Gå til innhold

Jeg ønsker meg ikke mer nips, ting og tang


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke til jul, ikke til bursdag. Hvordan få folk til å forstå det uten å fornærne dem? Jeg vil ikke være utakknemlig, men alle skuffer og skap er fulle, jeg har ikke plass til mer. Og hundrevis av ulike nipsting og krimskrams i alle hyller og over alt er ikke min stil. Hvorfor skjønner ikke folk at jeg har mer enn nok ting, på alt for liten plass?!? Noen sier at det kan jo hende man får bedre plass en dag. Ja, mulig det. Men er det noen fornuft i å samle ting i tilfelle man en dag får større plass?!? 

Anonymkode: e457e...e3a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du gir giverne klar beskjed om at det eneste du ønsker deg er <sett inn ønsket ditt> og at gavekort er helt supert siden det eneste du ønsker deg jo er ganske dyrt.

Anonymkode: b73c6...a1f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du snart må ha en opprydding i skap og skuffer fordi du har altfor mye nips som du aldri kommer til å bruke. Så kan du jo fortelle videre at det meste av det er veldig pene ting, men at  du er en person som ikke takler å ha så mye dilldall framme. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en skikkelig ønskeliste før jul og bursdag, det er i grunnen det beste du kan gjøre, i tillegg til å ymte om at du prøver å bevege deg litt mot minimalisme. Får du likevel ting, så gi dem til loppis, Fretex eller selg på finn.no osv.

Du blir nok aldri helt kvitt problemet, så det er like greit å avfinne seg med at du vil komme til å få ting du ikke ønsker deg.

Anonymkode: 4fc12...a53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på det samme. Jeg har alt av "gods og gull", men kunne tenkt meg en romsligere reisekonto. Er det innafor å si dette?

Anonymkode: b15d9...696

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk spør hva du ønsker deg så er det da bare å si at du ikke ønsker deg flere pyntegjenstander. Det gjør jeg. Var en periode jeg fikk så mye lysestaker, kubbelys og sånne små pyntesteiner til å dekorere med. Til slutt bare sa jeg til folk at jeg hadde nok av det for en periode fremover. Har ikke fått et eneste lys siden, men nå har det gått over til sokker. Som forøvrig er mye bedre ☺️ 

Anonymkode: e7421...3c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg lurer på det samme. Jeg har alt av "gods og gull", men kunne tenkt meg en romsligere reisekonto. Er det innafor å si dette?

Anonymkode: b15d9...696

Når du har alt av gods og gull, er det på tide å slutte å få presanger, utover en blomsterkvast eller en flaske vin.

Anonymkode: 4fc12...a53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Teddi skrev:

Si at du snart må ha en opprydding i skap og skuffer fordi du har altfor mye nips som du aldri kommer til å bruke. Så kan du jo fortelle videre at det meste av det er veldig pene ting, men at  du er en person som ikke takler å ha så mye dilldall framme. 

Har prøvd å ymte frampå om dette, men det går liksom ikke inn. Hver jul, samme problem. Nesten så jeg gruer meg til julegaveåpningen. Enda flere ting jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av. Gitt i beste mening. 

Anonymkode: e457e...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis folk spør hva du ønsker deg så er det da bare å si at du ikke ønsker deg flere pyntegjenstander. Det gjør jeg. Var en periode jeg fikk så mye lysestaker, kubbelys og sånne små pyntesteiner til å dekorere med. Til slutt bare sa jeg til folk at jeg hadde nok av det for en periode fremover. Har ikke fått et eneste lys siden, men nå har det gått over til sokker. Som forøvrig er mye bedre ☺️ 

Anonymkode: e7421...3c2

Hadde de bare spurt hva jeg ønsket meg, så. 

Anonymkode: e457e...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du begynner å gi alt nipset videre! Vinn vinn, du blit kvitt det, de som elsker slikt får det tilbake! 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker likt som deg, TS. Jeg misliker å ha for mange ting. Hos meg begynte det å se overmøblert ut og jeg følte jeg måtte ha alle pyntegjenstander stående fremme. Derfor bestemte jeg meg for å gi beskjed til alle venner og familiemedlemmer før fødselsdagen min. Jeg fikk et par gavekort på dagligvarebutikk som jeg ble veldig glad for, men også mange lysestaker og kopper med diverse. Det høres utakknemlig ut å si at jeg ikke ønsker 14 forskjellige glass og kopper i skapene mine.....

Altså er jeg i samme situasjon. Hva gjør man?!?!?

Endret av Supernova17
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har prøvd å ymte frampå om dette, men det går liksom ikke inn. Hver jul, samme problem. Nesten så jeg gruer meg til julegaveåpningen. Enda flere ting jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av. Gitt i beste mening. 

Anonymkode: e457e...e3a

Skjønner. Hva med å si rett ut at du fra nå av utelukkende ønsker at alle skal gi penger til veldedighet istedenfor gaver til deg. Ev. gavekort/penger hvis det er noe spesielt du sparer opp til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det rett ut at jeg verken ønsker meg eller trenger pynt og ting til huset, og ingen ble fornærmet, og ønsket er respektert. 

Problemet er jo ofte at folk ikke ønsker seg noe, og da må man jo finne på noe. Jeg pleier å notere meg ønsker når behov dukker opp, så jeg har noe å ønske meg. Det setter iallefall min familie pris på. De fleste ønsker jo å gi gaver mottaker faktisk ønsker seg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Videregavegivning er en flott ting. Bare ha sånn noenlunde kontroll på hvem du fikk tingene fra slik at du ikke gir dem tilbake igjen. 

