Gå til innhold

Jeg ønsker meg ikke mer nips, ting og tang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid ønskeliste til jul og bursdag. Får jeg noe jeg Ikke vil ha/ikke trenger, koster det meg ingenting å gi det bort til en gjenbruksbutikk. Evt bytter hvis det er mulig å bytte. Hvis jeg hadde vært nødt til å ha noe stående framme fordi jeg har fått det i gave, hadde jeg blitt kjempestressa ettersom jeg er minimalist i stilen hjemme.

Anonymkode: 435e7...741

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kaster/gir bort/selger åpenlyst på en Finn-annonse som du deler åpenlyst på Facebook slike ting. Får du spørsmål fra den du fikk det fra, så svarer du helt ærlig "det var ikke min stil. På en generell basis ønsker jeg ikke å få interiør-gjenstander i gave, det gjelder forresten også til mer høytidelige begivenheter. Det er ikke ment personlig vondt mot deg, men det er slik jeg fungerer som person. Det gjelder også alle andre jeg har fått interiør-gjenstander/nips fra. Jeg ønsker å kun kjøpe slikt selv. Blir selvsagt glad for forbruksvarer/godteri/gavekort (sett inn det du vil) som gaver i fremtiden. :) 

Anonymkode: dc4af...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2019 den 15.19, Trolltunge skrev:

Jeg gir selv heller et gavekort om jeg ikke har konkrete ønsker fra mottaker. Jeg kjøper ikke ting og tang til huset iallefall. Til kvinner kan jeg imidlertid kjøpe smykker og armbånd. Slikt får man ikke for mye av, og unner seg ikke så ofte selv. 

Jeg kan imidlertid ikke forstå at det skal være vanskelig å si at man ikke ønsker ting til huset, men ting som kan brukes opp. Hva er frekt med å si slikt? Hvorfor er det mer ufint å ønske seg sjokolade eller en god olje enn å ønske seg en vase? 

Jo, slikt kan man også få for mye av. Jeg har sagt til mange at jeg ikke ønsker pynteting/nips/ting til huset. Da har det endt opp med smykker, noe jeg svært sjelden bruker.

Anonymkode: 3ecd9...3eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, slikt kan man også få for mye av. Jeg har sagt til mange at jeg ikke ønsker pynteting/nips/ting til huset. Da har det endt opp med smykker, noe jeg svært sjelden bruker.

Anonymkode: 3ecd9...3eb

Nå kjenner jeg heldigvis dem jeg kjøper gaver til, så det hjelper jo på å treffe godt. 

Uansett, jeg jeg synes det er greit å si ifra om hva man ikke ønsker og trenger. Jeg tror de aller fleste setter pris på å få beskjed om slikt, for man ønsker jo at gaver skal være til glede. 

Det hender at jeg kommer på gaveideer jeg er litt i stuss om, og da spør jeg faktisk på forhånd. Bedre at folk vet hva de får i gave enn at det er fullstendig bom. Jeg forsøker alltid å fange opp og notere meg ønsker som tilfeldig dukker opp, eller jeg ber om ønskeliste, men de gangene noe slår meg som en god idé, men jeg er usikker, så spør jeg altså. 

Hadde nettopp et slikt tilfelle, der jeg kom på noe mottaker aldri har unnet seg selv, og der jeg var usikker på om det kom av at det ikke var interesse for det, eller bare at vedkommende aldri hadde hatt samvittighet til å prioritere det. Da spurte jeg, og ga også et par alternativer. Mottaker ble veldig begeistret, og selv om vedkommende visste på forhånd hva det ble da var spenningen likevel stor da det ble pakket opp, og gaven kunne betraktes i RL. Var den så fin som forventet? Tydelig at det levde opp til forventningene. :)

Utrolig gøy å treffe så bra som i det tilfellet, og kanskje ekstra gøy når man kommer på ting mottaker ikke engang har tenkt på selv, men blir så glad for. Det er jo dette man ønsker som giver! 

Det jeg ikke forstår i forhold til denne tråden er det tabuet rundt å si ifra om at det er kategorier av gaver man ikke ønsker og trenger. Jeg tror at åpenhet og ærlighet er viktig. Ingen ønsker å bruke tid og penger på gaver som ikke gleder mottaker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

«Føler meg som en polfarer, så hjelp gjerne til å kjøp gave på polet, mottas med takk.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler akkurat på det samme! Det største "problemet" er hjemmelagede gaver. Får skikkelig dårlig samvittighet for å føle det sånn, men hjemmelagede duker etc., som ikke er ens stil osv.. de blir dessverre bare lagt i en skuff. Det ligger jo mye arbeid bak disse også. Har prøvd å si at jeg/vi ønsker gaver man kan "bruke opp". Men det kommer ofte i tillegg til dette. 🙈 

