Gå til innhold

Kan man virkelig være tynn og ha lavt stoffskifte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man virkelig være tynn og ha lavt stoffskifte? .. ? Hvordan er det mulig å være f.eks undervektig men likevel ha lavt stoffskifte med de typiske tørr og pøsete hud, forstørret tunge, og generell nedsatt helse?

Noen som kan svare på dette her? Det er jo ofte slik at dersom man har lavt stoffskifte så går man OPP i vekt... ?

Anonymkode: e9670...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lavt stoffskifte og har 10 kg for mye. Min svigersøster har det og er veldig tynn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du. I den grad lavt stoffskifte forårsaker vektøkning er det snakk om 2-3 kg. Overvekt handler om kun om høyt kaloriinntak. 

Anonymkode: 8a99a...ea8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan du. I den grad lavt stoffskifte forårsaker vektøkning er det snakk om 2-3 kg. Overvekt handler om kun om høyt kaloriinntak. 

Anonymkode: 8a99a...ea8

Okei, takk for svar. Jeg vet ikke, har sett mange som ser veldig ''oppblåst'' ut, særlig i ansiktet etter de får lavt stoffskifte.

Så det er jo veldig interessant at noen ser tynn ut i stedet.

Anonymkode: e9670...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan man virkelig være tynn og ha lavt stoffskifte? .. ? Hvordan er det mulig å være f.eks undervektig men likevel ha lavt stoffskifte med de typiske tørr og pøsete hud, forstørret tunge, og generell nedsatt helse?

Noen som kan svare på dette her? Det er jo ofte slik at dersom man har lavt stoffskifte så går man OPP i vekt... ?

Anonymkode: e9670...65e

Det spørs hva man får lavt stoffskifte av om når tid man får lavt stoffskifte. 

Ergo finnes det ikke ett svar med to streker under på spørsmålet ditt.

Anonymkode: 1b3fa...cfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei, takk for svar. Jeg vet ikke, har sett mange som ser veldig ''oppblåst'' ut, særlig i ansiktet etter de får lavt stoffskifte.

Så det er jo veldig interessant at noen ser tynn ut i stedet.

Anonymkode: e9670...65e

Det er noe helt annet. Lavt stoffskifte gir ødemer. 

Ellers er det kun kunnskapsløshet som gjør at mange tror at overvekt og lavt stoffskifte går hånd i hånd. Man blir ikke tjukk av lavt stoffskifte. Men man blir sjuk. 

Anonymkode: 78091...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan være slank m lavt stoffskifte ja

Anonymkode: e0039...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide ca 59 kilo (170 cm) da jeg fant ut at jeg hadde lavt stoffskifte. Ikke super tynn men ikke akkurat veldig svær heller. Tok av meg 1-2 kilo etter jeg ble medisinert. 

Anonymkode: 8daad...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe helt annet. Lavt stoffskifte gir ødemer. 

Ellers er det kun kunnskapsløshet som gjør at mange tror at overvekt og lavt stoffskifte går hånd i hånd. Man blir ikke tjukk av lavt stoffskifte. Men man blir sjuk. 

Anonymkode: 78091...4a2

På nett synes det å være alt mulig man får av stoffskifteproblemer, både av det som stemmer, og som her ikke stemmer. 

Hvert menneske er unikt med eller uten stoffskifteproblemer. Men man er ikke så unik at man kan bortforklare alt med at stoffskiftet er problemet. Da sitter stoffakifteproblemene i psyken. Og Levaxinbehandling er feil. 

Anonymkode: 1b3fa...cfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På nett synes det å være alt mulig man får av stoffskifteproblemer, både av det som stemmer, og som her ikke stemmer. 

Hvert menneske er unikt med eller uten stoffskifteproblemer. Men man er ikke så unik at man kan bortforklare alt med at stoffskiftet er problemet. Da sitter stoffakifteproblemene i psyken. Og Levaxinbehandling er feil. 

Anonymkode: 1b3fa...cfa

Skjønner ikke hva du mener. Stoffskifteproblemer er jo ikke psykisk? 