Endret av Husholdning1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Trolltunge skrev:

Jeg har sagt det rett ut at jeg verken ønsker meg eller trenger pynt og ting til huset, og ingen ble fornærmet, og ønsket er respektert. 

Problemet er jo ofte at folk ikke ønsker seg noe, og da må man jo finne på noe. Jeg pleier å notere meg ønsker når behov dukker opp, så jeg har noe å ønske meg. Det setter iallefall min familie pris på. De fleste ønsker jo å gi gaver mottaker faktisk ønsker seg. 

Hva med penger, gavekort, sjokolade, vin, olivenolje, syltetøy, saft, håndsåpe, servietter.... ting som blir brukt opp, og ikke tar opp plass for alltid? Men virker som at mange tenker at gaver skal være noe varig. Så man kan si at denne fikk jeg av min venninne Kari jula 1998, denne fikk jeg av onkel Jon til bursdagen min 2012, denne fikk jeg av bestemor jula 2015 osv, osv... Problemet er at dette til slutt blir et enormt berg av ting, og man husker til slutt ikke hvem man fikk ting av. 

Anonymkode: e457e...e3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Husholdning1 skrev:

Videregavegivning er en flott ting. Bare ha sånn noenlunde kontroll på hvem du fikk tingene fra slik at du ikke gir dem tilbake igjen. 

Men folk blir jo fornærmet om de finner ut at du gir gavene videre. Desditen ønsker jeg jo ikke å gjøre det samme som jeg selv irriterer meg over. Gir man andre nips i gave, er sjansen stor for å bomme. 

Anonymkode: e457e...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hva med penger, gavekort, sjokolade, vin, olivenolje, syltetøy, saft, håndsåpe, servietter.... ting som blir brukt opp, og ikke tar opp plass for alltid? Men virker som at mange tenker at gaver skal være noe varig. Så man kan si at denne fikk jeg av min venninne Kari jula 1998, denne fikk jeg av onkel Jon til bursdagen min 2012, denne fikk jeg av bestemor jula 2015 osv, osv... Problemet er at dette til slutt blir et enormt berg av ting, og man husker til slutt ikke hvem man fikk ting av. 

Anonymkode: e457e...e3a

Herrejemini - skal voksne mennesker utveksle penger i presang?

Jeg er ellers enig i at det er greit å gi forbruksvarer i presang til de som har alt, selv om det er mulig å bomme der også. Syltetøy til en lavkarbofantast er for eksempel neppe populært.

Anonymkode: 4fc12...a53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herrejemini - skal voksne mennesker utveksle penger i presang?

Jeg er ellers enig i at det er greit å gi forbruksvarer i presang til de som har alt, selv om det er mulig å bomme der også. Syltetøy til en lavkarbofantast er for eksempel neppe populært.

Anonymkode: 4fc12...a53

Si ikke det, hvis syltetøyet består av rene bær er det en kjempegave 😁 

Jeg legger inn gode ord for forbruksvarer der det lar seg gjøre, og hvis det er noe spesielt jeg ønsker meg så er jeg flink til å dele det. Men jeg har og hatt folk i omgangskretsen som utelukkende gav kopper/stæsj med visdomsord.. Slitsomt i lengden 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med penger, gavekort, sjokolade, vin, olivenolje, syltetøy, saft, håndsåpe, servietter.... ting som blir brukt opp, og ikke tar opp plass for alltid? Men virker som at mange tenker at gaver skal være noe varig. Så man kan si at denne fikk jeg av min venninne Kari jula 1998, denne fikk jeg av onkel Jon til bursdagen min 2012, denne fikk jeg av bestemor jula 2015 osv, osv... Problemet er at dette til slutt blir et enormt berg av ting, og man husker til slutt ikke hvem man fikk ting av. 

Anonymkode: e457e...e3a

Jeg gir selv heller et gavekort om jeg ikke har konkrete ønsker fra mottaker. Jeg kjøper ikke ting og tang til huset iallefall. Til kvinner kan jeg imidlertid kjøpe smykker og armbånd. Slikt får man ikke for mye av, og unner seg ikke så ofte selv. 

Jeg kan imidlertid ikke forstå at det skal være vanskelig å si at man ikke ønsker ting til huset, men ting som kan brukes opp. Hva er frekt med å si slikt? Hvorfor er det mer ufint å ønske seg sjokolade eller en god olje enn å ønske seg en vase? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2019 den 15.19, Trolltunge skrev:

Jeg gir selv heller et gavekort om jeg ikke har konkrete ønsker fra mottaker. Jeg kjøper ikke ting og tang til huset iallefall. Til kvinner kan jeg imidlertid kjøpe smykker og armbånd. Slikt får man ikke for mye av, og unner seg ikke så ofte selv. 

Jeg kan imidlertid ikke forstå at det skal være vanskelig å si at man ikke ønsker ting til huset, men ting som kan brukes opp. Hva er frekt med å si slikt? Hvorfor er det mer ufint å ønske seg sjokolade eller en god olje enn å ønske seg en vase? 

Synrs det er litt vanskelig å komme med ønsker når folk ikke spør. Om jeg uoppfordret kommer med et ønske sier jeg på en måte:

1. At jeg forventer en gave. 

2. At jeg er misfornøyd med det jeg har fått før. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...