Gå til innhold

Hvorfor bruker vi fortsatt hestekraft når vi snakker om motorer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har gått over til watt på stort sett alle andre områder når vi snakker om effekt. Så hvorfor bruker vi fortsatt hestekrefter om motorer?

Anonymkode: 9414f...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi hester er kule dyr. 

Anonymkode: 8b12f...e8d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel vane er vond å vende? 

Enheten hestekraft ble lansert av James Watt for å illustrere hvor mange hester hans dampmaskiner kunne erstatte. 

Men det skulle vise seg lettere for Watt å erstatte hestene, enn det er å erstatte hestekrefter med Watt. 

Vi vet omtrent hvor sprek en bil med 100 hk er mens 73 500 W gir (nesten) ingen mening. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha hester. Det har jeg aldri tenkt på.

Jeg selger en el-sykkel som yter 400 koalabjørner

 

Anonymkode: b18c4...eb1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, stan skrev:

Gammel vane er vond å vende? 

Enheten hestekraft ble lansert av James Watt for å illustrere hvor mange hester hans dampmaskiner kunne erstatte. 

Men det skulle vise seg lettere for Watt å erstatte hestene, enn det er å erstatte hestekrefter med Watt. 

Vi vet omtrent hvor sprek en bil med 100 hk er mens 73 500 W gir (nesten) ingen mening. 

Dette. Det er hestekrefter vi er vant til, og det er en lett forståelig enhet å forholde seg til. Men det er W/KW som er den "offisielle" betegnelsen nå, er det ikke? Det står i alle fall oppgitt i kjøretøyopplysningene i vognkortet. Antall hester står i parentes, som tilleggsinfo. :) Min bil har oppgitt motorytelse på 74 KW (101 HK). 

Anonymkode: 42636...5b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2019 den 22.28, AnonymBruker skrev:

Jeg selger en el-sykkel som yter 400 koalabjørner

 

Anonymkode: b18c4...eb1

Satan, nå fikk du meg til å sprute øl over hele fanget mitt. Hysterisk morsom vri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye kulere å si «250 gamp» enn «186 kilowatt» om noen spør om hvilken makseffekt motoren i bilen min kan yte, så begrepet hestekrefter er kommet for å bli :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...