Gå til innhold

Helsesekretær med neglelakk, hva syntes du


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi lærte på skolen å ikke bruke neglelakk på lab. (Helsesekretær)

men har likevel sett en dame ta blodprøve med negler som har neglelakk. De var korte, slik bildet.

folk bruker ring, det har jeg også fått beskjed ikke skal brukes under lab!  

Jeg har lyst til å putte på neglelakk, men er redd noen reagerer. Trneger isåfall argument for det..

Hva har dere erfaring med?  Hva tenker dere som pasient om dette og dere som selv jobber? Nå er det jo ikke slik at man putter neglene i rumpa til pasienten. Er snakk om bldoprøvetaglinger og urinprøver (med hansker) og strimmel. 

D6902BB3-8A6C-480A-9785-36E900606D27.jpeg

Anonymkode: 4b7a5...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ok det vil jeg tro. Jeg har jobbet som sykepleier på sengeposter, og der hadde vi aldri smykker eller neglelakk. Der var det strengt forbudt, men nå er jo pasientkontakten som helsesektetær en del forskjellig enn hvis du er sykepleier på sengepost og jobber med varierte pasientprosedyrer, intravrnøst, sterilt sårskift osv. 

Anonymkode: fbe7c...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi

Det er ingen unnskyldning at andre gjør det. Hva om noen kommenterer det, har du lyst å være en sånn som begrunner med at "alle andre gjør det jo"? Du vet jo tydeligvis at det ikke er greit. 

Endret av Tamsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er ganske logisk at man IKKE skal bruke neglelakk på en lab! Det er utrolig lett at det flasser av neglene, noe som kan påvirke mang en sak sikkert. 

 

Én ting er at det er forskjell på teori og praksis, men har du en arbeidskontrakt, så bør vel dette være nevnt der? 

Anonymkode: 846eb...58a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener det er ganske logisk at man IKKE skal bruke neglelakk på en lab! Det er utrolig lett at det flasser av neglene, noe som kan påvirke mang en sak sikkert. 

 

Én ting er at det er forskjell på teori og praksis, men har du en arbeidskontrakt, så bør vel dette være nevnt der? 

Anonymkode: 846eb...58a

I min arbeidplass bruker en dame ring. Noe som heller ikke skal være lov! Hun har håret åpent selv om det er kort skal det heller ikke være lov! 

Så jeg tenkte om jeg bruker neglelakk bør det ikke være problem. 

Neglelakkene mine flasser ikke, da jeg lakker dem ordentlig. De går ikke av med mindre jeg selv tar av. I tilegg er det ikke fare for at de faller av på urinprøver ellerno da jeg bruker hansker.

står ikke noe slikt på kontrakten. 

Anonymkode: 4b7a5...a6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De på bildet er IKKE korte. Det der er per definisjon lange negler. Kommer du på sykehus eller sykehjem med slike negler vil folk reagere og en profesjonell kollega eller sjef vil be deg klippe dem. Der kan det samle seg mye bakterier. Neglene skal klippes helt ned. Jeg syns det er svært uprofesjonelt når helsepersonell har lange negler, bruker neglelakk, armbånd, smykker osv. At de har dill dall i ørene f.eks som helsesekretær eller pleier på sykehjem er greit nok, man gjør jo ingenting med ørene. 

Selv jobber jeg i pleie på sykehjem og har alltid korte negler, uten lakk og jeg bruker ikke armbånd, smykker, øredobber osv. Jeg syns alltid det ser så uprofesjonelt ut og jeg blir flau på andres vegne når de bruker f.eks klokker og ringer, samt har lange negler. De gangene jeg ser noen med neglelakk sier jeg ifra. Man burde vite bedre, og i dette yrket skal ikke fokuset ligge på at man er pen, men steril og proff. 

Anonymkode: 5aac5...43c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De på bildet er IKKE korte. Det der er per definisjon lange negler. Kommer du på sykehus eller sykehjem med slike negler vil folk reagere og en profesjonell kollega eller sjef vil be deg klippe dem. Der kan det samle seg mye bakterier. Neglene skal klippes helt ned. Jeg syns det er svært uprofesjonelt når helsepersonell har lange negler, bruker neglelakk, armbånd, smykker osv. At de har dill dall i ørene f.eks som helsesekretær eller pleier på sykehjem er greit nok, man gjør jo ingenting med ørene. 

