Gå til innhold

Smarttelefonen forbannelse, en illusjon om et virkelig liv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Smarttelefonen sørger for at man aldri kjeder seg. Eller snarere, den sørger for at man tror at man ikke kjeder seg. Den er et plaster. Den er en videreutvikling av fjernkontrollen som gjorde det mulig å zappe seg gjennom kvelden. Smarttelefonen zapper deg gjennom livet. Den beskjeftiger deg med illusjonen om at du gjør noe når du egentlig ikke gjør noe annet enn å dope deg ned i en tilstand av fragmentert flyktighet. Mindre enn ingen ting.

Anonymkode: 00765...06b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For 30 år siden reagerte jeg på at tyskerne var feite. Det gjør jeg ikke lenger 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt ann på hva man gjør på telefonen.
Sitter man på facebook og scroller opp og ned igjennom de samme nyhetene om og om igjen uten å tenke over hva man scroller igjennom? (Ja, jeg gjør det selv innimellom)

Er det ille å bruke smarttelefonen sin til...
- Å holde kontakten med venner som bor langt, langt unna?
- Å lese nyheter/holde seg oppdatert på verden?
- Tilegne seg kunnskap om temaer man er interesserte i?
- Søke inspirasjon (til jobben sin, hverdagen, hva som helst)?

Smarttelefonen er et kjempenyttig verktøy!
Det er vel først når man sitter i en sosial setting og heller scroller meningsløst på telefonen enn å bli kjent med folkene rundt seg, at det begynner å bli ille....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i dette gitt... Huff. 

Idag sto jeg opp 05.30 fordi jeg hadde tenkt å få gjort masse ut av fridagen min. Når klokka var 10 hadde jeg ikke gjort annet enn å dusje, fordi jeg ble sittende å surfe og scrolle i vei. Vært en tur å handlet litt og nå sitter jeg å trykker på mobilen igjen! 

Takk for påminnelsen, nå skal jeg gjøre noe fornuftig. (Hvertfall i to, tre timer) ☺️ 

Anonymkode: 985c2...2a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regel nummer en når man har smarttelefon: Skru av ALLE varsler man egentlig ikke trenger. Jeg har kun varsler på SMS og telefon. Pluss jobbmail. Bruker ekstremt mye mindre tid på telefonen nå som ikke Facebook og Snapchat tikker inn hele tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Parkeringsvakt

Nå kan man lese bøker på smarttelefonen, fagbøker, klassikere osv, samt lese dyptgående artikler om vitenskap, politikk, samfunn eller hva det skulle være. Man kan også spille strategispill eller lignende med (mot) venner. 

Om jeg sitter på telefonen og leser innlegg på kg om menn som skvetter piss på gulvet rundt doen, så er jeg ganske klar over at jeg ikke bruker tiden min konstruktivt. For meg er det ingen illusjon om at jeg gjør noe konstruktivt. Men nå har jeg heller ikke noe behov for å bruke alle mine bevisste sekunder på noe fornuftig. Da hadde jeg ikke brukt tiden min på kg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.7.2019 den 10.52, RoH skrev:

For 30 år siden reagerte jeg på at tyskerne var feite. Det gjør jeg ikke lenger 

Betyr?

Anonymkode: 78b34...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...