært forelsket i og glad i. Ja, jeg har prøvd - har hatt mange ONS som har vært helt tragisk pga manglende tenning hos meg.

Anonymkode: 36c39...568

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg sliter med å tenne på noen jeg respekterer og blir veldig glad i.

Tror ikke det der er et vanlig problem.

Er nok en del kvinner som kun tenner på badboys, men vet ikke helt om det blir det samme. 

Anonymkode: 11c6b...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Some people are wired in such a way that they can only lust after another when they don't respect them."

https://pairedlife.com/relationships/lust-love-and-respect

Hva mener dere? Jeg sliter med å tenne på noen jeg respekterer og blir veldig glad i.

Anonymkode: 0c99c...c41

Jeg har det på samme måten. Følelse av respekt og omsorg ødelegger, eller iallfall reduserer, den seksuelle tenningen. En plagsom greie, men jeg trøster meg med at det nå er bred aksept og toleranse for langt sykere ting innenfor seksualitetens verden:)

Anonymkode: fbfab...231

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The whole sphere of love in such persons remains divided in the two directions personified in art as sacred and profane (or animal) love". In order to minimize anxiety, the man categorizes women into two groups: women he can admire and women he finds sexually attractive. Whereas the man loves women in the former category, he despises and devalues the latter group.

Anonymkode: 0c99c...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

"Some people are wired in such a way that they can only lust after another when they don't respect them."

https://pairedlife.com/relationships/lust-love-and-respect

Hva mener dere? Jeg sliter med å tenne på noen jeg respekterer og blir veldig glad i.

Anonymkode: 0c99c...c41

Nope, men noen har jo psykiske problemer og har sånn typisk "madonna Hore kompleks".

Respekterer kona mer enn noen annen, og alltid tent på henne.

Anonymkode: c22e7...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener dere? Jeg sliter med å tenne på noen jeg respekterer og blir veldig glad i.

Jeg var i et forhold der jenta mi var smellvakker men manglet kjemi i senga og sexen var dårlig. Mitt neste forhold valgte jeg ei jente som hadde et "kåt-ansikt" hvis du skjønner hva jeg mener? Hun var mere tent og lett-knullet enn de fleste, hvis jeg kan si det. Vi var vel ikke akkurat stormforelsket i hverandre, men du verden så fint vi hadde det sammen. Så kjærligheten kom etter en stund, men tenninga på hverandre forsvant aldri.

Hun er en av mine hjerter i signaturen og savner henne fremdeles❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Familytree

Det første du bør se etter er respekt for den andre personen og kjærligheten, så er dine seksuelle lyster det som forener forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv tenner jeg mest på de jeg kun har sex med, i forhold som kjæreste daler lysten raskt dessverre. Men å få knulle noen jeg aldri kunne ha vært sammen med tenner jeg maks på.

Dessverre.

Anonymkode: 2d43f...8f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nope, men noen har jo psykiske problemer og har sånn typisk "madonna Hore kompleks".

Respekterer kona mer enn noen annen, og alltid tent på henne.

Anonymkode: c22e7...362

Nei, idag kaller man ikke lenger sånne ting for psykiske problemer, men derimot «tenningsmønstre»

Anonymkode: fbfab...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at seksuell lyst, kjærlighet og tilknytning kan fungere fint sammen. Hvis man er med rett person, kommunikasjon og respekt er på plass og man pleier forholdet og gjør tiltak for å holde spenningen oppe.

Det mange gjør feil er at de investerer mye i forholdet når det er ferskt og begge er nyforelsket, for så å investere mindre og mindre ettersom tida går og man blir vant til den andre og føler seg trygg i forholdet. Men ingen kjærlighet overlever hverdagen hvis man ikke jobber for det, og det er opp til hver enkelt å ta det ansvaret som følger med.

Anbefaler å lese litteratur fra Helen Fisher og John Gottman om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, ~white lady~ skrev:

Det er klart at seksuell lyst, kjærlighet og tilknytning kan fungere fint sammen. Hvis man er med rett person, kommunikasjon og respekt er på plass og man pleier forholdet og gjør tiltak for å holde spenningen oppe.

Det mange gjør feil er at de investerer mye i forholdet når det er ferskt og begge er nyforelsket, for så å investere mindre og mindre ettersom tida går og man blir vant til den andre og føler seg trygg i forholdet. Men ingen kjærlighet overlever hverdagen hvis man ikke jobber for det, og det er opp til hver enkelt å ta det ansvaret som følger med.

Anbefaler å lese litteratur fra Helen Fisher og John Gottman om dette.

Det er nok klokt og riktig det du skriver. Men Madonna-Hore komplekset tror jeg går på noe litt annet, som primært har sammenheng med at noen (ikke de fleste) menn ikke er i stand til å integrere sitt bilde av kvinnen som gjenstand for seksuelt begjær med bildet av kvinnen som gjenstand for beundring, omsorg og respekt. Denne splittingen fører til et litt forstyrret og paradoksalt seksuelt tenningsmønster: man sliter med å tenne på kvinnen nettopp fordi man «elsker»/idealiserer henne.

Anonymkode: fbfab...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har alltid hatt mest lyst, og definitvt best sex også, når det har vært med noen jeg er glad i eller har sterke følelser for.

Endret av Anim92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...