Selv jobber jeg i pleie på sykehjem og har alltid korte negler, uten lakk og jeg bruker ikke armbånd, smykker, øredobber osv. Jeg syns alltid det ser så uprofesjonelt ut og jeg blir flau på andres vegne når de bruker f.eks klokker og ringer, samt har lange negler. De gangene jeg ser noen med neglelakk sier jeg ifra. Man burde vite bedre, og i dette yrket skal ikke fokuset ligge på at man er pen, men steril og proff. 

Anonymkode: 5aac5...43c

Selv om du bare skal bli tatt blodprøve av på finger eller arm?

Anonymkode: 4b7a5...a6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om du bare skal bli tatt blodprøve av på finger eller arm?

Anonymkode: 4b7a5...a6a

Helsesekretærer gjør mer enn det

Anonymkode: 4cf10...3ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du jobber med pasienter, det er mye bakterier rundt om. Dette fester seg lettere til neglelakken. Som pasient ville jeg oppfattet deg som useriøs og som en som ga faen i jobben sin. Det samme tenker jeg om leger med gifteringer og sykepleiere med lange negler. 

Anonymkode: a821b...e6d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helsesekretærer gjør mer enn det

Anonymkode: 4cf10...3ff

Men i kontoret vårt er det kun dette vi driver med.

Vi tar også sårskift, suturfjerning osv, men dette har ikke jeg ansvar for. 

Anonymkode: 4b7a5...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge neglelakken sitter pent på, og ikke er avskallet og ekkel.

Knallrødt burde vel unngåes, men en dus farge må være greit!

Jeg går og tar en del blodprøver, og jeg hadde ikke reagert på neglelakk. Men står det i antrekk-/uniformsbeskrivelse, så må du jo innrette deg.

Anonymkode: 434da...102

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helsesekretær og vi får ikke bruke neglelakk eller ringer på jobb av hygieniske årsaker. 

Anonymkode: 4ec16...045

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I min arbeidplass bruker en dame ring. Noe som heller ikke skal være lov! Hun har håret åpent selv om det er kort skal det heller ikke være lov! 

Så jeg tenkte om jeg bruker neglelakk bør det ikke være problem. 

Neglelakkene mine flasser ikke, da jeg lakker dem ordentlig. De går ikke av med mindre jeg selv tar av. I tilegg er det ikke fare for at de faller av på urinprøver ellerno da jeg bruker hansker.

står ikke noe slikt på kontrakten. 

Anonymkode: 4b7a5...a6a

Du kan ikke sette opp kort hår.

Anonymkode: 9ebae...da9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns igrunnen det er litt ekkelt. Syns at folk som jobber innen helse og mat absolutt bør unngå negler. Det legger seg ekstremt mye bakterier under neglene og det er jo ekkelt om man er på jobb eller ei.

Anonymkode: f9e85...aef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke sette opp kort hår.

Anonymkode: 9ebae...da9

Jo, det Går :) uansett om du skal bruke hårspenner eller hva. 

Mange med kort hår som setter håret bak.

en som skulle ta blodprøve, falt et hårstrå fra henne på plaster

Anonymkode: 4b7a5...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker, både som pasient og som helsepersonell, at du bør droppe det. 

Anonymkode: 5ab9d...626

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns igrunnen det er litt ekkelt. Syns at folk som jobber innen helse og mat absolutt bør unngå negler. Det legger seg ekstremt mye bakterier under neglene og det er jo ekkelt om man er på jobb eller ei.

Anonymkode: f9e85...aef

Bør jo egentlig ikke være problem så sant man vasker seg under neglene også på lik linje som man vasker over neglene

Anonymkode: 4b7a5...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neglelakk, ringer og smykker hører ikke hjemme på helsepersonell. De fleste legekontor og alle sykehus har arbeidsreglement hvor dette fremgår klart. Eventuell sminke skal være svært diskret, ingen parfyme, langt hår oppsatt og rent arbeidstøy hver dag er standard. Neglelakk gir grobunn for bakterier under lakken, og da hjelper ikke vask el desinfeksjon nok. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det Går :) uansett om du skal bruke hårspenner eller hva. 

Mange med kort hår som setter håret bak.

en som skulle ta blodprøve, falt et hårstrå fra henne på plaster

Anonymkode: 4b7a5...a6a

Nå sier reglene at langt hår skal være samlet i hestehale eller lignende. Kort hår som ikke er langt nok, må ikke settes opp. Det er ikke håret vårt som utgjør en risiko i forhold til hygienen i helsevesenet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...