Anonymkode: 78091...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange tynne, slanke som har lavt stoffskifte. Jeg fikk diagnosen når jeg var undervektig med struma, treg latens, afasi, frøs konstant, anemi, stort hårtap og tap av bryn, kronisk trøtt. 

Gikk gradvis opp i vekt når jeg begynte med medisiner. Nå er jeg normalvektig. 

 

Jeg er blitt kvitt de fleste symptomer, men er nok mer trøtt og fryser veldig mye. Har fortsatt litt struma, det plager meg litt fordi folk kan iblant spørre meg hvorfor halsen min ser så rar ut. Men det er kosmetisk problem, det kan jeg leve med. 

Endret av Stjernerose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tynn (159cm og 45kg) og har lavt stoffskifte. Jeg er aktiv i hverdagen med hest og hund, pluss trener vekter to ganger i uken. Jeg går på medisin og legen min sa at det ikke var en regel at man er litt tung eller legger på seg. Jeg lurte på dette fordi jeg rir i en hestesport hvor man helst ikke skal veie så mye.

Anonymkode: b9c40...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Stjernerose skrev:

Det er mange tynne, slanke som har lavt stoffskifte. Jeg fikk diagnosen når jeg var undervektig med struma, treg latens, afasi, frøs konstant, anemi, stort hårtap og tap av bryn, kronisk trøtt. 

Gikk gradvis opp i vekt når jeg begynte med medisiner. Nå er jeg normalvektig. 

 

Jeg er blitt kvitt de fleste symptomer, men er nok mer trøtt og fryser veldig mye. Har fortsatt litt struma, det plager meg litt fordi folk kan iblant spørre meg hvorfor halsen min ser så rar ut. Men det er kosmetisk problem, det kan jeg leve med. 

Var anemien alvorlig? Huff, det høres ut som slik jeg føler meg nå.

Anonymkode: e9670...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble aldri sykemeldt, jobbet fulltid hele veien. Husker at jeg var så sliten hele tiden, alltid kald, treg i hode og kropp, kunne sove hele døgnet og våkne opp like trøtt. 

For anemien har jeg brukt jerntabletter i mange år nå. Tar jern kapsler som løser seg opp i tynntarmen, de er litt dyre, men de er best! Har ingen bivirkninger av de. Tar også divisiun (d vit) og har fått gjentatte b vit injeksjoner. 

Det er vanlig at vi med hypotyrose har dårlig vitamin og mineralopptak i kroppene våre. 

Du kan selvsagt være helt annerledes og ha alt dette i orden og likevel ha hypotyreose. Ta det som det kommer. I starten blir det tatt oftere blodprøver av deg for å sjekke at stoffskifte er på bedringens vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Stjernerose skrev:

Jeg ble aldri sykemeldt, jobbet fulltid hele veien. Husker at jeg var så sliten hele tiden, alltid kald, treg i hode og kropp, kunne sove hele døgnet og våkne opp like trøtt. 

For anemien har jeg brukt jerntabletter i mange år nå. Tar jern kapsler som løser seg opp i tynntarmen, de er litt dyre, men de er best! Har ingen bivirkninger av de. Tar også divisiun (d vit) og har fått gjentatte b vit injeksjoner. 

Det er vanlig at vi med hypotyrose har dårlig vitamin og mineralopptak i kroppene våre. 

Du kan selvsagt være helt annerledes og ha alt dette i orden og likevel ha hypotyreose. Ta det som det kommer. I starten blir det tatt oftere blodprøver av deg for å sjekke at stoffskifte er på bedringens vei. 

Takk for svar. Ifølge fastlegen har jeg subklinisk. Men når jeg ser på ansiktet mitt så ser jeg at huden ser deigete og gulaktig ut... synes det er merkelig om det bare er subklinisk og jeg faktisk ser at ting endrer seg... har også kraftige menstruasjoner.

TSH er såvidt innenfor på 4.

Anonymkode: e9670...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...