Anonymkode: a2345...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I vennegjengen vår har vi bare blitt enige om at vi ikke gir hverandre gaver, det er bra for både lommeboka og miljøet. Mens nærmeste familie kjøper praktiske ting vi faktisk trenger eller har på ønskelista.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å lage ønskeliste til jul, du vil alltid få noe selvom du sier du ikke ønsker deg. Ønsk deg forbruksvarer om ikke annet, servietter, tennbriketter, flaske med vin, dusjsåpe, gavekort på en cafe eller andre ting du vet du bruker. om du får ting du ikke ønsker deg så gi det videre, til loppemarked, utloddingspremie for idrettslaget, gave i pakkelek feks.  

Anonymkode: 61909...2bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2019 den 1.28, Trolltunge skrev:

Det jeg ikke forstår i forhold til denne tråden er det tabuet rundt å si ifra om at det er kategorier av gaver man ikke ønsker og trenger. Jeg tror at åpenhet og ærlighet er viktig. Ingen ønsker å bruke tid og penger på gaver som ikke gleder mottaker. 

Dersom jeg sier til noen som har gitt meg mye nios tidligere at jeg ikke ønsker meg nips til jul, så sier jeg jo egentlig samtidig at jeg ikke likte de gavene jeg tidligere har fått fra vedkomnende... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2019 den 21.23, AnonymBruker skrev:

Pass på å lage ønskeliste til jul, du vil alltid få noe selvom du sier du ikke ønsker deg. Ønsk deg forbruksvarer om ikke annet, servietter, tennbriketter, flaske med vin, dusjsåpe, gavekort på en cafe eller andre ting du vet du bruker. om du får ting du ikke ønsker deg så gi det videre, til loppemarked, utloddingspremie for idrettslaget, gave i pakkelek feks.  

Anonymkode: 61909...2bf

Ønskelister til jul er vel for barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2019 den 16.43, AnonymBruker skrev:

Ikke til jul, ikke til bursdag. Hvordan få folk til å forstå det uten å fornærne dem? Jeg vil ikke være utakknemlig, men alle skuffer og skap er fulle, jeg har ikke plass til mer. Og hundrevis av ulike nipsting og krimskrams i alle hyller og over alt er ikke min stil. Hvorfor skjønner ikke folk at jeg har mer enn nok ting, på alt for liten plass?!? Noen sier at det kan jo hende man får bedre plass en dag. Ja, mulig det. Men er det noen fornuft i å samle ting i tilfelle man en dag får større plass?!? 

Anonymkode: e457e...e3a

Selg eller kast det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thyra skrev:

Dersom jeg sier til noen som har gitt meg mye nios tidligere at jeg ikke ønsker meg nips til jul, så sier jeg jo egentlig samtidig at jeg ikke likte de gavene jeg tidligere har fått fra vedkomnende... 

Nei, du sier at nå har du nok av det. Du sa ikke ifra tidligere, for da hadde du ikke for mye av det. ;)

Det er jo begrenset hvor mye slikt man trenger. Naturlig at det blir nok. 

Du må jo ikke si det så direkte heller, men si gjerne hva du ønsker deg. Jeg er ganske sikker på at de som gir deg gaver ønsker å gi noe som gleder, og ikke noe du ikke ønsker. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvert år dukker disse trådene opp, og når det nærmer seg jul dukker samme tema opp blant venner og kollegaer også.  De fleste nordmenn har alt for mange ting, og råd til å kjøpe seg enda mer hvis de vil. Jeg synes alle kun burde gi litt gaver til ungene og donere en sum til Fattighuset/ frelsesarmèen eller andre som kan sørge for gaver til de som faktisk trenger det!  I vår familie/ omgangskrets har ikke voksne byttet gaver på 15-16 år, og det er en vinn-vinn situasjon. Vi slipper å finne plass til enda mer ræl som vi ikke trenger og samtidig gjør vi noe bra for andre :) 

Anonymkode: 2ad6d...aec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier bare at jeg ønsker meg ting jeg kan bruke og bruke opp. Sånn har jeg sluppet unna masse nips osv i mange år nå.

Anonymkode: 03159...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Tenker at det må være rom for å kunne si slikt til venner og familie uten å få sure miner, og jeg tror de fleste vil kunne kjenne seg igjen og forstå dette. Jeg pleier å spørre folk om de har noen ønsker, og da spør de jo som regel tilbake. Så er en enkel måte å utveksle ønsker på:) Ikke har jeg lyst til å gi ting som bare står å tar opp plass hos folk heller.

Anonymkode: c5b8c...17c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...